tag:blogger.com,1999:blog-14738265.post115232322826899267..comments2024-03-08T12:57:48.555+08:00Comments on BAHRUS SHOFA: Nur Muhammad s.a.w. - 18Unknownnoreply@blogger.comBlogger27125tag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1154320920124676532006-07-31T12:42:00.000+08:002006-07-31T12:42:00.000+08:00Tajam fikiran Tuan Abu Muhammad ...Bersedih di ata...Tajam fikiran Tuan Abu Muhammad ...<BR/><BR/>Bersedih di atas pemergian Syeikh Ahmad Semait - pengamal Ratib Al HaddadAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1154139303835912542006-07-29T10:15:00.000+08:002006-07-29T10:15:00.000+08:00Tuan Abu Kajang, ilmu bagaimana yang dikatakan nur...Tuan Abu Kajang, ilmu bagaimana yang dikatakan nur? Adakah semua ilmu? Jika dimaksudkan dengan semua ilmu, maka yang paling banyak nur sekarang ialah Iblis alaihi la'nah.<BR/><BR/>Ingat juga bahawa Hajjaj bin Yusuf ats-Tsaqafi itu juga alim lagi hafiz bahkan menjadi imam dalam sholat hingga Sayyidina Ibnu Umar (kalau aku tak silap) pernah bersholat di belakangnya.<BR/><BR/>Ingat apa yang dimaksudkan sebagai ilmu itu cahaya adalah ilmu yang nafi`, ilmu yang memberi manfaat. Apa dia ilmu yang memberi manfaat ? Lain posting kita cite.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1154139012256764602006-07-29T10:10:00.000+08:002006-07-29T10:10:00.000+08:00Betul Tuan Abu Kajang, yang aku maksudkan ialah se...Betul Tuan Abu Kajang, yang aku maksudkan ialah sebahagian yang hanya mengutamakan ilmu-ilmu sebegitu dengan mengabaikan ilmu-ilmu yang fardhu 'ain. Kalau kamu nak belajar ilmu mukasyafah, itu hak kamu, tetapi jangan sampai terleka hingga hanya tahu sahaja bab tersebut tetapi terhijab dari memperolehinya.<BR/><BR/>Begitu pula dengan falsafah, hatta ilmu sihir pun sebahagian ulama membenarkan mempelajarinya untuk mengetahui. Cuma ingatlah kata Syaikh Hasan al-Banna "al-wajibat aktsaru minal awqat" (kewajipan-kewajipan itu lebih banyak dari waktu".Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1154076265165342242006-07-28T16:44:00.000+08:002006-07-28T16:44:00.000+08:00Tuan Abu Muhamad ...Belajar ILMU anasir yang empat...Tuan Abu Muhamad ...<BR/><BR/>Belajar ILMU anasir yang empat-4, Bukannya sampai mengabaikan ILMU-ILMU syariat yang lain ...<BR/><BR/>Ingatlah wahai Tuan Abu, ILMU itu NUR, bertambah ILMU maka bertambahlah NUR ...<BR/><BR/>Cuma persoalannya sekarang berkenaan isu MARATIB ILMU iaitu TERTIBNYA DALAM MENUNTUT ILMU ....<BR/><BR/>Sayugialah didahulukan dengan ILMU Fardhu Ain kemudian barulah ILMU Fardhu Kifayah ...<BR/><BR/>1. ILMU TAUHID - Aqidatul Iman<BR/>2. ILMU FEQAH - Hukum-hukum<BR/>3. ILMU TASAUF - Membicarakan Hal QALBI dan Sifatnya<BR/>4. ILMU MUKASYAFAH - ILMU Penyingkapan Rohani - menyingkap hijab<BR/><BR/>Dan semua ILMU itu didasarkan pada Al QURAN dan AL HADITH ... Hatta ILMU FALSAFAH sekalipun jika tidak bercanggah dengan AL QURAN dan AL HADITH ... kenapa tidak ...<BR/><BR/>WasallamAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1154075342965111832006-07-28T16:29:00.000+08:002006-07-28T16:29:00.000+08:00Pengertian ILMU menurut Al Hujjatul Islam wahai sa...Pengertian ILMU menurut Al Hujjatul Islam wahai sahabat2 ku Tuan Syeikhkul sekelian ...<BR/><BR/>>AL-ULUM AL-MAKTASABAH yang bermaksud ilmu-ilmu yang didapati dengan mencurahkan usaha seperti belajar dan membuat kajian. Dengan kata lainnya ialah ilmu-ilmu yang didapati dengan senang (Al-Ulum Al-Dhoruriyah) maksudnya ilmu-ilmu yang didapati dengan mudah sahaja menerusi salah satu daripada anggota-anggota pancaindera seperti rasa manis melalui lidah, mendengar suara melalui telinga dan lain-lainnya. <BR/><BR/>>Ilmu GHAIBI LADUNI atau lebih ringkasnya disebut sebagai ilmu laduni yang membawa maksud secara hurfinya 'ILMU KESISIAN' iaitu ilmu disisi tuhan. Sama dengan ILMU ALLAH atau ILMU TUHAN.<BR/><BR/>***Sesetengah ahli ilmuan Islam memberikan atau menggunakan berbagai-bagai istilah lain yang sama maksudnya dengan ilmu LADUNI ini dalam usaha mereka untuk mengemukakan pendekatan ilmu masing-masing. Antaranya ialah seperti berikut : <BR/><BR/>Ilmu Batin <BR/>Ilmu Qalbi <BR/>Ilmu Mukasafah <BR/>Ilmu Asyror <BR/>Ilmu Maknun <BR/>Ilmu Hakikat <BR/>Ilmu Makrifat <BR/>Ilmu Tasauf ...<BR/><BR/>Salamun'Alaik ...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153646385355708272006-07-23T17:19:00.000+08:002006-07-23T17:19:00.000+08:00Terima kasih Tuan Abu Muhammad atas penjelasan itu...Terima kasih Tuan Abu Muhammad atas penjelasan itu. Mudah-mudahan Allah sentiasa merahmati Shaykh al-Akbar Ibn 'Arabi. Tetapi, misalnya kitab Risalat al-Laduniyah, lebih membicarakan tetntang epistemologi 'ilmu. Maka di sini kita akan tahu secara mendalam dan sistematik, tentang bagaimana sesuatu 'ilmu itu terhasil dan mengapa Imam al-Ghazali meletakkan 'ilm al-mukashafah atau 'ilm ladunni sebagai martabat 'ilmu yang tertinggi. Begitu juga di sesetengah pondok dan Istac misalnya, doktrin Ibn 'Arabi, Suhrawardi, Qutb al-Din dan sebagainya diajar untuk mengetahui tentang Maratib 'Ilmu, Maratib Wujud dan sebagainya. Maka sekurang-kurangnya melalui pengkajian ini, umat Islam dapat membezakan proses penghasilan 'ilmu di barat moden yang terlalu mementingkan pemikiran rationalistik, positivistik, empiristik dan sebagainya dengan proses penghasilan 'ilmu dalam masyarakat Islam. Wallahu'alam.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153497476870884512006-07-21T23:57:00.000+08:002006-07-21T23:57:00.000+08:00Itulah hakikatnya, Imamul Akbar Kibrit Ahmar Ibnu ...Itulah hakikatnya, Imamul Akbar Kibrit Ahmar Ibnu Arabi memang seorang tokoh yang kontroversial. Inilah hakikat yang perlu kita terima.<BR/><BR/>Mengenai beliau, aku ikut jalan para salaf Bani Alawi. Kita menyanjungnya sebagai siddiqin, Imamul Akbar, waliyUllah, tetapi kitab-kitab beliau tidaklah kita baca.<BR/><BR/>Aku tengok ada sebahagian dok asyik membicarakan anasir 4, mani manikam, dan berbagai istilah, sedangkan hukum hakam syariat diabaikan. Ini yang aku maksudkan dengan tasawwuf falsafi. Ini yang mesti kita hindari.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153465355148857422006-07-21T15:02:00.000+08:002006-07-21T15:02:00.000+08:00Betullah kata abu muhammad itu. Terdapat kalam ibn...Betullah kata abu muhammad itu. Terdapat kalam ibn 'arabi yang mengatakan haram membaca kitab-kitabnya bagi orang yang tidak memahami istilah di dalam kitab tersebut.<BR/><BR/>Mungkin pernyataan-pernyataan ini menyebabkan ada yang salah faham:<BR/><BR/><I>Imamul Akbar Muhyiddin Ibnu Arabi sememangnya tokoh kontroversial. Ada ulama yang menerimanya dan ada pula yang menentang, bahkan menyesatkannya. Maka tidaklah pelik jika Habib Alwi turut menyesatkan beliau dalam fatwanya. Habib Alwi bin Thahir memang terkenal syadid dalam menentang golongan tasawwuf falsafi.</I><BR/><BR/><I>Syaikh Yusuf al-Khalwati al-Makasari dalam karanganya berbahasa 'Arab berjodol "Zubdatul Asrar fi tahqiqi ba'dh masyaaril akhyar" juga memuatkan hadis ini dan memberikan penjelasan yang lebih kurang sama. Silalah enti rujuk kitab tersebut.<BR/><BR/>Tetapi janganlah leka mengaji falsafah-falsafah sehingga amalan terabai. Istiqamahlah dengan thoriqah ahlul yamin iaitu mengamalkan syariat dengan sebenarnya.</I>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153448816153877622006-07-21T10:26:00.000+08:002006-07-21T10:26:00.000+08:00Aku terhidu salah faham di sini. Apa yang ditulis ...Aku terhidu salah faham di sini. Apa yang ditulis oleh para Imam tersebut bukanlah tasawwuf falsafi, kerana yang mereka tulis itu berdasarkan apa yang warid kepada mereka, tetapi kome yang mengaji dengan hanya menggunakan pemahaman berdasarkan akal semata-mata sebenarnya sedang berfalsafah. Inilah yang diperingatkan oleh para ulama kita termasuklah Syaikh Daud dalam Manhalush Shofi. Bahkan Tok Syaikh Daud bawakan kalam Syaikh Ibnu Arabi yang menyatakan bahawa kitab-kitabnya diharamkan bagi sesiapa yang tidak memahami istilahnya. Apa yang keluar dari mereka itu mukasyafah, tetapi apa yang keluar dari akalan kamu itu falsafah.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153416445143159252006-07-21T01:27:00.000+08:002006-07-21T01:27:00.000+08:00Shaykh Daud al-Fatani berkata di dalam kitabnya Ma...Shaykh Daud al-Fatani berkata di dalam kitabnya Manhali al-Safi:<BR/><BR/>"Maka sayugia jangan kita memudah-mudahkan segala perkataan mereka itu dengan ilham Tuhan mereka itu. Maka kebanyakan segala kitab mereka itu dengan mutasyabihat tiada dapat bagi segala orang yang ahli zahir mengambil dengan zahir katanya menyalahi syariat dan hakikatnya tiada menyalahi batin syariat; maka wajib atas murid apabila tiada tahu akan kehendak mereka itu ia menyerahkan segala perkataan mereka itu kepadanya, jangan ia ingkari dia dan jangan menyalahkan dia seperti kata Shaykh Abu Hassan Syadhili:<BR/>Maka bermula orang yang membenarkan pada ilmu kami ini wali kecil."<BR/><BR/>Jadi berhati-hatilah dalam mengatakan sesuatu tentang ilmu mukasyafah yang mungkin kita tidak lagi sampai maqamnnya. Dan janganlah kita melontarkan bahawa apa-apa yang terdapat di dalam kitab-kitab ibn arabi dan lain-lain 'arifin sebagai tasawwuf falsafi semata-mata kita tidak dapat menanggapi makna sebenarnya. Kerana secara amnya falsafah itu (yakni yang hanya menggunakan ratio) hanya berdasarkan aql juziy dan bukannya aql kulliy. Ini berbeza sekali dengan Hikmah yang tidak boleh disamakan dengan falsafah rasionalistik.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153405650295907202006-07-20T22:27:00.000+08:002006-07-20T22:27:00.000+08:00Jadi yang hanya belajar tasawwuf mukasyafah dari k...Jadi yang hanya belajar tasawwuf mukasyafah dari kitab-kitab tetapi tidak mengalaminya sendiri, maka dia hanya mempelajari falsafah, jadilah dia ahli falsafah dan bukannya ahli tasawwuf. Di sinilah timbul kalam hikmah, man lam yazuq lam yadri (sesiapa yang belum merasa, belumlah dia mengetahui).<BR/><BR/>Perkukuhkan thoriqah ahlul yamin, sebelum melangkah ke thoriqah muqarrabin.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153405173940885232006-07-20T22:19:00.000+08:002006-07-20T22:19:00.000+08:00Betul kata akhi malakian tu, tetapi fahami pembaha...Betul kata akhi malakian tu, tetapi fahami pembahagian Hujjatul Islam tersebut iaitu Tasawwuf Mukasyafah yang merupakan ilmu wahbi (jangan terkeliru plak dengan ilmu wahabi), jadi maksudnya bukan termasuk ilmu kasbi (i.e. tasawwuf mu`amalah). Jadi urusan tasawwuf mukasyafah tersebut bukan urusan kita selagi mana kita tidak mencapai maqamnya. Oleh itu orang yang tak sampai maqam tetapi menyibukkan diri dengan tasawwuf mukasyafah, maka yang dituntutnya itulah dinamakan tasawwuf falsafi.Inilah yang ditentang oleh Habib Thohir dan Mufti Betawi Habib Uthman.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153393605939639792006-07-20T19:06:00.000+08:002006-07-20T19:06:00.000+08:00Izinkan saya memberi pendapat menurut ilmu saya ya...Izinkan saya memberi pendapat menurut ilmu saya yang tidak seberapa ini Tuan Abu Muhammad. Kalau salah, betulkanlah.<BR/><BR/>Rasanya penggunaan tasawwuf falsafi tidaklah berapa tepat. Imam al-Ghazali di dalam Ihya' 'Ulum al-Din membahagikan tasawwuf kepada tasawwuf mu'amalah dan tasawwuf mukashafah seperti yang diterangkan Dr. Uthman el-Muhammady di dalam pembentangannya tentang Martabat Tujuh ketika Munaqashah Sufi Peringkat Kebangsaan 2004. Imam al-Akbar Muhyiddin Ibn 'Arabi ada menulis kedua-dua jenis tasawwuf ini, misalnya Kunh Ma la Budda minhu li al-murid (What The Seekers Needs) terbitan Fons Vitae boleh dikategorikan sebagai tasawwuf mu'amalah manakala karyanya seperti Fusus al-Hikam dan Futuhat al-Makkiyah boleh dikategorikan sebagai tasawwuf mukashafah. Begitu juga Imam al-Ghazzali. Contohnya beliau mengarang Ihya' 'Ulum al-Din, Minhaj al-'Abidin dan lain-lain yang boleh dikategorikan sebagai tasawwuf mu'amalah dan beliau mengarang Mishkat al-Anwar dan Risalah al-Ladunniyah yang boleh dikategorikan sebagai tasawwuf mukashafah. Ada sesetengah ilmuan Islam memanggil 'ilm al-mukashafah sebagai 'irfan dan orientalis yang mengkaji tasawwuf dengan saksama memanggilnya sebagai Gnosis, Scientia Sacra dan Sapientia di dalam Bahasa Inggeris. Tetapi, kalau mengikut tahap-tahap pembelajaran tasawwuf, rasanya lebih eloklah mempelajari tasawwuf mu'amalah terlebih dahulu, kemudian barulah menguasai tasawwuf mukashafah itu dan merasai sendiri 'ilm mukashafah atau 'ilm ladunni atau 'irfan atau Sapientia atau Gnosis itu sendiri. Wallahu a'lam.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153380027281853392006-07-20T15:20:00.000+08:002006-07-20T15:20:00.000+08:00Kitab al-Ghunnyah memang dipertikaikan, Imam Ibnu ...Kitab al-Ghunnyah memang dipertikaikan, Imam Ibnu Hajar dalam Fatawa Haditsiyyahnya menerangkan bahawa telah berlaku pemalsuan dan penyelewengan terhadap karangan tersebut sehingga tidak dikenali mana yang betul karangan Sidi Sulthanul Awliya dan mana yang ditokoktambah. Oleh itu, eloklah dijauhi membacanya, di dalamnya juga terdapat kata-kata yang menyesatkan pegangan al-'Asyairah.<BR/><BR/>Imam Abul Hasan memang golongan salaf, dan kita selaku pengikutnya juga adalah pengikut pegangan salaf.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153363325074375052006-07-20T10:42:00.000+08:002006-07-20T10:42:00.000+08:00maksud saya dakwaan yg kitab2 tersebut ditulis beg...maksud saya dakwaan yg kitab2 tersebut ditulis begitu...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153357202065565182006-07-20T09:00:00.000+08:002006-07-20T09:00:00.000+08:00Tuan Syeikh, betul ke dakwaan ustaz ni"*******Kita...Tuan Syeikh, betul ke dakwaan ustaz ni"<BR/><BR/>*******<BR/>Kita tidak mungkin menjadi salafussoleh tetapi kita mungkin menganuti `Aqidah salaf. imam yang dahulunya tidak ber`aqidah salaf kembali kepada `Aqidah Salaf seperti Imam Abul Hasan Al Asy`ari(Bidayah wannihayah,Al Hafiz Ibn Kathir) <BR/><BR/>Syaikh Abdul Qadir Al Jailani menyatakan"Dia (Allah) di arah atas, berada di atas 'ArsyNya, meliputi seluruh kerajaanNya. IlmuNya meliputi segala sesuatu. "Kemudian beliau menyebutkan ayat-ayat dan hadits-hadits, lalu berkata, "Sebaiknya menetapkan sifat istiwa' (Allah berada di atas 'ArsyNya) TANPA TAKWIL . Dan hal itu merupakan istiwa' dzat Allah di atas 'Arsy.( Al Ghunyah Li Thalibi Thariqil Haq lihat juga Adz Dzail 'Ala Thabaqil Hanabilah I/301-390, nombor 134, karya Imam Ibnu Rajab Al Hambali) <BR/><BR/>*******Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153351442885630242006-07-20T07:24:00.000+08:002006-07-20T07:24:00.000+08:00leh tgk dlm sirrul asrar karya sultanul awliya' sy...leh tgk dlm sirrul asrar karya sultanul awliya' syaikh abdul qadir jailani. sesetgh pihak mendakwa ia bukan karya beliau.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153311756975907202006-07-19T20:22:00.000+08:002006-07-19T20:22:00.000+08:00Ukhtina Mardhiah, nampaknya berminat dengan pengaj...Ukhtina Mardhiah, nampaknya berminat dengan pengajian tasawwuf secara falsafi. Hadis qudsi yang enti sebut tu memang masyhur dalam kitab-kitab karangan Syaikh Ibnu 'Arabi seperti "Fusus al-Hikam" dan kitab al-Jili iaitu "al-Insan al-Kamil fi ma'rifat al-awakhir wal awail". Kitab-kitab ulama Jawi juga tidak kurang memuatkan hadis tersebut yang kedudukannya dipertikaikan oleh para muhadditsin. <BR/><BR/>Berhubung dengan pengertiannya, ana rasa kalau enti nak tahu dengan panjang lebar silalah cari ulama yang mahir dalam bab ini. Ana sendiri tidak begitu gemar mempelajari pendekatan dan kaedah falsafi kerana orang awam macam ana masih nak meluruskan perjalanan thoriqah ahlul yamin.<BR/><BR/>Cuma untuk tidak menghampakan enti ana nukil di sini penjelasan Syaikh Zainal 'Abidin bin Muhammad al-Fathani @ Tuan Minal al-Fathani dalam "Irsyadul 'Ibad ila Sabiilir Rasyad" mukasurat 22 menyatakan:- "AL-INSANU SIRRI ANA SIRRUHU" ARTI BERMULA MANUSIA YANG KAMIL ITU RAHSIAKU YAKNI MENERIMA RAHSIAKU YAKNI TEMPAT AKU TARUH RAHSIA IAITU ILMU LADUNNI DAN ILMU MA'RIFAH DAN AKU RAHSIANYA YAKNI AKU PANDANGAN HATINYA DAN PENDENGARNYA DAN PENGLIHATNYA DAN WUJUDNYA DENGAN DAKU DARIPADA AKU KEPADA AKU MAKA TIADA YANG SERTANYA."<BR/><BR/>Syaikh Yusuf al-Khalwati al-Makasari dalam karanganya berbahasa 'Arab berjodol "Zubdatul Asrar fi tahqiqi ba'dh masyaaril akhyar" juga memuatkan hadis ini dan memberikan penjelasan yang lebih kurang sama. Silalah enti rujuk kitab tersebut.<BR/><BR/>Tetapi janganlah leka mengaji falsafah-falsafah sehingga amalan terabai. Istiqamahlah dengan thoriqah ahlul yamin iaitu mengamalkan syariat dengan sebenarnya. <BR/><BR/>Akhina roidh - <BR/><BR/>abumuhammad123@yahoo.co.ukAbu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153264655458570612006-07-19T07:17:00.000+08:002006-07-19T07:17:00.000+08:00ada email?ada email?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1153199189160079802006-07-18T13:06:00.000+08:002006-07-18T13:06:00.000+08:00Ya Abu Muhammad,Ana ada repot kat guru ana (dari s...Ya Abu Muhammad,<BR/><BR/>Ana ada repot kat guru ana (dari sa'adah ba'alawi jugak) psl geng kaum muda dgn kepala2 dia. ana ckp ada yg dtg dari al-junied dan siap hina Syeikh Muhammad Mutawalli. Malas nak sebut, nanti jadi dosa pulak. Ya tak?<BR/><BR/>Guru ana ckp "klu betul dia dari al-junied, memang biadab lah dia. Dia hina Syeikh Muhammad Mutawalli? klu dia jumpa (berbahas) sama syeikh sya'rawi, terkencing-kencing dia.."<BR/><BR/>Hahaha...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1152773840542220162006-07-13T14:57:00.000+08:002006-07-13T14:57:00.000+08:00Imam asy-Syafi`i adalah golongan salaf tulin, seda...Imam asy-Syafi`i adalah golongan salaf tulin, sedangkan Syaikh Ibnu Taimiyyah hidup di zaman khalaf, bahkan sesudah Imam Abu Hasan. <BR/><BR/>Geng Wahhabi ini sungguh suul adab, jika pun nak memenangkan Ibnu Taimiyyah sepatutnya dikatakan Ibnu Taimiyyah yang ikut aqidah Imam asy-Syafi`i dan bukannya sebaliknya.<BR/><BR/>Insya-Allah, nanti aku cuba tulis berhubung hal ini. Sementara itu silalah tuan rujuk tarikh mazahib karangan Syaikh Abu Zahrah agar faham apa yang dipegang oleh Salaf dan apa yang dipegang oleh geng Ibnu Taimiyyah.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1152764612955542382006-07-13T12:23:00.000+08:002006-07-13T12:23:00.000+08:00Syeikh,Wahabi claims yg imam Syafie RA berakidah s...Syeikh,<BR/><BR/>Wahabi claims yg imam Syafie RA berakidah seperti akidah salafi Ibnu Taimiyyah. Apakah perbezaan akidah pegangan Imam Syafie RA dgn akidah pegangan Ibnu Taimiyyah tu? Boleh syeikh bagi sikit penjelasan. Terima kasih.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1152694714921813202006-07-12T16:58:00.000+08:002006-07-12T16:58:00.000+08:00zain ys tu tak leh pakai punya. Dia buka issue kat...zain ys tu tak leh pakai punya. Dia buka issue kat al-ahkam. Bila org dtgkan hujah2. Pastu bila dia dah terkedu, buat kesimpulan dan terus locked.<BR/><BR/>Heran...kenapa dia org buka isu pastu buat kesimpulan sendiri. Nampak sangat Wahabi Mesia ni syok sendiri..hee..heeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1152580918381848032006-07-11T09:21:00.000+08:002006-07-11T09:21:00.000+08:00Marhaba Akhina nnydd, gitu ke asal website tersebu...Marhaba Akhina nnydd, gitu ke asal website tersebut. Ana tak kenal saiap Zain Y.S., tetapi dari tulisannya kat ahkam online memang bias dan menyokong bebeno geng salafi gadungan. Dia nak menumpang berkat Syaikh Arsyad kot? <BR/><BR/>Tapi geng ni memang boleh berubah-ubah pegangan, macam sesumpah. Kejap silapi, kejap idak. Kejap al-Qari, kejap Dr. Rohani, kejap hentam wifiq, kejap ajar buat wifiq.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-1152548255401657142006-07-11T00:17:00.000+08:002006-07-11T00:17:00.000+08:00al-banjari.net tu posting2 dia semuanya kelolaan z...al-banjari.net tu posting2 dia semuanya kelolaan zain y.s. jugak... apa kata tuan?Anonymousnoreply@blogger.com