Ahad, Januari 04, 2009

Ceramah Habib Taufiq

Ceramah Habib Taufiq bin Abdul Qadir as-Segaf di Kampung Pasir Pandak, Kuching, Sarawak, pada 6 November 2008 sempena Haul Imam al-Haddad r.a. Antara perkara yang disentuh oleh beliau dalam ceramah tersebut adalah tujuan kita melaksanakan peringatan haul untuk mendoakan mereka-mereka yang telah kembali ke rahmatUllah dan untuk mengenang serta mengingat orang-orang sholeh dengan harapan agar kita dapat mengikuti kesholehan mereka. Habib juga membahaskan betapa pentingnya kita menempel dengan orang-orang sholeh dan berusaha menyerupai mereka walaupun tidak seratus persen (100%) menyamai mereka. Kemudian disudahi dengan kisah ketabahan Junjungan Nabi s.a.w. dan anakanda baginda Sayyidah Fathimah az-Zahra` yang tidak tergoda dengan kenikmatan duniawi, di mana dalam keadaan duniawi yang serba kekurangan, mereka tetap mentaati Allah s.w.t. dengan sebaik-baiknya berbanding dengan kita yang serba cukup ini, bagi kita yang tak cukup hanya ketaatan dan ketakwaan kepada Allah. Allahu .. Allah.

Habib juga memberikan satu penjelasan yang berkesan berhubung sabdaan Junjungan Nabi s.a.w. yang berbunyi:-

الأرواح جنود مجندة فما تعارف منها ائتلف و ما تناكر منها اختلف
"Arwah itu (roh) sebelum Allah satukan dengan jasad manusia ini dahulu di alamnya itu berkelompok-kelompok. Yang dalam satu kelompok, mereka akan menjadi orang yang cinta dengan yang sekelompok dengannya di alam arwah dulu. Yang bukan dalam kelompoknya, mereka tidak mungkin akan cinta dan cocok ketika dalam kehidupan dunianya."
Untuk lebih jelas sila hayati ceramah Habib di bawah. Moga kita dikelompokkan dalam kelompoknya Junjungan Nabi s.a.w. dan para kekasih baginda.

video

1 ulasan:

KorbanDemokrasi berkata...

Ya Allah !!!, hidupkan dan matikanlah hambaMu yang miskin ini
bersama-sama kelompok yang hamba cintai dari para Siddiqin, Syuhada dan Salihiin.

Amin.. Ya Rabbal Alamiin !

TOKPAKIR