Khamis, Oktober 20, 2022

Perarakan Mawlid - an-Nahrawali

Sejarawan, muhaddits dan ulama, asy-Syaikh al-Imam al-'Allaamah Quthbudin Muhammad bin `Alauddin Ahmad bin Muhammad bin Qadhi Khan Mahmud an-Nahrawani @ an-Nahrawali al-Hindi tsumma al-Makki al-Hanafi rahimahullah (917 - 988/990H), dalam karya beliau al-I'laam bi A'laam Baitillah al-Haraam ada menulis sedikit tentang suasana dan kemeriahan sambutan mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam yang sempat beliau rakamkan di kota suci Makkah al-Mukarramah. Karangan beliau ini disempurnakan sekitar tahun 979H di kota suci Makkah al-Mukarramah.

Pada halaman 196 kitab tersebut, Imam an-Nahrawali merakamkan, antara lain, sebagai berikut:- ...Dikatakan bahawa antara tempat yang mustajab berdoa adalah tempat Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dilahirkan (Mawlid an-Nabi), tempat masyhur yang diziarahi sehingga sekarang dan di sampingnya dibina sebuah masjid untuk shalat. Setiap malam Isnin, diadakan perhimpunan di situ untuk berzikir kepada Allah ta`ala. Pada malam 12 Rabi`ul Awwal setiap tahun, seusai shalat Maghrib, maka berkumpullah segala fuqaha`, para pemuka Masjidil Haram serta empat qadhi besar yang mewakili empat mazhab di Mekah al-Musyarrafah, membuat lingkaran yang bersambung (barisan perarakan) dengan membawa lilin, lentera dan obor. Turut menyertai perarakan tersebut adalah para masyaikh bersama - bersama kenamaan dan masyarakat awam. Mereka  berarak keluar dari masjid menuju ke Suqul Lail lalu meneruskan perjalanan ke tempat Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dilahirkan (Mawlid an-Nabi) dengan perarakan yang ramai lagi padat. Di sana seorang penceramah diminta untuk memberikan syarahan lalu mendoakan pemerintahan yang dimuliakan. Setelah selesai, mereka berarak kembali semula ke Masjidil Haram. Di Masjidil Haram, mereka duduk bersaf-saf di tengah masjid dari arah pintu yang mulia (Pintu Baitullah) di belakang tempat pengikut mazhab Syafie (maqam asy-Syafi'iyyah). Kemudian ketua penjaga Telaga Zam - Zam berdiri di hadapan nazir Masjidil Haram dan para qadhi mendoakan sultan, lalu nazir memberikannya satu persalinan dan kepada ketua para petugas masjid satu persalinan. Kemudian azan Isyak pun dikumandangkan, lalu semuanya menunaikan shalat berjemaah sebagaimana biasa sebelum bersurai. Inilah sebesar - besar perarakan yang dianjurkan oleh nazir Masjidil Haram. Pada malam tersebut, ramai orang yang hadir untuk menyertainya, dari berbagai  pelusuk bandar dan desa, termasuklah penghuni - penghuni wadi dan penduduk Jeddah. Mereka bergembira dengannya (yakni dengan mawlid Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam), bagaimana mungkin seseorang mukmin tidak bergembira pada malam yang zahir padanya semulia - mulia Nabi dan Rasul shallaAllahu `alaihi wa sallam. Bagaimana tidak mereka menjadikannya satu perayaan daripada sebesar - besar perayaan mereka tanpa bangkangan, melainkan daripada segelintir yang mempersoalkan perhimpunan / perarakan tersebut kerana pada anggapan mereka dalam perhimpunan tersebut berlaku permainan - permainan yang melalaikan, orang - orang membuat hingar - bingar, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, yang mana semuanya itu membawa kepada perkara yang tidak diharuskan oleh syarak. Maka ianya adalah suatu bid`ah yang tidak pernah diberitakan oleh salaf sesuatu pun daripada yang sedemikian. Yang tepat, sebenarnya perhimpunan tersebut terjaga daripada perkara - perkara yang diengkari oleh syarak, seperti pergaulan bebas lelaki perempuan dan perkara - perkara yang melalaikan sebagaimana yang didakwa. Maka ianya adalah bid`ah hasanah yang menggabungkan perbuatan membesarkan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan zikir, doa, ibadah dan membaca al-Quran. Keutamaan bulan yang agung ini (Rabi`ul Awwal) telah diisyaratkan oleh Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dengan sabdaan baginda mengenai puasa pada hari Isnin, di mana hari tersebut adalah hari baginda dilahirkan. Pemuliaan hari Isnin sebagai hari baginda dilahirkan, boleh menjamin adanya pemuliaan bulan ini, bulan di mana baginda dilahirkan.  Maka sewajarnya ia dimuliakan dengan setinggi - tinggi kemuliaan dengan menyibukkan diri melakukan ibadah, puasa, membanyakkan shalat - shalat sunnat dan menzahirkan kegembiraan padanya atas kelahiran Sayyidil Anaam (Penghulu Segala Manusia) `alaihi afdhalus shalati was salaam. Adapun perkara bid`ah yang sayyiah dan munkar, maka ianya tetap menjadi tegahan di mana jua, Allah Maha Pelindung bagi sesiapa yang memohon perlindungan. Sebahagian ulama menyatakan bahawa doa di tempat kelahiran Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam (Mawlid an-Nabi) itu mustajab ketika waktu zawal........

Begitulah sedikit gambaran kemeriahan sambutan mawlid pada malam 12 Rabi`ul Awwal di kota suci Makkah al-Mahmiyyah dahulu, sebelum pencerobohan puak Wahhabi dari padang pasir Nejd. Setelah penjajahan puak tersebut, tiada lagi sambutan sedemikian, bahkan puak badwi padang pasir tersebut tidak sedikit pun menghargai nilai - nilai sejarah dan keberkatan tinggalan - tinggalan dan tempat - tempat  tersebut. Jika tidak semua, kebanyakan daripada tinggalan - tinggalan yang bersejarah lagi berkat itu sudah mereka binasakan. Rumah kelahiran baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam dan masjid di sebelahnya juga tidak lepas dari pemusnahan. Bahkan diceritakan bahawa setelah dimusnahkan, ianya dijadikan kandang dan pasar haiwan sehinggalah seorang ahli Makkah, Syaikh Abbas al-Qaththan, menyelamatkannya dengan mendirikan sebuah perpustakaan di atasnya. Faqir pernah menulis sedikit mengenainya di sini. Akhirul kalam, kata orang, di Timur Tengah hanya dua negara yang tidak bercuti pada hari mawlid Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, iaitu negara haram Israel dan negara asabiyyah Saudi Arabia..... kata orang leeee, jangan mareeeee..... fikir - fikirkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan