Ahad, Julai 24, 2022

Kentongan Bukan Beduk

Hadhratusy Syaikh KH Hasyim Asy`ari rahimahullah diketahui pernah memfatwakan bahawa penggunaan "kentongan" untuk memaklumkan masuknya waktu shalat adalah tidak diperbolehkan, yakni haram kerana menyerupai perbuatan agama lain bagi menandakan waktu ibadah mereka. Dikatakan bahawa beliau mengemukakan pendapat tersebut setelah beliau sendiri melihat kentongan digunakan oleh orang kafir untuk menandakan masuknya waktu ibadat mereka. Maka atas dasar tersebut, beliau tidak membenarkannya. KH Hasyim menjelaskan fatwa beliau tersebut dalam sebuah risalah yang beliau namakan Risalatul Jaasus fi bayaani hukmin naaquus. Namun, faqir pernah mendengar beberapa ustaz di sini yang menggunakan fatwa haram kentongan tersebut untuk mengharamkan beduk. Perkara ini tidak tepat kerana yang diharamkan dalam fatwa tersebut adalah kentongan yang lumrah digunakan di Pulau Jawa. Di tempat kita, setidak - tidak di tempat faqir, masyarakat tidak mengenali kentongan, kerana yang ada dan digunakan dahulu adalah beduk yang tidak seperti kentongan. Maka yang diharamkan oleh fatwa tersebut bukanlah beduk tetapi kentongan.

Di sebalik fatwa Hadhratusy Syaikh tersebut, ada seorang lagi ulama besar lagi kenamaan dalam Nahdlatul `Ulama ketika itu, KH Faqih Maskumambang rahimahullah mempunyai fatwa mengharuskan penggunaan kentongan untuk waktu shalat. Bahkan, beliau rahimahullah telah mengarang sebuah risalah khusus bagi tujuan itu dan menolak fatwa KH Hasyim Asy`ari tersebut . Risalah beliau itu dinamakan Hazzur Ruus fi raddil jaasuus `an tahrimin naaquus.

Faqir tidak berhasrat untuk masuk dalam khilaf dua ulama besar tersebut. Kedua - dua fatwa tersebut benar dari sisinya masing - masing. Apa yang faqir ingin kongsikan adalah walaupun kedua - dua ulama tersebut berada dalam wadah perjuangan yang sama, akidah dan mazhabnya sama, namun mereka memiliki perbezaan pendapat dalam masalah - masalah tertentu. Sungguh pun begitu, mereka memiliki tasamuh yang tinggi dan saling menghargai perbezaan pendapat tersebut. Kedua - dua mereka saling hormat - menghormati dan sedikit pun perbezaan pendapat tersebut tidak merosakkan ukhuwwah dan hubungan baik antara mereka. KH Hasyim rahimahullah tidak berkecil hati dengan fatwa KH Faqih yang menyalahi fatwa beliau, bahkan KH Hasyim membenarkan para santri dan masyarakat awam untuk memilih mana-mana pendapat yang hendak diikuti. KH Faqih pun begitu juga, bahkan ketika KH Hasyim Asy`ari datang untuk ceramah mawlid di pondok KH Faqih, beliau memerintahkan agar semua kentongan yang ada di daerah beliau diturunkan dan tidak diketuk selama mana KH Hasyim berada di sana. Allahu .... Allah, lihat betapa akhlaknya dua ulama tersebut. Sebenarnya entri ini faqir tulis untuk menyimpan cuplikan penjelasan almarhum Gus Dur mengenai perkara ini agar mudah dijadikan rujukan bila diperlukan nanti. Mudah - mudahan bermanfaat. 

KH Abdur Rahman Wahid (Presiden Ke-4 NKRI)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan