Dalam membaca atau mengamalkan Ratibul Haddad, tidaklah perlu kepada ijazah (yakni keizinan atau kebenaran khusus) daripada mana - mana pihak. Imam al-Haddad radhiyaAllahu `anhu telah memberikan izin am kepada umum, maka sesiapa sahaja boleh membaca dan mengamalkannya. Ijazah Ratibul Haddad adalah untuk tabarrukan sahaja dan bagi mewujudkan mata rantai sanad zahir dengan Imam al-Haddad, si penyusunnya. Di samping itu, ijazah khusus itu gunanya untuk memantapkan bacaan dan cara atau kaifiat bacaan, seperti, dalam bacaan Ratibul Haddad zikir "Aamannaa billahi wal Yawmil Akhir, Tubna ilaAllahi baathinan wa dzaahiran", kalimah "dzaahiran" itu diwaqaf dengan dibaca "dzaahir" bukannya "dzaahira", kerana begitulah caranya daripada Imam al-Haddad mengikut lahjah Kabilah Rabi`ah. Namun, jika diamalkan tanpa ijazah tersebut pun tidak menjadi masalah, dan tetap mempunyai pertautan dan bersambung dengan Imam al-Haddad selaku penyusunnya, di mana ianya termasuk ilmu yang bermanfaat yang disebarkan dan beliau mempunyai sahamnya sebagai penunjuk ke jalan kebajikan. Oleh itu, jangan jadikan ijazah sebagai alasan untuk tidak beramal. Ada sesetengah kalangan termasuk juga yang mengaku dirinya daripada keluarga Ba `Alawi menjadikan alasan untuk tidak mengamalkan ratib kerana tidak memiliki ijazah khusus......Allahu ..Allah. Ingat ijazah itu untuk memantapkan, bukan untuk dijadikan halangan dan alasan tidak beramal. Mudah-mudahan kita sentiasa dalam taufiq dan hidayah daripadaNya.
Jawapan Hb Abdullah al-Muhdhor tentang ijazah
Tiada ulasan:
Catat Ulasan