Khamis, Januari 12, 2006

Istighatsah apabila haiwan terlepas

Ikhwah, Imam an-Nawawi rhm. dalam kitab "al-Adzkar" pada mukasurat 331 menyatakan Imam Ibnus Sunny dalam kitabnya meriwayatkan daripada Sayyidina 'Abdullah bin Mas`ud r.a. bahawa Junjungan Nabi s.a.w. bersabda:
  • Apabila terlepas haiwan salah seorang daripada kamu di suatu tanah lapang, maka hendaklah dia menyeru: "YA 'IBAADALLAH ! IHBISUU" (Wahai Hamba-Hamba Allah ! Kamu sekat dan kurungkanlah (yakni tangkap dan kurung haiwan tersebut). Maka sesungguhnya Allah 'azza wa jalla mempunyai hamba-hamba yang menangkap dan mengurung haiwan tersebut daripada terlepas lari.

Selanjutnya Imam an-Nawawi berkata:-

  • Telah menceritakan kepadaku sebahagian syaikh yang mempunyai kebesaran ilmu bahawasanya telah terlepas haiwan tunggangannya yang aku sangka ianya adalah seekor baghal, dan adalah syaikh tersebut mengetahui hadis ini lalu mengucapkan seperti dalam hadis tadi, maka ketika itu juga Allah menahan dan menyekat haiwan tersebut bagi mereka.
  • Dan adalah aku pada suatu ketika bersama dengan satu kumpulan (bermusafir), tiba-tiba terlepas lari seekor haiwan mereka dan tak mampu mereka untuk menangkapnya. Maka aku pun membaca seperti yang disebut dalam hadis tadi, lalu berhenti haiwan tersebut serta merta tanpa sebab selain perkataan ini (yakni istighatsah: "Ya 'Ibaad-Allah, Ihbisuu".)

Jadi kalau terlepas haiwan korban, bacalah doa tersebut. Mudah-mudahan maqbul.

Tiada ulasan: