Jumaat, Jun 13, 2014

Penipuan ...

Orang kafir kalau nak menipu pengguna Islam kat Malaysia Darul Hab Halal ini taklah sesusah mana. Ini adalah kerana sikap pengguna yang sering memandang ringan hukum halal haram dalam bab ini. Tengok je "cap ketayap" ke atau "cap masjid", terus di"halal"kan walaupun yang memberi jaminan "ditanggung halal" itu orang kafir. Begitu juga tengok dalam kedai apek tu pekerja - pekerjanya semuanya bertudung, maka kita pun terus melantak tanpa was-was walaupun tokey kedai tu orang kafir.

Sepatutnya kita perlu berhati-hati dengan setiap produk atau kedai makan yang diurus oleh orang kafir. Peniaga yang tidak beretika akan menggunakan berbagai taktik kotor untuk menarik pelanggan. Ese tahu ada satu kedai ais kacang kat tempat ese tinggal dulu, yang diuruskan oleh apek kafir. Ramai Melayu Islam duduk melantak kat kedai tersebut walaupun premis tersebut tidak mendapat pengiktirafan halal daripada Jabatan Agama. Pekerja - pekerja premis tersebut ramai yang bertudung, maka sebab itu Pak Aji Mak Aji pun datang bertandang di kedai mengkedarah apek kafir tersebut. Petangnya, belum pun kedai ditutup masing - masing pekerja premis tersebut menanggalkan tudung mereka. Rupa - rupanya tudung tadi hanyalah uniform bekerja mereka. Bahkan ada di antara pekerja yang bertudung itu adalah orang bukan Islam. Bertudung tadi hanyalah taktik untuk mengelabui mata pelanggan Islam. Allahu ... Allah....... Melayu sudah kena ......

Oleh itu, kita seharusnya menitikberat kehalalan makanan yang kita makan. Nak mencari makanan halal kat Malaysia ni taklah susah. Jabatan - Jabatan Agama telah mengeluarkan pengiktirafan halal pada banyak produk. Maka lihatlah siapa yang mengeluarkan produk tersebut, jika saudara seagama maka berbaik sangkalah yang ianya adalah halal. Jika produk orang kafir, lihatlah dulu samada ada logo halal yang diiktiraf, bukannya logo halal apek. Kalau logo halal Jabatan Agama pun diaorang tipu, maka itu di luar kawalan kita, setidak-tidaknya kita telah berusaha. Diharap pihak Jabatan Agama sentiasa menjalankan pemantauan mereka, sebab itu adalah termasuk dalam perkara yang telah diamanahkan umat kepada mereka. Mudah - mudahan Allah mengukuhkan lagi kedaulatan Islam dalam negara kita yang tercinta.

Tiada ulasan: