Sabtu, Disember 31, 2005

Imran N. Hosein 2


Dalam kesimpulan bukunya "The Caliphate - The Hejaz and Saudi- Wahhabi Nation State", mukasurat 93 -94 dia menulis, antara lain:-


  • The destruction of the Caliphate of Islam was the result of a diabolical conspiracy hatched by the British and the Zionist Jews. The Saudis and the so-called salafi Wahhabis acted as willing accomplices in that crime against Islam.....We also recognize, as this booklet has made clear, that it is impossible, and will remain impossible, to restore the Caliphate so long as the Hejaz remains under the control of Saudi-Wahhabi alliance. Power cannot be restored without the liberation of the Haramain and the Hajj from the control of those who participated in the destruction of the Caliphate. The liberation of the Haramain and the Hajj will be possible when the Saudi-Wahhabi alliance breaks down. There are indications that the alliance is already under great pressure and can fall apart.

Kalam syadid, strong words. Terpulanglah kepada ikhwah untuk menilainya berdasarkan kepada sejarah yang sebenar. Bukan sejarah yang direka-reka.

Jumaat, Disember 30, 2005

Firasat Ulama Tentang Syaikhun-Najdi

Ikhwah, panutan kita al-Habib Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Shohibur Ratib Habib 'Abdullah al-Haddad dalam kitabnya "Misbahul Anam" mukasurat 15 menceritakan seperti berikut:-
  • Aku telah diberitahu oleh seorang tua yang bersinar wajahnya kerana kesholehannya dan sudah melebihi 80 tahun umurnya, salah seorang pemuka kita keluarga Abu 'Alawi yang lahir dan membesar di Makkah dan kerap berulang alik ke Madinah. Nama beliau Musa bin Hasan bin Ahmad al-'Alawi berketurunan Sayyidina 'Uqail bin Salim, saudara Sayyidina Quthubus-Syahir asy-Syaikhul Kabir Abu Bakar bin Salim. Beliau berkata:- "Aku dahulu berada di Madinah belajar kepada asy-Syaikh Muhammad Hayat (as-Sindi al-Madani). Muhammad bin 'Abdul Wahhab juga berulang-alik ke majlis Syaikh Muhammad Hayat seperti murid-murid lainnya. Aku mendengar daripada orang-orang sholeh dan ulama, sebagai kasyaf daripada mereka, firasat mereka mengenai Muhammad bin 'Abdul Wahhab di mana mereka menyatakan bahawa dia akan sesat dan menyesatkan Allah dengannya orang yang dijauhkan dari rahmatNya dan yang dibinasakanNya" Dan demikian yang telah berlaku (yakni firasat mereka telah menjadi kenyataan) sehingga Syaikh 'Abdul Wahhab, bapa kepada Muhammad bin 'Abdul Wahhab, juga berfirasat sedemikian terhadap anaknya, dia telah menasihati dan mencelanya serta memperingati orang lain berhubung anaknya tersebut.

Di antara ulama yang mempunyai firasat sedemikian juga ialah Syaikh Muhammad Hayat as-Sindi dan Syaikh Muhammad Sulaiman al-Kurdi al-Madani asy-Syafi`i. Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan menceritakan berhubung firasat Syaikh Muhammad Sulaiman al-Kurdi dalam kitab-kitabnya dan perlu diketahui Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan mempunyai sanad riwayat daripada Syaikh Muhammad Sulaiman al-Kurdi seperti berikut:- Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan daripada Muhaddis Syam Syaikh Abdur Rahman al-Kuzbariy daripada al-Hafiz al-Hujjah 'Abdullah al-Kurdi al-Madani daripada al-Muhaddis al-Musnid Syaikh Muhammad bin Sulaiman al-Kurdi al-Madani. Dalam isu Muhammad bin 'Abdul Wahhab tidak ada langsung Syaikh 'Abdur Rahman al-Kuzbari menolak kata-kata Syaikh Muhammad Sulaiman al-Kurdi dan beliau adalah tokoh utama dalam bidang periwayatan hadis yang terkenal dalam dunia Islam. Kesimpulannya, perawi-perawi tersebut adalah orang yang dipercayai dan tidak berbohong. Syaikh Sulaiman al-Kurdi bukan sahaja berfirasat mengenai Muhammad bin 'Abdul Wahhab, tetapi setelah zahir fitnah Muhammad bin Abdul Wahhab beliau telah ditanyai mengenainya dan membuat jawapan untuk menolak ajaran Muhammad bin Abdul Wahhab (insya-Allah, lain masa kita tulis jawapan beliau tersebut).

Ikhwah, jika cuma ada kitab yang ditulis Syaikh Sulaiman bin 'Abdul Wahhab al-Hanbali, saudara kandung Muhammad bin 'Abdul Wahhab, yang berjodol "Syawa`iqul Ilahiyyah", itu sudah cukup untuk membuktikan kesesatan Muhammad bin Abdul Wahhab dan sekaligus membuktikan kebenaran firasat para ulama dan sholihin di atas. Inikan pula faktanya bukan Syaikh Sulaiman sahaja yang menceritakan kesesatan Muhammad bin Abdul Wahhab tetapi ramai lagi ulama sehingga Habib Alwi al-Haddad pada mukasurat 3 kitab "Misbahul Anam" membuat kesimpulan bahawa kesesatan Muhammad bin 'Abdul Wahhab telah disampaikan oleh ramai ulama secara tawatur dalam tulisan-tulisan mereka daripada orang-orang yang tsiqah dari kalangan ulama-ul-akhyar (terpilih) dan selain mereka, yang telah melihat dengan matanya sendiri dan mendengar dengan telinganya sendiri akan kesesatan Muhammad bin 'Abdul Wahhab dan pengikut-pengikutnya dan juga dari tulisan-tulisan, perkataan, perbuatan dan perintah Muhammad bin Abdul Wahhab dan pengikut-pengikutnya.

Firasat bukan hujjah, betul memang betul, tetapi jangan pula diketepikan mentah-mentah, apatah lagi jika ada qarinah lain membuktikan kebenaran firasat tersebut. Ingat Junjungan Nabi s.a.w. bersabda dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi dan Imam ath-Thobarani : "Ittaquu firasatal mu'min, fa innahu yandzuru bi nurIllah" (Takutilah firasat orang mukmin, kerana bahawasanya dia memandang dengan cahaya Allah).

Terpulanglah kepada kalian untuk berfikir dengan sewajarnya.

Khamis, Disember 29, 2005

Mawlid Barzanji - Kitab Sirah berwibawa


Ikhwah, dahulu malam Jumaat biasanya di surau-surau dan masjid-masjid diadakan pembacaan Mawlid Barzanji selain membaca Yasin dan bertahlil. Cuma sekarang sahaja nampaknya makin berkurangan, bukan kerana termakan racun Wahhabi yang memfatwakan bermawlid bid`ah, tetapi lebih kepada malas dan lebih suka menonton TV dari bermawlid. Jadi kebetulan ada fatwa Wahhabi kata bid`ah, maka ramai yang bersandarkan kepadanya untuk menutup kelemahan pribadi. Kalau baca mawlid bid`ah dhalalah, duduk santai-santai sambil menonton TV tu sunnat mu`akkad ke ?

Dato Ustaz Ismail Kamus (mana dulu ? Dato Ustaz ke Ustaz Dato ?) dalam satu ceramah tafsirnya yang dirakam dalam kaset dan dijual dengan tajuk besar "Tawassul", menyatakan bahawa pengarang Mawlid Barzanji, Sayyid Ja'faar al-Barzanji adalah bilal Masjid Nabi di Madinah. Ini satu kesilapan fakta kerana Sayyid Ja'faar al-Barzanji adalah Mufti Syafi`iyyah di Madinah al-Munawwarah. Aku nak tanya, dulu-dulu senangkah nak dii'tiraf sebagai mufti ? Kalau bukan ulama besar tak usah nak mimpilah. Dulu tukang kasut pun hafal al-Qur`an.

Dato Ustaz mempertikaikan "Nur Muhammad" (bab ini nanti lain masa aku cerita, cuma nak habaq mai Ustaz Utsman al-Muhammady pun ada tulis kertas kerja sokong konsep "Nur Muhammad", nak cerita panjang ooooooooooooooooooooo tak larat nak tulis sekarang, lain kali kita cerita), tetapi dia tak tolak Mawlid Barzanji, cuma katanya kita terima kitab Barzanji sebagai sastera sahaja.

Tak tahu pulak apa maksudnya dengan sastera, kalau nak disamakan dengan Hikayat Hang Tuah, Hikayat Merong Mahawangsa, Ramayana, Pandawa Lima dan sebagainya hikayat dongeng dahulu kala, aku satu sen pun tak setuju. Masakan kitab yang jadi bacaan dan amalan yang dilakukan ulama dan awam sejak berzaman dan ada pula ulama siap buat syarah nak di"turun"kan martabat jadi buku sastera. Tak masuk dek akal langsung. Kitab Barzanji ditulis oleh seorang ulama besar, bukan seorang penglipur lara. Apa yang diceritakan atau diriwayatkan ada sandaran dalam agama, samada nas yang shorih terang atau yang khofi tersembunyi.

Aku teringat waktu aku mengaji dahulu, kawanku dari Bangkok, Thailand yang berfahaman salafi (baca silapi) memfatwakan bahawa kitab Barzanji tak boleh dii'timad (yakni tak boleh dibuat pegangan) kerana dalam Barzanji diceritakan bahawa sewaktu Junjungan s.a.w. dilahirkan yang turut hadir menyambut kelahiran Junjungan s.a.w. adalah Siti Maryam dan Siti Asiyah. OOOO....dongeng ni, tak dak dalam kitab-kitab hadis. Aku diam sahaja waktu tu, maklumlah masih bodo lagi, sekarang pun masih bodo jugak sebab tu aku ikut ulama yang pandai-pandai dan tak renti-renti belajar.

Setelah aku mengaji dan mentelaah kitab karangan ulama dan kudengar fatwa ulama, rupa-rupanya ada sandaran untuk cerita tersebut dalam kitab hadis dan kitab sirah Nabawiyyah. Antaranya kitab "Dala-ilun Nubuwwah" karangan Imam al-Baihaqi (rujukan penuhnya insya-Allah akan kuberikan kemudian kerana ilmuku tertinggal dalam kitab dan kitabku dipinjam orang, aduh lemahnya diri), rujuk juga kitab "al-Mawahibul Laduniyyah" yang masyhur karangan Imam al-Qasthalani, juzuk 1, mukasurat 65 dan banyak lagi kitab-kitab sirah seperti kitab "Sirah al-Halabiyyah" karangan asy-Syaikh Burhanuddin al-Halabi juzuk 1, mukasurat 86, bab kelahiran Junjungan Nabi s.a.w.

Maka kupesan kepada kalian bila dengan ulama berhati-hatilah. Jaga mulut, jangan mentang-mentang kita duduk di hadapan berceramah dan mengajar timbul s.s. (syok sendiri) sehingga rasa kita dah setaraf dengan ulama dahulu. Lantas kita kritik karangan mereka dan tuduh mereka mencarut kerana mengarang tanpa berpandukan nas. Jangan-jangan, lagi sekali jangan.

Bagiku Barzanji itu bukanlah kitab sastera, tetapi ianya adalah satu kitab Sirah Nabawiyyah penuh wibawa ditulis oleh seorang ulama besar berwibawa dan ditulis dengan bahasa sastera yang indah menawan kalbu pecinta-pecinta Junjungan s.a.w. Ianya kitab yang menceritakan kebesaran, keagungan perjalanan hidup Insan Kamil Mukammil Utusan Allah yang teragung, bukan kitab sastera, bukan kitab hikayat semata-mata. Asy-Syaikh as-Sayyid Ja'faar al-Barzanji bukannya orang jahil. Beliau adalah ulama besar yang dii'tiraf sebagai Mufti Syafi`iyyah di Madinah al-Munawwarah, waliyUllah keturunan Junjungan Nabi s.a.w. Jadi berhati-hatilah kamu dengan ulama, ingat pesan Junjungan "Luhuumul ulama` sumuum, fa man akalaha halak" (Daging para ulama itu racun, sesiapa yang memakannya akan binasa).

Buat Dato Ustaz Ismail Kamus, maaf berbanyak, teruskan perjuangan menegakkan Islam sebenar, Ahlus Sunnah wal Jama`ah. Sedikit pesanan, dalam PAS pun ramai Wahhabi dan Syiah, yang totok dan yang simpati, aaawaaas. Jangan marah, shallu 'alan Nabiy.

Allahumma sholli wa sallim wa baarik 'alaih wa 'ala aalih.

'Sir' Fahd - Penghargaan Inggeris.


Mungkin ramai yang tidak mengetahui yang Kerajaan Arab Saudi berhutang budi dan "body" serta nyawa dengan Empayar British. Ini adalah kerana "berkat" kerjasama dan bantuan Britishlah, maka tertubuhnya Kerajaan Arab Saudi mengikut sunnah Great Britain bersendikan ajaran Wahhabiyyah. Pemimpin-pemimpin Saudi merupakan "loyal servants" bagi Empayar British, dahulu dan sehingga kini, dan kini ditambah pula jadi khadam Amerika dan sekutunya, Bahkan Raja Abdul Aziz menerima gaji bulanan berjumlah 5,000 paun sterling daripada British mulai tahun 1917. Selain daripada itu, Kerajaan British telah menganugerahkan "knighthood" kepada Raja Abdul Aziz, bahkan Raja Fahd pun dapat anugerah tersebut. Mungkin sebab "zuhud" kot, agaknya Raja Fahd tak guna gelaran "Sir" ataupun dia dok suka dengan gelaran "Jalaalatul Malik". Mende le Wahhabi ni, kita sebut Sayyidina untuk Junjungan Nabi s.a.w. dia murka, yang kome agungkan sangat Raja kome kami tak kata apa pun. Itu lagi besar punya bid`ah.

Walau apa pun Raja Fahd dah pergi menemui Penciptanya, tetapi kebenaran harus dan perlu diketahui ramai. Hensem tak Fahd dengan berkalungkan pingat salibiyyah di lehernya ? Apa pulak fatwa ulama Wahhabi gamaknya, kalau orang pakai azimat tentu mereka terus tuduh kafir dan syirik. Kalau pakai salib, nak kata apa ? Kalau tuan-tuan dan puan-puan nak tengok lagi gambar warna kesegakan Raja Fahd dengan pingat kebesarannya boleh carilah buku "Custodian of the Two Holy Mosques King Fahd bin Abdul Aziz", Guernsey, Channel Islands, 2001, p. 214, karya Dr. Fouad al-Farsy.

Berikut petikan dari buku Dr. Hamid Algar "Wahhabism: A Critical Essay", mukasurat 38 - 39:-
  • The first contact was made in 1865, and British subsidies started to flow into the coffers of the Saudi family, in ever growing quantity as World War One grew closer. The relationship fully matured during that war. In 1915, the British signed with the Saudi Ruler of the day, 'Abd al-'Aziz b. Sa`ud (Ibn Sa`ud), one of those contracts with their underlings that were euphemistically known as "treaties of friendship and cooperation". Money was, of course, the principal lubricant of friendship and cooperation, and by 1917 the Saudi ruler was receiving five thousand (5,000) pounds a month, not a bad sum for a junior hireling of the British Empire. However, the British also graciously saw fit to confer a knighthood on the champion of Wahhabism. (In later years these formalities continued to be observed; in 1935, 'Abd al-'Aziz b. Sa`ud was made a Knight of the Order of the Bath. Likewise, when visiting Queen Elizabeth in 1986, King Fahd, "Custodian of the Two Holy Mosques," was photographed with the cruciform insignia of a British knightly order hanging round his neck.)

Allahummashuril Islam wal Muslimin bijaahi Sayyidil Mursalin.

Rabu, Disember 28, 2005

Istighatsah - Fatwa Imam ar-Ramli

Ikhwah, kuperturunkan fatwa Imam ar-Ramli (yakni Imam Syihabuddin Ahmad bin Hamzah ar-Ramli al-Anshari dan diikuti oleh anakandanya Imam Syamsuddin Muhammad ar-Ramli al-Anshari pengarang "Nihayah" yang masyhur). Fatwa ini kupetik dari himpunan fatwa Imam Syamsuddin ar-Ramli yang dicetak di tepi himpunan fatwa Imam Ibnu Hajar al-Haitami yang berjodol "al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah". Pada jilid 4, mukasurat 382 - 383 tertulis (kira-kira bererti dengan terjemahan bebas):-
  • (Ditanyai) mengenai apa yang dilakukan orang awam dari ucapan mereka sewaktu kesusahan "Ya Syaikh Fulan", "Ya RasulAllah", dan seumpamanya dari ucapan-ucapan istighatsah dengan para nabi, para rasul, para wali, ulama dan sholihin, maka adakah perkara ini jaiz (harus) atau tidak ? Dan adakah bagi para rasul, para nabi, para wali, sholihin dan masyaikh pertolongan (yakni memberi pertolongan) selepas mereka mati, dan apakah yang rajih pada yang demikian ?

  • (Maka dijawab) Bahawasanya istighatsah dengan para nabi, para rasul, para wali, ulama dan sholihin adalah HARUS. Dan bagi para rasul, para nabi, para wali dan sholihin pertolongan selepas mereka mati kerana bahawasanya mu'jizat para nabi dan karamat para wali tidak putus dengan matinya mereka. Adapun para nabi maka mereka hidup di dalam kubur-kubur mereka, sembahyang mereka dan berhaji mereka seperti yang warid diberitakan dalam beberapa hadis, dan jadilah pertolongan daripada mereka mu'jizat bagi mereka. Para syuhada` juga hidup, disaksikan mereka itu dengan jelas memerangi segala kuffar. Adapun para wali maka ianya adalah karamah bagi mereka. Sesungguhnya Ahlul Haqq berpegang bahawasanya berlakunya karamah para wali dengan niat (sengaja) mereka atau tanpa ada sebarang niat adalah suatu perbuatan yang mencarik adat yang dilakukan oleh Allah ta`ala dengan sebab mereka. Dalil atas harusnya perkara ini berlaku adalah kerana ianya termasuk dalam perkara mumkin, oleh kerana itu tidaklah menjadi mustahil ianya untuk berlaku, maka setiap perkara seperti atas adalah harus untuk berlaku. Antara dalil berlakunya karamah ialah kisah Siti Maryam dengan rezeki yang dikurniakan Allah kepadanya sebagaimana diceritakan dalam al-Quran; kisah Sayyidina Abu Bakar dengan tetamu-tetamunya sebagaimana tersebut dalam kitab hadis shohih; kisah Sungai Nil banjir dengan sebab surat Sayyidina 'Umar; kisah Sayyidina 'Umar sedang atas mimbar di Madinah dapat melihat tenteranya di Nahawand serta boleh berbicara dengan panglimanya, di sini juga dapat diambil sebagai karamah bahawa tentera tersebut dapat mendengar kata-kata Sayyidina 'Umar sedangkan antara mereka dengan Sayyidina 'Umar jarak perjalanan 2 bulan; kisah Sayyidina Khalid meminum racun tanpa memberi mudarat. Dan telah berlaku berbagai perkara mencarik adat atas tangan para sahabat dan para tabi`in dan orang-orang yang selepas mereka yang tidak mungkin untuk diingkari ketawaturannya yang telah disepakati. Sebagai kesimpulannya, apa yang harus berlaku sebagai mu'jizat untuk nabi, haruslah berlaku sebagai karamah bagi wali. Tiada perbezaan antara keduanya selain daripada at-tahaddi ("mencabar" yakni mu'jizat itu sifatnya mencabar musuh atau melemahkan musuh).

Nak puas lagi sila rujuk perkataan asal Imam ar-Ramli. Tapi bodo - bodo aku pun faham bahawa istighatsah itu harus di sisi Imam ar-Ramli dan begitulah juga di sisi ulama-ulama kita yang lain. Inilah kedudukannya dalam Ahlus Sunnah wal Jama`ah.

Ada ustaz yang mengajar bahawa tawassul dan istighatsah itu benda khilaf, ada kata boleh ada kata tak boleh. Bagi aku ini tak 100% tepat dan amanah dalam menyampaikan ilmu. Khilaf memang khilaf, bi la kalam, tetapi kena faham kedudukan khilafnya, kena terang mana pendapat jumhurul ulama dan mana bukan. Ada pulak yang ajar songsang terbalik, pendapat jumhur dikatakan bukan jumhur, pendapat Ibnu Taimiyyah dan konco-konconya dikatakan pendapat jumhur, tak ke pening kepala kita.

Sebenarnya, JUMHUR ULAMA AHLUS SUNNAH WAL JAMA`AH mengharuskan dan membolehkan bahkan memandang baik amalan bertawassul dan beristighatsah dalam berdoa kepada ALLAH. Cuma segelintir kecil yang menolaknya seperti Ibnu Taimiyyah dan yang sewaktu dengannya. Jadi Pak-Pak Ustaz nak mengajar biar betul, biar amanah. Kalau kamu tak suka bertawassul itu hak kamu, tapi jangan sembunyi fakta sebenar. Umat yang bertawassul dan beristighatsah itu punya sandaran dan pegangan kuat kepada JUMHURUL ULAMA.

Ya Haqqu Ya Haqq, Unshurniy 'alal-haqq

Tuan Guru Ayah Dir Sekam

Nama penuhnya ialah Syaikh 'Abdul Qadir bin Haji Wangah bin 'Abdul Lathif bin Utsman. Tokoh mutakhir Fathani Darus Salam (sehingga penghujung abad 20) yang paling banyak menulis. Lahir pada 1340H /1921M di Kampung Sekam. Memulakan pendidikan awalnya di Pondok Balur sebelum menyambung di Pondok Kubang Pasir dan kemudian di Pondok Pusan, Perigi. Setelah mengitari 3 buah pondok di Fathani, beliau pergi ke Kelantan dan berguru dengan Tuan Guru Haji 'Abdullah Tahir di Pondok Bunut Payung yang masyhur itu. Selain daripada itu, beliau juga berguru dengan Tok - Tok Guru sekitar Kota Bahru seperti dengan Tuan Guru Haji Ali Pulau Pisang dan Tuan Guru Haji Muhammad Nur Penambang. Setelah itu, beliau menyambung pengajian di Makkah dan berguru di sana dengan Syaikh Ismail bin 'Abdul Qadir al-Fathani (Pak Da 'Eil) dan guru-guru bangsa 'Arab yang lain. Beliau berada di Makkah selama 5 tahun.

Apabila pulang ke pulang ke tanahairnya, beliau membuka pondok di Kampung Wakaf Budi, Sekam. Selama menjadi guru pondok, beliau terkenal sebagai seorang yang ahli dalam ilmu Ushul ('Aqidah). Ayah Dir menjadi pengasuh Pondoknya "al-Ma'had al-Islamiy" sehingga ke akhir hayatnya, kira-kira selama 35 tahun lamanya. Selama waktu ini, beliau berjaya muncul sebagai salah seorang ulama Fathani yang disegani. Kerana reputasinya yang sebegini, tidak hairan jika beliau dijemput menganggotai Lujnah Ulama Fathani oleh Majlis Agama Islam Fathani. Ayah Dir meninggal dunia pada pagi Khamis 18 Rabi`ul Awwal 1412 (26 September 1991).

Beliau rajin menulis dan mengarang kitab. Antara kitab karangannya ialah:-

  1. "Asasul I'tiqaad";
  2. "Taqribul Ikhwan fi ta'limi 'aqa-idul iman";
  3. "Tashiludh-Dhu`afa` wa radd ba'adh aqwal as-Sufaha`";
  4. "Ta'limul Awlad fi dzikri ba`adh ahwal al-'Ibad";
  5. 'Tadzkiratu li dzawil afkar fi ma yamurru bil insani minal a'maar";
  6. "Wasaailu 'ilmil kalam";
  7. "Risalah Minhaj Ahlis Sunnah";
  8. "Irsyadul Jawiyyin ila sabilil-ulama-il 'amiliin".

Kitab "Irsyadul Jawiyyin" (lihat gambar) mengandungi bahasan mengenai kesesatan dan kesilapan Wahhabi dan Ibnu 'Abdul. Jika kita terima ajaran Wahhabi, maknanya kita tolak fatwa ulama-ulama kita yang dahulu-dahulu dan sekarang-sekarang.

Al-Fatihah untuk Ayah Dir Sekam al-Fathani dan guru-gurunya.

Selasa, Disember 27, 2005

Istighatsah - Fatwa Syaikh Daud al-Fathani


Ikhwah, kupetik fatwa Syaikh Daud al-Fathani rhm. dari kitabnya "Furu' Masa-il" yang merupakan nukilan fatwa Syaikh Jamaluddin Ahmad ar-Ramli al-Kabir, yakni ayahanda kepada Syaikh Syamsuddin Muhammad ar-Ramli (Imam Ramli) yang turut dimuatkan dalam fatwa anaknya tersebut, lain kali aku postkan fatwa Imam ar-Ramli tersebut. Kata Syaikh Daud pada mukasurat 10 - 11, jilid 1:-
  • (Su-ila r.a) Tiada barang yang jatuh daripada orang yang awam daripada kata mereka itu tatkala kedatangan kesukaran dan kesakitannya "Ya Sayyidi Ya RasulAllah" atau "Syaikh Fulan" dan yang seumpamanya daripada teriak minta tolong dengan anbiya` dan mursalin dan awliya`Ullah ash-sholihin dan ulama, maka adakah harus yang demikian itu atau tiada harus, dan adakah bagi mursalin dan anbiya` dan awliya` dan sholihin dan masyayikh menolong kemudian daripada mati mereka itu, apa yang terlebih rajih pada yang demikian itu ?

  • (Maka dijawabnya) Dengan bahawasanya minta tolong dengan anbiya` dan mursalin dan awliya` dan sholihin HARUS dan adalah bagi mereka itu tempat minta tolong kemudian daripada mati mereka itu kerana mu'jizat anbiya` dan karamah awliya` tiada putus dengan mati mereka itu. Adapun anbiya` maka mereka itu hidup ia di dalam kuburnya, sembahyang mereka itu dan haji mereka itu seperti barang yang datang warid bagi beberapa akhbar dan jadilah menolong itu mu'jizat baginya. Dan adapun syuhada` demikian pula ia hidup di dalam kubur seperti barang yang dilihat dengan nyata datang berperang pula dengan kuffar. Dan adapun awliya` maka iaitu karamah bagi mereka itu. Maka bahawasanya kata Ahlul Haqq bahawasanya jatuh daripada awliya` dengan qasad dan dengan tiada qasad pekerjaan mencarikkan bagi adat dan dilakukan Allah ta`ala dengan sebab mereka itu disampaikan hajat kerana adalah yang demikian itu pekerjaan yang mumkin tiada muhal, maka tiap-tiap ada inilah kelakuannya, maka tanda adalah pekerjaan itu sudah dilihat akan jatuhnya ialah tanda harus seperti yang telah diceritera datang Sungai Nil dengan dijatuhkan surat Sayyidina 'Umar dan ceritera Siti Maryam dan lainnya. Intaha daripada Fatwa Syaikh Ahmad ar-Ramli al-Kabir.

Harap ikhwah sekalian faham Bahasa Melayu Syaikh Daud al-Fathani tersebut. Kalau tak faham tanyalah dengan Tok Guru yang faham, jangan tanya dengan Ustaz Wahhabi nanti lain pulak tafsirannya. Khulasah penting fatwa tersebut dapat dirangkaikan seperti berikut:-

  1. Istighatsah / Minta Tolong / Teriak Minta Tolong, contohnya "Ya RasulAllah, tolong bantu aku", "Madad Ya Sidi Ahmad" dan sebagainya, hukumnya HARUS, bukan syirik.
  2. Tetap dihukumkan harus beristighatsah dengan para nabi, para wali dan sholihin walaupun mereka telah meninggalkan dunia yang fana ini.
  3. Mu'jizat para nabi dan karamah para wali tidak putus dengan mati mereka. Jadi tak ada istilah nabi atau wali "pencen" dalam kamus kita Ahlus Sunnah wal Jama`ah.
  4. Allah ta`ala adalah Pembuat / Pelaku / Fa`il dalam setiap perkara.

Allahu a'lam

Habib Alwi bin Ahmad al-Haddad


Nama penuhnya ialah asy-Sayyid al-Imam al-'Arif billah, Bahrul Ulum al-Jahbadz 'Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Quthubul Irsyad Habib 'Abdullah bin Alawi bin Muhammad al-Haddad. Dilahirkan di Kota Tarim pada 12 Ramadhan 1163H dan wafat pada tahun 1232H. Mendapat pendidikan awal daripada datuknya, Habib Hasan bin Habib 'Abdullah al-Haddad serta ayahandanya sendiri. Beliau diberinama Alwi oleh datuknya tersebut sempena nama saudara kandungnya Habib Alwi bin Abdullah al-Haddad. Beliau merupakan cicit kepada Shohibur Ratib, Habib 'Abdullah al-Haddad.

Kemudian dia mencari ilmu ke Makkah, Madinah, serata Yaman, Oman dan negeri-negeri Farsi dan telah berguru dengan ramai ulama pada waktu tersebut. Kitab-kitab karangannya banyak melebihi 100 buah, bahkan beliau adalah ulama Alawiyyin yang paling banyak karangannya yang sampai kepada kita. Di antara karangannya ialah:

  1. "Misbahul Anamul wa Jala-udhz -Dzalam" yang menerangkan kesesatan faham Wahhabi dan pengasasnya Ibnu 'Abdul Wahhab an-Najdi;
  2. "As-Saiful Batir li unuqil munkiri 'alal akabir" juga berisi penolakan terhadap faham Wahhabi;
  3. "Al-Mawahib wal Minan fi manaqib Quthubiz Zaman al-Hasan";
  4. "Ahsanul Qawl wal Khitab fi bayani afdhaliyyatil Ashhab";
  5. "Al-Waadhihaatul Adillah fi ahkamil Ahillah";
  6. "Al-Qawlut Taam fi da'watil 'awam";
  7. Al-Ifadah fi 'addi man tashihu minhum al-Jumu`ah bila i`adah".

Beliau adalah antara ulama yang telah menentang fahaman Wahhabiyyah dan beliau termasuk ulama yang sempat sezaman dengan Ibnu 'Abdul Wahhab an-Najdi. Apa yang dialaminya dan dilihatnya adalah "first hand information", maka terpulanglah kepada kita untuk berfikir secara rasional sama ada untuk mempercayainya atau mendustainya.

Mari hadiahkan al-Fatihah buat al-Habib beserta para leluhurnya.

Isnin, Disember 26, 2005

Penindasan Ulama di Haramain

Ikhwah, setelah penaklukan dan penjajahan puak Wahhabi terhadap Hejaz, ulama-ulama kita Ahlus Sunnah wal Jama`ah ditindas dan dinafikan hak mereka untuk mengajar dalam dua masjid yang mulia, Masjidil Haram dan Masjidin Nabawi. Bahkan tidak sedikit ulama kita dihalau keluar dari Tanah Haram dan ramai pula yang melarikan diri kerana khuatir dibunuh seperti Syaikhul Islam Selangor Tengku Mahmud Zuhdi al-Fathani yang terpaksa menyingkir ke Singapura pada tahun 1924M. Antara yang ditegah mengajar di Masjidil Haram ialah Almarhum Buya Habib Muhammad bin Alawi bin 'Abbas bin 'Abdul 'Aziz al-Maaliki al-Hasani yang amat dimusuhi oleh puak Wahhabi yang dikepalai oleh Mufti Bin Baz. Berhubung dengan tegahan terhadap beliau, ianya bukanlah rahsia tetapi diketahui umum. Ulama al-Azhar telah menghantar "petisyen" untuk membolehkan beliau mengajar di Masjdil Haram, tetapi tidak dilayan oleh Wahhabi sebagaimana biasanya. Bahkan ada cobaan untuk menghalau beliau keluar dari Makkah tetapi gagal kerana tidak mendapat restu daripada Raja Fahd.

Antaranya lagi ialah Syaikh 'Abdur Rahman al-Juhani asy-Syafi`i, pengarang kitab "Qatf al-Thimar fi Ahkam al-Hajj wa al-I'timar" yang dihalang dari mengajar dalam Masjidin Nabawi yang mulia. Begitu juga yang berlaku kepada Syaikh 'Abdullah Sa`id al-Lahji asy-Syafi`i dan Syaikh Isma`il Utsman az-Zain asy-Syafi`i.

Begitulah "toleransi dan tasamuh" yang telah ditunjukkan puak Wahhabi kepada ulama-ulama kita. Aku teringat tahun 1986, kali pertama aku memijak kaki ke bumi Hejaz, aku dimaklumkan oleh saudaraku yang bermukim di sana dari keturunan Fathoni dan menjadi murid kepada Allahyarham Syaikh Sholeh anak Tok Kenali bahawa pernah Kerajaan Saudi menangkap beberapa ulama Fathoni untuk dihantar balik ke Siam demi bermuka-muka dengan Kerajaan Siam.

Puak-puak inikah yang kita hendak biarkan bertapak di bumi Malaysia tercinta ? Mereka ini seperti Syiah, lembut bila tak berkuasa, tetapi bila sudah berkuasa habis kita ditekannya. Sebelum apa yang berlaku di al-Haramain berlaku di sini, elok cegah sebelum parah. Bak kata Habib Abdullah al-Haddad, perumpamaan Rafidhah (baca Syiah, bukan Rafidah Aziz) dan Khawarij itu seperti taik unta dibelah dua, yakni dua-dua taik unta.

Penolakan Ulama terhadap Wahhabi


Ikhwah, sebenarnya ramai ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah dari 4 mazhab, termasuk mazhab Hanbali, yang telah menulis memperjelaskan kesesatan dan kekeliruan puak Wahhabi pengikut Ibnu 'Abdul Wahhab an-Najdi. Antaranya ialah:-
  1. "Misbahul Anam wa Jala`udz Dzalam fi Radd Syubah al-bid`i an-Najdi allati adhalla bihal 'awam" karangan Habib Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Quthubul Habib Abdullah al-Haddad, beliau merupakan cicit kepada Imam al-Haddad yang masyhur.
  2. "As-Saiful-Batir li 'unuqil munkir 'alal akabir" juga karangan Habib Alwi al-Haddad;
  3. "As-Sarim al-Hindi fi 'unuqin-Najdi" karangan Syaikh 'Atha` al-Makki;
  4. "As-Sarim al-Hindi fi ibanat tariqat asy-Syaikh an-Najdi" karangan Syaikh 'Abdullah bin 'Isa bin Muhammad as-San`ani;
  5. "Tahakkum al-Muqallidin bi mudda`i tajdid ad-din" karangan Syaikh Muhammad bin 'Abdur Rahman bin 'Afaliq al-Hanbali, seorang ulama yang sezaman dengan Ibnu Abdul Wahhab dan telah mencabar keilmuannya sehingga Ibnu 'Abdul Wahhab membisu seribu bahasa;
  6. "Sawa`iqul Ilahiyyah fir raddi 'alal Wahhabiyyah" karangan Syaikh Sulaiman bin 'Abdul Wahhab al-Hanbali, saudara kandung Muhammad bin 'Abdul Wahhab;
  7. "Saiful Jihad li mudda`i al-ijtihad" karangan Syaikh 'Abdullah bin 'Abdul Lathif asy-Syafi`i;
  8. "As-Sawa`iq war Ru`ud 'ala al-Shaqi 'Abd al-'Aziz ibn Sa`ud" karangan Syaikh 'Afifudin 'Abdulah bin Dawud al-Hanbali;
  9. "Ad-Durarus Saniyyah fir raddi 'alal Wahhabiyyah" karangan Syaikhul Islam Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan, Mufti Makkah;
  10. "Fitnatul Wahhabiyyah" karangan Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan;
  11. "Khulasatul Kalam fi bayani 'umara` al-Balad al-Haram" karangan Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan;
  12. "Faydul Wahhab fi bayan ahl al-haq wa man dhalla 'an ash-shawab" karangan Syaikh 'Abdur Rabbih bin Sulaiman asy-Syafi`i;
  13. "al-Basha`ir li munkiri at-tawassul ka amtsal Muhammad ibn Abdul Wahhab" karangan Syaikh Hamd-Allah ad-Dajwi;
  14. "Al-Minha al-Wahhabiyyah fi radd al-Wahhabiyyah" karangan Syaikhul Islam Dawud bin Sulaiman al-Baghdadi al-Hanafi;
  15. "'Adzab Allah al-Mujdi li jununi al-munkiri an-Najdi" karangan Syaikh Muhammad 'Asyiqur Rahman al-Habibi;
  16. "Ghawtsul 'Ibad bi bayan ar-rasyad" karangan Syaikh Mustafa al-Hamami al-Misri;
  17. "Jalal al-Haqq fi kasyfi ahwal asyrar al-khalq" karangan Syaikh Ibrahim al-Hilmi al-Qadiri al-Iskandari;
  18. "Maqalat al-Kawtsari" karangan Syaikh Muhammad Zahid al-Kawtsari al-Hanafi;
  19. "Fajrul Shadiq fi ar-radd 'ala munkiri at-tawassul wal khawariq" karangan Syaikh Jamil Effendi Sidqi az-Zahawi al-Baghdadi;
  20. "Sa`adatud Darain fi al-radd 'ala al-firqatain al-Wahhabiyyah wa muqallidat az-Zahiriyyah" karangan Syaikh Ibrahim al-Samnudi al-Mansuri.

Inilah antara kitab-kitab yang ditulis berbagai ulama membahas kesesatan dan penyelewengan ajaran Wahhabi. Sebenarnya ramai lagi ulama dan banyak lagi kitab serta tulisan yang sedemikian. Ulama-ulama Jawi juga ada menyentuh berhubung kesesatan puak Wahhabi ini dalam tulisan-tulisan mereka seperti mantan Mufti Negeri Sembilan Syaikh Ahmad bin Muhammad Sa`id al-Linggi al-Melayuwi dan Tuan Guru Haji 'Abdul Qadir bin Haji Wangah bin 'Abdul Lathif bin 'Utsman al-Fathoni dalam karangannya berjodol "Risalah Irsyadul Jaawiyyin ila Sabilil 'Ulama-il-'Aamiliin". Maka terpulanglah kepada kita hendak mempercayai ulama yang ramai atau mempercayai sahaja kata-kata Muhammad bin Abdul Wahhab an-Najdi dan pengikut-pengikutnya.

Allahummahdi ila sawaa-is sabil

Ahad, Disember 25, 2005

Syaikh Fadhlullah Suhaimi - Pembela Sunni


Ikhwah, bertahun dahulu (mungkin hingga kini) fitnah dan mehnah yang melibatkan Arqam telah menconteng arang bukan sahaja kepada pertubuhan tersebut tetapi sedikit sebanyak menyentuh pribadi-pribadi lain yang tidak ada kena mengena dengan mereka seperti Sayyidisy-Syaikh Kiyai Agung dan anak-anaknya. Sehingga mereka dan amalan serta thoriqah mereka disinonimkan dengan Arqam, sedangkan kedua-dua pihak itu tidak sama. Aku terpanggil untuk menjelaskan kepada ikhwah bahawa Kiyai Agung dan anak-anaknya adalah ulama yang berpegang teguh dengan i'tiqad Ahlus Sunnah wal Jama`ah. Ku perturunkan di sini beberapa petikan dari "Ringkasan 'Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah" mukasurat 82 - 85 berhubung Syaikh Fadhlullah karangan murid dan menantunya, Pehin Mufti Haji Ismail:-
  • Di antara ulama kita di Tanah Melayu dan di Tanah Jawa, yang membela Ahlus Sunnah wal Jama`ah, ialah al-'Allamah al-Murabbi al-Khabir wal Khathibul Qadir wad Da`ie al-Basyir ila Allah s.w.t. asy-Syaikh Muhammad Fadhlullah ibn asy-Syaikh Muhammad as-Suhaimi yang terkenal dengan Muhammad Fadhlullah Suhaimi al-Azhari rhm. Keturunan daripada Bani BaSyaiban dari Hadhramaut dan datuk neneknya berpindah ke Tanah Jawa bertempat di Kota Bondowoso, Resident Basuki, Jawa Timur. Menurut kitab "Khulaashahul Atsir fi A'yaanil Qarnil Haadi 'Asyar" karangan al-'Alim al-Adib Muhammad Amin bin Fadhlullah al-Muhibbi yang mati tahun 1111H telah menyebutkan bahawa setengah Bani BaSyaiban telah meninggalkan Hadhramaut semenjak kurun 10 Hijrah ke India dan Makkah. Dan tersebut juga dalam kitab "Iidhaahu Asraari 'Uluumil Muqarrabiin" karangan Sayyidina Muhammad al-'Aydrus ahadul 'ulama-il-'aarifiin yang mati di bandar Surat, India tahun 1031H. Dan menurut kata ulama yang mengetahui bahawa Bani BaSyaiban tiada ada pada masa ini di Hadhramaut. Dan menurut majalah "ar-Raabithah" yang diterbitkan di Jakarta pada tahun 1347, Tahun yang Pertama, Bilangan 8 - 9, bahawa BaSyaiban itu adalah keturunan Sayyidina al-Faqih al-Muqaddam Muhammad Ba'Alawi.
  • Asy-Syaikh Muhammad Fadhlullah Suhaimi diperanakkan di Singapura kerana kedua ibu bapanya telah berhijrah ke Singapura. Dan ia telah kembali ke rahmatullah pada tahun 1964M (1384H) di Singapura berumur 78 tahun, rahimahUllahu ta`ala.
  • Asy-Syaikh Muhammad Fadhlullah diketahui belajar di Makkah al-Mukarramah dan di al-Azhar, Mesir, pada masa sebelum peperangan dunia yang pertama. Pada masa di Mesir dia jadi pengarang akhbar "al-Ittihad" diterbitkan 3 bulan sekali dalam bahasa Melayu, dan menjadi pengurus Syarikat al-Ittihad dan Mathba`ah al-Ittihad. Dan dia telah mengarang kitab "Pelajaran Tauhid" yang telah dicetak di mathba`ah Syarikat al-Ittihad pada 10 Rejab 1332H (1914M).
  • Pada tahun 1916M, dia menjadi guru besar di Madrasah as-Saqqaf, Jalan Sultan, Singapura.......... Kemudian asy-Syaikh Fadhlullah pergi ke Tanah Jawa. Di sana ia membuka sekolah-sekolah 'Arab, kemudian ia balik ke Singapura dan membuka tempat percetakan di Singapura dan di Johor Baharu, dan mengarang kitab-kitab dan mengeluarkan majalah "Jasa" di Johor Baharu. Kemudian ia membuka sekolah 'Arab Kuliyyah al-'Aththas di Johor Baharu dengan anjuran al-Muhsin al-Ghuyur Datuk as-Sayyid Hasan bin Ahmad al-'Aththas......
  • Kuliyyah al-'Aththas itu berjalan dari tahun 1931 hingga tahun 1937 kemudian disambung dengan Kuliyyah al-Firdaus di Singapura sehingga Jepun menakluki Tanah Melayu bulan Disember tahun 1941 mengajar ilmu guru dan ilmu qadhi.
  • Asy-Syaikh Fadhlullah seorang yang petah bercakap dan berkhutbah, dan guru yang bijak mendidik dan mengasuh anak-anak murid. Seorang yang kuat mempertahankan Ahlus Sunnah wal Jama`ah dan dapat meredakan puak-puak yang bertelingkah di Tanah Melayu pada tahun-tahun 20-an yang dibangkitkan oleh kaum muda seperti majalah "Pembela Islam" Bandung, kitab Soal-Jawab dan lain. Dan pernah berdebat dengan Ahmad Hasan Bandung yang condong pada faham Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim dalam suatu majlis perdebatan di Pulau Pinang pada tahun 50-an.
  • Asy-Syaikh Fadhlullah telah banyak mengeluarkan anak-anak murid dari sekolah-sekolahnya di Johor Baharu, di Singapura dan di Jawa. Pernah ia diam di Kelantan masa penjajahan Jepun, dan ia pernah menjadi mudir (pengetua) Kuliyyah al-Lughah wad Din, Pekan, Pahang pada tahun 1955 dan tahun-tahun berikutnya.
  • Di mana ia diam dan tinggal, dia mengadakan kelas pelajaran, seperti di Johor Baharu dia mengajar tafsir al-Qur`an karangannya kepada orang ramai. Dan di Kelantan, Kota Baharu dia mengadakan kelas pelajaran agama dan mempunyai murid-murid di sana.
  • Masa di Singapura ia menjadi Imam Jumaat di Masjid Ma'ruf dekat Masjid Sultan, Cylde Street, sebuah masjid yang lama lepas Masjid Sultan dengan membaca khutbah Jumaat dari karangannya sendiri. Pada masa itu belum ada orang mengarang khutbah sendiri dan membahaskan perkara-perkara yang berbangkit dalam seminggu lepas seminggu itu. Dan khutbah-khutbahnya itu telah dicetak dan dipakai di setengah negeri Tanah Melayu. Dan jika tuan ada di sana maka tuan akan melihat pada makmum yang datang dari jauh-jauh memenuhi masjid yang begitu luas itu. Dan Masjid Ma'ruf itu masih dijagai oleh keluarganya sehingga masa kita ini dan keluarganya menjadi Imam Jumaat pada tiap-tiap hari Jumaat.
  • Bagaimana kita kata bahawa asy-Syaikh Muhammad Fadhlullah itu seorang yang pandai bercakap dan berkhutbah dan bijak berdebat mematahkan hujjah-hujjah lawannya. Dan seorang pendidik yang mahir mendidik anak-anak murid ke arah agama, arah budi pekerti yang baik, dan akhlak yang disuruh, sebagaimana ayahandanya Kiyahi Agung Muhammad Suhaimi pandai mendidik dan mengasuh anak muridnya dan pengikut-pengikutnya sehingga berpanjang selama 40 tahun di Singapura dan di Klang, Selangor.
  • Kerana minatnya mendidik dan mengasuh dan hidup cara beragama dan bersemangat dengan agama yang telah ia alami ketika ia berada di Mesir dan di Tanah Jawa yang kedua-dua negeri itu bergelora dan hangat dengan semangat agama menentang penjajahan. Maka ia meninggalkan anak-anak murid yang bersemangat berdiri di atas kaki sendiri dan masuk berbagai-bagai lapangan pendidikan, guru, pemimpin kaum, ahli siasah dan peniaga, menurut 'aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah 'aqidah yang biasa dianut dan dipegang oleh penduduk Tanah Melayu, Sumatera dan Jawa. Antara kitab-kitab yang diajarnya ialah seperti kitab 'aqidah "Ummul Barahin" karangan al-Imam as-Sanusi, kitab yang menerangkan 'aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah. Dan manakala masalah-masalah yang berbangkit yang dibawa oleh kaum muda yang berlawanan dengan 'aqidah dan pegangan Ahlus Sunnah wal Jama`ah maka al-'Allamah itu menerangkan kepada anak-anak muridnya akan kata-kata mereka yang isykal dan membawa kata-kata Ahlus Sunnah wal Jama`ah atau kata-kata jumhur ulama pada perkara-perkara yang menjadi isykal itu dalam satu nota berasing.
  • Manakala terbit kitab "Buah Kuliah al-Attas" yang mengandungi bahas-bahas dan perkara isykal yang dibangkitkan oleh kaum muda dan lain-lain puak, maka Ahmad Hasan Bandung pengarang majalah "Pembela Islam" telah mencabar Kuliyyah al-'Aththas, Johor Baharu itu dalam siarannya kerana barangkali berlawan dengan pendapatnya dalam majalah "Pembela Islam" dan "Soal - Jawab" itu, walaupun "Buah Kuliyyah al-'Aththas" bercakap dengan cara am tiada menyentuh mana-mana pihak.......
  • Dengan tegas asy-Syaikh Fadhlullah menerangkan pegangan Ahlus Sunnah wal Jama`ah dan pegangan ahli bid`ah dan kaum muda. Maka perkara yang membawa pecah belah pandangan dan fikiran masyarakat umat Islam di Tanah Melayu dapat diatasi dengan baik.
  • Al-'Allamah asy-Syaikh Muhammad Fadhlullah Suhaimi itu telah menjadi anggota majlis mesyuarat agama di Jabatan Agama Johor dalam suatu masa yang panjang sebelum Peperangan Dunia Kedua dan lepasnya........
  • Asy-Syaikh Fadhlullah telah mengarang kitab-kitab sebanyak 35 buah, dalam tauhid, agama Islam, tarikh, masalah-masalah agama yang menjadi isykal yang dibangkitkan oleh kaum muda dan menterjemahkan kamus "al-Munjid" bagi Perpustakaan Betawi, Indonesia, dan mengarang tafsir al-Qur`an, dan masalah-masalah pada mengalih pandangan umat Islam dalam kehidupan dan pencarian menurut Islam dan menyuruh umat Islam mengambil ajaran Islam dalam tadbir negeri.........
  • Kehidupan asy-Syaikh Fadhlullah adalah sederhana. Sederhana dalam makan minum, sederhana dalam pakaian, sederhana dalam gerak geri, sederhana dalam fikiran dan dalam keputusan yang diambilnya.

RahimahUllahu ta`ala war-dhaah,

wa jazaahu 'anil muslimin khairal jaza`

......al-Fatihah.

Ziarah Maqam Junjungan


Ikhwah, Allahyarham Datuk Kadir dalam himpunan fatwanya mukasurat 51 - 52 membicarakan persoalan menghadiahkan bacaan al-Qur`an kepada Junjungan s.a.w. menulis:-
  • Saya perturunkan di sini perkataan pengarang kitab "at-Tajul Jami' lil Usul fil ahaaditsir Rasul" asy-Syaikh Mansur 'Ali Nasif berhubung dengan soal menghadiahkan pahala bacaan al-Fatihah kepada Rasulullah s.a.w. iaitu setelah diterangkan cara-cara menziarahi maqam Rasulullah s.a.w. dan dua orang sahabat baginda, Abu Bakar dan Umar r. 'anhuma, hendaklah orang menziarah ikut berdiri menghadap maqam lalu dia membaca al-Fatihah dan surah Yasin atau apa saja ayat al-Qur`an kemudian dihadiahkan pahala bacaannya itu kepada roh Nabi s.a.w. dan dua orang sahabatnya yang terbesar kemudian barulah ia mendoakan bagi diri dan orang tuanya dan bagi siapa yang dikehendakinya dan seterusnya untuk sekalian muslimin dengan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Jadi setelah mengucapkan salam dan sholawat seperti yang masyhur diamalkan, baik yang pendek maupun yang panjang. Kita digalakkan untuk menghadiahkan pahala surah kepada Junjungan s.a.w. dan 2 sahabat tersebut. Jangan pula disedekahkan pahala tersebut kepada mereka, kerana apalah martabat kita hendak bersedekah kepada Junjungan s.a.w. insan kamil mukammil tersebut. Kita niatkan hadiah, kerana hadiah diberi dengan tujuan untuk memuliakan sedangkan sedekah diberi dengan tujuan menghulur bantuan kepada yang memerlukan. Umum masyarakat kita tahu, tapi sesetengahnya tergelincir lidah mungkin bila hendak memulakan tahlil arwah mengatakan " kita sedekahkan al-Fatihah dan tahlil kepada Junjungan Nabi dan sekalian muslimin", ini tidak wajar perlu ditukar kepada "kita hadiahkan......" Begitu juga dalam doa tahlil ada yang menyelitkan "sadaqatan mutaqabbalah" (sedekah yang diterima), bahkan sesetengah buku tahlil dan Yasin juga tercetak begitu, maka itu juga tidak wajar jika untuk ditujukan ke hadhrat Junjungan s.a.w. Jadi eloklah dibuangkan sahaja kalimah tersebut atau ditukar dengan kalimah "tuhfatan kaamilah" (hadiah yang sempurna).

Sabtu, Disember 24, 2005

Istighatsah - Fatwa Pehin Mufti

Kata Pehin Mufti Haji Ismail Omar dalam "Ringkasan 'Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah", mukasurat 91-92:-
  • Tersebut dalam kitab "Qurratul 'Ain bi Fatawa Ulama al-Haramain" berkenaan dengan perkara panggil orang mati dan istighatsah dengan orang mati bahawa memanggil orang-orang mati dan istighatsah minta tolong daripada mereka tiadalah salah bahkan harus ialah menurut suatu atsar yang dikeluarkan oleh al-Imam Ibnu Jarir ath-Thabari dalam kitab tarikhnya, dengan sanad dan jalan-jalan orang-orangnya semuanya itu orang tsiqah, bahawa sahabat Khalid bin al-Walid (panglima Islam dalam peperangan al-Yamamah dekat Najd), tatkala ia mengepung Musailamah yang mengaku menjadi nabi dan pengikut-pengikutnya daripada kabilah kaum Bani Hanifah, maka ia menyeru minta tolong dengan berkata "Waa Muhammadaah (Hai Muhammad tolong aku)". Ini tersebut dalam muka 356 dalam 'Qurratul 'Ain" bahagian fatwa asy-Syaikh Husain Ibrahim al-Maghribi al-Maaliki yang mati tahun 1292H di Makkah al-Mukarramah dan fatwa-fatwa anak-anaknya asy-Syaikh Muhammad 'Aabid, mufti al-Maalikiyyah Makkah yang mati tahun 1340H dan Muhammad 'Ali al-Maaliki al-Makki yang mati tahun 1367H di Thoif berumur 80 tahun.

  • Sayogia dilihat dan dibaca "Syawaahidul Haqqi fil Istighaatsati bi Sayyidil Khalq" karangan Khaadimus Sunnah wa Qaami`ul Bid`ah Faqiidul Islam Yusuf bin Ismail an-Nabhani yang mati tahun 1350H berumur 85 tahun, pengarang kitab-kitab berkenaan hadis dan Islam. Kitabnya "Syawaahidul Haq" mengandungi banyak naqal dari kitab-kitab ulama hampir 50 orang ulama dalam perkara tawassul, istighatsah, ziarah maqam Rasulullah, ziarah kubur wali-wali dan sholihin, kelebihan Madinah Rasulullah, perkara Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim dan pengikut-pengikutnya dengan ulama-ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah. "Syawaahidul Haq" itu telah dipuji oleh beberapa ulama al-Azhar yang hidup pada tahun-tahun 1323H dahulu. ........ Adalah berguna besar bagi memaham kedudukan al-'Allamah Ibnu Taimiyyah dan pengikut-pengikutnya dan menjaga diri dari bid`ah Ibnu Taimiyyah dan pengikut-pengikutnya.

  • Sayogialah dilihat perkara tawassul dan istighatsah dalam "Bughyatul Mustarsyidin" karangan as-Sayyid al-Masyhur Mufti Hadhramaut, iaitu pandangan ahlul bait Rasulillah s.a.w. perkara seperti tawassul itu, mereka bersama-sama pendapat dengan umat Islam, ulama dan orang awam Islam.

Cuma puak Wahhabi sahaja yang mensyirikkan orang beristighatsah. Tapi tawassul dan istighatsah dengan Amerika, dengan Barat, dengan Bush, dengan Blair, boleh pulak. Jangan biarkan puak Wahhabi bertapak di Malaysia. Hidup Sunniyyun Syafi`iyyun, kalau Hanafi, Maliki, Hanbali nak menumpang tafadhdhaluuuuu.

Imran N. Hosein



Anak murid Maulana Fadhlur Rahman al-Ansari murid Maulana Abdul 'Aleem Siddique juga menulis sebuah buku yang agak keras terhadap Wahhabi berdasarkan kepada fakta sejarah. Dia menceritakan dalam " The Caliphate - The Hejaz and The Saudi-Wahhabi Nation - State" peranan Wahhabi dalam melenyapkan Khilafah Islamiyyah yang sehingga kini hilang. Antara yang kata beliau dalam muqaddimah buku tersebut (mukasurat 3):-
  • If this ummah is ever to succeed in restoring the supremacy of Islam over the State in the world of Islam, it is imperative that Muslims be taught the history of the collapse of the Caliphate and its replacement, in the heart of Islam, by the secular Saudi-Wahhabi Nation-State. This was an act of supreme betrayal of Islam.

Pada mukasurat 20 - 24:-

  • Al-Azhar University proposed to convene an International Islamic Caliphate (Mu'tamar al-Khilafah) in Cairo which would, among other things, attempt to appoint a new Caliph over the world of Islam. Had the Wahhabis been genuinely devoted to Islam they would have welcomed this Al-Azhar effort to achieve conformity with an essential requirement of the shari`ah, i.e. the establishment of a genuine Caliphate. The Wahhabis had long argued that the post-Rashidoon Caliphate was invalid because, among other things; the Caliphate was not constituted in a manner which conformed with the requirements of the shari`ah. Now that the invalid Caliphate had been abolished and the leading center of Islamic learning was convening an international Islamic congress to discuss the question of the Caliphate, and to effect the appointment of a new Caliph, the Wahhabis should have welcomed this initiative. In addition, they should alsohave extended every possible cooperation, and should have participated in a serious way in the Congress in order to ensure that the genuine Caliphate was restored.
  • But Wahhabis had no such sincere devotion to Islam. Their attitude was essentially one of selective religiosity, expediency, oppurtunism and parochialism. The Wahhabis knew that the world of Islam would never have accepted a Wahhabi Caliph and, as a consequence, they found it expedient to repudiate an essemtial requirement of the Islamic Public Order. They marshaled all their energies to sabotage the Cairo Caliphate Congress. Their strategy was to organize a rival congress in Makkah at the time of Hajj of 1926. That meant that the Makkah Congress would take place within a month of Cairo Congress, making it difficult for delegates to attend both conferences. Since Makkah Conference was timed to coincide with the Hajj, and since it had the active support of the British, it had a clear advantage over the Cairo Conference.
  • Secondly they specifically excluded from the agenda of Makkah Congress the question of the Caliphate. This transparent attempt to sabotage the Cairo Conference and to bury the Caliphate was more than ample evidence to expose the hollow credentials of the Wahhabis as so-called champions of the shari`ah and of Islam.

Itulah antara kandungan buku tersebut. Jadi antara bid`ah paling besar sekarang ini ialah penubuhan Kerajaaan Saudi-Wahhabi. Wahhabi memang makhluk pelik, masjid-masjid, ribath dan zawiyah yang ada di Jabal Abi Qubais habis dihancurkannya kerana bid`ah, khurafat dan syirik. Atas puing-puing masjid, ribath dan zawiyah tersebut dibina oleh mereka istana indah raja mereka. Itu tak kira bid`ahkah ? Aku teringat waktu Raja Fahd mati dan di kubur yang tak bertanda. Ada yang kagum kata zuhud dan sebagainya. Zuhud lepas mati buat apa, nak zuhud waktu hidup ni lah. Itu zuhud kepala anak Pak Wahhab. Maaflah kalau melalut, bukan marah, geram sikit.

Elok jugak ikhwah cari dan baca. Sebenarnya banyak fakta sejarah yang disembunyikan oleh mereka dan penjajah British dari pengetahuan kita sehingga kita tak kenal siapa hero dan siapa musuh.

Allahummahdi qawmi fa innahum la ya'lamun.

Ziarah Haramain 2005

  • Tengah tahun ini, aku dipanggil berziarah ke maqam Junjungan s.a.w. dan BaitUllah al-Haram. Pergi bersama zawjah tercinta selama 2 minggu. Pengaruh dan sikap keras Wahhabi masih nampak walaupun tak sekeras dahulu. Di hadapan maqam Junjungan seperti dahulu juga kawalannya polis anak Pak Wahhab melarang orang menyentuh pagar-pagar maqam. Terjadi kejadian kecil apabila seorang warga Afrika yang menyentuh dan mencium pagar tersebut dihalau oleh mereka dan dikejarnya untuk diajar Islam yang sebenar, tapi aku lihat berbelit-belit jugak anak murid anak Pak Wahhab berbahas dengan orang tersebut yang rupanya seorang alim jugak.
  • Pagar maqam Junjungan s.a.w. yang asalnya tertulis di atasnya "Ya Allah Ya Muhammad" (nanti kupaparkan gambarnya) kemudian dibuang oleh Wahhabi huruf 'ya' pada Muhammad menjadi "Ya Allah, A Muhammad", kini telah dibuang terus Muhammad diganti dengan "Ya Majid". Jadi kalau ikhwah berziarah ke maqam Junjungan, yang tertulis di pagarnya kini "Ya Allah, Ya Majid". Kerana bagi anak Pak Wahhab, haram dan syirik menyeru makhluk walaupun Junjungan s.a.w. Insya-Allah, lain posting kita cerita pasal nida` dan istighatsah.
  • Kulihat jugak, pada satu binaan baru Masjid Nabawi terpahat khat indah nama-nama ulama Ahlil Bait (bukan ulama Syi`ah) seperti Imam Ja'faar ash-Shadiq, Imam Muhammad al-Baqir dan lain-lain.
  • Di Madinah aku hanya sempat tinggal 3 hari, setelah itu aku ke Makkah. Di Makkah, aku duduk - duduk jugak di halaqah ulama-ulama yang mengajar hadis di sana antara nya Syaikh Muhammad al-Makki, agak masyhur di kalangan anak bangsa kita, dari jauh terlihat olehku Ustaz Nasoha Haji Ahmad duduk mendengar sama. Pengajian hadis guna kitab "'Aunul Ma'buud". Kucari-cari jugak halaqah penyokong Wahhabi Melayu nombor wahid Syaikh Muhammad bin Abdul Qadir Mandili, tak berjumpa, dia mc kot.

  • Aku bertanya-tanya dengan anak-anak bangsa yang mukim di sana dari pelajar Syaulatiyyah dan pelajar Almarhum Buya Maliki dan kata mereka sekarang Wahhabi di sana pun sudah mulai luntur. Aku dimaklumkan juga berita sedih kewafatan Syaikh Jabir al-Yamani. Kulihat kedai-kedai kitab dan bertemu satu toko bernama Maktabah al-A-immah dekat Babus Shofa yang ada menjual kitab-kitab yang dahulunya diharamkan oleh Bin Baz. Antara yang kutemui kitab "Jawaahirul Ma`aani wa Bulughul Amaani" oleh Syaikh Ali Hiraazim al-Faasi berkenaan Syaikh Ahmad at-Tijani dan Thoriqat Tijaniyyahnya. Terkejut jugak aku kerana ianya dijual secara terbuka di kedai tersebut, kalau dahulu memang susah nak cari kitab-kitab seperti itu. Kitab-kitab fiqh Syafi`i pun ada antaranya "ar-Raudh" dan "Syarah Sirajul Wahhaj".Teringat tahun 1993, kucari Musnad Imam Syafi`i pun tak berjumpa. Kutemui juga beberapa karangan Buya Maliki di kedai tersebut yang sudah kumiliki. Ulama-ulama sunni masih ada di sana, tetapi mereka tidak menonjolkan diri kerana khumul dan tawadhu, dan malas nak berjidal dengan orang yang tak bertelinga. Halaqah ilmu di luar Masjidil Haram masih ada antaranya yang dikendalikan oleh cucu Habib Hasan al-Fad`aq (dahulunya Imam Syafi`i di Masjidil Haram).

  • Di Makkah, hampir setiap waktu ada sahaja jenazah disembahyangkan. Aku berdiri bersama jemaah lain untuk menyembahyangkan jenazah. Isteriku yang sebelum itu tak pernah sembahyang jenazah pun sembahyang jugak. Aku sembahyang mengikut apa yang dipelajari dan diamalkan oleh orang-orang kita, dengan 2 kali salam. Satu hari isteriku ditegur oleh seorang wanita Arab yang mengatakan bahawa cara sembahyang jenazah isteriku salah kerana salamnya hanya sekali sahaja bukan dua kali. Isteriku bertanya kepadaku berhubung hal tersebut, aku menyuruhnya agar tidak memperdulikan teguran tersebut dan terus ikut cara mazhab kita. Akhirnya sehari sebelum balik aku turut ditegur oleh seorang pemuda Arab yang mengajarkan aku bahawa salam itu hanya satu kali bukan dua kerana hadis kata satu kali. Kelemahanku di depan BaitUllah, aku menjawab tegurannya dengan mengatakan bahawa aku pengikut mazhab Syafi`i dan dalam mazhabku salamnya 2 kali, satu wajib dan satu sunnat seperti sholat-sholat lain. Dia membahasku dengan mengatakan hadis kata satu, aku jawab bahawa aku datang dari jauh bukan untuk mujadalah depan BaitUllah, kuanjurkannya agar dia mencari "Majmuk" Imam an-Nawawi dan mentelaah bab jenazah. Ini kerana rata-rata kedai kitab di sana menjual "Riyadhus-Sholihin" agaknya mereka hanya kenal Imam an-Nawawi sebagai seorang muhaddis dan tak tahu yang beliau adalah faqih Syafi`i yang besar. Ku jelaskan kepadanya agar jangan cepat menyalahkan orang kerana ikhtilaf ulama itu rahmat.

Mudah-mudahan ziarah maqbulah dan umrah mabrurah.

Rabbana taqabbal minna bi sirril Fatihah.

Khamis, Disember 22, 2005

Wasilah & Tawassul Amalan Sunni



Ikhwah, antara perkara yang menjadi kecaman puak Wahhabi dan kaum muda(h) berhubung dengan bertawassul dalam berdoa. Kacaunya bukan setakat gaduh khilafiyyah tetapi sampai tergamak menuduh kalau bertawassul dengan anbiya dan awliya yang sudah wafat jatuh hukum syirik. Biasalah penyokong anak Pak Wahhab tak dak main lagu lain, lagu syirik memanjang.

Sebenarnya secara sedar atau tak sedar semua orang berwasilah. Lihat yang pergi Makkah sekarang, mesti ada di hati nak berdoa di Multazam, di Raudhah, di Arafah, di Jamrah dan sebagainya, kenapa ? Takkan Allah cuma dengar doa kita bila di tempat-tempat berkat itu sahaja ? Inikan bertawassul dengan tempat yang merupakan makhluk ciptaan Allah jugak. Semua ustaz, baik penyokong anak Pak Wahhab atau bukan, ajar bahawa yang tersebut di atas adalah antara adab berdoa. Adab lain kena cari waktu yang berkat dan mustajab, seperti malam Jumaat, malam Nisfu Sya'baan, malam Lailatul Qadar, hari Arafah dan sebagainya. Inikan berwasilah dengan masa yang juga makhluk ciptaan Allah s.w.t.

Jadi di mana silapnya kalau kita berdoa dengan berwasilah dengan sebaik-baik, semulia-mulia dan seutama-utama makhluk ciptaan Allah, Junjungan Nabi s.a.w. Kita berwasilah, bukan memohon daripada makhluk tetapi daripada Allah menumpang berkah makhluk yang dipandangNya.

Ulama kita telah jelaskan segala nas untuk menyokong amalan bertawassul ini. Lain kali boleh cerita. Hari ini kola (yakni aku, bukan koala, itu makhluk lain) nak nukil fatwa ulama kita Allahyarham Datuk Haji Abdul Kadir Hassan, mantan Mufti Negeri Sarawak Darul Hana (sebenarnya Sarawak pernah dikenali secara tidak rasmi sebagai Darul Hana sebelum dimasyhurkan secara rasmi sebagai Bumi Kenyalang). Dalam buku "40 Kemusykilan Agama" koleksi fatwa Allahyarham terbitan Jabatan Agama Islam Sarawak mukasurat 77 termaktub:-

  • Dalam perkara tawasul itu, tiadalah ada perbezaan bertawasul dengan Nabi Muhammad dan bertawasul dengan Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul yang lainnya sholawatUllah was salam 'alaihim ajma`in. Dan begitu juga bertawasul dengan para awlia` dan orang-orang soleh tiada berbeza sama ada di masa hidup ataupun sesudah wafat mereka kerana diyakini mereka tiada menjadikan sesuatu serta tiada pula mereka mempunyai ta`tsir. Hanya bertawasul dengan mereka itu adalah semata-mata untuk mengambil berkat kerana mereka adalah kekasih Allah. Hakikat yang menjadi, yang mengada dan yang mempunyai ta`tsir hanya ada semata-mata Allah jua yang tiada sekutu baginya.

  • Di dalam kitab "Bughyatul Mustarsyidin" mukasurat 297 tersebut keterangan lagi kira maksudnya bertawasul dengan Nabi-Nabi dan wali Allah masa hidup mereka atau sesudah wafat hukumnya adalah harus pada syarak sebagaimana warid hadis-hadis yang sahih pada yang demikian seperti hadis sahih riwayat al-Baihaqi iaitu hadis yang menceritakan tentang Nabi Adam ketika memohon ampun kepada Tuhan daripada kesalahannya. Nabi Adam bertawasul dengan Nabi Muhammad (kerana Nabi Adam telah melihat pada tiang arasy bertulis `La-ilaha-illa-Allah Muhammadur RasulUllah') yang menunjukkan ketinggian maqam Rasulullah walaupun baginda belum dilahirkan lalu Tuhan mengampun kesalahannya. Dan hadis sahih juga berkenaan seorang yang rosak kedua matanya datang kepada Rasulullah meminta Rasulullah mendoakan baginya lalu Rasulullah mengajarkan doa itu dan begitu juga hadis mengenai syafaat dan begitu juga hadis yang kami terima daripada masyaikh-masyaikh kami dan mereka pula menerima daripada masyaikh-masyaikh mereka dan demikianlah seterusnya di mana kesemua hadis sahih itu menunjukkan dengan jelas bahawa bertawasul itu adalah harus dan memang telah tsabit diamalkan di merata-rata dunia Islam. Dan cukuplah untuk menjadi contoh dan tauladan apa yang telah dilakukan oleh ulama Islam sejak dari dahulu mereka telah melakukan tawasul itu. Walhal merekalah yang sebenarnya yang telah menurunkan ajaran Islam kepada kita. Tiadalah kita yang terkemudian ini mengetahui perkara-perkara agama jikalau tiada mereka mengajarkannya kepada kita. Maka jikalau demikian ulama-ulama mutaqaddimun (ulama dahulu kala) dikatakan kafir dengan amalan mereka bertawasul itu sebagaimana dianggap oleh orang-orang yang bodoh nescaya batallah syariat Islam.

  • Bertawasul bukan sahaja di masa hidup Nabi bahkan sesudah wafat juga ada dilakukan oleh para sahabat (tersebut di dalam hadis riwayat ath-Thabarani). Ulama-ulama besar seperti Imam ar-Ramli, as-Sayuthi, asy-Syaikh Sayyid Abu Bakar Syatha pengarang "I`anathuth-Tholibin", asy-Syaikh Ibrahim al-Bajuri dan lain-lainnya dalam menyudahi kitab susunan mereka sering menutupkan doa mereka bertawasul iaitu dengan berkat kemuliaan Nabi Muhammad atau kebesarannya Engkau jadikanlah Ya Allah kitab ini bermanfaat. WaAllahu a`lam.

Begitulah ikhwah, penat juga kola salin fatwa Almarhum Datuk Kadir, maklumlah guna dual-jari typing system. Berhubung dengan kesalahan Nabi Adam a.s. yang disebutkan dalam hadis, maka itu tidaklah dianggap sebagai dosa kerana para nabi itu ma'shum. Kita harus sedar bahawa bukan semua kesalahan dianggap dosa, bahkan dalam syariat kita kesalahan yang dilakukan kerana terlupa tidak dianggap dosa sehingga orang yang tidak sholat sampai terkeluar waktu kerana terlupa tidak dianggap berdosa walaupun wajib qadha`. Harap fahami betul-betul agar tidak terpesong aqidah kita berhubung kema'shuman para nabi. Fahami jugak sabdaan Junjungan s.a.w. "Hasanatul Abrar Sayyiatul Muqarrabin" (Kebajikan orang sholeh merupakan kesalahan para muqarrabin). Mari hadiahkan al-Fatihah untuk Datuk Abdul Kadir Hasan dan guru-gurunya juga pada sekalian ulama kita.

Rabu, Disember 21, 2005

Syaikh Ahmad al-Fathoni - Murid Sayyidi Ahmad

KENANGKAN SYAIKH WAN AHMAD ULAMA GEMILANG

Kenangkanlah sumbangan Tok Wan Ahmad
Ulama gemilang penyuluh zaman
Penulis cemerlang pembawa harapan
Perintis perjuangan anak bangsa dan watan
Penyambung faham dari rantaian ulama silam
Serta bersedia bagi berdepan perubahan mendatang

Tok Wan Ahmad milik seluruh ummah bangsa ini
Nasab bapanya keturunan besar dari Patani
Serta ibunya berasal dari Pasir Mas Kelantani
Nama dan jasanya terlalu indah bagi dikenangi

Tok Wan Ahmad dalam usianya sesingkat itu
Menabur jasa buat para penuntut serta guru
Mewaris tulisan dan cara fikir yang jitu
Menumbuhkan semangat serta kegigihan yang baru
Mencambahkan ulama dan pentadbir bangsa Melayu

Tok Wan Ahmad mudanya penuntut Azhar dan Makkah
Hebat berpuisi serta syair dia bermadah
Sehingga cantiknya bahasa dan bidalan digubah
Mempunyai sarat erti penuh hikmah
Kebenaran disampainya dengan bahasa yang tersangat indah

Tok Wan Ahmad ke Istanbul berjumpa Abdul Hamid Sultan Uthmani
Membawa harapan bangsa agar kitab Melayu dapat dicetaki
Maksudnya termakbul dan disambut Sultan dengan penuh ikrami
Tok Wan juga menziarahi Beirut menemui Syaikh Yusuf an-Nabhani
Ulama kerohanian pembela mazhab dan pencinta Ahla al-Baiti
Kemudian ke Qahirah berjumpa Muhammad Abduh syaikh al-Azhari
Pemikir cara baru perintis perubahan bagi sebahagian ummah ini

Tok Wan Ahmad hampir 100 tahun telah pergi
Jasa dan pusakanya belum sempat habis kita gali
Kerdilnya bangsa sekiranya tokoh agung ini terus dilupai
Kerana sibuk dengan kemajuan dan bahas duniawi
Sehingga warisan agung bangsa tiada mahu kita fahami

Marilah kita jernihkan hati dan perasaan
Kita menumpang tuah tokoh ini yang penuh keberkatan
Kita akur anjurannya agar dilaksanakan kemuafakatan
Kita dabikkan perasaan yang agama akan kita dirikan
Kita azamkan putus bagi maksiat kita tumbangkan
Fahaman ulama silam akan terus kita sambungkan
Agar Melayu kita akan menjadi bangsa gemilang

Marilah kita turuti saranan Tok Wan Ahmad
Kita jadikan bumi ini perbendaharaan ilmu, perladungan kepandaian
Kita gunakan kemudahan sezaman untuk menegak agama anutan
Agar Melayu ini bertambah kemajuan di dalam taatnya kepada Tuhan
Agar Melayu ini akan berdaulat berumbikan faham keagamaan
Agar Melayu ini punyai nilai diri dan bukan sekadar buih lautan

Tok Wan Ahmad berada pada gerbang zaman
Selayaknya kita jadikan dia imam ikutan
Bagi berdepan dengan zaman yang penuh cabaran
Nilai agama dan maruah bangsa sedang dikoyakkan
Oleh anasir-anasir yang benci kepada kebajikan

Ingatlah pesan Tok Wan Ahmad
Tegakkan agama, teguhkan bangsa, binalah tanah air tercinta
Sebagai watan Islami yang berdaulat merdeka
Sehingga kita menjadi Melayu berakal budi,
hebat berfikir, indah budaya
Memiliki keberkesanan cara siyasahnya,
bijak mendalam faham ilmunya
Umpama pohon bertunjang teguh di bumi,
dahannya menyentuh awan yang tinggi
Serta mengeluarkan buahannya apabila sampai detiknya nanti

Tok Wan Ahmad
Hari ini kami berhimpun bagi mendapat sedikit fahaman
Dari warisan Tok Wan yang nilainya gilang cemerlang
Semoga kami semuanya mendapat restu taufik dari Tuhan
Rahmat-Nya tercurah dengan penuh keberkatan
Wahai Tuhan, anugerahilah kami kekuatan bagi mendapat pengertian
Serta bagi kami amalkan pusaka berharga tinggalan Tok Wan

Amin
Bi jahi Sayyidil-Mursalin
Wa alihi wa sahbihi ajmain
Ya Rabbal-'Alamin

  • Puisi oleh 'Abdullah Zaidi bin Hassan, Himpunan Pencakna Budaya Kelantan

Ikhwah, sekelumit berhubung orang besar dari Fathoni Darus Salam ini. Ulama terbilang menjadi penyambung sanad ilmu Junjungan s.a.w. kepada ulama kita di Nusantara ini. Cukuplah kemuliaan Syaikh Wan Ahmad, muridnya Tok Kenali al-Kelantani. Antara gurunya ialah Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan. Di sinilah bahayanya tuduhan puak Wahhabi yang Sayyidi Ahmad Zaini Dahlan itu tukang fitnah. Rosak dan cederalah nasab keilmuan ulama kita, punahlah agama rosaklah bangsa. Timbul bangsa yang ego dan biadap, bertuhankan akal sendiri semata bertopengkan naqal. Adakah ini yang kita mahu. Allahu... Allah. Aku akhiri dengan puisi jugaklah, betul tak betul wazan dan timbangannya hentamlah, janji faham.

Wahai Sunniyun Syafi`iyyun,
Bangun kamu dari tidur
Pertahankan ulama yang jadi sandaran
Kalau ulama membiar anjing menyalak bukit
Itu kerana tawadhunya mereka
Tapi jangan pula kita
Anjing segera dihalau pergi
Kerna silap-silap penyakit anjing gila kan berleluasa
Setidak-tidaknya jika dibiarkan kenak bersertu pulak kita
Ulama kita pantang dicaci,
Pantang dinista, pantang dikeji
Kerna ulama itu bapak kita
Bapak pada ilmu kita
Nak komen, nak tegur, biar berpada
Jangan penumbuk sampai ke muka
Nanti bertabur gigi merata
(p/s -Jangan Marah, Puisi Samseng)
  • Hadiah al-Fatihah buat Syaikh Ahmad dan Sayyidi Ahmad Zaini

Rasyid Ridha - Komen Mufti Brunei 3

Ikhwah, seterusnya pada mukasurat 92 - 93 buku "Ringkasan 'Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah", Allahyarham Pehin Mufti Haji Ismail menulis:-
  • Asy-Syaikh Rasyid Ridha al-Qalamuni dan Doktor Ahmad Syalabi telah mengecil-ngecilkan Nashirus Sunnah asy-Syaikh Ibnu Hajar asy-Syafi`i dalam tulisan-tulisan mereka, sebab asy-Syaikh Ibnu Hajar itu menerangkan kesilapan Ibnu Taimiyyah dan pengikut-pengikutnya kerana membela agama Allah ta`ala dari dipesongkan oleh sekumpulan puak yang timbul pada kurun delapan itu (Ibnu Taimiyyah) dan lain-lain sebab. Dan sebab keduanya suka menggunakan akal dari naqal. Nampaknya keduanya tiada membaca akan kitab-kitab yang dikatakan oleh ulama Islam pada memuji akan kepintaran asy-Syaikh Ibnu Hajar pada istinbath dan pada memahamkan ayat-ayat al-Qur`an dan hadis-hadis dan kata-kata ulama seperti kitab "Manaqibul Humaamil Ajal wal Hibril Akmal Faridi 'Ashrihi wal Muqaddami 'ala aqraanihi al-'Allamah Syihaabuddin Ahmad ibn Hajar al-Haitami" karangan asy-Syaikh Abu Bakar bin Muhammad bin 'Abdullah Ba'Amr, anak murid asy-Syaikh Ibnu Hajar; dan "Tadzkiratul Ikhwan fi Mushtholahaatit Tuhfah" karangan al-'Alimur Rabbani Muhammad bin Ibrahim al-'Aliijiy al-Qalhaniy; dan "al-Fawaaidul Makkiyyah" dan "Mukhtasharul Fawaaidil Makkiyyah" kedua-duanya karangan al-'Allamah asy-Sayyid 'Alawi bin Ahmad bin Abdur Rahman as-Saqqaf.

Ikhwah, Rasyid Ridha dalam rangka mempertahankan guru dan syaikhnya Abduh, Muhammad bin Abdul Wahhab, Ibnu Taimiyyah dan lain-lain telah menyerang ulama-ulama kita yang telah mendedahkan kesilapan yang telah dibuat oleh Ibnu Taimiyyah dan mereka-mereka yang mendokongnya. Rasyid Ridha merupakan penyokong kuat Wahhabi sebagaimana dinyatakan oleh Dr. Hamid Algar dalam bukunya "Wahhabism : A Critical Essay" mukasurat 46 :-

  • As for peaceful propagation, the earliest publicists for the resurgent Saudi regime were, curiously enough, two Arab Christians: Amin Rayhani and George Antonius. However, a Muslim champion from outside the Arabian peninsula was not long in emerging. This was Rashid Rida (d. 1935), who as early as 1909 had been accused in his native Syria of Wahhabism.

Ibnu Hajar merupakan ulama besar dan merupakan Mufti Makkah juga. Mende le puak Wahhabi ni, nak hentam Mufti Makkah sahaja. Sesekali hentamlah Mufti Riyadh ke, Mufti Saudi ke, Mufti Bin Baz ke, mungkin puak Wahhabi ingat mufti-mufti mereka tu malaikat, semua betul agaknya. Insya-Allah, lain ketika kita cerita lagi fasal Mufti kita, Imam Ibnu Hajar al-Haitami yang berketurunan Anshar ini. Teringat pulak hadis tentang kelebihan kaum Anshar yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari di mana al-Barra` berkata bahawa Junjungan Nabi s.a.w. bersabda: " Kaum Anshar, tiada yang mengasihi mereka melainkan orang mukmin; dan tiada yang memusuhi mereka melainkan orang munafik. Sesiapa yang mengasihi mereka dikasihi Allah dan sesiapa yang memusuhi mereka dimusuhi Allah."

Terasa nak berpantun pulak, kalau silap ke sumbang ke, harap maaf, aku bukan seorang sasterawan.

Ibnu Hajar ulama terbilang;

Zuriat keturunan Anshar Junjungan;

Lahir di Mesir negeri cemerlang;

Wafat di Makkah lindungan Tuhan.

*****************************************

Ibnu Hajar ulama terbilang;

Menjadi panduan pegangan berzaman;

Muallif "Tohfah" kutub berbilang;

Rahmat Allah atasnya berterusan.

Al-Fatihah buat Imam Ibnu Hajar r.a. dan Pehin Mufti.

Selasa, Disember 20, 2005

Hamka & Rasyid Ridha

Ikhwah, tidak dapat dinafikan bahawa Dr. Hamka adalah salah seorang pengkagum Syaikh Rasyid Ridha. Bahkan Buya Hamka telah menjadikan "Tafsir al-Manar" sebagai panduan atau pedoman utamanya untuk menyiapkan "Tafsir al-Azhar". Hal ini dinyatakan sendiri oleh Buya Hamka pada mukasurat 41, juzu` 1 tafsir tersebut:-
  • Mazhab yang dianut oleh Penafsir ini adalah Mazhab Salaf, yaitu Mazhab Rasulullah dan sahabat-sahabat beliau dan Ulama-ulama yang mengikut jejak beliau...........
  • Tafsir yang amat menarik hati penafsir buat dijadikan contoh ialah Tafsir al-Manar karangan Sayid Rasyid Ridha, berdasarkan kepada ajaran tafsir gurunya Syaikh Muhammad Abduh......
  • Meskipun tafsir itu beliau tulis hanya 12 juzu` saja, artinya tidak sampai separuh al-Quran, namun dia dapat dijadikan pedoman di dalam meneruskan penafsiran "Al-Azhar" ini sampai tammat........dasar penafsiran yang beliau tegakkan, masih tetap hangat dan dapat dicontoh dan tidak basi.

Jadi Buya Hamka menyatakan bahawa dia bermazhab Salaf, wah banyak tu, kurang-kurang Hanafi, Syafi`i, Maliki dan Hanbali. Macam mana pula nak amal empat-empat ? Nak tarjih, Buya Hamka mungkin boleh le, kan dia alim. Tapi kita, takkan ulama mazhab yang pegang satu mazhab tak alim nak tarjih ? Pening - pening. Imam Nawawi ikut mazhab apa ? Ini beza Ahlus Sunnah kita, terima 4 amal 1 secara lazim, Buya Hamka, terima 4 atau lebih, amal yang mana pulak ? Kalau tarjih sendiri, mazhab dia sendirilah tu.

Lihat pujian Buya Hamka terhadap "Tafsir al-Manar". Maka tak pelik jika Buya Hamka terkadang mengulang-ulang fatwa Rasyid Ridha dan Abduh dengan nada yang lebih lembut dan lunak sehingga tak disedari oleh pembacanya. Contohnya, jika Rasyid Ridha menyatakan bahawa ada kepercayaan Kristian yang telah disebarkan kepada umat Islam sehingga menjadi pegangan kebanyakan muslimin sejak awal Islam lagi seperti kepercayaan turunnya Nabi Isa a.s. di akhir zaman, maka Buya Hamka menulis pada mukasurat 29, juzu` 1 "Tafsir al-Azhar":-

  • Yang sangat terkenal ialah Ka`bul Ahbar dan Wahab bin Munabbih, keduanya orang Yahudi masuk Islam, banyak membawa dongeng Israiliyat itu, didengar oleh sahabat, lalu mereka salin. Apatah lagi oleh Tabi`in. Kadang-kadang mereka salin dengan tidak memakai komentar, hanya semata-mata untuk bahan saja bagi kita yang datang di belakang.

Waduh, sedap sungguh gaya bahasa Buya Hamka. Rupa-rupanya sahabat dan Tabi`in main salin je cerita Israiliyat. Yang tak dikomentar rupanya ditinggalkan untuk kita beri komentar. Waahhh ! Hebatnya kita. Kepada Sunniyun Syafi`iyyun, berhati-hatilah, lihat daripada siapa kamu mengambil agamamu, tapi jangan kondem orang lain seperti Buya Hamka lebih-lebih, biarlah dia dengan pendapatnya, elok kita baca sholawat banyak-banyak, melainkan jika maslahah memerlukan kita memberi penjelasan. Kepada pengkagum Buya Hamka, gasak kamulah.

Isnin, Disember 19, 2005

Rasyid Ridha - Komen Mufti Brunei 2

Seterusnya Pehin Mufti Haji Ismail menulis dalam "Ringkasan 'Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah" :-
  • Sila lihat bid`ah Rasyid Ridha al-Qalamuni dalam majalah "al-Manar" yang disalin oleh Syaikh Syaltut dalam perkara Nabi Isa a.s. turun ke dunia pada akhir zaman dari langit. Kata Rasyid Ridha al-Qalamuni:- "Tiada ada nas yang shorih tegas pada menyatakan turun Nabi Isa dari langit. Hanya itu 'aqidah kepercayaan kebanyakan orang-orang Kristian. Sesungguh mereka telah mencuba sepanjang zaman dari semenjak zahir Islam pada menyebarkan 'aqidah itu dalam kalangan umat Islam." Kata al-'Allamah al-Kawtsari dalam "Nadhzratun 'Aabiratun fi Mazaa'imi man yunkiru nuzula 'Isa 'alaihis salam" : "Tuan lihat fikiran yang rapuh daripada Rasyid Ridha dengan membabi buta tuan punya majalah "al-Manar" itu mengatakan bahawa orang-orang Kristian mencuba menyebarkan 'aqidah itu dalam kalangan umat Islam dari semenjak zahir Islam. Apabila dibandingkan yang demikian itu dengan betul dan benar akan turun Nabi Isa a.s. dari langit dalam hadis-hadis yang datang daripada Rasulullah s.a.w., yang diriwayatkan oleh 30 orang sahabat r.'anhum dengan sanad-sanad dan jalan-jalan (thuruq) yang betul benar, yang telah diriwayatkan dan disebutkan dalam kitab-kitab shohih, dan kitab-kitab sunan, dan kitab-kitab masaanid, dan kitab-kitab majaami` dan mushannifaat dan lain-lain kitab hadis. Maka nyatalah diketahui bahawa orang yang berkata tiada sabit turun Nabi Isa a.s. itu bahawa ia mendalam (menyelam) dalam lubuk batil dan salah. Adakah tuan fikir bahawa Sayyiduna al-Musthofa Rasulullah s.a.w. itu bersabda dengan perkara-perkara yang dicubakan oleh orang-orang Nasrani dan Kristian pada menyebarkan kepada umat Islam ? Adakah sahabat-sahabat r.'anhum boleh terpedaya dengan percubaan orang-orang Kristian hendak men(per)dayakan mereka ? Adakah ulama-ulama hadis dan ulama-ulama besar Islam boleh tertipu dengan daya helah orang-orang Kristian itu, kemudian ulama itu meriwayat dan menuliskan dalam kitab-kitab karangan mereka dari awal-awal Islam dengan jalan tawatur (sekata) ?"
  • Itulah perkataan al-'Allamah Rasyid Ridha yang diikut dan jadi dalil bagi al-'Allamah Syaltut dan Syalabi pada menolak perkara turun Nabi Isa a.s. dari langit ke dunia pada akhir zaman dan membunuh al-Masih ad-Dajjal laknatUllah 'alaih. Perkataan Rasyid Ridha adalah menuduh Rasulullah mengikut orang Kristian dan menuduh sahabat-sahabat, ulama-ulama hadis dan ulama besar Islam ditipu daya oleh Kristian, apakah ini suatu sesat dan dhalal daripada Rasyid Ridha yang membangkang Rasulullah s.a.w. dan sahabat-sahabat dan ulama-ulama Islam dan umat Islam. Maka sayogia pengikut-pengikut Ibnu Taimiyyah itu menerangkan dengan luas kepada ramai akan pendapat Rasyid Ridha yang sesat itu. Kalau mengikut al-Imam Malik, maka asy-Syaikh Rasyid itu dipancung kerana menyentuh maqam Rasulullah s.a.w. yang amat tinggi dan mulia itu.

Eh...eh..eh, garangnya Pehin Mufti. Nasib baik Rasyid Ridha di Mesir, kalau di Brunei siap dia. Begitulah ikhwah, pandangan Syaikh Rasyid Ridha, Syaikh Abduh dan Syaikh Syaltut (tetapi kata Pehin Mufti Syaikh Syaltut sempat bertaubat dan rujuk balik pendapat-pendapatnya yang menyalahi Ahlus Sunnah wal Jama`ah). Kepada Sunniyyun Syafi`iyyun, aku nasihatkan berpeganglah kepada ulama-ulama kita yang lebih 'alim dan lebih hebat perjuangan dan jasa mereka terhadap Islam dan umatnya. Kepada yang taksub kepada Rasyid Ridha dan sebagainya, eloklah pelajari betul-betul pandangan Rasyid Ridha tersebut dan berfikirlah secara terbuka, ingat Islam kaya dengan ulama yang ikhlas selain daripada Rasyid Ridha, Abduh, Hamka, Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim.

Rasyid Ridha - Komen Mufti Brunei 1


Syaikh Rasyid Ridha, tokoh "reformis" yang dikagumi setengah pihak sehingga diagungkan melebihi ulama lain. Sebahagian lagi tidak bersetuju dengan pandangannya, oleh itu dia yang merupakan murid Muhammad Abduh adalah seorang tokoh kontroversial sebagaimana juga gurunya tersebut. Oleh itu, kalau ada yang mati-mati sokong Rasyid Ridha, gasak dialah tapi jangan pula paksa orang lain terima.

Pehin Mufti Haji Ismail dalam bukunya "Ringkasan 'Aqidah Ahlus Sunnah wal Jama`ah" pada mukasurat 97 menyatakan pendapatnya:
  • Adapun asy-Syaikh Rasyid Ridha al-Qalamuni itu kata setengah ulama seperti al-'Allamah al-Kawtsari bahawa dia tiada mempunyai guru yang menunjukkan dia pada mengaji kitab-kitab, hanya ia membaca kitab-kitab dengan sendiri dengan menggunakan akal berlebih-lebihan.

Syaikh Rasyid Ridha mempunyai pendapat-pendapat yang berbeza dengan jumhur ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah termasuklah dalam bab 'aqidah seperti masalah Dajjal dan "nuzul"nya Nabi Isa a.s. di akhir zaman. Inilah antara komen Pehin Mufti terhadap pendapat Syaikh Rasyid Ridha tersebut:-

  • Tuan lihat kata "Tafsir al-Manar" yang dikarang oleh Rasyid Ridha al-Qalamuni itu muka 316 - 317, juzuk 3, bahawa al-Ustaz al-Imam (asy-Syaikh Muhammad Abduh) manakala ia ditanya berkenaan dengan al-Masih ad-Dajjal dan Nabi Isa a.s. membunuh akannya, jawab (asy-Syaikh Abduh) dengan kata bahawa "Dajjal itu suatu isyarat kepada perkara-perkara yang karut dan bohong dan perkara-perkara yang buruk yang akan hilang dengan menerangkan hukum syari`at dengan sebetul-betulnya, dan mencari rahsia-rahsianya dan hikmah-hikmahnya. Dan al-Quran sebesar-besar petunjuk kepada hikmah-hikmah itu dan rahsia-rahsia itu. Dan sunnah Rasul s.a.w. menerangkan yang demikian itu, maka tiadalah berhajat manusia pada ishlah selain dari rujuk kepada keduanya." (Ini takwil fasid daripadanya bererti tiada ada Dajjal dari jenis manusia dan tiada Nabi Isa turun dari langit membunuh Dajjal.

Rupa-rupanya Syaikh Abduh dan Rasyid Ridha antara orang yang menafikan munculnya Dajjal dan turunnya Nabi Isa a.s. di akhir zaman nanti. Insya-Allah, nanti kutulis lagi.

Ahad, Disember 18, 2005

Wahhabi & Khilafah Uthmaniyyah

Fakta sejarah memberitahu bahawa gerakan Wahhabi sedikit sebanyak menjadi pemangkin kepada kejatuhan Khilafah Uthmaniyyah. Hal ini tidak dapat dinafikan melainkan oleh orang yang buta sejarah atau sengaja membutakan biji matanya. "Jihad" yang dilancarkan oleh Ibnu 'Abdul Wahhab adalah perang terhadap sesama umat yang mengakui keesaan Allah dan kerasulan Junjungan Nabi s.a.w.

Alasan untuk "jihad" tersebut ialah kerana umat pada waktu itu sudah menyeleweng, sudah sesat, sudah menyembah kubur, ahli bid`ah dan lain-lain lagi tuduhan keji, singkatnya, aku pinjam kata-kata Buya Hamka dalam bukunya "Tasauf Perkembangan Dan Pemurniannya" : "Kerajaan Turki Utsmani pun pada pandangan Muhammad bin Abdil Wahhab telah tidak murni lagi. Besar pengaruh Thariqat Buktasyiah dengan tentera Inkisyariyah (Yanitzar). Pendeknya Islam telah gelap. Islam tidak asli lagi."

Begitulah sikap Ibnu Abdul Wahhab, dengan mudah sahaja menuduh muslim lagi sebagai tidak asli lagi, persis sikap dan pegangan puak Khawarij. Maka tidak pelik jika ulama kita menyatakan bahawa Gerakan Wahhabiyyah ialah kesinambungan dari puak Khawarij yang telah membunuh Sayyidina Ali r.a. atas alasan baginda telah menyeleweng.

Puak Wahhabi menobatkan Ibnu Abdul Wahhab sebagai mujahid, maka tidak hairan jika sekarang pentaksub Wahhabi sanggup membunuh orang awam atas nama jihad. Bahkan, mereka sanggup membunuh sesama Islam atas nama jihad. Jangan lupa pada pembunuhan Komander Ahmad Shah Masoud, singa Pansjer yang telah lama berjihad melawan Russia, dibunuh kerana menentang keganasan dan kefanatikan Taliban yang dipengaruhi Wahhabi. Ingatlah bahawa jihad Ibnu Abdul Wahhab dan keluarga Sa`ud serta pengikut mereka yang menamakan diri mereka sebagai Ikhwan hanya menumpahkan darah sesama Islam. Setitik darah kafir Inggeris pun tidak tumpah, selain darah orang yang sama-sama bersyahadah. Hamid Algar menulis dalam bukunya "Wahhabism: A Critical Essay" :

  • Nor was the establishment of the Kingdom of Saudi Arabia a peaceful affair. The second Wahhabi - Saudi conquest of the peninsula came at the cost of some 400,000 killed and wounded. In cities such as Ta`if, Burayda and al-Huda, straightforward massacres were carried out by the Ikhwan. The governors of various provinces appointed by Ibnu Sa`ud are said to have carried out 40,000 public executions and 350,000 amputations in the course of subduing the peninsula.
Inikah jihad ???????

Mufti Haji Ismail Omar - Pembela Sunni


Allahyarham Pehin Datu Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr. Awang Haji Ismail bin Omar Abdul Aziz dilahirkan pada T.M. 1911 (T.H. 1329) di Kampong Rengit, Batu Pahat, Johor. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu dan Sekolah AI-Quran Kerajaan Johor (1919-1923) dan kemudian menuntut di Sekolah Arab al-Attas, Johor Bahru (1923-1928). Setelah menamatkan pengajian di Sekolah Arab al-Attas, dalam tahun 1929 beliau diaturkan mengajar di sekolah ini dan Kuliah (Kolej) al-Attas, Johor Bahru sehingga tahun 1937. Dalam tahun 1938, beliau dikurniakan biasiswa oleh Kerajaan Johor untuk melanjutkan pelajaran di Universiti al-Azhar dan Universiti Kaherah, Mesir (sehingga 1948) dan berjaya memperolehi tidak kurang daripada lima (5) ijazah tinggi dari lima fakulti pengajian di universiti-universiti berkenaan. Pada 25 September 1991 beliau dianugerahkan ljazah Doktor Kehormat Undang-Undang daripada Universiti Brunei Darussalam.

Sekembalinya dari Mesir pada tahun 1949, beliau dilantik menjadi Pegawai Pemeriksa Sekolah Arab dan Pengelola Majalah "Warta Jabatan Ugama Johor" (sehingga 1952). Setelah itu dinaikkan pangkat menjadi Kadhi Daerah Segamat, Johor (1953-1954).

Dalam tahun 1955, beliau dipinjamkan menjadi Pengetua di Kolej Islam Malaya, yang baru ditubuhkan bertempat di sebuah istana wakaf Almarhum Sultan Hishamuddin Alam Shah, Selangor. Dalam masa yang sama beliau bersama Tuan Haji Othman bin Haji Mohammad, Ketua Pemeriksa Sekolah-Sekolah Kerajaan Johor (kemudian dilantik menjadi Pengelola Sekolah-Sekolah Agama Kerajaan Brunei Darussalam) telah dijemput ke Negara Brunei Darussalam sebagai anggota meninjau cadangan mendirikan Sekolah Agama Kerajaan Brunei atas titah perkenan Almarhum Sultan Haji Omar 'Ali Saifuddien Sa`adul Khairi Waddien. Berikutan daripada lawatan itu, dalam bulan September 1956, sebuah sekolah agama yang bersistem telah ditubuhkan buat pertama kalinya di Negara Brunei Darussalam.


Dalam tahun 1956 beliau kembali ke Johor kerana dilantik menjadi Pemangku Timbalan Mufti Kerajaan Johor. Kemudian menjadi Kadhi Daerah Pontian, Johor (1957); Pemangku Kadhi Besar Johor (1958) dan seterusnya ditetapkan jawatan sebagai Kadhi Besar Johor (1958-1961). Pada 1 April 1962, beliau telah dipinjamkan oleh Kerajaan Johor menjadi Mufti Kerajaan Brunei selama tiga tahun. Beliau menamatkan kontrak perkhidmatan dengan Kerajaan Brunei pada sehingga 31 Mac 1965 dan kembali berkhidmat semula dengan Kerajaan Johor sebagai Timbalan Mufti sehingga bersara pada 1 Januari 1967. Pada 8 Mac 1967, beliau meneruskan perkhidmatannya dengan Kerajaan Brunei sebagai Mufti sehingga kembali ke Rahmatullah di Rumah Sakit Raja Isteri Pengiran Anak Saleha pada 3 Februari 1993.

Selama berkhidmat dengan Kerajaan Brunei Darussalam, beliau telah dilantik menjadi ahli dalam berbagai majlis negara atau jawatankuasa, antaranya: Ahli Majlis Mesyuarat Mengangkat Raja; Ahli Majlis Ugama Islam Brunei Darussalam; Pengerusi Jawatankuasa Kehakiman, Majlis Ugama Islam Brunei Darussalam; Pengerusi Undang-Undang, Majlis Ugama Islam Brunei Darussalam; Ahli Majlis Universiti Brunei Darussalam; Ahli Majlis Institut Pengajian Islam Brunei Darussalam; Ahli Majlis Maktab Perguruan Ugama Seri Begawan; Ahli Jawatankuasa Menyesuaikan Undang-Undang dengan Kehendak Syarak; Ahli Lembaga Peperiksaan Pelajaran Ugama; Ahli Jawatankuasa Mengeluarkan Wang Zakat Fitrah bagi Majlis Ugama Islam Brunei Darussalam; dan Penasihat bersama Penubuhan Tabung Amanah Islam Brunei (TAIB). Dianggarkan lebih daripada 40 majlis atau jawatankuasa yang beliau anggotai selama berkhidmat dengan Kerajaan Brunei dan Malaya (Malaysia).

Dalam kegiatan keilmuan beliau juga telah beberapa kali mewakili Negara Brunei Darussalam bagi menghadiri seminar-seminar dan kongres-kongres di peringkat serantau dan antarabangsa, antaranya: Muktamar AI-Alamil Islami (di Baghdad, Iraq; di Kuala Lumpur, Malaysia; di Mogadishu, Somalia; di Karachi, Pakistan; dan di Famagusta, Turki); Persidangan As-Siratin Nabawiyyah di Kaherah, Mesir; Persidangan Antarabangsa lktisad dan Ekonomi Islam di Makkatul Mukarramah, Arab Saudi; Persidangan Persekutuan Ulama Indonesia di Jakarta, Republik Indonesia; Persidangan Ahlil Bait (MAAB) di Amman, Jordan dan Persidangan Menteri-Menteri Waqaf di Jeddah, Arab Saudi.

Sebagai seorang yang arif dan mendalami bidang agama, beliau sentiasa menyumbangkan buah fikiran dan nasihat yang disalurkan melalui buku atau kitab, risalah dan makalah, antaranya:
  1. Kitab Pelajaran Fiqh, Penggal I;
  2. Syair Abu Tammam dalam bahasa Arab (1948);
  3. Bagaimana Agama Islam Masuk ke Brunei Menurut Kitab-Kitab Lama Bahasa Arab (1965);
  4. Bagaimana Kita Mengambil Faedah dari al-Quran (1967);
  5. Kitab Ringkasan Aqidah Ahli Sunnah wal-Jama'ah (1979);
  6. Peribadi Orang Islam: (1980);
  7. Corak Pendidikan dalam Islam berhubung dengan Pendidikan di Negeri Brunei Darussalam (1981);
  8. Risalah Didikan Akhlak (1985);
  9. Konsep Melayu Islam Beraja di Negara Brunei Darussalam (1985);
  10. Konsep Pengajian Tinggi Islam (1987);
  11. Hukum Nikah Kahwin (1987);
  12. Kisah Hidup al-'Allaamah Syeikh Muhammad Fadzlullah Suhaimi (1991).

Di antara sumbangan beliau yang paling berharga dan penting untuk menjadi panduan hidup umat Islam ialah penghasilan fatwa-fatwa. Sejak tahun 1962 (tidak termasuk tahun 1965-1967) sehingga akhir hayat beliau dianggarkan lebih 600 fatwa (tidak termasuk fatwa yang dihasilkan ketika berkhidmat di Johor) telah dihasilkan. Kesemua fatwa itu berasaskan Mazhab Syafie daripada segi Fiqh dan Ahli Sunnah wal-Jama'ah daripada segi Aqidah.
Beliau juga telah menulis beberapa kertas kerja dan memberikan syarahan, antaranya:
  1. "Ringkasan Wirid Bacaan Pagi dan Petang dengan Dalil daripada Quran dan Hadith";
  2. "Dalil daripada Quran dan Hadith mengenai al-Wirdul Lathif oleh Qutbul Irsyad wad-Da'wah al-'Allaamah Habib as-Sayid Abdullah al-Haddad";
  3. "Dalil daripada Quran dan Sunnah mengenai Wirid Asal oleh Qutbud-Dunya al-'Arif Billah asy-Syeikh Abdul Qadir Jailani, Baghdad";
  4. "Pandangan Islam" (dibukukan dalam empat penggal);
  5. "Ugama Didikan Sosial";
  6. "llmu Tasawuf dan Hubungannya dengan Islam dan Iman";
  7. "Perkara Panduan Jurunikah dan Hukum-Hukum Nikah yang Berhubung Dengannya";
  8. "Perkara Aqidah Ahli Sunnah wal-Jama'ah dalam Pentadbiran Pegawai-Pegawai Kerajaan Negara Brunei Darussalam";
  9. "Bagaimana Kita Mengkaji Fiqh Aliran atau Mazhab al-Imam asy-Syafie Radhiallahu 'Anhu".

Tulisan-tulisan beliau telah diterbitkan dan disiarkan dalam berbagai bentuk dan melalui berbagai media. Beliau juga banyak membuat kajian dan telahan mengenai masalah-masalah Fiqh dan Aqidah, sehingga kebanyakan hasil tulisan Allahyarham dijadikan sumber rujukan asas kajian ilmiah, dan masih disimpan di Universiti Kebangsaan Malaysia.


Allahyarham Pehin Datu Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr. Haji Ismail bin Omar Abd. Aziz adalah tokoh agama dan ulama yang terkenal dan dikagumi bukan sahaja di Negara Brunei Darussalam, bahkan di negara-negara Islam yang lainnya. Allahyarham berjasa dalam memperkembangkan dan mengukuhkan syiar dan pendidikan Islam khususnya di Negara Brunei Darussalam. Melalui fatwa-fatwa, Allahyarham telah turut membentuk dengan berkesan kehidupan semua peringkat masyarakat beragama dalam berbagai bidang di Negara Brunei Darussalam. Kewibawaan dan kepakarannya dalam bidang ilmu agama tidak dapat dinafikan, kerana Allahyarham sering menjadi tumpuan untuk menghuraikan masalah keagamaan. Malah sehingga Allahyarham kembali ke rahmatUllah pun masih ada pihak- pihak (dalam dan Luar Negeri) yang cuba menghubunginya untuk meminta pandangan dan penjelasan mengenai sesuatu hal yang dimusykilkan.

Kewarakan dan ketegasan Allahyarham dalam menegakkan agama adalah berkat tarbiah yang diberikan oleh ayah Allahyarham,Tuan Guru Haji Omar (lebih dikenali dengan nama Faqeeh Omar). Sebagai mewarisi bakat orang tuanya, sejak di alam awal persekolahannya lagi Allahyarham sering mendapat nombor satu dalam kelas, malah selalu membantu gurunya untuk mengajar kelas yang lebih rendah. Sebab itu Allahyarham dipanggil Muallim (tuan Guru). Dengan pendidikan dan asuhan agama yang kuat inilah juga menjadi pendorong utama ke arah pembentukan peribadi mulia pada diri Allahyarham.


Daripada tarbiah yang diterima dan diamalkan itu dapat dijadikan teladan dan pengajaran khususnya mengenai sikap dan pendirian dalam menegakkan Islam sebagai cara hidup yang syumul. Antara sikap Allahyarham yang patut dicontohi ialah berjimat cermat dan teliti dalam semua hal. Misalnya dalam penulisan atau menjawab kemusykilan agama yang diutarakan oleh orang ramai, Allahyarham akan terlebih dahulu membaca seberapa banyak kitab tulisan ulama- ulama Mazhab Syafie yang muktabar dan alim. Setelah mengemukakan beberapa pendapat daripada kitab-kitab tersebut, barulah Allahyarham memberikan ulasan mengenainya, dalam bentuk pandangan atau nasihat sahaja, bukan menjatuhkan hukum.Ketelitian dan sikap berhati-hati Allahyarham juga dapat di perhatikan melalui penulisan yang dihasilkan dengan lebih mengutamakan tulisan ulama -ulama muktabar silam daripada tulisan radikal.

Apabila menelaah kitab-kitab dan membaca al-Quran, Allahyarham akan mengulanginya sehingga faham. Hasil daripada pengamatan dan kefahaman mengenai perkara yang telah ditelaah, Allahyarham dapat mengingati setiap ayat dalam kitab tersebut berserta baris ayat dan muka suratnya, lebih-lebih lagi latar belakang penulisnya. Dengan kata lain dalam soal yang melibatkan keagamaan Allahyarham begitu tegas. Nyatanya prinsip yang menjadi pegangan Allahyarham ialah berkata benar walaupun pahit, dalam apa jua bidang dan tempat. Oleh itu di dalam apa jua bentuk perbincangan, permesyuaratan atau lainnya, Allahyarham tetap akan membangkang jika sesuatu itu tidak benar walaupun sudah berjam-jam berbincang atau bermesyuarat. Ini adalah satu pegangan hidup Allahyarham di dalam fatwanya yang tidak hanya melihat kepada masalah duniawiyah semata-mata tetapi lebih mengutamakan hukum Allah. Ertinya Allahyarham tidak berganjak atau kompromi dalam menegakkan hukum Allah. Malah Allahyarham pernah diancam dan disihir, namun sedikitpun Allahyarham tidak rasa gentar kerana Allah telah berfirman yang maksudnya "Jika kita tolong agama Allah, Allah akan menolong kita."


Tegasnya dalam apa jua hal jika Allahyarham kata tidak boleh, maka jawapannya sampai bila-bila pun tetap sama. Umpamanya jika Allahyarham menyuruh menyalin hasil fatwanya, setiap perkataan atau ayat yang Allahyarham nyatakan tidak boleh diubah walaupun diulang sampai empat lima kali salinan, perkara tersebut tetap sama.

Sifat cermat dan teliti ini dapat juga dilihat melalui cara berbelanja dan penyediaan permakanan. Dalam soal perbelanjaan sehari-hari Allahyarham mempunyai buku rekod khas yang mencatat barang-barang yang dibeli, harganya, tarikh dan pembelinya.Bercermat di sini bukanlah tandanya Allahyarham bakhil atau sayangkan harta tapi agihan di tempat yang perlu sahaja seperti jika Allahyarham memberikan sesuatu kepada anak sulung, anak-anaknya yang lain akan mendapat nilai pemberian yang sama. Ertinya Allahyarham memberi kasih sayang seadil-adilnya untuk mengelakkan daripada wujudnya perasaan iri hati di kalangan anak- anaknya.


Dalam pergaulan dengan orang ramai, Allahyarham lebih suka merendah diri, suatu sikap yang memang sedia tertanam dalam dirinya. Allahyarham juga adalah seorang yang pendiam, terutama jika tidak ada tajuk yang penting baginya untuk bercakap. Bertelingkah bukanlah cara dan disiplin Allahyarham. Namun begitu Allahyarham sering tersenyum dan ceria atau manis muka dengan sesiapapun dan siapa saja yang datang berjumpa dengannya akan merasakan seperti kawan lama yang baru berjumpa. Begitu juga sering diperingatkan kepada anak- anaknya agar jangan melupakan jasa guru-guru dan sentiasa menyambung silaturrahim sesama kerabat yang dekat dan jauh.


Allahyarham melayani tetamu tanpa mengira protokol . Jika di rumah Allahyarham sendiri akan menghidangkan air dan berusaha mencari apa sahaja makanan yang boleh dihidangkan sehingga kadang-kadang tersilap di antara kacang yang mentah dengan yang sudah dimasak.

Allahyarham adalah ulama yang dapat menyelami kemahuan "hati kecil yang berkata" sebelum seseorang itu meluahkan fikiran dan tujuan berjumpa Allahyarham, dan berbagai keramah yang boleh dilihat ketika hayatnya terutama dari segi fatwa dan "ilmu ladunni" serta "masin cakapnya".


Satu daripadanya amalan hidup Allahyarham yang patut dicontohi ialah tabiat suka melakukan amalan sunnah dan zikir yang berterusan. Dalam diari peribadi tersusun zikir-zikir dan amalan pada waktu pagi dan petang. Ini termasuk amalan selepas sembahyang Maghrib, Isya, Tahajud, Subuh, dan pada waktu Dhuha sehingga Zuhur. Semuanya ini dari zikir al-Ma'thurat (amalan Rasulullah) dan Tariqat yang dipegang seperti Tariqat al-Qadiriyyah dan zikir yang Allahyarham susun sendiri. Bagi Allahyarham amalan zikir dan bacaan al-Quran adalah makanan utama dalam hidupnya. Ada di antara zikir-zikirnya diulang hingga 10,000 kali atau paling kurang 1,000 kali.

Pada petang Rabu 11 Syaaban 1413 (3 Februari 1993), dengan kehendak Allah Subhanahu Wa ta'ala dalam usia 82 tahun, Allahyarham kembali ke rahmatUllah di Rumah Sakit Raja Isteri Pengiran Anak Saleha, Bandar Seri Begawan dan jenazahnya disemadikan di Kubah Makam Diraja, Jalan Tutong, Bandar Seri Begawan pada 12 Syaaban 1413 (4 Februari 1993). Semoga Allah mencucurkan rahmat ke atas rohnya. Aamiin.....al-Faatihah.