Mawlana Syaikh Daud al-Fathani rahimahullah menukilkan hikayat tentang asal muasal sunnah (baca: tradisi) bubur `Asyura dalam kitab beliau, Jam`ul Fawaaid wa Jawahirul Qalaaid pada halaman 132, sebagai berikut:- ....(Dan kata) Syaikh Ajhuri, dan aku lihat bagi orang yang lain nasnya, bahawasanya Nuh tatkala turun daripada safinah dan orang yang sertanya mengadu kepadanya dengan lapar dan telah habis segala bekal mereka itu. Maka menyuruh akan mereka itu bahawa mendatangkan dengan barang yang lebih daripada bekal mereka itu. Maka mendatangkan ini dengan segenggam gandum, dan ini dengan kacang adas, dan ini dengan kacang ful, dan ini dengan setapak tangan kacang hummush, hingga sampai tujuh biji - bijian bagai jenisnya, dan adalah ia pada hari `Asyura. Maka mengucap Nabi Nuh dengan basmallah dan dimasakkan dia, makan sekaliannya dan kenyang mereka itu dengan berkat Sayyidina Nuh. Firman Allah ......"Dikatakan : Hai Nuh, turunlah olehmu dengan sejahtera daripada Kami, dan berkat atasmu dan atas umam sertamu dan umam yang Kami sukakan mereka itu."(surah Hud: 48). (Dan) adalah demikian itu pertama - tama makanan yang dimasakkan di atas muka bumi kemudian daripada taufan. Maka mengambil segala manusia akan dia sunnah (baca: tradisi / adat kebiasaan manusia, jangan difahamkan sebagai sunnah Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam) pada hari `Asyura`. Dan adalah padanya itu pahala yang amat besar bagi orang yang mengerjakan yang demikian itu dan memberi makan segala fuqara` dan masakin. Maka dinamakan Bubur `Asyura` dan jika bid`ah sekalipun, bid`ah hasanah dengan qasad itu.....
Allahu ... Allah, menurut Mawlana Syaikh Daud rahimahullah, berpandukan ulama terdahulu, bahawa memasak bubur `Asyura adalah satu tradisi yang telah dilakukan oleh umat manusia sejak zaman dahulu kala lagi. Dan jika kita melakukannya dengan niat bersedekah atau memberi makan orang, maka ianya adalah berpahala, walaupun perbuatan memasak bubur atau bersedekah dengan bubur tersebut pada hari `Asyura` tidak ada ditunjukkan dalam nas hadis Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam. Jika pun dikatakan sebagai bid`ah, maka ianya adalah bid`ah hasanah, kerana ianya bukan satu dosa maksiat dan tidak ada tegahan untuk masak bubur dan bersedekah dengannya pada bila - bila masa, termasuklah pada hari `Asyura. Sebaliknya, ada anjuran dan galakan umum daripada baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam untuk memberi orang makan (ith`amuth tha`am) dan bersedekah. Maka dapat kita kompromikan apa yang disebut oleh Syaikh Zainuddin al-Malibari rahimahullah dalam Irsyadul Ibaad pada halaman 50 yang menyenaraikan perbuatan orang memasak makanan dengan biji-bijian (bubur `Asyura) sebagai bid`ah madzmumah yang sewajarnya ditinggalkan, adalah ditanggung atas makna seolah - olah menyuruh atau menganjurkan atau menggalakkan orang agar tidak berpuasa pada hari `Asyura. Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam menganjurkan manusia berpuasa, kamu pula dok suruh orang makan bubur, makan bubur, jangan puasa. Atau kita beriktikad bahawa Hari `Asyura`, sunnat atau wajib syarie secara khusus untuk masak bubur `Asyura, sedangkan yang disyariatkan dan disunnatkan adalah berpuasa padanya. Ini perbuatan bid`ah yang menyalahi sunnah Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam. Justru perbuatan sedemikianlah yang menjadikan ia berubah, dari bid`ah hasanah menjadi bid`ah madzmumah atau bid`ah qabihah munkarah, sebagaimana yang dikatakan oleh Syaikh Zainuddin tadi kerana jelas menyalahi sunnah baginda shallaAllahu `alaihi wa sallam untuk berpuasa. Inilah bagi faqir, antara ihtimal daripada kalam Syaikh Zainuddin Shahibul Irsyad rahimahullah. Oleh kerana itu, tradisi manusia untuk masak bubur atau juadah yang dinamakan sebagai Bubur `Asyura`, tetap berjalan terus. Yang tak baca Irsyadul `Ibad pun buat, yang baca hatta yang mengajarkan Irsyadul `Ibad pun buat, tanpa banyak songel. Kenyataannya juga bahawa tradisi ini bukan sahaja dilakukan oleh masyarakat Islam Nusantara, masyarakat Islam yang di Afrika, di Mesir, di Turki dan lain - lain turut melakukannya. Jadi nak kutuk orang Kelantan sahaja yang buat adalah tidak tepat.
Akhirul kalam, faqir nukilkan tulisan Prof. Dr. Huseyin Algul, seorang cendiakawan Islam Turki dan professor Sejarah Islam, dalam buku beliau yang diterjemahkan dengan jodol The Blessed Days and Nights of the Islamic Year, pada halaman 79, antara lain menyatakan sebagai berikut:
ASHURA PUDDING. According to reports, upon being saved from the flood, the believers opened their provisions and mixed together wheat kernels, garbanzo beans, and other dried goods, cooked them all together, with the resulting pudding being so bountiful that everyone was able to eat their fill.
Even though many thousands of years have passed since that day, believers make a pudding known as ashura on this day in memory of this event. It is traditional to make this pudding and offer it to one's family and friends, and to offer it to neighbors, this is something that has become extremely common nowadays......
Begitulah hikayat kisah bubur Asyura dan perlu diingatkan bahawa tidak ada resipi khas atau baku untuk bubur Asyura, masaklah apa adanya, bubur lambuk boleh, bubur ayam jalan, campur kacang - kacang mantap, yang penting sedap. Nak ganjaran lebih, sedekahkanlah untuk orang berbuka puasa, pahala sedekah dapat, pahala seumpama pahala puasa dapat, pahala menggembirakan dan bersilatur rahim pun dapat. Rabbana taqabbal minna shiyamana wa jami`a `ibaadatina.
Doa Bubur `Asyura
Tiada ulasan:
Catat Ulasan