tag:blogger.com,1999:blog-14738265.post5255930989125739112..comments2024-03-08T12:57:48.555+08:00Comments on BAHRUS SHOFA: Puasa Selepas Nishfu - 1Unknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-91724886400758585222009-08-12T11:42:42.435+08:002009-08-12T11:42:42.435+08:00salam...
saya bersetuju dengan hujah dan pandanga...salam...<br /><br />saya bersetuju dengan hujah dan pandangan Abu Muhammad tersebut.Mohd. Abd. Rashid Bin Yah al-Kubrawiy al-Husainihttps://www.blogger.com/profile/00620588540372311548noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-88240468399758405832009-08-08T12:58:10.812+08:002009-08-08T12:58:10.812+08:00***********************
Saudaraku yg kumuliakan,
1...***********************<br />Saudaraku yg kumuliakan,<br />1. Riwayat Shahih Bukhari bahwa Rasul saw banyak melakukan puasa di bulan sya'ban, maka kita tidak bisa memakruhkan hal yg sunnah, justru jika yg jarang melakukan puasa sunnah maka sangat diharapkan ia melakukannya agar mendapat pahala sunnah, dan bukan menghindarinya pula.<br />*****************************<br />Daripada jawapan YM Habib tersebut tidaklah dinyatakan bahawa beliau menolak ketentuan hukum puasa setelah nishfu Sya'baan. Kami yakin bahawa jawapan YM Habib adalah ditujukan kepada orang-orang yang suka membid`ahkan orang yang banyak berpuasa dalam bulan Sya'baan.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-87617627122631612382009-08-08T12:54:09.373+08:002009-08-08T12:54:09.373+08:00Wa 'alaikumus salam, apa yang kami sebut adala...Wa 'alaikumus salam, apa yang kami sebut adalah berdasarkan kepada keterangan daripada ulama dan kutub fiqhiyyah mazhab kita Syafi`i dan bukannya pendapat kami sendiri.<br /><br />Dan apa yang dikemukakan dalam soalan kepada Yang Mulia Habib telah dijawab oleh Imam Ibnu Hajar dalam Fatawa Kubranya tersebut. Sila saudara baca betul-betul akan fatwa Imam tersebut dalam entri ini. Kan di sana telah disebut oleh Imam bahawa hadits yang menegah puasa itu tidak bertentangan dengan hadits yang menggalakkan puasa seperti diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim.<br /><br />Mungkin apa yang dimaksudkan oleh yang mulia Habib Munzir itu adalah jawapan bagi puak Wahabi yang suka membid`ahkan orang banyak berpuasa dalam bulan Sya'baan. <br /><br />Dan inilah ketentuan dalam mazhab kita, termasuklah sebagaimana yang dinyatakan dalam at-Taqriirat as-Sadiidah fil masaailil mufiidah" susunan Hb Hasan bin Ahmad bin Muhammad bin Salim al-Kaf daripada durus Hb Zain bin Ibrahim BinSumaith hafizahUllah. Rujuk halaman 436 -437 (cetakan Darul Ulum al-Islamiyah, Surabaya tahun 2006) dinyatakan bahawa antara puasa yang haram dan tidak sah adalah puasa pada nishfu kedua bulan sya'baan. Juga dinyatakan di sana akan pengecualiannya. <br /><br />Bab hukum hakam ini tidaklah memadai dengan hanya merujuk kepada satu dua hadits sahaja tanpa merujuk kepada kitab-kitab fiqh.<br /><br />Silalah saudara mengusulkan kembali kepada Yang Mulia Tuan Habib.Abu Muhammadhttps://www.blogger.com/profile/07268146276214861972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-14738265.post-87836361940537781802009-08-08T09:09:06.329+08:002009-08-08T09:09:06.329+08:00Assalamu'alaikum Ustad,
Setelah membaca entri...Assalamu'alaikum Ustad,<br /><br />Setelah membaca entri di atas, kami cuba mencari jawabannya juga kepada Al Habib Munzir Al Musawa (Pimpinan Majelis Rasulullah SAW Jakarta Selatan) tentang pendapat beliau soal puasa di paruh ke 2 bulan Sya'ban.<br /><br />Silakan ustad lihat jawaban beliau di Forum yg beliau asuh di <a href="http://www.majelisrasulullah.org/index.php?option=com_simpleboard&Itemid=34&func=view&id=22769&catid=8" rel="nofollow">sini</a>, yg agak bertentangan dengan ulasan di entri ini.<br /><br />JazakumullahAbi Hasanhttps://www.blogger.com/profile/18241137821760956893noreply@blogger.com