Sabtu, Julai 30, 2016

Mimpi Muhammad al-Kaasyghariy

Entri faqir kali ini hanya sekadar perkongsian dari khazanah karya ulama kita terdahulu. Kisah mimpi seorang ulama yang direkodkan oleh seorang ulama dalam karya tulis beliau. Jadi ini hanyalah kisah mimpi, so janganlah buat kecoh, nak caya, caya, tak nak sudah. Dan jangan juga buat hujjah untuk bersikap taksub dan fanatik kepada mazhab tertentu dengan merendahkan mazhab yang lain. Ingatlah bahawa semua mazhab Ahlis Sunnah wal Jamaah adalah atas shirathil mustaqim yang menuju ke Jannatun Na`im. Ini mimpi satu ulama, ulama lain mungkin ada mimpi lain pulak. Apa-apa pun di sini faqir cuma nak nukilkan mimpi al-Kaasyghariy.

Ketika membelek-belek kitab "Bughyatul Wu`aah fi Thobaqaatil Lughawiyyin wan Nuhaah" karangan Imam al-Hafiz Jalaluddin as-Sayuthi rahimahullah pada jilid 1, halaman 230 tertera sedikit tulisan mengenai Syaikh Muhammad bin Muhammad bin 'Ali al-Kaasyghariy an-Nahwi al-Lughawi rahimahullah sebagai berikut:-

Muhammad bin Muhammad bin 'Ali al-Kaasyghariy an-Nahwi al-Lughawi. Telah berkata al-Junddiy dalam "Tarikh al-Yaman": Adalah al-Kaasyghari ini seorang yang mahir dalam ilmu nahu, ilmu bahasa, ilmu tafsir. Seorang orator yang hebat lagi seorang sufi. Beliau bermukim di Mekah selama 14 tahun, mengarang kitab-kitab serta menghimpun mutiara-mutiara ilmu yang langka. Beliau telah meringkaskan kitab "Usdul Ghabah". Kemudian beliau berpindah ke Yaman. Syaikh al-Kaasyghariy pada mulanya bermazhab Hanafi kemudian berpindah ke mazhab Syafie. Beliau menyatakan bahawa: "Aku bermimpi melihat hari kiamat dan (melihat segerombolan) manusia memasuki syurga. Tatkala aku hendak masuk menyertai mereka, aku telah ditarik oleh seseorang yang berkata: "Pengikut mazhab Syafie masuk dahulu sebelum pengikut Abu Hanifah". Maka aku mahu bersama - sama dengan orang - orang yang mendahului masuk ke syurga (yakni inilah sebab beliau berpindah ke mazhab Syafie)." Beliau wafat pada tahun 705H.
Inilah kisah mimpi tersebut. Bukanlah nak mengatakan bahawa mazhab Syafie lebih unggul daripada mazhab Hanafi. Setiap mazhab ada kelebihan masing-masing. Apa yang penting adalah kita tahu dan faham bahawa mengikut mazhab bukanlah sesuatu yang haram, lagikan ulama besar pun bermazhab, apatah lagi kita yang jahil ini. Yang haram bermazhab adalah ulama yang ilmunya sudah tabbahur melaut luasnya sehingga mencapai kedudukan mujtahid mutlak.

Tiada ulasan: