Sabtu, Oktober 06, 2007

Manaaqib Ashhaab al-Badriyyin

17 Ramadhan mengingatkan kita kepada berbagai peristiwa penting dalam lipatan sejarah umat ini. Nuzul al-Quran terjadi pada tanggal tersebut dan tidak lupa perang Badar al-Kubra terjadi pada tarikh tersebut. Sewajarnya peristiwa Badar al-Kubra dan para pejuangnya turut kita peringati, agar kita memperolehi keberkatan dan rahmat apabila nama para sholihin disebut., apatah lagi para sholihin ini terdiri daripada kalangan sahabat Junjungan Nabi yang mencapai darjat yang istimewa di sisi Allah dan rasulNya. Betapa tidak istimewa para pejuang Badar, di mana pada tanggal 17 Ramadhan tahun ke-2 hijrah, tika peperangan mula meletus, Junjungan Nabi s.a.w. bermunajat kepada Ilahi dengan doa baginda:-

اللهم انشدك عهدك و وعدك.
اللهم ان تهلك هذه العصابة لا تعبد في الارض

Ya Allah, aku mengharapkan janjiMu. Ya Allah, jika Engkau binasakan pasukan ini, nescaya tidak ada lagi orang yang akan menyembahMu di bumi ini.
Allahu ... Allah, pasukan manakah yang dimaksudkan oleh Junjungan Nabi s.a.w. ini? Sungguh itulah para pejuang Badar yang agung, pasukan penegak tawhid yang menjadi sebab bagi agama Allah tetap lestari sehingga ke saat ini. Maka sewajarnyalah para pejuang ini mendapat kedudukan yang istimewa di kalangan para sahabat Junjungan Nabi s.a.w. Junjungan Nabi mensifatkan pasukan tentera Badar sebagai penentu bagi kesinambungan perjuangan mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. Bahkan mereka adalah benteng keimanan dan ketaqwaan kepada Allah, sehingga jika benteng tersebut roboh, maka tiadalah Allah disembah lagi di muka bumi ini. Maka, syukur Allah dengan kehendakNya telah memenangkan pasukan tentera ini dan terus menghidupsuburkan agama tawhid di muka bumi. Lakal hamdu wa lakasy syukru ya Allah.

Maka tidak pelik, jika kemuliaan para pejuang Badar ini, oleh para ulama kita dijadikan sarana untuk berwasilah kepada Allah s.w.t. Dalam posting yang lepas telah kusebut beberapa karya yang sedemikian seperti "Saifun Nashar" dan "Jaliyatul Kadar", maka satu lagi kompilasi yang bertemakan pejuang Badar ialah "Manaaqib Ashhab al-Badriyyin" yang lazim dibaca di India Selatan dan Sri Lanka. Ikhwah boleh rujuk di sini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai karya ini. Mudah-mudahan ada manfaatnya bagi kita semua dan moga Allah sentiasa merahmati para pejuang Badar dan juga sekalian pejuang agamaNya .... al-Fatihah.

Tiada ulasan: