Ahad, Januari 29, 2012

Kanjeng Nabi Pastikan Kenal

Imam Muslim rahimahullah dalam Shahihnya meriwayatkan sebuah hadits daripada Sayyidina Jabir bin Samurah radhiyaAllahu `anhu yang Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda:  

اني لأعرف حجرا بمكة كان يسلم علي قبل ان ابعث اني لأعرفه الآن

"Sesungguhnya aku kenal benar dengan seketul batu di Makkah yang pernah mengucapkan salam kepadaku sebelum aku diutuskan menjadi rasul; Sesungguhnya sekarang pun aku masih benar-benar mengenalinya." 

Allahu ... Allah, lihatlah wahai ikhwah, Kanjeng Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam ingat dan kenal dengan makhluk yang memberikan ucapan salam kepada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam, meskipun makhluk tadi hanyalah makhluk jamadat yang berupa seketul batu. Makanya, ambillah iktibar dan pengajaran, jika sahaja seketul batu pun masih mendapat perhatian Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam dan tidak baginda lupa padanya, maka betapa pula jika yang mengucapkan salam kepada baginda itu umat baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam. Tapi mestilah ucapan salam tersebut dilakukan dengan rasa mahabbah cinta kasih asyiq ma`syuq kepada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam. Itulah salam yang akan disambut juga dengan seumpamanya oleh Kanjeng Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Oleh itu, perbanyakkanlah shalawat dan salam ke atas Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam dan belajarlah untuk melakukannya dengan rasa penuh mahabbah kepada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam, Sang Penyelamat kita di dunia dan di akhirat, shallaAllahu `alaihi wa sallam. Pasti Kanjeng Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam akan kenal dan ingat pada kalian yang beruluk salam kepada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam, batu sahaja mengucap salam sebelum bi'tsah pun dikenali dan diingati oleh baginda hatta setelah Fathu Makkah... Allahu .. Allah. Moga-moga Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam mengenali kita sebagai umat baginda dan dengan itu kita beroleh kejayaan dengan memperolehi syafaat daripada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam.  

As-Salamu `Alaika Ayyuhan Nabiyu 
Wa Rahmatullahi Wa Barakaatuh,
As-Salamu `Alaika, Ya Najmal Huda
Lisy Syafa`ah, Ya RasulAllah, Lisy Syafa`ah.

*************************************
Ya Ayyuhal Mukhtar - Syaikh Thaha al-Fashni

Tiada ulasan: