Penggunaan gelar Wahabi kepada pengikut Ibnu Abdul Wahhab an-Najdi bukanlah sesuatu yang baharu. Dan bukanlah asal gelar tersebut daripada musuh-musuh mereka sebagaimana dakwaan sesetengah intelektual masa kini. Sebenar, ianya telah mula dipakai oleh tokoh - tokoh mereka sendiri sejak awal gerakan tersebut lagi. Di antara tokoh mereka yang menggunakan gelar tersebut bagi merujuk kepada pengikut Ibnu Abdul Wahhab adalah Syaikh Sulaiman bin Sahman yang menamakan karyanya dengan "al-Hadiyyah as-Saniyyah wa at-Tuhfah al-Wahhabiyyah an-Najdiyyah" yang diterbitkan antaranya oleh Mathba`ah al-Manar, Mesir yang dimiliki oleh Syaikh Rasyid Ridha dengan cetakan awalnya pada tahun 1342 atas perintah Raja `Abdul `Aziz Al Saud. Oleh itu, para penyokong dan pendokong ulama Nejd ini seharusnya tidak marah jika dipanggil Wahabi. Nak marah mende, jika hang pa tu memang dah pengikut Syaikh Najdi tersebut, mengaku ajelah tak payahlah nak berselindung atas nama Salafi. Para pengikut mazhab empat tidak akan marah jika digelar sebagai Syafie atau Hanafi. Dan sesungguhnya Imam asy-Syafie, Imam Abu Hanifah dan Imam Malik tidak kurang salafnya daripada Imam Ahmad bin Hanbal radhiyaAllahu `anhum ajmain.
Khamis, Mei 30, 2013
Ahad, Mei 19, 2013
Mutlak Hanya Allah al-Hadi .......
Hidayah yang menyuluh kita ke arah jalan yang lurus benar menuju keredhaan Allah SWT adalah sesuatu anugerah Allah yang tiada taranya. Setiap kali membaca Ummul Kitab, itulah yang kita pohon daripada Allah SWT, kerana hanya Dia yang berkuasa untuk memberinya kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Jangan kata kita, para rasul 'alaihimus salam tidak punya kuasa untuk memberikannya kepada orang lain selain dengan kehendak dan keizinanNya. Maka mereka hanya ditugaskan untuk menyampaikan sahaja ajaran - ajaran hidayah, menerima atau tidak, mendapat atau tidak, itu kerja dan ketentuan Allah SWT. Jika siang malam kita berdakwah, namun tidak juga berhasil, maka bersabarlah dan jangan putus asa. Hidayah bukan di tangan kita, yang penting kita menjalankan tugas dan tanggungjawab kita tersebut dengan penuh keikhlasan dan kejujuran, pasti akan diganjari Allah SWT.
Tatkala Junjungan Nabi SAW menyampaikan dakwah hidayah Ilahi kepada paman baginda yang dikasihinya dan yang banyak menolong baginda, namun pamannya tersebut enggan menerimanya, maka bersedihlah baginda dengan kesedihan yang amat, lalu Allah menghiburkan hati kekasihNya SAW dengan menurunkan firmanNya:-
"Sesungguhnya engkau (wahai kekasihku Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah kepada orang yang engkau cintai; Tetapi Allahlah yang memberi hidayah kepada orang yang Dia kehendaki" [al-Qashash: 56]
Oleh itu, fahamlah kita hendaknya bahawa urusan memberi hidayah atau petunjuk itu adalah semata-mata urusan Allah SWT. Tiadalah kuasa atas kita untuk memberikannya, kita hanya menyampaikan sahaja, soal dapat atau tidak itu bukan kerja kita. Jangankan orang lain, diri kita sendiri pun tiada jaminan memperolehi hidayah tersebut, takut - takut yang kita dapati hanyalah riwayah cerita semata-mata. Kebanyakan ahli hadits dan ahli tafsir menyatakan bahawa ayat tersebut diturunkan berkenaan dengan Abu Talib yang enggan menyatakan keimanannya walaupun setelah disuruh oleh Junjungan Nabi SAW melakukannya.
Oleh itu, jika kita melihat seseorang yang rajin menuntut ilmu tapi masih belum dapat mengamalkan ilmunya sepenuhnya, janganlah mudah mulut kita untuk berkata: "Nama sahaja belajar agama 15 tahun tapi ... atau Tak guna dia belajar agama bertahun - tahun tapi mulutnya laser .... dan seumpamanya.". Adakah perbuatannya belajar agama 15 tahun itu salah atau maksiat ? Jika ianya bukan suatu kesalahan atau maksiat, mengapa kamu mengejinya ? Seharusnya yang dikeji adalah maksiat yang dilakukannnya bukan amal kebaikannya. Selaku penuntut ilmu atau ahli ilmu, kita harus mampu dan bijak membezakan antara dua perkara tersebut, iaitu mana yang baik dan mana yang buruk. Janganlah kerana marahkan nyamuk, kelambu yang dibakar. Ingat bakar nyamuk bukan bakar kelambu, kalau tak dapat bakar nyamuk, bakar ubat nyamuk. Apa-apa pun, gunalah akal yang waras untuk berfikir bukan akal yang telah diselubungi emosi dan taksub yang tersembunyi. Allah yahdik.
Oleh itu, jika kita melihat seseorang yang rajin menuntut ilmu tapi masih belum dapat mengamalkan ilmunya sepenuhnya, janganlah mudah mulut kita untuk berkata: "Nama sahaja belajar agama 15 tahun tapi ... atau Tak guna dia belajar agama bertahun - tahun tapi mulutnya laser .... dan seumpamanya.". Adakah perbuatannya belajar agama 15 tahun itu salah atau maksiat ? Jika ianya bukan suatu kesalahan atau maksiat, mengapa kamu mengejinya ? Seharusnya yang dikeji adalah maksiat yang dilakukannnya bukan amal kebaikannya. Selaku penuntut ilmu atau ahli ilmu, kita harus mampu dan bijak membezakan antara dua perkara tersebut, iaitu mana yang baik dan mana yang buruk. Janganlah kerana marahkan nyamuk, kelambu yang dibakar. Ingat bakar nyamuk bukan bakar kelambu, kalau tak dapat bakar nyamuk, bakar ubat nyamuk. Apa-apa pun, gunalah akal yang waras untuk berfikir bukan akal yang telah diselubungi emosi dan taksub yang tersembunyi. Allah yahdik.
Khamis, Mei 02, 2013
Tuan Guru Hj Aziz Pendang
Tuan Guru Haji Abdul Aziz rahimahullah adalah di antara ulama besar negeri Kedah dan merupakan anggota Majlis Fatwa Negeri Kedah yang paling senior dan paling lama berkhidmat. Beliau dilahirkan di Kampung Semut Api, Kelantan Darun Naim pada tahun 1904M. Ketika berusia setahun, beliau dibawa ayahanda beliau ke Madinah al-Munawwarah kerana ayahandanya menyambung pengajian di sana. Maka membesarlah beliau di kota Junjungan Nabi SAW sehingga ayahandanya pulang ke tanah ketika beliau berusia 10 tahun.
Tuan Guru Haji Abdul Aziz rahimahullah menyambung pengajiannya di Pondok Tuan Guru Haji Abdul Hamid Tokbiar selama 2 tahun dan selanjutnya di Pondok Tuan Guru Haji Salleh Pulau Pisang, Jitra, Kedah, selama 3 tahun pula. Kemudian beliau meneruskan pengajiannya ke Kelantan dengan memondok di Pondok Kenali yang masyhur ketika itu di bawah pimpinan Tuan Guru Haji Muhammad Yusuf bin Ahmad yang masyhur dengan gelaran Tok Kenali rahimahullah. Selain Pondok Kenali, beliau juga berulang mengaji ke Masjid Muhammadi dan antara guru-guru beliau di sana adalah Tuan Guru Haji Umar Nuruddin Sungai Keladi, Haji Yaakub Legor, Haji Ali Pulau Pisang dan Haji Ahmad Mannan rahimahumullah. Dengan Tok Kenali beliau mempunyai pertautan yang istimewa di mana beliau adalah khadam kepada Tok Kenali. Beliau terus mengaji dan berkhidmat dengan Tok Kenali sehingga kewafatan Tok Kenali rahimahullah. Tuan Guru Haji Aziz adalah seorang pelajar yang tekun dan cerdas, beliau telah menghafal berbagai matan termasuklah al-Ajrumiyyah yang dihafalnya sejak kecil lagi, Alfiyyah Ibn Malik, Jawahirul Maknun, Sullam Mantiq, Baiquniyah dan Baqulat. Setelah 40 hari kewafatan Tok Kenali, Tuan Guru Haji Abdul Aziz memutuskan untuk pulang ke Kedah dan membantu ayahandanya, Tuan Guru Haji Ibrahim rahimahullah, mengajar. Pada pertengahan tahun 40an, Tuan Guru Haji Aziz membuka pondoknya sendiri di Kampung Seberang Pendang dan berikutnya pada tahun 1960 beliau mengasaskan Madrasah al-Falah.
Pada 12 Rabi`ul Awwal 1425H bersamaan 2 Mei 2004, Tuan Guru Haji Abdul Aziz telah kembali ke rahmatullah di Kampung Seberang Pendang. Jenazah beliau telah diziarahi dan disholatkan oleh kira-kira 10,000 orang daripada segenap lapisan masyarakat termasuklah Tuanku Sultan Kedah Sultan Abdul Halim. Tuan Guru Haji Abdul Aziz rahimahullah dipercayai sebagai anak murid Tok Kenali yang terakhir sekali meninggal dunia. Beliau dimakamkan di Tanah Perkuburan Islam Pekan Pendang pada hari yang sama. Semoga Allah mencucurkan rahmatNya dan kasih - sayang yang berkekalan atas beliau, segala guru beliau dan sekalian muslimin muslimat..... al-Fatihah..