Isnin, Julai 02, 2018

Basmallah Wasiat Hujjatul Islam

Setelah lama menyepi, faqir mulakan tulisan dengan entri berkaitan pembuka bicara, kalimah suci basmallah, mudah-mudahan diberkati Allah, awwalan wa akhiran, berkekalan sepanjang zaman. Basmallah, ucapan yang ringan untuk dilafazkan namun mempunyai keistimewaan yang amat luarbiasa. Mudah-mudahan, kita ditaufikkan Allah untuk sentiasa ingat dan membaca lafaz yang mulia ini ketika memulakan setiap pekerjaan yang elok, juga pada setiap gerak dan diam kita. Sebelum itu, faqir ingin mengingatkan bahawa dalam selok-belok Bahasa 'Arab, ada  kaedah yang dinamakan an-naht, berfungsi meringkas rujukan atau mendefinasi  beberapa rangkaian kalimah kepada satu terma ringkas yang merujuk kepadanya, seperti basmallah itu merujuk kepada ungkapan yang berkat BismillAllahir Rahmanir Rahim, hauqalah itu merujuk kepada La hawla wa la quwwata illa billah, hamdallah itu merujuk kepada Alhamdulillah, hasballah itu merujuk kepada ucapan hasbiyaAllah dan lain-lain lagi. Jadi bila disuruh membaca basmallah, jangan pula dibaca basmallah, basmallah, basmallah, tapi ucapkanlah Bismillahir Rahmanir Rahim.

Dr. Sayyid Muhammad al-Maliki rahimahullah dalam karya beliau "Abwaabul Faraj" menukil pada halaman 117 akan perkataan Hujjatul Islam al-Ghazali radhiyaAllahu `anhu yang menyatakan:-

Telah berkata Imam al-Ghazali rahimahullahu ta`ala tentang keistimewaan kalimah al-basmallah: Ketahuilah bahawasanya keistimewaan-keistimewaannya (yakni al-basmallah) itu amat banyak sehingga tidak dapat dihitung dan tidak dapat dikira. Namun aku berwasiat kepadamu, wahai saudaraku kerana Allah (yakni saudara seagama), jadikanlah segala pekerjaan atau urusanmu diawali dan dibuka dengan "Bismillah", ketika engkau (hendak) duduk, berdiri, tidur, berwudhu`, shalat dan membaca. Sesiapa yang melakukannya dalam keadaan-keadaan tersebut, Allah akan memudahkan dia menghadapi sakaratul maut, memudahkan dia menjawab soalan Munkar dan Nakir, menghindarkan  dia daripada kesempitan kubur, melapangkan kuburnya serta meneranginya.
Allahu ... Allah, sungguh besar rahmat dan nikmat yang disediakan Allah kepada hamba-hambaNya. Sungguh rugi sesiapa yang enggan menerima dan meraihnya. Oleh itu, biasakan dan lazimkanlah ucapan basmallah di bibir-bibir kita dan biarlah pemahaman dan kefahamannya menancap kukuh dalam hati sanubari kita. 

2 ulasan:

AyaqSejuk berkata...

Allah... Lama ternanti entry sidi. Sy follow blog sidi dr awal entry lg. T. Kasih. Semoga Allah merahmati sidi

AyaqSejuk berkata...

Allah... Lama ternanti entry sidi. Sy follow blog sidi dr awal entry lg. T. Kasih. Semoga Allah merahmati sidi