Isnin, Julai 16, 2018

Shalawat Tafrijiyyah - Tok Bunut Payong

Tuan Guru al-'Alim al-'Allaamah Haji Abdullah Tahir bin Haji Ahmad rahimahullah adalah murid tua Tok Kenali  rahimahullah yang paling kanan. Beliau berguru dengan Tok Kenali selama lebih 15 tahun sebelum melanjutkan pengajian ke Mekah al-Mukarramah. Beliau terkenal sebagai seorang ulama yang faqih dalam Mazhab Syafie. Beliau telah mengasaskan Madrasah Ahmadiah atau lebih dikenali sebagai Pondok Bunut Payong yang terkenal sebagai pusat pengajian pondok yang terbesar dan tertinggi di Kelantan ketika itu, di mana berkumpulnya para tok faqir / pelajar / santri dari berbagai negeri di Semenanjung, Indonesia, Champa dan Thailand. Tuan Guru Haji Abdullah kembali ke rahmatullah pada 4 Rabiul Awwal 1381 / 15 Ogos 1961. 

Kisah hidup dan perjuangan Tuan Guru Haji Abdullah Tahir Bunut Payong telah banyak ditulis dan sudah masyhur dikenali para pencinta ilmu dan ulama. Pada kesempatan ini, faqir hanya ingin berkongsi catatan beliau tentang Shalawat Tafrijiyyah

Di antara peninggalan beliau adalah satu risalah yang berjodol Wazifah Zarifah berisikan 8 shighah shalawat yang menjadi amalan beliau. Diterangkan juga dalam risalah tersebut akan khasiat dan aturan mengamalkan shalawat-shalawat tersebut. Shalawat Tafrijiyyah juga terkandung di dalamnya dan beliau mencatat sebagai berikut: Menyatakan khasiat dan aturan-aturan Shalawat Tafrijiyyah ini: (1) Baca 11 kali tiap-tiap hari, meluaskan rezekinya. (2) Baca 11 kali tiap-tiap lepas sembahyang fardhu, mendatangkan rezeki dan diberi kesenangan dan kemuliaan. (3) Baca 41 kali lepas sembahyang Subuh, menyenangkan apa-apa kehendak dan hajat. (4) Baca 41 kali atau 100 kali tiap-tiap hari, dihilangkan runsing, dukacita, kesusahan dan terlepas daripada bala, fitnah, kepapaan dan kelaparan, dan menerangkan hati, dan diangkatkan kemuliaan, dan dielokkan perangai, diluaskan rezeki, dimudahkan segala pekerjaan, dibukakan pintu kebajikan, didengar cakapan pada kira bicara, dikasihi pada segala hati orang. (5) Baca 313 kali tiap-tiap hari, dibuka tiap-tiap rahsia dan diberi lihat tiap-tiap suatu yang dikehendak. (6) Baca 1,000 kali tiap-tiap hari, dikurniakan dia barang yang tidak dapat seseorang mensifat dan memperikannya. (7) Baca 4,444 kali dalam satu perhimpunan majlis untuk memohon satu-satu perkara yang digemar atau menolakkan perkara yang dibenci, maka Allah jua yang menunjukkan atas niat hambaNya.

Inilah sedikit apa yang dicatat oleh Tuan Guru Haji Abdullah Tahir mengenai Shalawat Tafrijiyyah yang menjadi amalan beliau. Segala apa yang beliau nyatakan tadi semestinya beliau perolehi daripada tuan-tuan guru beliau dan daripada kitab-kitab ulama yang muktabar. Apa yang dinyatakan adalah berseberangan dengan "fatwa" ustaz-ustaz salahpi yang menghukumkan Shalawat Tafrijiyyah sebagai syirik dan jalan ke neraka. Faqir tetap berpegang dengan ajaran tuan-tuan guru kita yang banyak jasanya, fatwa salahpi boleh pi.


1 ulasan:

AyaqSejuk berkata...

Allah. ALLAH. TKASIH YA SIDI