Hafiz Ghulam Sarwar al-Haj rahimahullah adalah seorang ulama dan ilmuan Islam yang dilahirkan di Lahore, India/Pakistan. Beliau dilahirkan pada 29 Disember 1873. Beliau adalah seorang anak yang cerdik, ketika berusia 3 tahun, beliau sudah dihantar untuk belajar al-Quran dan mendalami agama. Pada usia 5 tahun beliau sudah memasuki alam persekolahan formal. Beliau berjaya untuk menghafal al-Quran dalam usia 11 tahun. Beliau menamatkan pengajian di peringkat sarjana pada tahun 1894 di Universiti Punjab dan pada tahun 1896 beliau menamatkan pengajiannya di St. John's College, Universiti Cambridge. Seterusnya beliau meneruskan pengajian dalam pengkhususan Bahasa Arab di Imperial Institute of Modern Languages sehingga tamat pada tahun 1900. Setelah tamat pengajian, beliau memilih untuk menyertai perkhidmatan awam dengan pihak kolonial British di Negeri-Negeri Selat.
Sepanjang tempoh perkhidmatan dengan pihak koloni, Hafiz Ghulam Sarwar memegang berbagai jawatan dalam kerajaan tersebut. Menariknya, di antara jawatan yang pernah disandang oleh beliau adalah sebagai Mufti Pulau Pinang. Di antara sebab pemilihan beliau tentulah kerana ilmu agama yang ada pada dirinya. Beliau aktif berdakwah, berceramah dan menulis mengenai Islam dalam Bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa lain yang beliau kuasai. Beliau turut menterjemah al-Quran dalam Bahasa Inggeris. Terjemahan beliau ini, walaupun tidak semasyhur terjemahan sahabat beliau, Abdullah Yusuf Ali, namun ada keistimewaannya kerana ia lebih ringkas dan mudah untuk difahami oleh orang biasa, terutama sekali yang bahasa ibundanya bukan Inggeris. Terjemahan beliau ini juga kerap menjadi rujukan kepada penterjemah-penterjemah yang datang kemudian seperti Abdullah Yusuf Ali dan lain-lainnya. Di antara karya lain beliau ialah "The Word of God and The Wonders of Science", "Philosophy of The Quran" dan "Mohammad The Holy Prophet." Beliau juga meninggalkan karya tulis dalam bahasa Parsi dan Urdu dalam berbagai topik agama Islam.
Terjemahan berbahasa Inggeris yang berjodol "Translation of The Holy Qur-an" telah beliau siapkan ketika beliau masih berada di London. Ianya pertama kali diterbit dan dicetak pada tahun 1928 di England, menjadikan ianya antara terjemahan awal al-Qur`an dalam Bahasa Inggeris yang dilakukan oleh seorang Muslim. Yayasan Restu telah mencetak semula terjemahan tersebut bersekali dengan al-Quran dalam satu cetakan yang bermutu lagi indah. Mufti Hafiz Ghulam Sarwar rahimahullah meninggalkan dunia yang fana ini pada 13 Disember 1954 di Pulau Pinang, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau dan menempatkannya bersama para shalihin..... lahumul Fatihah.
Dimuatkan pada halaman - halaman awal terjemahan al-Quran tersebut dua teks kuliah yang pernah disampaikan oleh Mufti Ghulam Sarwar sekitar tahun 1924 dan 1925 di London dan Singapura. Pada halaman 37 terjemahan terbitan Yayasan Restu, beliau menyatakan: ...In the spiritual realm Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam is the refulgent star or self-illuminating lamp. His light is not borrowed from other luminaries. It is a spark of the light of the Almighty. We ordinary human beings, are like pieces of flint-stones. No light comes out of us till we are struck together, but Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam is himself a light-giving lamp. His soul is illumined by the light of Allah, and illumines those that come in contact with it. How can others be like him? "Is he then whose heart Allah has expanded for Islam so that He is upon a light from his Lord (like a disbeliever)?" (Al-Zumar, 22). That is Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam. Is he like others whose hearts are closed to Islam? Certainly not. But we can walk in the light of Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam, the light of Islam, the light of Allah.....
Pada halaman 41, Hafiz Ghulam Sarwar menukil hadis yang masyhur mengenai Nur Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam yang telah dicipta Allah `azza wa jalla 2000 tahun sebelum penciptaan Nabi Adam `alaihis salam. Beliau rahimahullah menyatakan: Our Holy Prophet shallaAllahu `alaihi wa sallam is reported to have said: " I was the light with Allah the Exalted before Adam was created by two thousand years. This light was praising the glory of Allah the Exalted, so were the angels with His glorification, so that when Allah the Exalted created Adam He put this light in his clay and Allah sent me down towards the earth in Adam's back; and bore me up in the Ark in Nuh's back; and put me in the back of Ibrahim, the friend of Allah, when he was thrown towards the fire; and He continued to transfer me from sacred backs towards pure and high pedigreed wombs until He brought me out between my two parents in holy wedlock.".....
Maka janganlah terlalu allergic dengan "Nur Muhammad", sehingga membuat tuduhan dan tohmahan yang bukan-bukan mengenainya. Ingat jika seorang ulama yang menolaknya, maka ada 10 yang lain menerimanya. Jauhilah perbuatan mengutuk atau mencaci atau merendah-rendahkan pegangan dan fahaman mengenai Nur Muhammad. Sebagaimana yang telah kerap dinyatakan bahawa yang salah dan sesat adalah penyelewengan dan tafsiran songsang mengenai Nur Muhammad. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan, berapa banyak ajaran suci Islam yang telah disalahfahami atau diselewengkan oleh golongan tertentu? Maka apakah wajar, kita menyalahkan Islam atau jihad, kerana ada tafsiran yang salah daripada segelintir manusia? Jadi janganlah kerana tafsiran yang salah atau pemahaman yang songsang tersebut, maka kita menghukum bahawa konsep Nur Muhammad semuanya karut dan sesat. Telah terbukti bahawa jumhur ulama menerimanya dengan kefahaman yang benar dan terbukti juga bahawa asas pegangan mereka bukan hanya satu Hadis Jabir semata-mata. Penolakan terhadap Hadis Jabir tersebut juga perlu kepada penelitian kerana penolakannya hanya kerana pihak - pihak tersebut gagal menemuinya dalam Mushannaf Abdul Razak yang beredar pada masa ini dan/atau gagal menemui sanadnya dan/atau matan mana Hadis Jabir yang dimaksudkan.
Terjemahan berbahasa Inggeris yang berjodol "Translation of The Holy Qur-an" telah beliau siapkan ketika beliau masih berada di London. Ianya pertama kali diterbit dan dicetak pada tahun 1928 di England, menjadikan ianya antara terjemahan awal al-Qur`an dalam Bahasa Inggeris yang dilakukan oleh seorang Muslim. Yayasan Restu telah mencetak semula terjemahan tersebut bersekali dengan al-Quran dalam satu cetakan yang bermutu lagi indah. Mufti Hafiz Ghulam Sarwar rahimahullah meninggalkan dunia yang fana ini pada 13 Disember 1954 di Pulau Pinang, semoga Allah mencucuri rahmat ke atas beliau dan menempatkannya bersama para shalihin..... lahumul Fatihah.
Dimuatkan pada halaman - halaman awal terjemahan al-Quran tersebut dua teks kuliah yang pernah disampaikan oleh Mufti Ghulam Sarwar sekitar tahun 1924 dan 1925 di London dan Singapura. Pada halaman 37 terjemahan terbitan Yayasan Restu, beliau menyatakan: ...In the spiritual realm Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam is the refulgent star or self-illuminating lamp. His light is not borrowed from other luminaries. It is a spark of the light of the Almighty. We ordinary human beings, are like pieces of flint-stones. No light comes out of us till we are struck together, but Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam is himself a light-giving lamp. His soul is illumined by the light of Allah, and illumines those that come in contact with it. How can others be like him? "Is he then whose heart Allah has expanded for Islam so that He is upon a light from his Lord (like a disbeliever)?" (Al-Zumar, 22). That is Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam. Is he like others whose hearts are closed to Islam? Certainly not. But we can walk in the light of Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam, the light of Islam, the light of Allah.....
Pada halaman 41, Hafiz Ghulam Sarwar menukil hadis yang masyhur mengenai Nur Muhammad shallaAllahu `alaihi wa sallam yang telah dicipta Allah `azza wa jalla 2000 tahun sebelum penciptaan Nabi Adam `alaihis salam. Beliau rahimahullah menyatakan: Our Holy Prophet shallaAllahu `alaihi wa sallam is reported to have said: " I was the light with Allah the Exalted before Adam was created by two thousand years. This light was praising the glory of Allah the Exalted, so were the angels with His glorification, so that when Allah the Exalted created Adam He put this light in his clay and Allah sent me down towards the earth in Adam's back; and bore me up in the Ark in Nuh's back; and put me in the back of Ibrahim, the friend of Allah, when he was thrown towards the fire; and He continued to transfer me from sacred backs towards pure and high pedigreed wombs until He brought me out between my two parents in holy wedlock.".....
Maka janganlah terlalu allergic dengan "Nur Muhammad", sehingga membuat tuduhan dan tohmahan yang bukan-bukan mengenainya. Ingat jika seorang ulama yang menolaknya, maka ada 10 yang lain menerimanya. Jauhilah perbuatan mengutuk atau mencaci atau merendah-rendahkan pegangan dan fahaman mengenai Nur Muhammad. Sebagaimana yang telah kerap dinyatakan bahawa yang salah dan sesat adalah penyelewengan dan tafsiran songsang mengenai Nur Muhammad. Ini bukanlah sesuatu yang menghairankan, berapa banyak ajaran suci Islam yang telah disalahfahami atau diselewengkan oleh golongan tertentu? Maka apakah wajar, kita menyalahkan Islam atau jihad, kerana ada tafsiran yang salah daripada segelintir manusia? Jadi janganlah kerana tafsiran yang salah atau pemahaman yang songsang tersebut, maka kita menghukum bahawa konsep Nur Muhammad semuanya karut dan sesat. Telah terbukti bahawa jumhur ulama menerimanya dengan kefahaman yang benar dan terbukti juga bahawa asas pegangan mereka bukan hanya satu Hadis Jabir semata-mata. Penolakan terhadap Hadis Jabir tersebut juga perlu kepada penelitian kerana penolakannya hanya kerana pihak - pihak tersebut gagal menemuinya dalam Mushannaf Abdul Razak yang beredar pada masa ini dan/atau gagal menemui sanadnya dan/atau matan mana Hadis Jabir yang dimaksudkan.