Syaikh Muhammad al-Khidr Husain rahimahullah, ulama yang telah dipilih untuk menerajui Universiti al-Azhar asy-Syarif sebagai Syaikhul Azhar pada tahun 1952. Sebagai seorang ulama besar yang menjadi panutan umat, beliau turut menyatakan pandangan beliau mengenai sambutan Mawlid Nabi SAW, antaranya sebagaimana yang beliau utarakan dalam majalah "al-Hidayah al-Islamiyyah", antara lainnya sebagai berikut:-
Allahu ... Allah, makanya memuji dan membesarkan Junjungan Nabi SAW dengan kata-kata indah berbentuk nazam atau natsar atau dalam bait-bait syair dan qasidah bukanlah sesuatu yang boleh dibid`ahsesatkan. Begitu juga dengan mendengar dan memperdengarkan keagungan, keindahan, keelokan, keunggulan, kebesaran pribadi dan akhlak baginda SAW juga tidak boleh dengan sewenang - wenangnya dibid`ahsesatkan. Dalam majlis-majlis mawlid Junjungan Nabi SAW, apa yang manusia pencinta Baginda SAW lakukan ? Adakah mereka berdansa dan minum - minum sampai mabuk, atau mereka dengan penuh adab dan takzim, memuji akan Junjungan Nabi SAW, membesarkan baginda, bersholawat dan mengucapkan salam ke atas baginda ? Jika tiada kemungkaran yang menyalahi syarak dalam majlis - majlis mawlid, maka apa alasan untuk kamu wahai para pendokong anti-mawlid untuk menyanggahnya. Mana nas yang sharih daripada Syari' yang mengharamkan kaum Muslimin untuk menyambut mawlid nabi mereka, Nabi Teragung, Junjungan Sayyidina Muhammad SAW ? Janganlah pula kamu berhujjah dengan mengqiyaskan kaum Muslimin yang mentauhidkan Allah dengan kaum Nasrani yang musyrik menyambut Krismas. Itu qiyas batil yang menyalahi kaedah dan syarat - syarat qiyas. Makanya, hendaklah kamu kembali kepada as-sawadul a'dhzam, jom hadir mawlid.
Adapun sambutan kita bagi memperingati mawlid Junjungan Nabi SAW, maka kita tidak melakukannya melainkan atas apa yang pernah dilakukan oleh Sayyidina Hasan bin Tsabit RA ketika manusia berkumpul bersamanya dan mendengar beliau memuji Junjungan Rasulullah SAW dalam bait - bait syair. Dan bukanlah pula kita melakukan sesuatu yang lain daripada apa yang pernah dilakukan oleh Sayyidina `Ali bin Abi Talib RA atau yang dilakukan oleh Sayyidina al-Barra` bin `Aazib RA atau yang dilakukan oleh Sayyidina Anas bin Malik RA ketika mereka menceritakan tentang keunggulan pribadi dan akhlak Junjungan Rasulullah SAW kepada para jemaah."
Allahu ... Allah, makanya memuji dan membesarkan Junjungan Nabi SAW dengan kata-kata indah berbentuk nazam atau natsar atau dalam bait-bait syair dan qasidah bukanlah sesuatu yang boleh dibid`ahsesatkan. Begitu juga dengan mendengar dan memperdengarkan keagungan, keindahan, keelokan, keunggulan, kebesaran pribadi dan akhlak baginda SAW juga tidak boleh dengan sewenang - wenangnya dibid`ahsesatkan. Dalam majlis-majlis mawlid Junjungan Nabi SAW, apa yang manusia pencinta Baginda SAW lakukan ? Adakah mereka berdansa dan minum - minum sampai mabuk, atau mereka dengan penuh adab dan takzim, memuji akan Junjungan Nabi SAW, membesarkan baginda, bersholawat dan mengucapkan salam ke atas baginda ? Jika tiada kemungkaran yang menyalahi syarak dalam majlis - majlis mawlid, maka apa alasan untuk kamu wahai para pendokong anti-mawlid untuk menyanggahnya. Mana nas yang sharih daripada Syari' yang mengharamkan kaum Muslimin untuk menyambut mawlid nabi mereka, Nabi Teragung, Junjungan Sayyidina Muhammad SAW ? Janganlah pula kamu berhujjah dengan mengqiyaskan kaum Muslimin yang mentauhidkan Allah dengan kaum Nasrani yang musyrik menyambut Krismas. Itu qiyas batil yang menyalahi kaedah dan syarat - syarat qiyas. Makanya, hendaklah kamu kembali kepada as-sawadul a'dhzam, jom hadir mawlid.