Isnin, November 13, 2006

Sama-sama anak jantan

Memandangkan, aku masih poning nak perbetulkan arabic font aku kat blog ni yang aku sendiri pun tak tahu kat mana salah silapnya, jadi postingku bagi peristiwa Uhud kutangguhkan dahulu sebab aku tak leh nak postkan petikan Sholawat Uhudiyyah. Jadi posting kali ini aku cuma nukilkan petikan artikel Dato Dr. Siddiq Fadzil bertajuk "Gerakan Islam Dan Cabaran Budaya Masa Kini" yang dimuatkan dalam MADANIYAT, jilid 4 Bil. 1 2006 terbitan Akademi Kajian Ketamadunan, Kolej Dar al Hikmah. Antara yang disentuh oleh mantan Presiden ABIM ini ialah berhubung persoalan yang lumrah didengar iaitu gagasan supaya kita terus berhukumkan kepada al-Quran dan al-Hadits dan membebaskan diri daripada pegangan para ulama terdahulu. Realitinya telah berleluasa dalam masyarakat terutama sekali (maap cakap) di kalangan para ilmuwan dan intelek. Maka digambarkanlah seolah-olah jika kita berpegang dengan ulama, maka kita tidak berpegang kepada al-Quran dan al-Hadits. Slogan-slogan agar kembali kepada al-Quran dan as-Sunnah, dijadikan tarikan bebudak muda yang masih membara semangatnya, telah digunakan untuk mencemuh golongan yang "kembali kepada al-Quran dan al-Hadits" melalui dan merujuk kepada tafsiran dan pendapat pewaris al-Quran dan al-Hadits iaitu para ulama yang amilin. Kemudian timbul pula golongan yang memetik hukum-hakam dengan sembrono kononnya berlandaskan al-Quran dan al-Hadits, tanpa mengikuti kaedah dan dasar yang telah ditetapkan dan digunapakai oleh pewaris para nabi yang sebenar. Bahkan, ada golongan yang kononnya "anti-Syiah" tetapi secara tidak langsung membantu Syiah untuk merobohkan asas sumber pegangan Ahlus Sunnah wal Jama`ah, bahkan golongan ini menyerang akar sandaran Sunni seperti sunnah sittah dengan mengatakan bahawa kutubul arba`ah selain Bukhari dan Muslim, mengandungi hadits-hadits palsu. Mesej yang dihantar melalui hal ini ialah para Imam Hadits sandaran Ahlus Sunnah wal Jama`ah tidak dapat dipercayai 100% kerana ada meriwayatkan hadits-hadits palsu yang haram diriwayatkan tanpa penerangan. Bahkan golongan ini telah pergi jauh lagi dengan menyerang Shohihain, dan tidak mustahil mereka akan menyerang kitab-kitab lain seperti kitab-kitab tafsir yang telah dianggap baku atas nama pemurnian, satu istilah yang telah digunakan oleh para pendahulu mereka di bawah pimpinan Syaikhun Najdi dan amirnya. Di bawah slogan pemurnian inilah telah tumpah banyak darah kaum Muslimin. Marilah kita memurnikan pegangan kita dengan berpegang kepada al-Quran dan as-Sunnah serta lain-lain sumber hukum Islam berdasarkan kepada pandangan dan tafsiran para ulama kita.

*********************************************

Jika selama ini kita hanya berhadapan dengan gerakan converting the Muslims, kini kita harus menangani bahaya agenda converting Islam dalam erti usaha mendistorsi isi dan merubah wajah Islam. Misi inilah yang sedang dilaksanakan menerusi bermacam-macam cara dan pelbagai media yang mengambil kesempatan di tengah kekalutan melakukan adjustments. Pemikiran pascamodenisme (dengan gagasan-gagasan relativisme, dekonstruksionisme dan menolak autoriti) telah dimanfaatkan sepenuhnya untuk membuka ruang seluas-luasnya kepada sesiapa sahaja menafsirkan semula Islam tanpa kawalan syarat dan kaedah yang baku. Maka bermunculanlah para "mujtahidin" baru dengan pelbagai fatwa sumbang dan menyimpang, sambil mempersenda dan "memperleceh" para imam mujtahidin silam. Maka terungkap kata-kata yang terlepas dari konteksnya, hum rijal wa nahnu rijal (kita sama-sama anak jantan!). Bagi mereka itulah yang namanya kebebasan berfikir, kebebasan bersuara dan kebebasan menganut faham apa sahaja, tanpa mengiktiraf mana-mana pihak yang berhak menghukum sesat dan salahnya pendapat mereka. Demikianlah berlakunya eksploitasi faham egalitarian yang melampau sehingga menolak autoriti. Sejenis "anarki" dan "kebiadaban" intelektual sedang berleluasa dengan dukungan kuasa dan dana yang cukup besar. Sejenis orientalisme berwajah baru sedang tampil dengan menaja tokoh-tokoh "sarjana Muslim" sendiri sebagi jurubicara,penyuara dan pengungkap idea dan gagasan distruktif barat. Sasaran kritik kaum "orientalis baru" ini bukan lagi tafsiran para ulama tradisional, tetapi sudah mengarah kepada sumber asas Islam itu sendiri iaitu al-Qur`an. Wacana mereka tidak cuma berlegar pada isu ketepatan, keseimbangan dan kekemaskinian tafsiran; tetapi sudah mempersoalkan keaslian al-Qur`an sebagai wahyu Ilahi.

******************************

4 ulasan:

sufaat berkata...

http://www.zeitun-eg.org/keyb.htm

Abu Muhammad berkata...

terima kasih, tapi ambo masih boleh guna font arabic, tapi bila publish tak keluar, yang keluar ???????

Tanpa Nama berkata...

rasanya syaikh taip dan print screen. lagi senang, semau boleh baca. sebab ada sesetengah komputer yang langsung tak support bahasa arab.

Abu Muhammad berkata...

elok gak cadangan cik noni, tapi ambo tek reti, lagu mana nak buat. Tolong beri tunjuk ajar. Thank You.