Sabtu, Disember 11, 2010

Salam Ma`al Hijrah

Rasanya belum terlambat bagi kawan untuk mengucapkan "Salam Ma`al Hijrah" kepada kalian. Moga tahun baru ini disambut dengan kejayaan azam tahun lepas kita, dan diikuti dengan azam baru untuk menjadikan tahun ini lebih baik dan lebih bererti dalam kehidupan kita dunia akhirat dari tahun lepas.

Hendaknya azam utama kita adalah untuk mencapai keredhaan Allah SWT. Menjadikan Allah sebagai tujuan dan matlamat hidup dan mati kita. Utamakanlah Allah dalam segala perkara dan urusan, jangan dikesampingkan Dia demi yang selainNya. Inilah kayu ukur bagi kedudukan kita di sisiNya, sebagaimana sabda Junjungan Nabi SAW yang berbunyi:-

"Sesiapa yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah, dia perhatikanlah bagaimana kedudukan Allah di hatinya; Maka sesungguhnya Allah 'azza wa jalla meletakkan seseorang hamba itu di sisiNya sebagaimana si hamba meletakkanNya dalam dirinya."
Hadis ini walaupun dhoif tetapi mempunyai makna yang shohih serta ianya disokong oleh beberapa hadis lain yang hampir serupa sebagaimana riwayat Imam ad-Daraquthni daripada Sayyidina Anas RA dan riwayat daripada Sayyidina Abu Hurairah RA dan Sayyidina Samurah RA sebagaimana termaktub dalam "al-Hilyah" karya Imam Abu Nu`aim.

Oleh itu, sentiasalah meletakkan Allah SWT di tempat teratas dalam diri kita, mudah-mudahan Allah meninggikan kedudukan kita di sisiNya. Dan ingat juga kata-kata hikmah - " Tanda mencintai Allah SWT, mencintai kekasihNya, Junjungan Nabi SAW." Selamat Tahun Baru Hijrah 1432, moga dirahmati dan dikasihi serta diberkati Allah sentiasa, sepanjang tahun dan masa, serta jangan lupa mendoakan kawan yang faqir ini dalam segala doa kalian.

Tiada ulasan: