Sabtu, September 19, 2009

'Eid Mubarak

Selamat Menyambut Hari Raya 'Aidil Fithri. Maaf Zahir & Batin. Mudah-mudahan kita dirahmati dan diberkati Allah SWT sentiasa, tiap masa, tiap ketika. Jangan pula lupa untuk terus menghidupkan malam raya ini dengan amal - ibadah seumpama malam - malam Ramadhan yang lepas, dengan berzikir terutama sekali bertakbir serta bertahmid, berqiyamullail, bersholawat dan berdoa kepada Allah SWT. Sungguh telah warid beberapa hadits mengenai keutamaan menghidupkan malam hari raya dengan ibadah. Dan inilah yang sering dilalaikan oleh kita yang mengambil malam raya sebagai malam untuk beristirehat setelah berqiyam dalam malam-malam Ramadhan. Moga dengan menghidupkan malam ini dengan ibadah, Allah akan terus menghidupkan hati kita dengan keimanan, keyakinan, ketakwaan, mahabbah dan makrifah. Justru menjadikan hati tersebut qalbun salim (hati yang sihat sejahtera yang diredhai Allah).

Maka telah berkata Imamuna an-Nawawi dalam karya beliau, "al-Adzkaar" pada "bab al-adzkaar al-masyruu`ah fi al-'eiidain" seperti berikut:-

Ketahuilah bahawasanya mustahab hukumnya menghidupkan malam dua hari raya dengan berzikir kepada Allah dan sembahyang serta melakukan lain-lain amalan ketaatan kerana telah warid hadits berhubungan dengannya: "Sesiapa yang menghidupkan malam dua hari raya (yakni malam hari raya `aidil fithri dan malam hari raya 'aidil adha), nescaya tidak akan mati hatinya pada hari matinya segala hati." dan "Sesiapa yang mendirikan malam dua hari raya kerana Allah semata-mata, nescaya tidak akan mati hatinya ketika matinya segala hati". Demikianlah hadits sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam asy-Syafi`i dan Ibnu Majah, dan ianya adalah hadits dho'if yang kami riwayatkan daripada riwayat Abu Umamah secara marfu' dan mawquf, dan kedua-duanya adalah dho'if, akan tetapi hadits-hadits berhubung dengan persoalan fadhail tidaklah mengapa untuk dijadikan amalan sebagaimana telah kami dahulukan sebutannya pada awal kitab ini.

Para ulama telah berbeza pendapat mengenai kadar bagi menghasilkan menghidupkan malam tersebut, maka pendapat yang adzhar ianya tidaklah terhasil melainkan dengan menghidupkan sebahagian besar malam tersebut. Dan terdapat juga qil yang menyatakan bahawa terhasil walaupun dengan sebentar.
Selain daripada itu, maka Syaikh Abdul Hamid Quddus @ Kudus menulis dalam "Kanzun Najaah was Suruur" halaman 111 beberapa amalan yang dianjurkan pada hari raya, antaranya:-

Daripada Junjungan Nabi SAW: "Sesiapa yang mengucapkan سبحان الله و بحمده tiga ratus (300) kali dan dihadiahkan pahalanya kepada kaum muslimin yang telah meninggal dunia, dimasukkan dalam setiap kubur mereka 1000 nur dan dijadikan Allah baginya ketika dia mati 1000 nur dalam kuburnya."
Mudah - mudahan Allah SWT menerima segala amalan kita dan inilah sebahagian lagi zikir yang dianjurkan oleh ulama kita untuk diamalkan pada pagi hari raya.


**************************************
عيد مبارك كل عام و أنتم و أهليكم بخير

Sabtu, September 05, 2009

Haul Habib Muhammad al-Maliki

15 Ramadhan 1430, sudah 5 tahun Prof. Dr. Habib Muhammad bin 'Alawi bin 'Abbas al-Maliki al-Hasani rahimahumUllah meninggalkan kita. Sungguhpun begitu, ribuan muridnya yang bertebar ke seluruh pelosok dunia tetap gigih menyambung usaha beliau untuk meninggikan kalimah Allah. Biografi beliau telah banyak ditulis orang, antara oleh al-Fadhil Sidi Abu Zahrah kat blog beliau al-Fanshuri. Maka di sini kawan tak nak menulis biografi beliau, cuma nak kongsi sikit tulisan beliau dalam karya beliau yang masyhur "Mafaahim Yajibu An Tushahah" pada halaman 45 dinyatakan:-

Allah ta`ala berfirman: "Wahai orang - orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan carilah wasilah untuk menuju kepadaNya", (al-Maidah: 35). Al-Wasilah itu adalah setiap apa yang dijadikan Allah sebagai sebab untuk mendekatkan diri seseorang kepadaNya dan penyampai kepada menunaikan segala hajat olehNya. Maka yang jadi perkara utama dalam bertawassul ialah sesuatu atau seseorang yang dijadikan wasilah itu hendaklah mempunyai kedudukan dan kehormatan di sisi Allah SWT.

Lafaz "al-wasilah" dalam ayat tadi adalah bersifat umum, ianya mencakup bertawassul dengan pribadi-pribadi yang mempunyai keutamaan daripada kalangan pada nabi dan orang - orang sholeh, sewaktu mereka hidup dan selepas kewafatan mereka. Juga ianya mencakup bertawassul dengan amal-amal yang sholeh atas jalan yang diperintah dan boleh bertawassul dengannya walaupun setelah ianya dilakukan (yakni dengan amalan-amalan yang telah dilakukan terdahulu).
Wahai ikhwah yang budiman, beri perhatian bagaimana Buya al-Maliki menjelaskan keumuman makna "al-wasilah" dalam ayat yang mulia tersebut. Jadi tidaklah "al-wasilah" itu terbatas dengan amalan sholeh semata-mata, bahkan umum meliputi berwasilah dengan sebaik-baik ciptaan Allah dari kalangan para anbiya` dan awliya`, yang teratas, dengan mahkotanya segala ciptaan, Baginda Muhammad SAW. Moga rahmat, kasih-sayang, keredhaan Allah atas Buya al-Maliki sentiasa ..... al-Fatihah.


*******************************************
Wawancara Buya al-Maliki

Jumaat, September 04, 2009

Lailatul Qadr

Lailatul Qadr antara hadiah Allah SWT kepada umat ini. Di mana segala amalan yang dilakukan dalam malam tersebut akan digandakan balasannya sehingga melebihi 1000 bulan (bukan sama dengan 1000 bulan tetapi lebih baik daripada itu .... Allahu Allah). Maka hendaklah kita bersungguh - sungguh mencari saat yang teramat berkat ini, janganlah umur kita habis tanpa memperolehi anugerah Allah SWT yang besar ini. Hendaklah kita terima hadiah Allah ini dengan memperbanyakkan amalan-amalan saleh yang diredhai Allah dengan tulus ikhlas semata-mata inginkan keredhaanNya. Telah masyhur Junjungan Nabi SAW menyuruh kita mencarinya pada sepuluh malam yang terakhir dalam bulan Ramadhan yang mulia ini, terutama sekali pada malam-malam yang ganjil padanya. Juga sebahagian ulama telah membuat rumusan mencari Lailatul Qadr seperti yang ese pernah tulis dahulu. Sesiapa yang berhajat bolehlah klik di sini.

Jika kita tidak mampu menghabiskan malam-malam Ramadhan kita dengan banyak berqiyamullail, maka jangan pula kita sampai terlalai menghidupkannya walaupun sekadar dua rakaat. Atau setidak-tidaknya, kita menjaga dan memberi perhatian untuk sembahyang Subuh dan Isya` dengan berjemaah. Dan perbanyakkanlah berdoa dengan doa yang diajarkan Junjungan Nabi SAW kepada Sayyidina Mu`adz RA, agar dengannya Allah sudi memberikan kita inayahNya untuk berzikir kepadaNya, bersyukur atas segala ni'mat kurniaanNya serta menjalani ibadah kepadaNya dengan sebaik-baiknya. Sungguh kita hambaNya yang lemah .... Allahu ... Allah. Doa ini Junjungan pesankan kepada Sayyidina Mu`adz RA agar sentiasa diamalkan setiap lepas sholat, sebagaimana sabdaan mulia baginda SAW yang diriwayatkan dengan sanad yang sahih dalam Sunan Abu Daud dan an-Nasaa-i sebagai berikut:-

Bahawasanya Junjungan Rasulullah SAW telah mengambil tanganku dan bersabda: "Wahai Mu`adz, demi Allah aku mengasihimu". Kemudian baginda meneruskan sabdaan: "Aku wasiatkan kepadamu wahai Mu`adz, jangan engkau tinggalkan berdoa selepas setiap sholat dengan doa: Ya Allah, tolonglah aku untuk berzikir kepadaMu, bersyukur kepadaMu dan perbaikkanlah ibadahku kepadaMu."
Tanpa inayah Allah, pasti kebinasaan menunggu kita.... Allahu .. Allah. Sekarang ese nak kongsikan cuplikan dari apa yang tercatat dalam "Kanzun Najaah was Suruur" halaman 102 karya Syaikh 'Abdul Hamid Qudus @ Kudus rahimahUllah, ulama besar Nusantara yang menjadi tenaga pengajar di Masjidil Haram serta menjadi imam bagi pengikut mazhab asy-Syafi`i di Maqam Ibrahim dalam masjid yang mulia tersebut, sebagai berikut:-

Telah diriwayatkan oleh al-Khathib dalam "at-Tawaarikh" daripada hadits Sayyidina Anas RA yang menyatakan bahawa: " Sesiapa yang sembahyang pada malam Lailatul Qadr akan sholat 'Isya` dan sholat Subuh berjemaah, maka dia telah memperolehi bahagian yang banyak daripada Lailatul Qadr (yakni daripada ganjarannya)." Dan Sayyidah `Aishah RA meriwayatkan bahawa beliau telah bertanya kepada Junjungan Nabi SAW: "Wahai Rasulullah, jika aku bertemu dengan Lailatul Qadr, maka dengan apa aku harus bermohon?" Baginda bersabda: "Katakanlah: 'Ya Allah Engkaulah Maha Pemberi Kemaafan, Maha Dermawan, yang suka memberikan kemaafan, maka maafkanlah akan kesalahan kami."
Juga dinyatakan pada halaman 103 - 104 kitab tersebut akan satu faedah daripada al-'Allaamah al-Wanaaie seperti berikut:-

Telah berkata al-Wanaaie: "Telah meriwayatkan Ibnu 'Abbas secara marfu' bahawa Junjungan Nabi SAW bersabda: " Sesiapa yang mengucapkan 'Tiada tuhan selain Allah yang Maha Penyantun lagi Maha Dermawan, Maha Suci Tuhan yang empunya tujuh petala langit dan arsy yang agung,' (3 kali), maka seumpama dia mendapatkan Lailatul Qadr." Iaitu seseorang yang mengucapkan sedemikian itu pada malam yang disangkanya sebagai Lailatul Qadr dan sangkaannya itu meleset. Sungguhpun meleset, segala amalan saleh yang dikerjakannya pada malam tersebut adalah seolah-olah dikerjakan dalam Lailatul Qadr. Dan telah bersabda Junjungan Nabi SAW: "Seseorang yang membaca Ayatul Kursi pada Lailatul Qadar, lebih disukai Allah ta`ala daripada dia mengkhatamkan keseluruhan al-Quran pada malam-malam selain Lailatul Qadr", ( yakni menunjukkan galakan dan besarnya ganjaran beramal pada malam yang mulia tersebut serta kerugian besar bagi yang meninggalkan beramal dalam malam tersebut).
Idak le ese ketahui kedudukan sabdaan - sabdaan Junjungan SAW tersebut, belum sompek ese mencarinya. Apa-apa pun ese berbaik sangka dengan yang empunya karangan tersebut. Lagipun, tiadalah kesalahan apa-apa mengamalkan sesuatu zikir walaupun tiada warid daripada Junjungan Nabi SAW. Tentang fadhilatnya, terpulanglah kepada Allah SWT yang Maha Berkuasa lagi Maha Pemurah, bukan setakat itu berlobih-lobih lagi pun harus di sisiNya. Allahu Akbar.

********************************************************
Nazam Syaikh Abul Hasan mengenai Lailatul Qadr

Wahai yang bertanya
Tentang lailatul qadar bila ada ia
10 terakhir Ramadhan tempatnya dia
Pada yang gasal diharap adanya
Diketahui ia dengan hari Ramadhan bermula
Jika Ahad dan Rabu mula ia, malam ke-29 itulah dia
Jumaat dan Selasa, ke-27 jadi ia
Khamis mula, ke-25 pula
Jika Sabtu hari pertama, ke-23 malam utama
Jika Isnin pula, malam ke-21 jangan lupa
Inilah kaedah dinaqal ia
Dari kalangan ahli sufi zuhud tak cinta dunia

Selasa, September 01, 2009

Jawapan Bagi Soalan Ibnu Ali

Monday, August 31, 2009

Bila saya sebutkan mutu penulisan ilmiyah dan berita di dalam akhbar Malaysia tidak memuaskan, ada yang terasa hati. Mengapa perlu terasa? Saya cuma menyampaikan pandangan bukannya memaksa untuk orang ramai mengikut pandangan saya.Justify Full
Lebih menguatkan andaian saya ialah bilamana isu Darul Ifta’ Misriyyah(Institusi Fatwa Mesir) mengeluarkan kenyataan bahawa dibenarkan untuk pemain bola sepak kebangsaan Mesir berbuka puasa untuk perlawanan Kejohanan Remaja Dunia bawah 20 tahun.

Kalau penduduk di Malaysia hanya semata-mata membaca apa yang ada di dalam akhbar Malaysia maka sudah tentu akan berlaku syak wasangka terhadap para ulama kita yang terdapat di dalam Institusi Fatwa terkemuka tersebut.

Bila saya mengatakan mutu penulisannya teruk, jangan berasa hati lagi ye? Satu tohmahan yang sangat tidak berasas. Lain yang disebutkan oleh Darul Ifta’, lain pula yang dimaklumkan kepada dunia.

Setelah pulang daripada solat Tarawih dan kelas bersama Syeikhuna Murabbi Dr Yusri Rusydi hafizahullah, saya singgah sebentar membeli akhbar al-Khamis yang bertarikh 27 Ogos 2009.Tertarik dengan berita hadapan berkenaan “ Mengapa Habib Ali al-Jifri hafizahullah tidak pernah masuk ke Mesir sepanjang 7 tahun kebelakangan ini?”.Saya tergerak hati untuk membeli akhbar ini buat mengetahui berita selanjutnya tentang Sang Habib yang sangat dicintai ini. Alhamdulillah baru-baru ini sempat saya bertemu dengan Habib Ali al-Jifri hafizahullah secara bersemuka.Dua kali pertemuan dengannya benar-benar melahirkan kecintaan kepada ahli keluarga Baginda sallallahu alaihi wasallam.Terus terang saya katakan, melihat raut wajahnya sahaja boleh menyebabkan seseorang akan rasa cinta kepadanya.

Saya terfikir “ Ini baru cucunya, kalau Baginda sallallahu alaihi wasallam sendiri bagaimanalah agaknya? Mungkin saya akan terus pengsan jika melihat wajah Baginda sallallahu alaihi wasallam dek kerana cantik dan bercahayanya wajah Baginda sallallahu alaihi wasallam

Saya balik ke rumah dan meneliti satu persatu apa yang diceritakan di dalam akhbar al-Khamis tersebut.Tiba-tiba pandangan saya terpaku pada tulisan al-Alim al-Allamah Syaikhuna Dr Ali Jum’ah hafizahullah, Mufti Besar Kerajaan Mesir berkenaan fatwa pemain bola dibenarkan berbuka puasa. Ramai juga yang bertanyakan kepada saya persoalan ini, tetapi saya tangguhkan dahulu jawapannya sehinggalah saya bertanya sendiri dengan para ulama di sini. Alhamdulillah, saya telah temukan jawapannya pada hari ini.

Kata Syeikh al-Allamah Dr Ali Jum’ah hafizahullah menjawab kekeliruan orang ramai tentang perkara ini :

Seorang pemain bola sepak, terikat dengan kontrak yang dimeterai antaranya dengan kelab atau pasukan tersebut maka ianya dikira seorang yang dibayar gaji diatas pekerjaannya tersebut. Jika pemain yang telah mengikat kontrak ini hanya memperoleh sumber rezekinya daripada pekerjaannya sebagai pemain bola sepak, maka jika terdapat perlawanan yang dilaksanakan pada bulan Ramadhan maka dibenarkan untuknya berbuka puasa untuk perlawanan tersebut jika mutu permainannya akan terjejas disebabkan berpuasa. Ini merupakan rukhsah kepada pemain tersebut kerana dia dianggap sebagai seorang pekerja yang dibayar gaji dan perkerjaannya akan terjejas jika pemain tersebut tidak bertenaga. Ini seperti yang disebutkan oleh ulama Hanafiyah di dalam kitab-kitab mereka, seseorang yang dibayar gaji di dalam tempoh tertentu (kontrak) maka dibenarkan untuknya berbuka puasa pada bulan Ramadhan jika dia tidak mampu untuk berpuasa ketika melaksanakan kerjanya.(Maka pekerjaan kontrak sebegini termasuklah kepada pekerjaan sebagai pemain bola sepak).

Menurut al-Imam Ibn Abidin rahimahullah di dalam kitabnya “ Raddul Mukhtar a’la Durri al-Mukhtar” : ((Di dalam permasalahan kerja kontrak, jika pekerja tersebut masih terdapat pendapatan yang mencukupi untuk dirinya dan keluarganya ( selain pekerjaan yang memerlukan untuknya berbuka puasa pada bulan Ramadhan) maka diharamkan kepada pekerja tersebut untuk berbuka puasa pada Bulan Ramadhan.Tetapi jika dia tidak mempunyai pekerjaan yang lain selain pekerjaan tersebut untuk menampung perbelanjaan keluarganya, jika dengan disebabkan berpuasa tersebut menjejaskan mutu kerjanya maka dibenarkan untuknya berbuka.) dipetik secara ringkas.

Ini hanyalah untuk perlawanan yang terpaksa dibuat pada waktu siang yang menyebabkan seseorang pemain tersebut mungkin tidak akan bertenaga. Manakala untuk latihan, perlulah kepada jurulatih untuk membuat latihan pada waktu malam kerana ianya tidak akan menjejaskan ibadah puasa itu sendiri.Jika pihak pengurusan sebenarnya mampu untuk melaksanakan latihan pada waktu malam tetapi tidak dilaksanakan maka berdosa hukumnya.”

Sudah jelas lagi bersuluh, apa yang diterangkan oleh akhbar Malaysia amat bertentangan dengan apa yang disebutkan oleh Syeikh al-Allamah Dr Ali Jum’ah hafizahullah. Seolah-olah Darul Ifta membenarkan seorang pemain tersebut berbuka puasa pada waktu latihan sekalipun.Ini jelas satu pengkhianatan terhadap institusi agama berprestij ini.

Perlu diingat, para ulama kita yang berada di Darul Ifta adalah para ulama yang benar-benar jitu di dalam ilmunya. Kami yang berada di Mesir lebih mengenali mereka dari segi akhlak dan peribadi mereka berbanding orang yang menyampaikan berita secara tidak benar sebegini.

Kebanyakkan ulama di dalam Darul Ifta’ adalah guru-guru kami di Masjid al-Azhar al-Syarif. Kami sering bertemu mereka dan mengikuti kelas pengajian bersama mereka.Apa yang kami tahu, mereka adalah golongan yang benar-benar menjaga lidah daripada memperkatakan sesuatu hukum mengikut hawa nafsu. Setiap hukum yang dikeluarkan pasti ada sandarannya. Maka janganlah disebabkan terlalu mempercayai akhbar di Malaysia menyebabkan kita tertipu dan menjadi kurang beradab dengan para ulama yang bertaqwa ini.

Berhati-hati sebelum keluarkan pernyataan. Ingat tu!!

Mohd Nazrul Abd Nasir,
Al-Azhar University,
Kaherah Mesir

{ Dipetik daripada blog Dari Anjung Al Atrak}