Sabtu, Disember 17, 2005

Syaikh Uthman Sarawak - Murid Sayyidi Syatha


Seorang ulama besar kelahiran Sarawak yang belajar dan mengajar di Masjidil Haram, Makkah. Lahir di Kampung Sinjan, Kuching, pada hari Jumaat 10/11 Muharram 1281H. Wafat di Makkah pada tahun 1339H dan disembahyangkan dalam Masjidil Haram dengan diimamkan oleh Syaikh Said al-Yamani.Antara guru tempat beliau menimba ilmunya di Makkah ialah panutan kita Sayyidi Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi rahimahullah. Menurut keterangan anak beliau, Syaikh Zainuddin bin Uthman, juga ulama di Makkah, yang menulis kisah hidup ayahandanya tersebut dalam kitab berjodol "Nafahatur Ridhwan", Syaikh Uthman telah menerima, antara lain, amalan sholawat kitab "Dalailul-Khairat" daripada Sayyidi Syatha yang menerimanya daripada Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan yang menerimanya daripada Syaikh Uthman ad-Dimyathi yang menerimanya daripada Syaikh asy-Syinwani yang menerimanya daripada Syaikh as-Samanhudi yang menerimanya daripada Syaikh al-Budairi yang menerimanya daripada Syaikh al-Meknas yang menerimanya daripada Syaikh Abu Qasim yang menerimanya daripada Syaikh Muhammad asy-Syarafi yang menerimanya daripada Syaikh 'Aziz at-Tabba` yang menerimanya daripada pengarang kitab yang berkat tersebut iaitu Syaikh Muhammad bin Sulaiman al-Jazuli.

Keterangan dari "Nafahatur Ridwan" Syaikh Uthman juga menerima ijazah secara langsung kitab "I`anatuh Tholibin" feqh Syafi`i daripada pengarangnya iaitu murid Sayyidi Ahmad rahimahullah, Syaikh Abu Bakar Syatha ad-Dimyathi rahimahullah.

Saudara, bayangkanlah betapa halusnya jarum musuh untuk menghancurkan kebenaran. Jika diperburukkan mereka Sayyidi Ahmad, maka hancurlah segala sanad ilmu ulama kita. Di mana lagi kita nak cari ilmu tawhid, fiqh dan tasawwuf kita ? Pada Albanikah atau Bin Baz atau Hafiz Firdaus?????? Tergamakkah kita mengatakan bahawa ulama kebanggaan kita, Syaikh Uthman Sarawak, bersanadkan kepada tukang fitnah ? Ingatlah dan renung dalam hati sanubari kita, apa jasa Muhammad bin Abdul Wahhab dengan kita atau dengan nenek datuk kita berbanding dengan para ulama kita terdahulu. Sedangkan anjing lagi tahu mengenang jasa, apakan lagi kita manusia. Fikirkanlah. Mari kita hadiahkan al-Fatihah buat Syaikh Uthman dan guru-gurunya.

Tiada ulasan: