Jumaat, Februari 24, 2017

Basmallah Ketika Wudhu

Di antara perkara yang sunnat ketika berwudhu adalah memulakannya dengan menyebut nama Allah, yakni dengan lafaz basmallah, samada lafaz yang biasa dan utama iaitu bismillahir rahmanir rahim atau bismillahi wal hamdulillah atau semata-mata bismillah. Bahkan jika seseorang terlupa untuk membacanya di permulaan berwudhu, maka sunnat mendatangkannya pada ketika sedang berwudhu, selagimana wudhunya belum selesai, samada dengan lafaz yang lazimnya tadi atau dengan lafaz bismillahi awwalan wa akhiran atau bismillahi awwaluhu wa akhiruhu atau yang seumpamanya. Dalam mazhab kita, meninggalkan bacaan basmallah dihukumkan makruh, namun wudhunya tetap sah. Ini berbeza dengan pendapat Mazhab Hanbali yang menghukumkan wajib membacanya.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam ath-Thabrani rahimahullah dalam "al-Mu'jam ash-Shaghir" dan "al-Mu'jam al-Awsath" bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam berpesan kepada Sayyidina Abu Hurairah radhiyaAllahu `anhu dengan sabdanya: "Wahai Abu Hurairah, apabila engkau berwudhu maka ucapkanlah bismillahi wal hamdulillah, maka sesungguhnya malaikat hafazahmu tidak henti - henti menulis bagimu pahala kebajikan sehinggalah engkau berhadas daripada wudhu tersebut (yakni sehingga wudhu tersebut batal)." Para ulama hadits berbeza pendapat tentang darjat hadis ini, ada yang menghukumkannya dhaif dan ada yang menghukumkannya sebagai hasan.

Imam Nuruddin 'Ali al-Haitsami rahimahullah dalam karyanya yang masyhur "Majma` az-Zawaaid wa Manba` al-Fawaaid", juz 1, halaman 220, dalam "bab at-Tasmiyyah `indal wudhu`" menukilkan hadis tersebut sebagai berikut:-

Daripada Sayyidina Abu Hurairah radhiyaAllahu `anhu yang berkata bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: "Wahai Abu Hurairah, apabila engkau berwudhu maka sebutlah bismillah wal hamdulillah, nescaya malaikat penjagamu tidak putus-putus menulis pahala kebajikan bagimu sehinggalah engkau berhadas daripada wudhu tersebut." Diriwayatkan oleh Imam ath-Thabrani dalam "ash-Shaghir" dan sanad-sanad hasan.
Imam Ibnu `Iraq al-Kinani rahimahullah dalam "Tanzih asy-Syari`ah al-Marfu`ah", juz 2, halaman 70 juga telah memberikan komentar terhadap hadis tersebut dan zahirnya beliau tidak bersetuju dengan penilaian munkar oleh Imam adz-Dzahabi rahimahullah. Beliau juga dinukilkan dalam kitabnya tersebut satu riwayat daripada asy-Syirazi dalam "al-Alqaab" daripada Sayyidina Abu Hurairah radhiyaAllahu `anhu bahawa : "Sesiapa yang membaca basmallah  dalam wudhunya, dua malaikat pencatat amalannya tidak putus-putus mencatat pahala kebajikan baginya sehinggalah dia berhadas daripada wudhunya itu."

Tiada ulasan: