Isnin, Ogos 30, 2021

Munfarijah Imam Ghazali

Imam Hujjatul Islam Abu Hamid al-Ghazali rahimahullah, ulama besar yang amat terkenal di seantero negeri. Beliau cukup masyhur dengan karya - karya tulis yang bernilai tinggi lagi banyak faedah dan manfaat. Selain karya berbentuk kitab dan risalah, Hujjatul Islam al-Ghazali juga memiliki karangan berbentuk syair yang syahdu, berisikan nasihat dan munajat yang amat membekas di jiwa. Jika syair - syair yang temanya memuji Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam biasa disebut sebagai al-madaih, maka syair - syair yang bertemakan nasihat serta panduan agar hati lebih sabar, cekal dan tabah dalam mengharungi kepayahan dan kesulitan juga dijalin dengan bermunajat memohon kelepasan dari kesulitan kepayahan tersebut, biasanya disebut sebagai al-munfarijah. Hujjatul Islam al-Ghazali rahimahullah mempunyai karangan syair dengan tema ini, yang beliau awali dengan kalimah (terjemahan bebas): " Sungguh kepayahan telah mencengkam diri, maka segerakanlah datangnya kelepasan, wahai Tuhan". Syair yang digubah dalam 58 bait ini, sering dijadikan terapi agar tetap tabah, tenang dan sabar dalam mengharungi kesulitan, di samping bermunajat memohon pertolongan dan kelepasan. Gubahan Hujjatul Islam ini dikenali juga sebagai al-Munfarijah. Ketika tersebarnya syair gubahan Imam Ibnu Nahwi rahimahullah, ulama sezaman dan pengkagum tegar Hujjatul Islam al-Ghazali, yang juga serupa temanya, maka untuk membezakan antara dua karya ini, maka bagi sebahagian kalangan, Munfarijah Hujjatul Islam al-Ghazali dinamakan sebagai al-Munfarijah al-Kubra, manakala gubahan Imam Ibnu Nahwi digelar sebagai al-Munfarijah ash-Shughra. Kedua - dua munfarijah ini telah tersebar dan terkenal dengan keberkatannya, bahkan sering dijadikan sarana untuk bermunajat kepada Allah ta`ala agar diberikan kelepasan dari segala kesulitan yang dihadapi. Mudahan - mudahan dengan membaca, atau setidak - tidaknya mendengar pembacaan al-Munfarijah karya Hujjatul Islam al-Ghazali ini, Allah `azza wa jalla berkenan untuk memberikan kelepasan dari segala kesulitan yang sedang mencengkam umat manusia sekarang ini...... Allahumma aamiin.

Khamis, Ogos 26, 2021

Nur Muhammad - Syiah Kuala

Syaikh Abdul Rauf as-Singkili @ al-Fansuri rahimahullah, ulama besar Alam Melayu, ketika hayatnya dilantik menjadi mufti dan qadhi besar bergelar Qadhi Malikul Adil dalam kesultanan Aceh Darus Salam. Beliau yang juga dikenali sebagai Teungku Syiah Kuala (gelar "Syiah" di sini adalah sebutan bagi Syaikh dalam lahjah Aceh) yang ertinya tuanku ulama yang menjadi syaikh di Kuala Aceh, hati - hati jangan disamakan dengan puak Syi`ah yang sesat menyesatkan itu. Teungku Syiah Kuala juga dikenali sebagai penterjemah pertama al-Quran ke dalam Bahasa Melayu dengan karyanya Turjumanul Mustafid. Tidak ada sesiapa yang boleh meragui kealiman dan ketokohan Syaikh Abdul Rauf al-Fansuri dalam ilmu - ilmu agama Islam. Untuk mengetahui biografi dan sejarah hidup beliau, silalah tuan puan telek akan biografi beliau yang sudah banyak ditulis orang.

Syaikh Abdul Rauf Fansuri ada meninggalkan beberapa karya tulis yang lain dan antara karya tulis peninggalan beliau adalah sebuah kitab tasawwuf thariqat dalam Bahasa Arab yang berjodol Tanbihul Maasyi al-mansub ila thariqil Qusyasyi yang jika diterjemahkan bererti Peringatan bagi mereka yang menjalani tasawwuf atas jalan Syaikh Ahmad al-Qusyasyi al-Madani. Syaikh Ahmad al-Qusyasyi al-Madani rahimahullah adalah guru Syaikh Abdul Rauf di Madinah al-Munawwarah. Syaikh Ahmad al-Qusyasyi adalah ulama besar yang menguasai berbagai ilmu pengetahuan. Umat Islam di Nusantara amatlah bertuah kerana telah menerima pusaka berharga daripada beliau melalui murid - murid beliau, antaranya melalui Teungku Syiah Kuala, berupa untaian wirid seusai shalat fardhu yang telah turun temurun menjadi amalan tradisi orang - orang kita, samada ketika shalat berjemaah atau sendiri. Bahkan wirid - wirid tersebut dinamakan sebagai Auradul Qusyasyiah (Wirid - Wirid Syaikh Ahmad al-Qusyasyi rahimahullah) atau Auradul Madaniyyah (Wirid - Wirid Orang Kota Madinah)  kerana Syaikh Ahmad al-Qusyasyi menyusunnya berpandukan amalan para penduduk Kota Madinah al-Munawwarah yang semestinya berteraskan nash daripada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Tiada sebarang keraguan lagi mengenai wirid - wirid tersebut, bahkan Jabatan Mufti Negeri Sembilan telah berinisiatif untuk menerbitkan kembali wirid - wirid ini dan menyebarluaskannya. Maka lazimkan oleh kamu akan segala wirid tersebut, jangan diabaikan atau dipandang remeh atau sepele. Lakukanlah dengan istiqamah, menurut kemampuan masing - masing.

Berbalik kepada kitab Tanbihul Maasyi, Teungku Syiah Kuala rahimahullah turut memuatkan Hadis Jabir mengenai Nur Muhammad di dalamnya. Antara yang beliau catatkan dalam karangan tersebut adalah sebagai berikut:- ...Maka yang awal - awal diciptakan Allah ta`ala adalah ruh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, sebagaimana warid daripada Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam ketika baginda ditanya oleh Sayyidina Jaabir tentang sesuatu yang paling awal diciptakan Allah sebelum segala sesuatu yang lain, maka baginda menjawab: "Wahai Jaabir, bahawasanya Allah mencipta sebelum segala sesuatu Nur Nabimu daripada nurNya (yakni idhafah tasyrifiyyah iaitu nur yang dicipta dan kepunyaan Allah, bukannya suatu suku daripada Zat Allah yang mulia)......" Selanjutnya, Syaikh Abdul Rauf Singkil merumuskan bahawa seseorang murid yang sejati, tidak dapat tidak, secara zahir dan juga batin, mesti menurut dan mengikut Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan mengambil panduan daripada segala sabdaan dan perbuatan baginda, kerana bagindalah asal atau sebab bagi wujudnya kita dan wujudnya sekalian makhluk. Hanya dengan sedemikian sahajalah dia akan beroleh kejayaan bersama orang - orang yang berjaya dan digolongkan dalam golongan para shalihin.

Faqir tidak berhasrat memperpanjang bahasan mengenai isi kandungan riwayat tersebut, kerana sedikit sebanyak telah diperkatakan terdahulu dan juga bukan tujuan faqir untuk membahaskan peri Nur Muhammad secara panjang lebar. Itu tuan puan kenalah mengaji dengan para guru yang memiliki i'tiqad yang betul, ilmu dan amalan yang mantap. Jangan tuan puan tersilap mengaji dengan mereka - mereka yang merapu, dek termakan dan tergoda dengan nama dan istilah ilmu thariqat atau ilmu makrifat atau ilmu hakikat, sedangkan hakikatnya, indah pada nama namun kosong pada isi, bahkan ada yang isinya penuh dengan kebatilan yang menyalahi akidah atau syariat yang dipegang. Perkongsian faqir di sini hanyalah untuk membuktikan bahawa riwayat - riwayat mengenai Nur Muhammad sebagai makhluk yang dijadikan pertama kali telah memenuhi karya - karya ulama dunia termasuklah para ulama alam Melayu. Maka tidaklah boleh kita dengan sewenang - wenang dan mudah untuk menyesatkannya, walaupun kita mungkin tidak bersetuju dengan mereka. Belajarlah berlapang dada dan bersikap terbuka dengan para ulama tersebut yang sedikit sebanyak telah berjasa kepada umat. Mudah- mudahan Allah mencucurkan rahmat yang berpanjangan ke atas Teungku Syiah Kuala, para guru beliau, terutama sekali Syaikh Ahmad al-Qusyasyi al-Madani dan Mulla Ibrahim al-Kurani, juga ke atas para alim ulama yang berjasa, juga ke atas sekalian para pengikut dan pencinta mereka....aamiin.

Sabtu, Ogos 21, 2021

Ya Amaanal Khaaifiin 2

Satu himpunan berisikan beberapa shalawat dan wirid yang disusun dan dikarang oleh wali besar lagi masyhur dengan gelaran "Rajanya Para Wali" (Sulthanul Awliya`), yang menghidupkan agama (Muhyiddin), Sayyidisy Syaikh `Abdul Qadir al-Jailani qaddasaAllahu sirrahul `aziz. Diterbit dan disebar oleh salah seorang keturunan beliau, juga seorang mursyid thariqahnya, Dr. Sayyid Syarif Muhammad Fadhil al-Jailani hafizahullahu dengan jodol "ash-Shalawaat wal Awraad".

Sebagaimana resamnya para awliya`, Sidi `Abdul Qadir al-Jailani memiliki sejumlah zikir, wirid dan shalawat yang menjadi pakaian dan amalan beliau. Di antara wirid - wirid tersebut ada satu wirid yang dinamakan sebagai Wirdul Ashri atau Fathul Bashaair. Maka dalam wirid tersebut, Sultan Awliya` Sidi 'Abdul Qadir al-Jailani quddisa sirruhu menggunakan isim yang mulia Ya Amaanal Khaaifiin untuk menyeru kepada Allah ta`ala, Tuhan yang memberikan kedamaian dan keamanan juga keselamatan kepada makhluk - makhluk ciptaanNya. Oleh itu tiadalah syak lagi, bahawa isim ini telah menjadi amalan ulama zaman berzaman. Hanya di zaman kita ini sahaja timbul mereka - mereka, yang mungkin "bahasa Arab"nya terlalu tinggi, mempermasalahkannya. Bagi faqir yang kurang pengetahuan ini, cukuplah rasanya para ulama terdahulu dijadikan panduan dan ikutan. Mudah-mudahan nanti dapatlah bersama dan berpayung dengan mereka di padang Mahsyar..... Allahumma aamiin.

Jumaat, Ogos 20, 2021

Taliban 2.0 - Dr. Abdul Qadir.

Sekadar berkongsi satu klip video seorang ulama  Syria, pensyarah Tafsir & Ulum al-Quran di Universiti Damsyik, Dr. Abdul Qadir al-Husein. Menurut beliau, Taliban Afghanistan (Taliban 2.0) adalah Ahlis Sunnah wal Jama'ah, Hanafi-Maturidi dan sufi bertariqah.



Khamis, Ogos 19, 2021

Duruud Rooh - Taliban 2.0

Beberapa hari yang lepas (16/08/2021), dunia geger dan kecoh dengan kembalinya para pejuang yang digelar sebagai Taliban menguasai bumi Afghanistan. Puak kolonialis terus menyerang mereka, konon kerana khuatir akan tindakan - tindakan yang akan mereka ambil selepas ini. Mereka khuatir Taliban 2.0 ini akan bertindak sebagaimana pejuang Taliban 1.0 yang sempat berkuasa dahulu. Masih terlalu awal untuk kita menghakimi Taliban 2.0 ini, wajar untuk kita duduk dahulu dan lihat apakah tindakan mereka selanjutnya. Kita perlu tahu dan faham bahawa mereka adalah anak jati Afghanistan yang ingin mentadbir tanahair mereka tanpa campur tangan para kolonialis barat yang diketuai Uncle Sam. Mudahan - mudahan sahaja Taliban 2.0 ini benar - benar mujahidin Ahlis Sunnah wal Jama`ah yang memiliki rasa hormat, tasamuh, toleransi, salimush shadr yang tinggi serta bebas dari segala fahaman ekstrim radikal seperti fahaman Silapi Wahabi dan sebagainya. Kita mengharapkan bukan sahaja mereka, tapi seluruh umat Islam juga begitu, dan kita mengharapkan agar fatwa - fatwa karut yang berkait dengan kesyahidan pengebom berani mati dikaji semula dan ditarikbalik oleh mereka - mereka yang mengeluarkannya dahulu. Ada khabar yang memaklumkan bahawa para pejuang Taliban 2.0 adalah berfahaman Maturidi, bermazhab Hanafi dan ramai yang bertariqat. Ini tidaklah sulit dicerna akal kerana jika mereka berafiliasi dengan Jamia Darul Ulum Haqqania beraliran Deobandi, maka fahaman mereka tidaklah lari daripada Ahlis Sunnah wal Jama`ah. Maka tidaklah pelik, jika beredar klip video mereka meraiekan pembebasan Kabul di Istana Presiden dengan membaca ayat - ayat suci al-Quran ditutup dengan Shalawat Ruuh @ Daruud Rooh. Rasanya puak ekstremis radikal Silapi Wahabi tidak akan mahu membaca shalawat "bid`ah" tersebut. Apa-apa pun kita doakan yang terbaik buat Afghanistan dan segala umat ini. Khuda Hafeez.


اللهم صل على روح مبارك سيدنا محمد في الأرواح
و على جسده في الأجساد
و على قبره في القبور
و على آله و صحبه و بارك و سلم