Khamis, Oktober 30, 2008
Ceramah Habib Taufiq & Syed Najmuddin
Harap semua yang berada di sekitar Kuching & Kota Samarahan boleh meluangkan masa untuk hadir dalam majlis yang berkat ini.
Tentatif Program:-
5.30 - Bacaan Yaasin & Ratibul Haddad & Tahlil
6.27 - Sholat Maghrib
- Bacaan al-Quran
- Ucapan alu-aluan
- Ceramah oleh Ustaz Najmuddin
7.40 - Sholat Isya'
- Ceramah oleh Habib Taufiq
9.30 - Jamuan
Selasa, Oktober 21, 2008
Habib Taufiq as-Saqqaf
Habib Taufiq bin 'Abdul Qadir bin Husein as-Saqqaf @ as-Segaf, adalah seorang da'ie kondang yang berasal dari kota santri, Pasuruan, Jawa Timur. Beliau dilahirkan dalam tahun 1969. Sejak kecil, beliau telah menerima sebaik-baik asuhan dan didikan agama daripada ayahanda beliau, Habib 'Abdul Qadir as-Saqqaf rahimahullah, yang merupakan murid kepada Habib Muhammad bin Hadi as-Saqqaf, murid Shohibul Mawlid, Habib 'Ali al-Habsyi. Begitulah seterusnya didikan yang diperolehinya melalui majlis-majlis ta'lim dan berguru langsung dengan tokoh-tokoh ulama dan awliya' yang terkenal di Kota Pasuruan dan di luarnya. Antara yang menjadi guru langsung beliau adalah Habib Ahmad bin Hadi al-Hamid dan Habib 'Umar bin Hasyim Ba'Agil, Surabaya.
Setelah menimba ilmu pengetahuan daripada para habaib dan ulama di berbagai daerah di Pulau Jawa, maka akhirnya beliau membuka madrasahnya di Kota Pasuruan, selain dari itu, beliau turut mengelola madrasah yang pernah diasuh oleh ayahandan dan datuk beliau, Habib Ja'far bin Syaikhan. Pada tahun 2003, beliau mengambil inisiatif untuk menaiktarafkan madrasahnya tersebut menjadi sebuah pondok pesantren yang menggunakan sistem halaqah dan mengkaji kitab-kitab salaf (baca: Ahlus Sunnah wal Jama'ah). Pondok Pesantren tersebut didirikannya di Jalan Sidogiri, KM1, Kraton, Pasuruan dan dinamakannya Pondok Pesantren Sunniyah Salafiyah. Pesantrennya kini telah berkembang pesat dengan sekitar 30 cawangan madrasah dan 13 pondok pesantren di berbagai daerah antaranya, Jawa, Bali dan Kalimantan.
Selain mengasuh madrasah dan pesantren serta majlis-majlis ta'lim, Habib Taufiq, turut turun gelanggang untuk berdakwah terus kepada massa umum termasuklah di tempat-tempat minoriti umat Islam seperti di Sampit, Bali, Tengger dan lain-lain. Bahkan, beliau turut menjadikan tempat-tempat tersebut sebagai sasaran dakwahnya dan sering mengirim santri-santrinya ke sana untuk berdakwah dan mendampingi masyarakat yang masih belum memeluk agama Islam ataupun yang baharu memeluk agama Islam. Selain daripada itu, beliau turut mempelbagaikan cara dakwahnya dengan mengadakan stesyen radio Islami yang dinamakannya Radio Suara Nabawiy. Melalui siaran radio tersebut, dakwahnya semakin luas jangkauannya ke masyarakat umum di pelbagai daerah. Beliau juga turut menerbitkan "Cahaya Nabawiy", sebuah majalah dakwah Islami.
Walaupun mempunyai jadual dakwah yang ketat, Habib Taufiq tetap meluangkan masa beliau untuk mengasuh majlis ta'lim yang sudah berlangsung turun-temurun daripada datuknya, Habib Ja'far bin Syaikhan dan kemudian diasuh oleh ayah beliau, Habib 'Abdul Qadir. Majlis ta'lim ini amat terkenal di Kota Pasuruan, dan diikuti oleh bukan sahaja masyarakat Pasuruan, bahkan juga masyarakat sekitarnya. Teks rasmi majlis ta'lim ini adalah kitab "Ihya' Ulumiddin" karya Hujjatul Islam al-Ghazali r.a., di mana ianya dibaca dan dikaji untuk diamalkan.
Sungguhpun tidak pernah mengecap pendidikan sekolah secara formal, ilmu dan dakwah beliau mengkagumkan ... Allahu ... Allah. Yang ada Phd dalam bidang dakwah pun belum tentu dapat menjalankan dakwah sebagaimana yang beliau lakukan. Sungguh benih yang baik elok, jika dicampak ke laut kan jadi pulau, dicampak ke darat menjadi gunung. Itu kalau main campak-campak, apatah lagi jika ianya sememangnya disemai elok-elok. Moga Allah sentiasa memberikan inayah dan rahmatNya kepada Habib Taufiq as-Segaf, memberikan beliau istiqamah atas jalan ilmu dan dakwah para salafush sholeh serta memberikan husnul khatimah sebagai hasanatan fid dunya buat beliau sebelum meraih hasanatan fil akhirah... Allahumma aamiin .... bi sirril-Fatihah.
Khamis, Oktober 16, 2008
Sholawatkan Junjungan s.a.w.
Habib Ahmad bin Zain al-Habsyi, murid Imam al-Haddad yang mensyarahkan "Qasidah al-'Ainiyyah" telah menukilkan beberapa kelebihan sholawat dalam syarahnya tersebut. Sukacita hati perhamba pindahkan serba sedikitnya di sini moga ianya menjadi galakan buat memperbanyakkan sholawat atas Nabi Pilihan s.a.w. Biarlah berulang-ulang peringatan diberi, Tuhan Rabbul Jalil telah memfirmankan agar peringatan diberikan kerana ianya pasti akan memberi manfaat bagi hamba-hambaNya yang beriman.
Habib Ahmad bin Zain bin 'Alwi bin Ahmad al-Habsyi al-Hadhrami asy-Syafi'i rahimahullah dilahirkan sekitar tahun 1069H di Kota Ghurfah. Antara guru beliau yang mulia adalah Imam al-Haddad rahimahullah, di mana dikhabarkan bahawa beliau telah mentelaah dan mengaji lebih 70 buah kitab dalam berbagai disiplin ilmu di bawah bimbingan Imam al-Haddad. Beliau mengarang berbagai kitab dari sekecil-kecil "ar-Risalatul Jami'ah" sehinggalah yang besar seperti "as-Safinatul Kubra" yang 20 jilid. Beliau rahimahullah turut memberikan perhatian besar dalam pembangunan rumah-rumah Allah sehingga beliau telah mendirikan tidak kurang dari 17 buah masjid di pelbagai kota di Hadhramaut. Beliau meninggalkan dunia yang fana ini untuk bersama kekasihNya, Rabbul 'Izzah dan bersama para leluhurnya yang mulia di Kota Houthah pada asar Jumaat, 19 Sya'baan 1145H. Maka berkatalah Habib yang mulia, Ahmad bin Zain al-Habsyi, moga Allah merahmatinya sentiasa:-
Telah bersabda Junjungan Nabi s.a.w. : " Orang yang bakhil itu adalah orang yang ketika mana aku disebut di sisinya dia tidak mengucapkan sholawat ke atasku." Hadits diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi daripada Baginda 'Ali r.a. dan dihukumkannya sebagai hasan shohih.Allahu ... Allah, mari perbanyakkan ucapan sholawat dan salam atas Junjungan Nabi Muhammad s.a.w. Jangan lalai kerana kita pasti akan memerlukan syafaat baginda di hari pembalasan kelak. Yakinlah bahawa Allah ta'ala tidak akan mensia-siakan amal sholeh seseorang dan tiadalah balasan bagi kebaikan melainkan dengan kebaikan jua.
Juga didatangkannya satu riwayat lagi:- "Sesiapa yang bersholawat ke atasku, para malaikat akan bersholawat ke atasnya. Sesiapa yang bersholawat ke atasku sekali, Allah bersholawat ke atasnya 10 kali, dihapuskan daripadanya 10 kesalahan dan diangkatkan baginya 10 darjat," - dalam satu riwayat - "ditulis baginya 10 kebajikan".
Telah warid hadits yang menyatakan:- "Sesiapa yang mengucapkan salam ke atasku 10 kali, maka seolah-olah dia memerdekakan seorang hamba." ........ "Sungguh akan datang kepadaku beberapa kaum (pada hari kiamat nanti) yang aku tidak mengenali mereka melainkan dengan banyaknya sholawat mereka ke atasku." ...... "Orang yang paling berjaya di antara kamu pada kedudukannya nanti di hari kiamat adalah sesiapa di antara kamu yang paling banyak bersholawat ke atasku."
Sayyidina Abu Bakar r.a. berkata:- "Sholawat ke atas Junjungan Nabi s.a.w. lebih kuat pada menghilangkan dosa-dosa daripada air sejuk memadamkan api; Dan salam ke atas baginda lebih utama daripada memerdekakan hamba."
Daripada Sayyidina 'Umar dan Sayyidina 'Ali radiyaAllahu 'anhuma:- "Sesungguhnya doamu terhenti di antara langit dan bumi (yakni tidak naik), sehinggalah engkau mengucapkan sholawat ke atas Nabimu."
Dan telah warid: "Doa yang dipanjatkan antara dua ucapan sholawat ke atasku tidak akan ditolak. Dan sesungguhnya Allah telah mewakilkan di kuburku satu malaikat yang diberi keupayaan untuk mendengar segala ucapan makhluk. Maka tiadalah seseorang yang bersholawat ke atasku sehinggalah ke hari kiamat, melainkan sampai kepadaku akan namanya dan nama bapanya: "Inilah si fulan anak si fulan yang telah bersholawat ke atasmu."
Dan telah datang riwayat bahawasanya Allah ta'ala telah mewahyukan kepada Nabi Musa a.s.: "Keadaanmu yang paling Aku sukai dan yang paling hampir denganKu (yakni dengan keredhaanNya), adalah ketika engkau memperbanyakkan ucapan sholawat ke atas Nabi Muhammad."
Dan telah warid: "Sholawat kamu ke atasku menyebabkan doa-doa kamu diterima, menyebabkan Tuhan kamu redha, menjadi zakat penyucian bagi badan (diri) kamu. Dan sesiapa yang bersholawat ke atasku dalam kitab (yakni dengan tulisan atau dengan mengucapkan sholawat apabila bertemu dengan nama Junjungan dalam sesebuah tulisan), maka sentiasalah para malaikat beristighfar baginya selama mana namaku masih berada dalam kitab tersebut."
Dan telah diriwayatkan daripada Junjungan s.a.w.: "Sholawat ke atasku adalah nur." ...."Penyuci hati umatku dan pembersihnya daripada kekaratan adalah ucapan sholawat ke atasku."
Diriwayatkan daripada Junjungan s.a.w. daripada Allah ta'ala (yakni hadits qudsi):- "Wahai Muhammad, Aku telah menjadikan engkau sebagai satu zikir daripada zikirKu, sesiapa yang menyebutmu maka dia telah berzikir kepadaKu, dan sesiapa yang mencintaimu, maka dia telah mencintaiKu."
Dan telah warid: "Sesiapa yang mengucapkan sholawat ke atasku pada hari Jumaat 80 kali, Allah akan mengampuni baginya dosa-dosa 80 tahun."
***************************************
O one from Makkah and Madinah
Call me to your house
O one from Makkah and Madinah
Your name is noble and shining with light
The star of our eyes
O one from Makkah and Madinah
It is like Eid when I gaze upon you
Bless me with your vision
O one from Makkah and Madinah
We are all lost in sin
However we are, accept us
O one from Makkah and Madinah
Your name is a lustre for broken hearts
O one from Makkah and Madinah
On the Day of Judgement, it will be on our tongues
‘Come and save us’
O one from Makkah and Madinah
For the sake of your grandchildren, solve our problems
O one from Makkah and Madinah
MAKKI MADANI - O one from Makkah and Madinah
[translated from Urdu] (Shaam)
O one from Makkah and Madinah
Call me to your house
O one from Makkah and Madinah
Your name is noble and shining with light
The star of our eyes
O one from Makkah and Madinah
It is like Eid when I gaze upon you
Bless me with your vision
O one from Makkah and Madinah
We are all lost in sin
However we are, accept us
O one from Makkah and Madinah
Your name is a lustre for broken hearts
O one from Makkah and Madinah
On the Day of Judgement, it will be on our tongues
‘Come and save us’
O one from Makkah and Madinah
For the sake of your grandchildren, solve our problems
O one from Makkah and Madinah
Isnin, Oktober 13, 2008
Ziarah Kubur - I'aanah
Mari ikhwah yang sudi kita telaah sikit kitab "I'aanatuth Thoolibiin" karya Sidi Abu Bakar al-Bakri ibn Muhammad Syatho berhubung ziarah kubur dan yang berhubung dengan ahwal si mati. Kitab ini adalah hasyiah bagi kitab “Fathul Mu’in”. Kitab mu’tabar yang menjadi sandaran dan pegangan dalam fiqh Mazhab Syafi’i. 'Allaamah Sayyid Abu Bakar al-Bakri bin Sayyid Muhammad Syatha ad-Dimyaathi rahimahullah adalah murid Sayyid Ahmad Zaini Dahlan al-Jilani al-Hasani rahimahullah dan guru kepada Syaikh ‘Utsman bin ‘Abdul Wahhab as-Sarawaki rahimahullah. Moga-moga ada manfaatnya, bagi sesiapa yang tak suka nak baca, tak dapek den nak nolongnya, silalah berangkat ke tempat lain, janganlah nak sibuk mengacau di sini, ambo dah tak kuasa nak melayannya.
Pada halaman 161, jilid 2, Sidi Abu Bakar rahimahUllah menulis:-
[Perkataannya muallif (yakni perkataan pengarang kitab “Fathul Mu’in” iaitu Syaikh Zainuddin bin ‘Abdul ‘Aziz al-Malibari rahimahullah, murid Imam Ibnu Hajar al-Haitami rahimahullah: Dan sunnat ziarah kubur bagi lelaki] kerana nash hadits: “Dahulu aku telah menegah kamu untuk menziarahi kubur, maka sekarang ziarahilah akan dia (yakni kubur) kerana bahawasanya ia mengingatkan kamu kepada akhirat.” Dan juga diriwayatkan daripada Junjungan Nabi s.a.w. bahawasanya baginda bersabda: “Sesiapa yang lalu di sisi kubur saudaranya (yakni saudara seagama) yang dia kenal sewaktu di dunia dahulu, lalu dia mengucapkan salam kepadanya melainkan si mati mengenalinya.”
Dan sunnah muakkad ziarah tersebut pada hak kaum kerabat, terutama sekali kubur dua ibubapa, walaupun kubur mereka berada di negeri atau tempat lain. Telah diriwayatkan oleh Imam al-Haakim daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a.: “Sesiapa yang menziarahi kubur dua ibubapanya atau salah seorang daripada mereka, pada setiap hari Jumaat sekali, diampuni Allah akan dia dan jadilah dia anak yang berbakti kepada kedua orang tuanya.” Dalam satu riwayat lain: “Sesiapa yang menziarahi kubur dua ibubapanya setiap Jumaat atau salah seorang daripada mereka, lalu dia membaca di sisinya surah Yaasin, nescaya diampunkan baginya sebanyak bilangan ayat atau huruf (yakni ayat atau huruf yang terkandung dalam surah Yaasin).” Dan dalam riwayat lain: “Sesiapa yang menziarahi kubur ibubapanya atau salah seorang daripada mereka, maka seolah-olah dia mengerjakan haji (yakni diberi pahala mengerjakan haji sunnat).” Dan diriwayatkan: “Bahawasanya ada orang yang tatkala ibubapanya meninggal dunia, dia dalam keadaan mendurhakai mereka. Lalu dia berdoa kepada Allah bagi kedua ibubapanya setelah mereka meninggal dunia (yakni keinsafannya untuk berbakti kepada ibubapanya hanya muncul setelah ibu bapanya meninggal dunia), maka ditulis Allah baginya yang dia termasuk dalam golongan anak yang berbakti kepada orang tuanya.” Segala khabar (yakni hadits) ini memberi pengajaran bahawa sesiapa yang menziarahi kubur ibubapanya maka dia telah berbakti kepada mereka berdua dan tidak mendurhakai mereka lagi tidak mensia-siakan / memperlecehkan hak mereka berdua. Dan adalah Imam Ibnu Waasi’ menziarahi kubur pada hari Jumaat dan dia berkata:- “Telah sampai kepadaku (hadits) bahawasanya orang mati mengetahui orang-orang yang menziarahi mereka pada hari Jumaat dan sehari selepasnya (yakni hari Sabtu).”
Juga telah warid: “ Bahawasanya roh-roh orang mukmin datang pada setiap malam ke langit dunia dan mereka berhenti di hadapan rumah-rumah mereka. Setiap seorang daripada mereka menyeru dengan suara sedih 1000 kali: “Wahai ahli keluargaku, wahai kaum kerabatku, wahai anakku, wahai orang yang mendiami rumah-rumah kami, berpakaian dengan pakaian kami, berbahagi harta kami, tidak adakah sesiapa antara kamu yang mengingati kami dan memikirkan keadaan kami yang berada dalam kejauhan, kami berada dalam tahanan yang panjang dan kawalan yang ketat? Kasihanilah kami, moga-moga Allah akan mengasihi kamu, dan janganlah kamu bakhil kepada kami sebelum kamu menjadi seperti kami. Wahai hamba-hamba Allah, sesungguhnya kelebihan yang ada pada tangan kamu sekarang, dahulunya ada pada tangan kami. Malangnya kami tidak menafkahkan sebahagian daripadanya untuk jalan Allah, maka perkiraan hisab serta penyesalan atas kami sedangkan manfaatnya bagi orang lain. Maka apabila tidak memperolehi sesuatu (yakni hadiah, sedekah, doa, istighfar dan sebagainya daripada orang hidup kepada mereka), pergilah roh-roh tersebut dengan kekecewaan dan hampa.” Dan telah warid juga bahawasanya Junjungan Nabi s.a.w. bersabda: “Tidaklah orang mati itu di dalam kuburnya melainkan seperti orang yang kelemasan memohon pertolongan. Dia menunggu datangnya doa-doa kepadanya daripada anaknya atau saudaranya atau temannya. Apabila diterimanya (doa-doa tersebut), maka ianya adalah sesuatu yang terlebih kasih baginya daripada dunia dan segala isinya (yakni menerima hadiah berupa doa adalah lebih disukai si mati daripada memperolehi dunia dan segala isinya).
Allahu ... Allah, moga kita tidak lupa berbakti kepada mereka-mereka yang telah pergi dahulu. Perhatikanlah pesanan Imam al-Haddad rahimahUllah:-
Dan janganlah seseorang itu lupa mendoakan kaum kerabatnya yang telah meninggal dunia serta mengucapkan istighfar memohon keampunan mereka serta bersedekah bagi pihak mereka. Jika dia melupakannya, maka dia juga akan dilupakan oleh anak cucunya yang datang selepasnya setelah dia mati. Jadilah apa yang berlaku kepadanya sebagaimana perlakuannya terhadap mereka yang telah pergi sebelumnya. Sesungguhnya sesiapa yang ingat akan diingat dan sesiapa yang lupa akan dilupai. Dan janganlah seseorang itu lupakan orang-orang matinya (yakni istimewanya kaum kerabatnya yang telah meninggal dunia) daripada doa-doanya, istighfarnya dan sedekahnya, lalu nanti dia akan dilupakanSesiapa yang ingat akan diingat; Dan sesiapa yang lupa akan dilupa". Dan kebaikan itu pasti akan diberi balasan baik, Allah tidak akan mensia-siakan pahala orang yang melakukan kebaikan.
Selasa, Oktober 07, 2008
Habib Hadi al-Haddar
Habib Hadi bin 'Abdullah bin 'Umar bin 'Abdullah bin Sholeh al-Haddar adalah seorang ulama lagi wali yang dilahirkan pada tahun 1325H (1908M) di Banyuwangi, Jawa Timur. Beliau sejak kecil lagi telah menunjukkan pribadi dan akhlak yang luhur, sehingga sesama kanak-kanak pun beliau tidak pernah bergaduh walaupun diganggu. Dari kecil juga beliau amat menjaga makan-minumnya agar tidak ada secuil pun makanan yang syubhah apatah lagi haram masuk ke tubuhnya.
Tatkala berusia 9 tahun, bonda beliau, Syarifah Syifa' binti Musthofa as-Saqqaf, meninggalkan dunia yang fana ini. Habib Hadi kemudian dibawa ayahandanya ke Qathan, Hadhramaut. Di Hadhramaut, selain menuntut ilmu daripada ayahandanya, Habib Hadi turut menimba ilmu pengetahuan dengan para ulamanya. Habib 'Abdullah bin 'Umar, ayahanda Habib Hadi, meninggalkan dunia yang fana ini ketika Habib Hadi baru berusia 11 tahun. Maka tinggallah Habib Hadi di Hadhramaut bersama adiknya, Habib Muhammad bin 'Abdullah dalam kehidupan yang amat sederhana. Habib Hadi menjaga adiknya tersebut dengan penuh kasih-sayang dan tanggungjawab. Beliau sentiasa mendahulukan adiknya berbanding dirinya.
Setelah ayahandanya meninggal dunia, Habib Hadi belajar dengan Habib Muhammad bin Hadi As-Saqqaf (gambar di sebelah) di Kota Seiwun. Habib Muhammad bin Hadi ini adalah murid dari Habib Ali bin Muhammad bin Husein Al-Habsyi, Shohibul Mawlid Simthud Durar. Di majlis ta'lim Habib Muhammad ini, Habib Hadi belajar bersama dengan Habib 'Abdul Qadir bin Husein As-Saqqaf (ayahanda Habib Taufik as-Saqqaf, Pasuruan). Selain belajar, Habib Hadi tidak pernah lalai melakukan amal-amal nafil sebagai upaya bertaqarrub kepada Allah. Setiap malam, Habib Hadi bermunajat, berdzikir dan mengamalkan amalan-amalan yang mendekatkan diri kepada Allah SWT, manakala siang harinya beliau berpuasa. Kesungguhannya ini telah terlihat sejak kecil lagi, dan inilah antara sebab gurunya, Habib Muhammad, memberikan kedudukan yang istimewa kepada beliau di tengah murid-muridnya. Dalam mengajar, Habib Muhammad selalu menyediakan tempat duduk di sampingnya dalam keadaan kosong, dan tidak pernah ada seorang pun dari murid-muridnya yang berani menempati tempat duduk yang kosong itu. Tempat duduk yang kosong itu adalah tempat duduk Habib Hadi bin Abdullah Al-Haddar.
Pada umur 20 tahun, Habib Hadi pulang ke Indonesia melalui Surabaya. Ketibaannya isambut oleh saudara-saudaranya yang ketika itu sudah berjaya dalam perniagaan mereka i Surabaya, seperti Habib Ahmad (pemborong jalanan), Habib Muhamad (pedagang beras), Habib Mustafa (saudagar kopra). Tetapi, Habib Hadi menolak semua sambutan yang meriah, bahkan beliau menolak pakaian yang sudah dipersiapkan oleh saudara-saudaranya tersebut.
Walaupun saudara-saudaranya telah menjadi saudagar yang berjaya, namun Habib Hadi tidak terpikat untuk bergabung dengan saudara-saudaranya tersebut. Sebaliknya beliau mengambil keputusan untuk menjual kain sarung dan kain batik di pasar. Melihat beliau berjualan kain di pasar, menyebabkan saudara-saudaranya marah dan mengambil keputusan untuk memaksanya bekerja dengan mereka di perlabuhan. Demi untuk tidak menghampakan saudara-saudaranya tersebut, Habib Hadi akur dan beliau diberikan amanah bekerja di bahagian menimbang kopra. Hari pertama memulakan kerja, Habib Hadi singgah ke pasar dahulu sebelum ke perlabuhan. Di pasar beliau membeli nisan dan nisan tersebut dibawanya ke tempat kerja di perlabuhan. Nisan kayu itu diletaknya di bawah timbangan dan selalu ditaburi bunga yang masih segar. “Saya kalau menimbang kopra selalu ingat nisan yang ada di bawah timbangan. Dengan mengingat nisan ini, saya selalu ingat akan mati, maka timbangannya harus betul. Karena yang saya timbang ini akan dipertanggungjawabkan, kelak di hari kiamat,” kata Habib Hadi mengomentari tingkahnya yang selalu membawa nisan saat bekerja.
Ternyata pekerjaannya itu tidak sesuai dengan jiwanya, maka kemudian beliau berhenti kerja. Beliau menumpukan lebih masa beribadah dan menghadiri majlis-majlis ta'lim dan acara-acara haul para ulama dan habaib yang tersebar di seluruh Jawa. Untuk menafkahi keluarganya, Habib Hadi kembali berdagang kain. Dalam berdagang, beliau sentiasa bersikap jujur. Beliau memberitahu harga yang sebenarnya barang yang dijualnya kepada pembelinya. "Boleh kamu kasih (beri) ongkosnya, atau lebihkan sedikit dari barang ini,” kata Habib Hadi kepada para pembelinya. Pernah Kiyai Haji Hasan 'Abdillah, salah seorang ulama ternama di Glenmoore, Banyuwangi, berkata kepada Habib Hadi:- "Habib, anda tidak ditipu sama orang dengan berjualan seperti itu?” “Biar orang-orang menipu saya. Yang penting, saya tidak menipu sama orang lain,” kata Habib Hadi kepada KH Hasan 'Abdillah.
Habib Hadi wafat pada usia 65 tahun dengan meninggalkan 8 orang anak (1 putra, 7 perempuan), pada Khamis, 4 Muharam 1393 H (8 Februari 1973). Jenazah beliau kemudian dishalati dengan diimami Habib 'Abdul Qadir bin Husein As-Saqqaf Pasuruan (gambar di sebelah) dan dimakamkan di komplek makam Blambangan, Lateng, Banyuwangi. Moga-moga Allah mencucurkan rahmat kasih sayangNya yang tidak berkesudahan ke atas beliau serta memasukkan beliau dalam diwan awliya'Nya yang dimuliakan....... al-Fatihah.
Pada umur 20 tahun, Habib Hadi pulang ke Indonesia melalui Surabaya. Ketibaannya isambut oleh saudara-saudaranya yang ketika itu sudah berjaya dalam perniagaan mereka i Surabaya, seperti Habib Ahmad (pemborong jalanan), Habib Muhamad (pedagang beras), Habib Mustafa (saudagar kopra). Tetapi, Habib Hadi menolak semua sambutan yang meriah, bahkan beliau menolak pakaian yang sudah dipersiapkan oleh saudara-saudaranya tersebut.
Walaupun saudara-saudaranya telah menjadi saudagar yang berjaya, namun Habib Hadi tidak terpikat untuk bergabung dengan saudara-saudaranya tersebut. Sebaliknya beliau mengambil keputusan untuk menjual kain sarung dan kain batik di pasar. Melihat beliau berjualan kain di pasar, menyebabkan saudara-saudaranya marah dan mengambil keputusan untuk memaksanya bekerja dengan mereka di perlabuhan. Demi untuk tidak menghampakan saudara-saudaranya tersebut, Habib Hadi akur dan beliau diberikan amanah bekerja di bahagian menimbang kopra. Hari pertama memulakan kerja, Habib Hadi singgah ke pasar dahulu sebelum ke perlabuhan. Di pasar beliau membeli nisan dan nisan tersebut dibawanya ke tempat kerja di perlabuhan. Nisan kayu itu diletaknya di bawah timbangan dan selalu ditaburi bunga yang masih segar. “Saya kalau menimbang kopra selalu ingat nisan yang ada di bawah timbangan. Dengan mengingat nisan ini, saya selalu ingat akan mati, maka timbangannya harus betul. Karena yang saya timbang ini akan dipertanggungjawabkan, kelak di hari kiamat,” kata Habib Hadi mengomentari tingkahnya yang selalu membawa nisan saat bekerja.
Ternyata pekerjaannya itu tidak sesuai dengan jiwanya, maka kemudian beliau berhenti kerja. Beliau menumpukan lebih masa beribadah dan menghadiri majlis-majlis ta'lim dan acara-acara haul para ulama dan habaib yang tersebar di seluruh Jawa. Untuk menafkahi keluarganya, Habib Hadi kembali berdagang kain. Dalam berdagang, beliau sentiasa bersikap jujur. Beliau memberitahu harga yang sebenarnya barang yang dijualnya kepada pembelinya. "Boleh kamu kasih (beri) ongkosnya, atau lebihkan sedikit dari barang ini,” kata Habib Hadi kepada para pembelinya. Pernah Kiyai Haji Hasan 'Abdillah, salah seorang ulama ternama di Glenmoore, Banyuwangi, berkata kepada Habib Hadi:- "Habib, anda tidak ditipu sama orang dengan berjualan seperti itu?” “Biar orang-orang menipu saya. Yang penting, saya tidak menipu sama orang lain,” kata Habib Hadi kepada KH Hasan 'Abdillah.
Habib Hadi wafat pada usia 65 tahun dengan meninggalkan 8 orang anak (1 putra, 7 perempuan), pada Khamis, 4 Muharam 1393 H (8 Februari 1973). Jenazah beliau kemudian dishalati dengan diimami Habib 'Abdul Qadir bin Husein As-Saqqaf Pasuruan (gambar di sebelah) dan dimakamkan di komplek makam Blambangan, Lateng, Banyuwangi. Moga-moga Allah mencucurkan rahmat kasih sayangNya yang tidak berkesudahan ke atas beliau serta memasukkan beliau dalam diwan awliya'Nya yang dimuliakan....... al-Fatihah.
Isnin, Oktober 06, 2008
Hadiah Surah al-Ikhlash
Ketahuilah wahai diri, bahawa Imam 'Abdullah al-Haddad menganjurkan agar diamalkan membaca suratul Ikhlash sebanyak sebelas (11) kali dan dihadiahkan pahalanya kepada saudara-saudaramu yang telah mendahuluimu kembali ke rahmatullah. Ini adalah anjuran daripada seorang ulama dan waliyullah yang menjadi ikutan dan panutan dirimu, maka apa perlu engkau mendengar suara-suara sumbang yang membid'ahsesatkan amalan-amalan seumpama bertahlil dan hadiah pahala ini. Cukuplah bagimu jika hanya Imam yang mulia ini sahaja yang menganjurkannya, apatah lagi jika bukan hanya beliau seorang sahaja tetapi ribuan bahkan jutaan ulama dan awliya' yang sependapat dengan beliau. Tetaplah engkau istiqamah dengan amalan yang telah engkau terima daripada para ulama dan leluhurmu terdahulu. Jangan dihiraukan celaan para pencela.
Wahai diri, telah berkata Imam yang mulia al-Imam al-Habib al-Quthub al-Ghauts 'Abdullah bin 'Alawi bin Muhammad al-Haddad r.a. dalam karyanya yang bernilai tinggi "Sabilul Iddikar" pada halaman 63, antara lain:-
Wahai diri, telah berkata Imam yang mulia al-Imam al-Habib al-Quthub al-Ghauts 'Abdullah bin 'Alawi bin Muhammad al-Haddad r.a. dalam karyanya yang bernilai tinggi "Sabilul Iddikar" pada halaman 63, antara lain:-
Dan hadiah al-Quran (yakni hadiah pahala bacaannya) yang sangat memberi manfaat kepada orang mati, kendatipun seluruh al-Quran adalah adalah bermanfaat lagi berkat, adalah bacaan 11 kali surah al-Ikhlash yang agung. Dan hal ini (yakni manfaat amalan tersebut) telah dilihat dalam mimpi-mimpi yang berkat (yakni ru'yatush sholihah / mimpi-mimpi yang benar sebagaimana disabdakan oleh Junjungan bahawa ianya adalah 1/46 daripada nubuwwah).Maka sewajarnya seseorang itu membaca surah al-Ikhlash menurut bilangan tersebut (yakni 11 kali), sama ada pada setiap malam atau pada setiap hari, atau lebih kerap daripada itu ataupun kurang daripada itu, walaupun hanya setiap malam Jumaat, dan dihadiahkannya pahala yang sedemikian itu kepada dua ibubapanya, para gurunya dan mereka-mereka yang mempunyai hak atasnya.
Wahai diri, amalkanlah anjuran Imam al-Haddad r.a. ini, mudah-mudahan bermanfaat buat ibubapamu, guru-gurumu dan saudara-saudaramu yang telah berpulang dan juga bermanfaat buat dirimu yang bakal menyusuli mereka.
**********************************************
Cara Membaca Surah al-Ikhlas - Ust. Asbahanie
Cara Membaca Surah al-Ikhlas - Ust. Asbahanie