Rabu, Julai 15, 2009

Ziarah Baitu Lahm

Dalam perjalanan isra` Junjungan Nabi SAW menuju Masjidil Aqsha, maka baginda telah dibawa oleh malaikat Jibril AS untuk singgah di beberapa tempat yang bersejarah. Di mana baginda telah disuruh turun untuk menunaikan sholat di tempat-tempat tersebut. Maka antara tempat yang dikunjungi Junjungan SAW pada malam tersebut ialah Baitu Lahm. Malaikat Jibril AS telah memaklumkan kepada baginda bahawa tempat yang baginda lawati itu adalah Baitu Lahm, tempat di mana Sayyidina `Isa AS dilahirkan. Lihat sahaja wahai ikhwah, bagaimana Baginda Nabi SAW dibawa menziarahi tempat kelahiran Nabi `Isa AS, jadi kenapa pula kita ditegah dan/atau dilarang dan/atau dihalang dan/atau tidak digalakkan untuk melawat tempat kelahiran manusia yang paling mulia, yang kemuliaannya mengatasi Sayyidina Isa AS. Kenapa tempat kelahiran baginda, tempat terbitnya sinar hidayah Ilahi dibinasakan dan tidak dipelihara. Sedangkan pasti tempat kelahiran Junjungan Nabi SAW itu adalah satu tempat yang penuh keberkatan kerana ianya telah jadi pilihan Allah sebagai tempat kelahiran kekasihNya Junjungan Nabi SAW.

Sejarawan Makkah, Syaikh Abul Walid al-Azraqi (wafat tahun 250H) dalam karyanya "Akhbar Makkah wa ma ja-a fiiha min atsaar", pada halaman 158 menyatakan bahawa antara tempat-tempat di Makkah di mana kita dimustahabkan solat padanya adalah tempat Mawlid Nabi SAW iaitu tempat kelahiran Junjungan SAW. Menurutnya lagi, rumah tersebut telah dijadikan masjid oleh al-Khaizuran, bonda Khalifah Musa al-Hadi dan Khalifah Harun ar-Rasyid daripada Khilafah Abbasiyyah. Maka berdirilah masjid tersebut di tempat kelahiran Junjungan Nabi SAW serta menjadi tempat ziarah terutama sekali pada bulan mawlid sehinggalah ianya dimusnahkan oleh puak Wahabi dan ziarahnya menjadi satu tegahan. Dari gambar lama di atas kita masih boleh melihat kubah masjid yang menaungi Mawlid Nabi SAW.

Bayangkan kalau dahulu tersergam sebuah masjid yang indah menaungi tempat kelahiran Baginda Muhammad SAW, maka kini ianya sudah dimusnahkan. Bahkan tempat yang penuh keberkatan ini pernah dinodai dengan dijadikan pasar haiwan seperti unta dan sapi. Akhirnya atas usaha dan inisiatif Syaikh Abbas bin Yusuf al-Qaththan (gambar di sebelah) yang wafat pada 16 Rejab 1370H, setelah berjaya memperolehi perkenan Raja Abdul `Aziz al-Saud, maka dibinalah atasnya perpustakaan "Maktabah Makkah al-Mukarramah". Pembinaan perpustakaan tersebut berlangsung selama 2 bulan sebelum Syaikh Abbas meninggal lalu disempurnakan pembinaannya oleh anaknya Syaikh Amin al-Qaththan. Walaupun telah ditukar menjadi perpustakaan (menurut sebahagian penziarah, kini ianya adalah bangunan yang hodoh dan tidak terurus), para penziarah tetap tidak leluasa dan sewenang-sewenangnya menziarahi tempat mawlidnya Junjungan Nabi SAW. Perlakuan yang tidak wajar ini oleh puak Wahabi telah ditegur oleh para ulama kita, antaranya oleh Syaikh Sayyid Yusuf bin Hashim ar-Rifa`i sebagaimana yang diterjemah oleh Syaikh Dr. Gibril Fouad Haddad dalam karyanya "Advice To Our Brothers The Scholars of Najd", di mana tercatat pada halaman 38 - 39 antara lain:-

34. Eradicating the House of his Mawlid

You tried and continue to try - as if it were your goal in life - to destroy the last remnant of the historical vestiges of the Messenger of Allag, peace and blessings be upon him, namely the noble place where he was born. This house was razed then changed into a cattle market, then some pious people used ruse to transform it into a library which became "Maktabat Makka al-Mukarrama." You began to pry at that place with evil stares and vengeful threats, trying to entrap it with the official departments. You openly requested that it be destroyed and have shown hostility to the authorities, pressing them hard to effect such destruction after the decision taken to that effect by the organization of your major scholars a few years ago. I have an explicit taped recording of this decision. But the Custodian of the Two Sanctuaries, King Fahd -- the prudent and wise man who is a aware of next-worldly consequences-- ignored your request and froze it indefinitely. Alas, for shame! Such disrespect and disloyalty against this noble Prophet, peace and greetings be upon him, by whom Allah Most High brought us out and yourselves and your ancestors into light! What a shamelessness in his presence the Day we come to drink from his blessed Basin! Alas, woe and misery for a Sect that hates its Prophet whether in word or in deed, holding him in contempt and trying its best to eradicate his traces! Yet Allah Most High says to us: "Take as your place of worship the place where Ibrahim stood (to pray)" [2:125]. And He said, bestowing on the Israelites the gifts of Talut, Musa, and Harun: "And their Prophet said unto them: Lo! The token of his kingdom is that there shall come to you the ark wherein is peace of reassurance from your Lord, and a remnant of that which the house of Musa and the house of Harun left behind, the angels bearing it. Lo! Herein shall be a token for you if (in truth) you are believers" [2:248].

The Ulema of Quranic commentary said that these vestiges consisted in the staff of Musa peace be upon him, his sandals, etc. Read also, if you like, the sound and authentic hadiths that pertain to the physical and personal relics of the Prophet, peace and greetings be upon him, and the true concern of the Companions, may Allah be well pleased with them, over them as mentioned in the pages of sahih al-Bukhari. There is enough evidence "for him who has a heart or gives ear with full intelligence" [50:37] and ample provision for those who think and reflect.

Maka, sewajarnya kita selaku umat yang mengaku kasih dan cinta kepada Junjungan Rasulullah SAW datang menziarahi tempat yang telah menjadi saksi kelahiran agung, kelahiran Kekasih Allah yang terutama, kelahiran nur hidayah yang cahayanya bersinar gilang gemilang menerangi seluruh penjuru alam. Jika ada yang menegah kita menziarahinya, maka katakan sahaja bahawa sedangkan Jibril AS membawa Junjungan SAW menziarahi tempat kelahiran Sayyidina `Isa AS, maka kenapa kami ditegah menziarahi tempat kelahiran Junjungan Nabi SAW? Allahu ... Allah, peristiwa Isra` dan Mi`raj Junjungan Nabi SAW mengajar kita bahawa menziarahi tempat-tempat yang punya hubungan dengan para anbiya` dan sholihin adalah sesuatu yang dituntut dan bukannya bid`ah yang ditegah.

*************************************
Tapak Rumah Kelahiran Junjungan SAW

2 ulasan:

T H E . M A L A Y . P R E S S berkata...

"Menurutnya lagi, rumah tersebut telah dijadikan masjid oleh al-Khaizuran, bonda Khalifah Musa al-Hadi dan Khalifah Harun ar-Rasyid daripada Khilafah Abbasiyyah. Maka berdirilah masjid tersebut di tempat kelahiran Junjungan Nabi SAW serta menjadi tempat ziarah terutama sekali pada bulan mawlid sehinggalah ianya dimusnahkan oleh puak Wahabi dan ziarahnya menjadi satu tegahan."

Terang lagi bersuluh...tiada tegahan bagi ulama yang hidup di zaman Abbasiah...siapa pula ulama2 yang hidup pada zaman itu kalau hendak dibanding kita orang2 awam jaman ini (yang membaca jawi pun x tahu), yang kekadang belajar tapi x tahu pun 'siapa' di hujung pangkal, tapi menunjuk pandai menyalahkan serba-serbi yang mereka sendiri tidak mengerti?

Ustaz Sufi berkata...

Ana pun setuju.