Ahad, Disember 18, 2005

Wahhabi & Khilafah Uthmaniyyah

Fakta sejarah memberitahu bahawa gerakan Wahhabi sedikit sebanyak menjadi pemangkin kepada kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah. Hal ini tidak dapat dinafikan melainkan oleh orang yang buta sejarah atau sengaja membutakan biji matanya. "Jihad" yang dilancarkan oleh Ibnu 'Abdul Wahhab adalah perang terhadap sesama umat yang mengakui keesaan Allah dan kerasulan Junjungan Nabi s.a.w.

Alasan untuk "jihad" tersebut ialah kerana umat pada waktu itu sudah menyeleweng, sudah sesat, sudah menyembah kubur, ahli bid`ah dan lain-lain lagi tuduhan keji, singkatnya, aku pinjam kata-kata Buya Hamka dalam bukunya "Tasauf Perkembangan Dan Pemurniannya" : "Kerajaan Turki Utsmani pun pada pandangan Muhammad bin Abdil Wahhab telah tidak murni lagi. Besar pengaruh Thariqat Buktasyiah dengan tentera Inkisyariyah (Yanitzar). Pendeknya Islam telah gelap. Islam tidak asli lagi."

Begitulah sikap Ibnu Abdul Wahhab, dengan mudah sahaja menuduh muslim lagi sebagai tidak asli lagi, persis sikap dan pegangan puak Khawarij. Maka tidak pelik jika ulama kita menyatakan bahawa Gerakan Wahhabiyyah ialah kesinambungan dari puak Khawarij yang telah membunuh Sayyidina Ali r.a. atas alasan baginda telah menyeleweng.

Puak Wahhabi menobatkan Ibnu Abdul Wahhab sebagai mujahid, maka tidak hairan jika sekarang pentaksub Wahhabi sanggup membunuh orang awam atas nama jihad. Bahkan, mereka sanggup membunuh sesama Islam atas nama jihad. Jangan lupa pada pembunuhan Komander Ahmad Shah Masoud, singa Pansjer yang telah lama berjihad melawan Russia, dibunuh kerana menentang keganasan dan kefanatikan Taliban yang dipengaruhi Wahhabi. Ingatlah bahawa jihad Ibnu Abdul Wahhab dan keluarga Sa`ud serta pengikut mereka yang menamakan diri mereka sebagai Ikhwan hanya menumpahkan darah sesama Islam. Setitik darah kafir Inggeris pun tidak tumpah, selain darah orang yang sama-sama bersyahadah. Hamid Algar menulis dalam bukunya "Wahhabism: A Critical Essay" :

  • Nor was the establishment of the Kingdom of Saudi Arabia a peaceful affair. The second Wahhabi - Saudi conquest of the peninsula came at the cost of some 400,000 killed and wounded. In cities such as Ta`if, Burayda and al-Huda, straightforward massacres were carried out by the Ikhwan. The governors of various provinces appointed by Ibnu Sa`ud are said to have carried out 40,000 public executions and 350,000 amputations in the course of subduing the peninsula.
Inikah jihad ???????

Tiada ulasan: