Isnin, Oktober 17, 2005

Pintu Rezeki

Allahummaf-tah abwaabar-rizqi, Ya Allah, bukakanlah segala pintu rezeki. Ini doa yang kerap diucapkan. Sesungguhnya pintu-pintu rezeki itu banyak dan bermacam-macam, ada yang mudah, ada yang payah, ada yang halal, ada yang haram, ada yang berkat, ada yang dilaknat. Selaku umat beragama kita dituntut untuk mencari yang halal, jadi kewajipan kita bukan semata-mata mencari rezeki, tetapi mencari rezeki yang halal, sebagaimana sabdaan Junjungan kita s.a.w.: "Menuntut/Mencari yang halal itu satu kefardhuan selepas fardhu-fardhu yang lain". Menurut Junjungan s.a.w. lagi, kebanyakan pintu-pintu rezeki adalah dengan berniaga, sehingga dinyatakan bahawa 9/10 daripadanya terletak dalam perniagaan. Sekarang terdapat bermacam-macam jenis perniagaan, maka sebelum kita menceburi mana-mana perniagaan pastikan kehalalannya. Antara perniagaan yang hebat berkembang, bukan sahaja dahulu, bahkan sekarang juga ialah Perniagaan Amway dengan sistem pembahagian keuntungannya. Produk-produknya tidak lagi menjadi persoalan kerana semua pihak yang inginkan pasaran umat Islam tentu akan mempastikan kehalalan produknya. Bahkan produk-produk Amway yang dipasarkan di Malaysia telah dipastikan kehalalannya oleh pihak-pihak berwajib di Malaysia dan di Amerika Syarikat. Bagaimana pula sistemnya ???? Pehin Mufti Negara Brunei Darus Salam, Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned telah mengeluarkan fatwa berhubung hal ini dalam "Fatwa Mufti Kerajaan yang difatwakan sepanjang 1994 - 1995". Fatwanya ialah:-
  • Soalan 2.

Sukacita kaola pohonkan penjelasan mengenai hukum hakam "Perniagaan Amway" yang sedang giat berkembang di kalangan masyarakat kita di Negara Brunei Darussalam khususnya dalam bidang pembahagian keuntungan dan bonus perlaksanaan, tentang kesucian barang-barang Amway dan adakah sistem perniagaan ini diharuskan dalam Islam. Diharap Pehin akan dapat memberikan penjelasan secepat yang mungkin mengenai masalah tersebut.

  • Jawapan

Pembahagian keuntungan dan bonus perlaksanaan atau ganjaran kepada ejen-ejen atau pengedar serta syarat-syarat dan peraturannya yang jelas adalah tidak bercanggah dengan syara`. Barang bahan makanan seperti Nutrilite Food Supp Cemanta dan bahan kosmetik seperti cecair losen tidak dapat dipastikan kesuciannya kecuali dapat diberikan maklumat tentang bahan-bahan kandungannya atau selepas dijalankan kajian makmal ke atasnya. Manakala barang-barang pemeliharaan rumah jika tidak mendatangkan bahaya kepada pengguna atau telah diluluskan oleh kerajaan haruslah diniagakan. Sistem Perniagaan Amway setakat yang difahami tidak bercanggah dengan syara`.

Tiada ulasan: