Rabu, Mac 26, 2014

Shalawat Thibbiyyah - Kalam Habib Ahmad

Shalawat Thibbiyyah atau lebih dikenali sebagai Shalawat Syifa` pernah dihukum oleh kaum muda(h) pengkagum Ben Wahab sebagai shalawat yang haram untuk diamalkan kerana bukan setakat dikatakan bid`ah tetapi turut divonis sebagai mengandungi kesyirikan .... Allahu ... Allah. Makanya puak Indera Kayangan pada 29 Januari 2007 telah mempetuakan sebagai berikut:-
 "Selawat adalah sesuatu yang sangat dituntut oleh syarak, namun "selawat syifa" yang diamalkan oleh sebahagian anggota masyarakat telah didapati tidak bersumberkan daripada apa-apa sumber Islam yang muktabar iaitu nas-nas al-Quran atau as-Sunnah. Bahkan kandungan selawat ini amat mengelirukan dan bercanggah dengan prinsip-prinsip aqidah Islam kerana memberikan unsur-unsur ketuhanan kepada baginda ar-Rasul saw. Adapun andaian-andaian sesetengah pihak dalam membela maksud selawat tersebut tidak dapat diterima dari segi ilmiahnya."
Jadi kalau kome ke Indera Kayangan, jangan baca Shalawat Syifa` sebab deme dah kata sesat, itupun kalau kome setuju dengan petua mereka. Kalau dak setuju, baca sokmolah, pedulikanlah kebangangan puak - puak tu, Petua separuh masak tersebut telah dijawab oleh ramai ulama dan asatizah Ahlus Sunnah wal Jama`ah. Puak - puak tu pun dah diam seribu bahasa, cuma keegoan sahaja yang menghalang mereka untuk angkat tangan. Kalau setakat nak kata, bid`ah atau tak warid daripada Junjungan Nabi SAW, boleh tahan lagi, tapi sampai berani kata syirik, apa cerita. Tinggi sangatkah bahasa Arab puak - puak ni ? Allahu .... Allah.  tak takut Allah ke ? Siaplah hangpa tu nanti kena jawab depan Allah kerana telah mensyirikkan jutaan orang mukmin yang lain.

Ketahuilah bahawa Shalawat Syifa` ini telah masyhur diamalkan oleh umat Islam sejak dahulu lagi, baik daripada kalangan awam muslimin maupun para ulamanya. Di antara ulama besar lagi wali yang mengamalkan sholawat ini dan menganjurkan pembacaannya adalah al-Habib Ahmad bin Hasan bin `Abdullah bin `Ali al-`Aththas rahimahumullah (1257 - 1334H / 1841 - 1916M). Habib Ahmad ath-Aththas terkenal dengan ilmu, warak dan takwa sehingga dikatakan bahawa beliau mencapai maqam al-quthbiyyah. Habib `Alwi bin bin Muhammad al-Haddad rahimahullah pernah menyatakan: "Seandainya Saadah `Alawiyyin tidak menghasilkan seseorang selain Habib Ahmad bin Hasan, maka itupun sudah cukup untuk menjadi kebanggaan mereka." Habib Abu Bakar al-`Aththas bin `Abdullah al-Habsyi rahimahullah menukilkan dalam karya beliau yang menghimpunkan beberapa fatwa dan kalam Habib Ahmad al-`Aththas yang berjodol "Tadzkiirun Naas" pada halaman 328 menyatakan sebagai berikut:-
Diceritakan bahawa seorang lelaki yang menghidap lemah penglihatan telah mengadu kepada al-Quthub Habib Ahmad bin Hasan al-`Aththas rahimahullah mengenai penyakitnya itu. Habib Ahmad mengusap kedua-dua mata lelaki tersebut dan menyuruhnya untuk banyak membaca Shalawat ath-Thibbiyyah. Selanjutnya Habib Ahmad menyatakan bahawa:- "Habib Muhammad bin Zain Ba`Abud menceritakan kepadaku bahawa beliau pernah menghidap penyakit mata yang teruk sehingga beliau menjadi buta. Lalu beliau telah mengadu kepada Habib Shalih bin `Abdullah al-`Aththas rahimahullah. Habib Shalih telah mengusap kedua-dua mata beliau dan menyuruhnya untuk mengamalkan Shalawat ath-Thibbiyyah dengan shighah:-
sebanyak 300 kali setiap hari. Ternyata kemudiannya, penglihatan beliau kembali seperti sedia kala. Dan aku telah diberi ijazah oleh Habib Abu Bakar bin `Abdullah al-`Aththas dan disuruh membacanya setiap selepas sholat fardhu sebanyak 3 kali."
Maka adakah kita berani dan tergamak untuk menghukum para ulama, awliya` dan sholihin ini sebagai musyrik ? Ada berani !! Rasa-rasanya orang yang waras pemikirannya akan ikut siapa ye, sekerat dua orang yang perasan diri mereka "ulama" ataupun mengikut sejumlah besar umat Islam lain yang terdiri daripada kalangan khawas dan awam? Yang pasti ese akan pilih ikut as-sawadul a'dhzam sebab itu perintah Junjungan Nabi SAW. Oleh itu, wahai segala ikhwah Sunni sejati, janganlah teragak-agak untuk beramal dengan Shalawat Syifa` yang berkat. Tok sahlah dihiraukan kata-kata puak khawarij moden yang suka membid`ah dan mensyirikkan saudara seagama. Jika hangpa beramal dan depa berani kacau, maka jangan segan - silu menghadiahkan sedas dua penampar buaya. Jangan marah, lawak je, bab tampar menampar ini kita serah kat Raja Bomoh dengan pesanan nak lempang orang tu agak - agak leee.....

Tiada ulasan: