tag:blogger.com,1999:blog-14738265.post114189115825809934..comments2024-03-08T12:57:48.555+08:00Comments on BAHRUS SHOFA: Nur Muhammad - Hadis JabirUnknownnoreply@blogger.comBlogger38125tag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-8196940283936575542022-08-11T18:02:45.430+08:002022-08-11T18:02:45.430+08:00Baru jumpa blog ni...mantapš„°š„°š„°š„°Baru jumpa blog ni...mantapš„°š„°š„°š„°Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-16612598422670596062021-08-21T23:44:55.785+08:002021-08-21T23:44:55.785+08:00Puak2 Wahabi Yahudi jangan di layanPuak2 Wahabi Yahudi jangan di layanAhambahttps://www.blogger.com/profile/16174791378886878731noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-26049750558144493252020-01-08T22:52:01.473+08:002020-01-08T22:52:01.473+08:00Perlulah hubungi Ustaz Mohd Zaidi Abdullah secara ...Perlulah hubungi Ustaz Mohd Zaidi Abdullah secara langsung jika mahu beli. Kitab yang ada dalam cetakan digital. Jadi agak mahal jika ingin dicetak, mungkin harganya RM70 sekarang. Beliau mencetak buku dalam jumlah kecil dan tidak dapat kurangkan kos. Lagi pula, beliau bukanlah golongan ustaz terkenal yang ada bantuan kewangan daripada sesiapa. Yang ada hanyalah bantuan daripada insan-insan biasa yang bukan taraf usahawan atau jutawan pun. Jika ada wang bantuan yang kecil, beliau lebih rela untuk tidur dalam kereta, memanfaatkan semaksima mungkin sedekah dari orang ramai untuk menuntut ilmu, menerima ijazah atau berjumpa dengan para ulama tua. Saya antara orang yang biasa melazimi berjumpa beliau atau hadir pengajian beliau atau pun yang menjadi juga pemandu kepada Ustaz. Saya faham jerih payah beliau mencari ilmu demi mengekalkan ilmu tradisi para ulama Dunia Melayu dan Hijjaz. Beliau menjalankan tugas fardhu kifayah.<br /><br />Ustaz Mohd Zaidi juga diiktiraf sebagai antara Musnid di Tanah Melayu oleh Dr. Khafidz Soroni.<br /><br />https://www.facebook.com/sawanih/posts/4-musnid-nusantara-kinipendokumentasian-sanad-merupakan-salah-satu-elemen-pentin/1256589184508385/Sharolhttps://www.blogger.com/profile/14529798059311687343noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1147148159323123412006-05-09T12:15:00.000+08:002006-05-09T12:15:00.000+08:00Saya sudah menghubungi Pustaka Khazanah Fathaniyah...Saya sudah menghubungi Pustaka Khazanah Fathaniyah. Buku tersebut sudah kehabisan stok. Saya juga telah pergi ke beberapa kedai buku, tapi buku ini tidak dijual.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1145203902592291102006-04-17T00:11:00.000+08:002006-04-17T00:11:00.000+08:00Terima kasih Tuan atas jawapan itu.Terima kasih Tuan atas jawapan itu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1145196766272447852006-04-16T22:12:00.000+08:002006-04-16T22:12:00.000+08:00Sila cari kat Pustaka Khazanah Fathaniyyah dekat H...Sila cari kat Pustaka Khazanah Fathaniyyah dekat Hospital Tawakkal. Insya-Allah, masih ada kat situ.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1145196217183024792006-04-16T22:03:00.000+08:002006-04-16T22:03:00.000+08:00Tuan Abu Muhammad, di mana saya boleh saya dapatka...Tuan Abu Muhammad, di mana saya boleh saya dapatkan buku karangan saudara Mohd Zaidi Abdullah, "Pegangan Sejati Ahli Sunnah wal-Jama'ah"?. Saya ada jumpa bukunya "Hikmah<BR/>al-Isyraqi" tapi saya belum berjumpa lagi buku di atas.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1144805659090299652006-04-12T09:34:00.000+08:002006-04-12T09:34:00.000+08:00Tok Sheik hang sendiri dah kata isu ni khilaf. Jad...Tok Sheik hang sendiri dah kata isu ni khilaf. Jadi jawapannya tentulah ada 2, satu tak leh nak claim yang dia sahaja yang betul. Mu fahami MAKNA KHILAF TU BETUL-BETUL. <BR/><BR/>Aku di sini cuma nak tunjukkan bahawa ianya ada khilaf, supaya yang tak nak pegang taklah taksub sangat nak menyalahkan golongan yang pegang. ITU SAHAJA. <BR/><BR/>MAKA YANG HAQNYA IALAH IANYA ADALAH KHILAF.<BR/><BR/>Tok Sheik tak nak baca, bolehlah pi keluaq cari blog sesama sheik.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1144772705056241812006-04-12T00:25:00.000+08:002006-04-12T00:25:00.000+08:00Isu Nur Muhammad ini isu yang terdapat khilaf pada...Isu Nur Muhammad ini isu yang terdapat khilaf padanya. Sesiapa yang tahu akan HAQ diharap dapat menunjukkan sampai betul sesiapa yang ditunjuk dan yang ditegur. Tanggungjawab bila bercakap amat besar bagi seorang muslim. Bukan sekadar bermadah indah, tetapi mesti tunjukkan sampai orang yang ditunjuk jadi betul, baru terlepas tanggungjawab. Kalau tidak baik JANGAN.Sheikhttps://www.blogger.com/profile/15062020763757445292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1144393081988608942006-04-07T14:58:00.000+08:002006-04-07T14:58:00.000+08:00Salam.Walaupun kita bersaudara tapi saya tak kan b...Salam.<BR/>Walaupun kita bersaudara tapi saya tak kan biarkan orang memperlekehkan ulama2 kita yang banyak menabur jasa tidak lama dulu. Sapa kurang ajar, meh sini aku lempang hang.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142988391466509852006-03-22T08:46:00.000+08:002006-03-22T08:46:00.000+08:00Kalau kome nak tahu, hatta Ibnu Taimiyah diragui a...Kalau kome nak tahu, hatta Ibnu Taimiyah diragui arabnya, bahkan yang lebih kuat kata dia adalah bangsa Kurdi.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142976091005972162006-03-22T05:21:00.000+08:002006-03-22T05:21:00.000+08:00Petikan dari eazle:adakah syeikh abu lebih yakin d...Petikan dari eazle:<BR/><B>adakah syeikh abu lebih yakin dgn ulama tempatan kita berbanding ulama2 di negara arab sana..</B><BR/><BR/>Aduh..mana boleh cakap macam ni.. Ulama-ulama tempatan kita yang terdahulu belajar dari para ulama negara Arab juga. Ramai yang belajar dan berguru dengan para ulama yang ada di Mekah dan Madinah (iaitu sebelum kebangkitan Wahhabi). Cuma bila Wahhabi bangkit, ramai ulama-ulama yang tidak sekepala dihalau keluar dari Haramain.<BR/><BR/>Sebenarnya kita telah ikut para ulama di tanah Arab selama beratus-ratus tahun. Dan apa sebenarnya definisi eazle tentang <B>Ulama Tanah Arab</B>? <BR/><BR/>Adakah ia merujuk kepada: <BR/>1- Para ulama yang hidup di Arab Saudi,<BR/>2- Dan mereka lahir selepas kebangkitan Wahhabi,<BR/>3- Dan mereka berusaha untuk memurnikan semula agama Islam yang didakwa sudah <I>rosak</I> sejak sekian lama?<BR/>4- Dan mereka juga mestilah berbangsa Arab?<BR/><BR/>Nanti makin banyak saya tanya makin pening pula jadinya. Saya nak tanya eazle, Sheikh Albani tu lahir di mana? Dia bangsa apa? Dr Asri tu orang Arab ke?<BR/><BR/>Ada ke patut nak nilai keilmuan seseorang ulama tu berdasarkan bangsa dan tempat asal? Dan negara Arab tu cuma Arab Saudi aje ke? Yaman, UAE, Jordan, Mesir, Syria dan sebagainya bukan negara Arab ke?<BR/><BR/>Parah betul dunia Islam kalau pemikiran sedemikian bermaharajalela.Tawel Senseihttps://www.blogger.com/profile/15831615148514859274noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142844889480508552006-03-20T16:54:00.000+08:002006-03-20T16:54:00.000+08:00Kalaulah semata-mata nak pegang Yahya Ibnu Main, I...Kalaulah semata-mata nak pegang Yahya Ibnu Main, Imam asy-Syafi`i pun tak tsiqah.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142844699063693972006-03-20T16:51:00.000+08:002006-03-20T16:51:00.000+08:00elok le kalau nak cari kebenaran. Mu kena gi jumpa...elok le kalau nak cari kebenaran. Mu kena gi jumpa TG Haji Dollah ke, Datuk Murthada ke dan lain-lain ulama yang masih ada. <BR/><BR/>Cuma aku nak peringat kat mu agar jgn kurang ajar kat ulama kita terutama sekali ulama silam yang telah banyak menabur jasa untuk bangsa kita rantau sini.Mu jgn pandang rendah kat ulama-ulama kita. <BR/><BR/>Ilmiah mende kalau mu dah pandang rendah kat ulama. Adab ikhtilaf mana yang mu belajo. Mawlana mu ajar ke ?Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142840943462404562006-03-20T15:49:00.000+08:002006-03-20T15:49:00.000+08:00Kalu mu nak tahu lagi, mu sabarlah tunggu, aku tul...Kalu mu nak tahu lagi, mu sabarlah tunggu, aku tulis lagi. Mu nak balok ngan aku, buak gapo. Mu ikut je Ustaz mu, aku ikut Ustaz aku. <BR/><BR/>----respon---<BR/><BR/>itu bukan masalahnya syeikh..yg penting ana nak cari kebenaran,kalo tak buat ape ana masuk blog nih..ana juga mengkaji,melihat dalil kedua2 belah pihak,samaada "wahabi" atau traditionalist...<BR/>ape lah kome ni,berbalah tu lain,ni kita nak bincang secara ilmiah...inSyaAllah kalo dberi kesempatan,ana jumpa syeikh hj dollah..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142595354142507992006-03-17T19:35:00.000+08:002006-03-17T19:35:00.000+08:00Aku pun nak lasik nasik tambah sket:Sdra Eazle ......Aku pun nak lasik nasik tambah sket:<BR/>Sdra Eazle .... mu tak baca ka awal-awal lagi Pak Abu dah tulis kat atas sana ... Khas untuk Ahlus Sunnah wal Jama`ah bermazhab. Wahhabi, Syiah, La Mazhabi dan lain-lain, anda mungkin tersinggung, eloklah cari blog lain, melainkan jika anda mencari kebenaran...<BR/>So hang pi lah layan geng yang satu kepala dengan hang! Dan satu lagi ajaklah tok guru hang pi muzakarah dengan Tok Guru Hj Lah ... <BR/>Teuihkan usaha hang Pak Abu ...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142585466014694392006-03-17T16:51:00.000+08:002006-03-17T16:51:00.000+08:00Syaikh jangan mu nak hina ulama kita Tanah Melayu....Syaikh jangan mu nak hina ulama kita Tanah Melayu. Daripada ulama Wahhabi dan Ustaz Asri aku lebih percaya Tok Syaikh Daud. Mu jangan nak lebih sangat. Aku ingat tok nenek hang faham Islam dulu sebab ulama kita ni, besar abuk bukan jasa Syaikhun Najdi.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142585186974420112006-03-17T16:46:00.000+08:002006-03-17T16:46:00.000+08:00Kalu mu nak tahu lagi, mu sabarlah tunggu, aku tul...Kalu mu nak tahu lagi, mu sabarlah tunggu, aku tulis lagi. Mu nak balok ngan aku, buak gapo. Mu ikut je Ustaz mu, aku ikut Ustaz aku.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142584889599215592006-03-17T16:41:00.000+08:002006-03-17T16:41:00.000+08:00La anak murid Assri Yusuf, rupanya, tok se balah l...La anak murid Assri Yusuf, rupanya, tok se balah lah, mu gi jumpa Tok Guru Haji Dollah Lubok Tapah, sudah.<BR/><BR/>Apa maksudnya Junjungan Nabi dicipta dari tanah, apa maksud kita dicipta dari tanah ? Haqiqatankah ? Jisim Nabi Adam sahaja yang asal daripada tanah haqiqatan. Kita dari air mani.<BR/><BR/>Nur Muhammad yang dimaksudkan mula awal dicipta itu adalah rohnya Junjungan, bukankah roh dicipta terlebih dahulu daripada jisim ? Jasad yang mula wujud, jasad Nabi Adam, tetapi roh yang mula wujud ialah roh Junjungan yang disebut juga sebagai Nur Muhammad dan banyak lagi nama lain.<BR/><BR/>Syaikh Eazle, malas aku nak mujadalah dengan mu. Mu gi jumpa Tok Guru Haji Dollah.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142567541152068502006-03-17T11:52:00.000+08:002006-03-17T11:52:00.000+08:00Bagi aku, wujudnya hadis tersebut dalam Mushannaf ...Bagi aku, wujudnya hadis tersebut dalam Mushannaf Abdur Razzaq dinyatakan oleh ulama-ulama kita yang satunya menguatkan yang lain. Antaranya ialah Imam al-Qasthalani, Imam ar-Zarqani, Imam al-'Ajluni dan lain-lain lagi. Mereka ini semuanya ulama yang mempunyai pengetahuan luas dalam ilmu hadis dan periwayatannya<BR/><BR/>---respon----<BR/><BR/>disini ana hanya mengambil kata us.ana,maulan asri Yusuf ttg musannaf abd razzak ini:<BR/><BR/>Sebelum ini telah dinyatakan bahawa hadis ini tidak terdapat dalam āMusannafā Abdul Razak. Kalau diandaikan hadis ini memang ada, maka ia perlu dinilai dan ditimbang dengan neraca ilmu hadis dan hasilnya tentu akan kita dapati bahawa ada beberapa perkara yang menghalang kita daripada menerima hadis ini untuk dijadikan sebagai alasan atau pegangan.<BR/><BR/> <BR/><BR/>Pertama, perlu diteliti dan diketahui dengan sejelas-jelasnya siapakah Abdul Razak itu? Mengikut kebanyakan tokoh-tokoh hadis bahawa Abdul Razak adalah seorang Syiah Rafidhah. Setengah ulamak menganggapnya sebagai pembohong. Ulamak-ulamak hadis yang menerima riwayatnya pun mengemukakan beberapa syarat untuk diterima riwayatnya. Antaranya ialah:<BR/><BR/> <BR/><BR/>1. Oleh kerana beliau seorang Syiah, mana-mana riwayatnya berhubung dengan fadhail dan manaqib tidak akan diterima.<BR/><BR/>2. Riwayat-riwayatnya yang menyentuh peribadi sahabat tidak akan diterima.<BR/><BR/>3. Oleh kerana Abdul Razak telah kehilangan akal pada tahun 210H, ketika itu sesiapa sahaja boleh menyatakan sesuatu daripada mulutnya tanpa kesedaran dirinya, oleh itu setiap riwayat yang dikemukakan selepas tahun 210H tidak boleh diterima.<BR/><BR/>4. Riwayat-riwayat yang dinukilkan oleh anak saudaranya yang bernama Ahmad bin Abdullah semuanya mungkar.<BR/><BR/>5. Dia terkenal dalam kesilapannya meriwayatkan hadis-hadis Maāmar sedangkan kebanyakan riwayat-riwayatnya adalah berpunca daripada Maāmar.<BR/><BR/>6. Sekiranya hadis yang diriwayatkannya itu hadis yang muttasil dan setiap perawinya adalah orang tsiqah barulah boleh diterima riwayatnya.<BR/><BR/> <BR/><BR/>Itupun bagi orang-orang yang menerima riwayatnya, sementara segolongan ulamak hadis pula langsung tidak mahu menerima riwayatnya oleh kerana beliau dikenali sebagai Syiah Rafidhah. Zaid bin Al Mubarak malah menyatakan Abdul Razak itu lebih pembohong daripada Waqidi. Ahmad bin Abi Khaitsamah berkata, āSaya mendengar Ibn Maāin ketika diceritakan kepadanya bahawa Imam Ahmad berkata, āUbaidullah bin Musa ditolak hadisnya kerana kefahaman Syiahnya āMaka Ibn Maāin berkata, āDemi Allah yang tidak ada Tuhan melainkan Dia, Abdul Razak lebih melampau 100 kali ganda daripada Ubaidullah dalam perkara ini ā(Az Zahabi-Mizanu Al-Iātidal jilid 2 muka surat 611)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142567092633949832006-03-17T11:44:00.000+08:002006-03-17T11:44:00.000+08:00Kalau kita beranggapan bahawa ayat al-Quran yang m...Kalau kita beranggapan bahawa ayat al-Quran yang memaksudkan Muhamad adalah Nur dengan penafsiran sebagai Nur Muhamad, maka kita juga terpaksa menerima al-Quran yang dianggap sebagai cahaya sebagai Nur al-Quran yang mempunyai konsepnya tersendiri sebagaimana Nur Muhamad. <BR/><BR/><BR/>===================================<BR/><BR/>Walaupun mereka menolak hadis Jabir tidak bermakna mereka menolak konsep Nur Muhammad, kerana ada hadis dan atsar lain yang dijadikan sandaran.<BR/><BR/>---respon---<BR/><BR/>boleh tak kalo syeikh abu nyatakan hadith dan atsar lain yg dijadikan hujjah/sandaran tersebut..??<BR/><BR/>===================================<BR/>So jangan nak berkhilaf, apa jatuh kapir ke mereka-mereka yang percaya kepada asal kejadian ini nur muhammad ? Tengok dulu le tafsiran mereka.<BR/><BR/><BR/>---respon---<BR/>tak jatuh kapir pun,tapi dalam agama ni kita mahukan keaslian dan kebenaran yg ditegakkan berdasarkan hujjah yg kuat lagi saheh,bukannya andain2 yg tersendiri.<BR/><BR/>===================================<BR/><BR/>Seperkara lagi, berhubung mushannaf Abdur Razzaq tersebut, ada yang mengatakan bahawa apa yang dicetak oleh Syaikh Habibur Rahman tersebut tidak lengkap kerana ada yang ditinggalkannya. Aku ingatlah takkanlah ulama - ulama terlalu berani nak membuat dusta. Adakah Imam al-Qasthalani itu seorang pendusta <BR/><BR/>---respon---<BR/><BR/>bukan saje maulana habibur rahman yg mengatakan demikian,Anwar Shah Kasymiri juga menyatakan hadis itu telah dikemukakan oleh Hakim dalam Mustadraknya tetapi apabila diteliti tidak terdapat pun hadis itu di dalam Mustadrak, yang ada hanyalah hadis tentang Qalam sebagai sesuatu yang mula-mula dijadikan oleh Allah bukannya Nur Muhammad.<BR/><BR/>Yang menghairankan ialah para ulamak yang lalu menyebutkan hadis ini terdapat di dalam Musannaf seperti apa yang disebutkan oleh pengarang sebuah kitab tasauf dalam bahasa Jawi iaitu āAd Durun an Nafisā (muka surat 23) dan Sulaiman An Nadwi dalam āSeeratu an Nabiā (Jilid 3) tetapi Sulaiman Nadwi mengakui tidak berpeluang melihat kitab itu sendiri kerana kitab itu tidak dicetak di India pada ketika itu.<BR/><BR/><BR/>macam mana to syeikh?ttg imam qastalani tuh,ana KIV dulu..semoleknya enta nyatakn hujjah2 qastalani tersebut buat meyakinkan ana..<BR/><BR/>===================================<BR/>Roh dicipta dari tanah ke ?????? <BR/><BR/>---respon---<BR/><BR/>roh itu bukan dicipta dari tanah ttp nabi muhammad saw itu dicipta dari tanah sama macam manusia lain juga...bezanya baginda membawa risalah tauhid,nur kpd umat manusia.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142566243088696052006-03-17T11:30:00.000+08:002006-03-17T11:30:00.000+08:00Kalaulah konsep nur muhammad seperti yang difahami...Kalaulah konsep nur muhammad seperti yang difahami oleh ulama kita tak betul, maka putus sanad ilmu orang kita sebab tok-tok guru kita semuanya percaya. Syaikh Daud, Syaikh Nik Mat Kecik, Syaikh Wan Ahmad dan ramai lagi<BR/><BR/><BR/>---respon---<BR/><BR/>adakah syeikh abu lebih yakin dgn ulama tempatan kita berbanding ulama2 di negara arab sana..disini kita perlu jelas dua konsep yg berbeza antara konsep nur muhammad dgn muhammad itu nur..<BR/><BR/>===================================<BR/>Cuma apa pegangan atau tafsiran mereka mengenai Nur Muhammad itu yang perlu kita kaji, sama tak dengan tafsiran kita atau sekarang orang kata sesat sebab dia tuduh mereka percaya nur muhd ikut tafsiran syiah atau lain-lain golongan sesat.<BR/><BR/>---respon----<BR/><BR/>apa tafsiran syeikh abu ttg Nur muhammad itu? bagi ana,apa yg ulama2 sebut adalah Muhammad itu adalah Nur sebagai kata majazi sahaja..nabi sbg nur(yg membawa risalah islam dari kegelapan),cahaya keimanan dan cahaya hidayah kpd umat seluruhnya..<BR/><BR/>dgn ini ana membawa kata2 YQD:<BR/><BR/>Adapun risalah dan petunjuknya, maka ia adalah nur daripada Allah. Cahaya yang menerangi. Al-Quran menyatakan hal ini: <BR/>"Hai Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu untuk jadi saksi, dan pembawa kabar gembira dan pemberi peringatan, dan untuk jadi penyeru kepada Agama Allah dengan izin-Nya dan untuk jadi cahaya yang menerangi." (Al-Ahzab: 45-46) <BR/><BR/>Al-Quran berbicara dengan Ahlul Kitab: Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan Kitab yang menerangkan (Al-Maidah: 15) Nur di dalam ayat berkenaan adalah Rasulullah s.a.w. Sepertimana al-Quran yang diturunkan kepada Baginda s.a.w. juga merupakan Nur: "Maka berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada cahaya (Al-Quraan) yang telah Kami turunkan." (At-Taghabun: 8) FirmanNya: "dan telah Kami turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang (Al Qur'an)." (An-Nisaa': 174). FirmanNya lagi: "(Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang..." (Ibrahim: 1) <BR/><BR/><BR/>rasanya jelas benar dr ayat Quran diatas ttg konsep muhammad itu nur dan bukannya nur muhammad...<BR/><BR/>ape pemdapat enta syeikh abu..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142565321946785692006-03-17T11:15:00.000+08:002006-03-17T11:15:00.000+08:00Syaikh Ghimari termasuklah muridnya Sidi Hasan Saq...Syaikh Ghimari termasuklah muridnya Sidi Hasan Saqqaf, hanya menolak hadis Jabir tersebut bukannya konsep Nur Muhammad<BR/><BR/>----respon---<BR/><BR/><BR/>ana rasa antara dalil utama yg dijadikan sandaran dlm konsep nur muhammad ialah hadith jabir ni..bagaimana mungkin abu kata mereka tak menolak nur muhammad tersebut,sedangkan hadith tersebut sudah tertolak disisi para ulam yg mu'tabar spt yg ana sebutkan sebelum ni..<BR/><BR/>ana nak minta satu lagi,boleh berikan hujjahj2 atau perkataan syeikh mutawalli yg mengtsabitkan hadith tersebut..sebab bila dilihat dr segi kethabitan hadith tersebut lemah berdasarkan pendapat2 ulama yg lain.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142556338349548632006-03-17T08:45:00.000+08:002006-03-17T08:45:00.000+08:00Bagi aku, wujudnya hadis tersebut dalam Mushannaf ...Bagi aku, wujudnya hadis tersebut dalam Mushannaf Abdur Razzaq dinyatakan oleh ulama-ulama kita yang satunya menguatkan yang lain. Antaranya ialah Imam al-Qasthalani, Imam ar-Zarqani, Imam al-'Ajluni dan lain-lain lagi. Mereka ini semuanya ulama yang mempunyai pengetahuan luas dalam ilmu hadis dan periwayatannya. <BR/><BR/>Jadi persoalannya sekarang ialah, siapa yang hendak kita pegang ? Imam - imam tersebut atau Habibur Rahman al-Adzhami dan mereka-mereka yang sewaktu dengannya ? Terpulanglah bagi diri masing-masing.<BR/><BR/>Tidak dinafikan bahawa ada jugak ulama kita yang menolak hadis tersebut seperti Syaikh al-Ghimari dan Sidi Hasan Saqqaf. Tapi kan aku dah kata, Buya Maliki sendiri menyatakan bahawa pada hadis Jabir ini ada khilaf. Walaupun mereka menolak hadis Jabir tidak bermakna mereka menolak konsep Nur Muhammad, kerana ada hadis dan atsar lain yang dijadikan sandaran.<BR/><BR/>Ilmu musthalah hadis itu luas, kita kena faham setiap istilah yang digunakan oleh mereka, kalau salah faham, salah jalanlah jawabnya. Jika seseorang muhaddits menyatakan hadis ini tidak ada asal atau tidak ada sanad yang boleh disandarkan, adakah ianya membawa makna hadis tersebut maudhu' ? Tidak semestinya begitu. Nak tahu sila rujuklah kitab-kitab musthalah hadis yang dikarang oleh ulama-ulama yang benar-benar ahli hadis bi-la-niza', jangan kepada orang-orang zaman ini yang mengaku-ngaku ahli hadis.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1142494965788091252006-03-16T15:42:00.000+08:002006-03-16T15:42:00.000+08:00Roh dicipta dari tanah ke ??????Roh dicipta dari tanah ke ??????Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.com