Zaman dulu - dulu, orang tahu bahawa jatuhnya 1 Syawal adalah tidak dapat ditentukan dengan tepat sejak awal lagi. Ini adalah kerana ianya tertakluk kepada rukyatul hilal Syawalnya nanti. Maka fenomena tiba - tiba raya sering berlaku dan masyarakat tidak pun kecoh walaupun ada setengahnya yang kelam kabut sedikit. Namun, dalam kelam kabut tersebutlah tersimpan berbagai nostalgia dan keseronokan menyambut hari lebaran. Tahun ini di"kecoh"kan dengan fenomena "tiba - tiba raya" yang sepatutnya tidak perlu pun kecoh. Ini membuktikan betapa perlunya kepada pencerapan anak bulan atau rukyatul hilal kerana betapa canggihnya sistem kiraan falak hisab tidak menutup kemungkinan hilal untuk dapat dicerap. Maka tahu dan fahamlah kita bahawa hisab itu tidak mutlak, ianya juga tertakluk kepada rukyah. Dalam hisab falak juga berlaku pelbagai perbezaan pendapat para ahlinya, ini terbukti dengan kriteria yang berbeza untuk menetapkan kebolehnampakan hilal. Dalam kes semasa, mengikut kriteria lama, 1 Syawal dijangka jatuh pada 2 Mei 2022, sedangkan mengikut kriteria baru, ianya dijangka jatuh pada 3 Mei 2022 kerana kemungkinan hilal untuk kelihatan adalah tipis. Namun, kuasa Allah mengatasi segalanya, pada tarikh pencerapan tersebut, hilal telah dapat dicerap di beberapa tempat seperti di Labuan, Brunei dan Aceh. Maka ketiga - tiga negara tersebut telah mengisytiharkan 1 Syawal jatuh pada 2 Mei 2022. Hasil rukyah inilah yang jadi pegangan dalam penetapan tarikh 1 Syawal tersebut dan bukannya keputusan hisab falak dan bukan juga kerana celoteh seseorang di mukabukunya. Penggunaan kaedah hisab falak hanyalah untuk membantu proses mencerap, hasil cerapan itulah yang diguna untuk menentukan tarikh awal sesuatu bulan tersebut, semuanya bergantung kepada samada nampak hilal atau tidak. Peristiwa ini juga membuktikan bahawa negara umat Islam seperti Malaysia, Indonesia dan Brunei berpegang dengan kaedah rukyah walaupun bercanggah dengan hitungan hisab falak, sebagaimana pandangan jumhur ulama. Oleh itu, tidaklah ditetapkan tarikh 1 Syawal sebelum proses rukyah tersebut, makanya penetapan tarikh 1 Syawal dalam almanak dan kalendar yang berdasarkan falak adalah tertakluk kepada perubahan berdasarkan rukyahnya nanti.
Sepatutnya kejadian "tiba - tiba raya" dijadikan iktibar, begitulah kematian nanti mendatangi kita. Mati itu datang tiba - tiba, bak kata - kata hikmah pujangga: "Kematian itu datangnya tiba - tiba; Kubur itu peti simpanan segala amalan". Malang 1000 kali malang, jika kematian datang, sedangkan kubur kita kosong dari sebarang bekalan. Maka seharusnya kita mencari dan mengumpul bekalan amal - amal shalih agar kehidupan kita di sana tenang dan nyaman. Oleh itu hendaklah kita bersiap sedia agar tidak kelam kabut ketika malaikat maut bertandang untuk membawa kita pergi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan