Isnin, Julai 07, 2014

Pembukaan Pintu Langit

Ada berbagai rupa bentuk bacaan - bacaan doa iftitah yang mana shalat dimulakan dengannya. Namun yang telah menjadi amalan kita adalah memulakan shalat dengan membaca doa Iftitah yang dimulai dengan kalimah zikir yang agung berbunyi "Allahu akbaru kabiira, wal-hamdulillahi katsiira, wa subhanaAllahi bukrataw wa ashiila." Kalimah - kalimah zikir ini adalah mudah dan ringkas untuk dihafal dan dijadikan amalan. Oleh itu, tidak hairanlah jika iftitah inilah yang jadi pilihan tok - tok guru untuk diajarkan kepada kita sejak kita kecil lagi. Tapi jangan pandang kalimah - kalimah yang ringan ini dengan sebelah mata. Kalimah - kalimah ini walaupun ringan di mulut, namun ianya mempunyai kelebihan yang tersendiri sebagaimana dikhabarkan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Rasa - rasanya jika kita mendengar sabdaan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam ini, pasti kita akan lebih menghargai amalan ini kerana besarnya fadhilat yang terkandung padanya.

Imam Muslim rahimahullah meriwayatkan dalam "al-Jaami`ush Shahih", jilid 2 halaman 99, sebuah hadits yang menceritakan keistimewaan ungkapan zikir pembukaan shalat ini. Diriwayatkan daripada Sayyidina Ibnu `Umar radhiyAllahu `anhuma sebagai berikut:-
Ketika kami sedang mengerjakan shalat bersama dengan Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam, maka seseorang daripada jemaah mengucapkan "Allahu akbaru kabira, wal-hamdulillahi katsiira, wa subhanAllahi bukrataw wa ashiila". [Selepas shalat] Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: "Siapakah yang berkata dengan kalimah sedemikian?" Maka lelaki tersebut menjawab: "Saya, wahai Rasulullah." Junjungan Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda lagi: " Aku takjub dengannya (yakni dengan kalimah yang diucapkan tersebut) kerana telah dibukakan baginya pintu - pintu langit." Sayyidina `Ibnu `Umar radhiyaAllahu `anhuma berkata: "Maka aku tidak meninggalkan bacaan tersebut sejak aku mendengar Junjungan Rasullullah shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda sedemikian."
 Allahu ... Allah, tak terbayang besarnya kerugian jika kita tinggalkan kalimah zikir ini semata-mata kerana kita nak cepatkan shalat kita. Kalau sekadar 3 kalimah tersebut, 5 saat pun tak sampai untuk membacanya. Dalam apa jua shalat yang kita laksanakan, rajin - rajinlah menyempurnakan segala kesunnahan yang ada padanya, setidak-tidaknya janganlah sampai asal sunnah pun ditinggalkan. Jika tak mampu nak membaca doa iftitah sehingga akhirnya sebagaimana biasa, maka bacalah setakat 3 kalimah zikir yang agung ini. Mudah-mudahan dengannya dibukakan segala pintu langit ketika permulaan shalat kita lagi dan dengan pembukaan tersebut, naiklah shalat kita sebagai satu amalan shalih yang makbul diterima di sisi Allah subhanahu wa ta`ala.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Allahu Allah

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum ustaz.knp ustaz tak buat post ustaz untuk di share.rugi la orang kat luaq sana ysng tak dapat baca.sekian.

Abu Muhammad berkata...

wa `alaikumus salam wa rahmatullah.

Maaf ese tak berapa reti. Sila beri tunjuk ajar.