Sabtu, Disember 16, 2006

Tawhid 1 - Dr. Uthman

Sebenarnya, aku belum lagi berniat nak menulis berhubung tawhid 3 in 1 pegangan segelintir manusia. Tetapi memandangkan ada yang tak sabar-sabar nak tahu, jadi buat muqaddimahnya aku letakkan penjelasan Dr. Uthman al-Muhammady. Harap kome dengarlah betul-betul, ye

*************************


1 ulasan:

Abu Muhammad berkata...

Soalan ni kena Mufti yang jawab.

Bagi ambo sesiapa yang membahagikan tawhid kepada 3 dan memandang bahawa sesiapa yang tidak beri'tiqad seperti i'tiqad mereka itu sebagai kafir atau musyrik,maka dikhuatiri tuduhan mereka itu akan berbalik kepada diri mereka.

Tetapi sesiapa yang hanya berpegang dengan konsep tersebut, tanpa ada tujuan untuk menjadikannya senjata untuk membid`ah, menyesatkan sesama umat, maka biaq pi lah dengan pegangan mereka tu. Sebab kita pun kena pegang dengan uluhiyyah dan rububiyyah dan asma wash shifat, mana ada orang Islam yang tak beriman dengan semua tu. Cuma kita kata, bahawa setiap umat percaya dengan semua itu, kita tak tuduh umat Islam yg ini hanya bertauhid rububiyyah, yg ini complete uluhiyyah - rububiyyah. Idak sekali-kali kita kata begitu. BAGI KITA UMAT INI ADALAH UMAT YANG MENTAUHIDKAN ALLAH.