Selasa, Januari 10, 2006

Terlupa Takbir Sholat Aidil Adha

Apabila seseorang terlupa takbir-takbir 7 kali pada rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat kedua, setelah Fatihah dibaca, maka luputlah kesunnahan bertakbir lagi dan tidak sunnat diulang takbir tersebut. Tetapi jika kembali bertakbir setelah Fatihah dibaca, maka tidaklah membatalkan sembahyang walaupun dengan sengaja dan mengetahui. Kemudian sunnat diulang semula Fatihahnya. Bahkan menurut Imam ar-Ramli, jika terlupa takbir pada rakaat pertama maka boleh dibawa ke rakaat kedua, tetapi pendapat ini ditolak oleh Imam Ibnu Hajar.
Nasnya boleh didapati daripada kitab "I`anatuth-Tholibin" juz 1 mukasurat 262:-
  • "...Disunnatkan bertakbir selagi mana belum memulakan pembacaan, maka apabila sudah memulakan pembacaan sebelum takbir-takbir tersebut dan adalah pembacaannya itu ta`awwudz atau bacaan surah - surah sebelum Fatihah (yakni gambarannya ialah dia membaca surah sebelum Fatihah kerana terlupa) tidaklah luput kesunnahan takbir-takbir tersebut. Dan jika yang dibaca Fatihah maka luputlah kesunnahan bertakbir kerana terlepas tempatnya MAKA TIDAK SUNNAT KEMBALI bertakbir. Jika dikembalikan bertakbir sebelum rukuk dalam keadaan sengaja dan mengetahui tidak batal sembahyangnya; atau selepas rukuk dia bangkit semula qiam untuk mendatangkan takbir-takbir tersebut batallah sembahyangnya.
  • Dan tidak diperdapatkan takbir-takbir yang lupa pada rakaat pertama dalam rakaat kedua. Inilah yang dipandang muktamad oleh Imam Ibnu Hajar. Telah diputuskan oleh Imam ar-Ramli kesunnahan memperdapatkan takbir-takbir tersebut dalam rakaat kedua beserta dengan takbir-takbir rakaat kedua tersebut....."

Tiada ulasan: