Rabu, Ogos 15, 2007

Naungan Nur Arsy

Almarhum Buya Dr. Habib Muhammad bin 'Alawi bin 'Abbas al-Maliki dalam risalahnya mengenai peristiwa Isra` dan Mi'raj yang berjodol "al-Anwaar al-Bahiyyah min Isra` wa Mi'raaj Khairil Bariyyah" pada halaman 76 menukilkan satu kisah di mana ketika Junjungan Nabi s.a.w. tiba di Mustawa, baginda telah mendengar goresan kalam dan telah melihat seseorang sedang berselindung dalam cahaya 'arsy, yakni mendapat naungan 'arsy. Perkara ini sungguh mengkagumkan baginda s.a.w. kerana Jibril a.s. yang disifatkan Allah sebagai "Syadiidul Quwaa" pun tidak mampu untuk melepasi Sidratul Muntaha ke Mustawa. Justru dari aspek ini, orang tadi telah dikurniakan Allah s.w.t kemuliaan mengatasi malaikat agung tersebut. Junjungan s.a.w. dimaklumkan bahawa orang tersebut bukannya nabi dan bukannya malaikat tetapi dia adalah orang yang sewaktu di dunia memiliki lidah yang sentiasa basah dengan zikrullah, hati yang sentiasa bergantung atau terikat dengan masjid-masjid dan dia sentiasa mentaati kedua ibubapanya serta tidak mendatangkan cemohan dan cacian terhadap mereka.

Mudah-mudahan Allah jadikan kita seperti orang tersebut, punya lidah yang sentiasa berzikir tiap saat dan ketika, punya hati yang sentiasa beribadat dan rindu dalam mentaati Allah dan menjadi anak yang sholeh yang menjadi penyejuk mata ayah dan bonda. Ingatlah akan kedatangan hari di mana manusia sejak Nabi Adam a.s. sehingga manusia terakhir dikumpulkan di satu lapangan, bersesak-sesakan menurut kadar amalan masing-masing, matahari pula hanya sejengkal jaraknya dari kepala ........... dan pada hari tersebut tiada naungan melainkan naungan Allah s.w.t. Allahu ... Allah...... berikanlah kami naunganMu.

اللهم أظلني تحت ظل عرشك يوم لا ظل إلا ظلك

Ya Allah, naungilah aku di bawah naungan arsyMu
pada hari tiada naungan melainkan naunganmu.

2 ulasan:

~albazrah~ berkata...

Assalamu'alaykum Abu Muhd, Terima kasih entri ni. Saya memang sedang mencari..Saya akan beli buku Abuya tersebut, Insya Allah.

Abu Muhammad berkata...

wa 'alaikumus salam.