Selasa, Julai 29, 2008

Wahhabi Bukan Sunni

Alhamdulillah, terima kiriman daripada Sidi Abu Zahrah, antaranya kitab "ad-Durratun Naafi'ah fi Asyraathis Sa'ah" karya Syaikh Utsman Jalaluddin Penanti. Dulu ambo ada kitab ni, tapi pastu pass three pass four tak return return, nasib baik Sidi Abu Zahrah kasi copy se, syukran jazilan. Insya-Allah, dah dapat ni kena tunai janji plak nak kasi secopy kat kawan (harap sabar no. ambo gi sepotet dulu, nanti ambo anta se).

Berbalik kepada Syaikh Utsman Penanti, sapa yang tak kenal ilmu, warak dan ketokohan beliau. Murid Tok Kenali dan pengasas pondok Manabi'ul Ulum yang terkenal sehingga sekarang. Rupa-rupanya beliau sejak dahulu lagi telah memberi peringatan mengenai kebejatan puak Wahhabi ni. Dalam kitabnya itu, beliau terang-terang menyatakan bahawa PUAK WAHHABI IALAH PUAK YANG KELUAR DARIPADA AHLUS SUNNAH WAL JAMA'AH. Ni kalu nak marah ngan ambo tak kene ni, sebab ni bukan kata ambo tapi kata orang alim besar Tanah Melayu, Tok Syaikh Utsman Penanti rahimahUllah.

Moh kita tengok tulisan Syaikh Utsman Penanti pada halaman 15-16 dalam bab "Kenyataan Alamat Kiamat Yang Telah Jatuh", dinyatakan, antara lain:-

....... Puak Mariqin (yang mencarikkan dan yang merosakkan agama) dan telah menyuruh oleh Nabi s.a.w. akan bahawa kami berperang bersama - sama dengan 'Ali akan puak Mariqin itu, maka tiada kami lihat akan mereka itu kemudian daripada itu. Maka difaham daripada hadis ini bahawasanya zaman segala sahabat Nabi ada puak yang merosakkan agama, maka istimewa pula pada masa kita ini.

Dan diriwayat daripada Abi Sa'id akan hadis yang marfu' (yang berhubung sanadnya dengan Nabi) bahawasanya lagi akan dikeluarkan daripada ahli puak Mariqin ini oleh satu kaum yang membaca ia akan kitab Allah (Quran) pada hal otaknya masih basah, maka tiada melampaui ia akan halqum mereka itu (di dalam hati) bahkan pada mulut jua, lagi mencarik oleh mereka itu akan agama sebagaimana mencarik oleh anak panah akan tempat lontar, lagi membunuh mereka itu akan ahli Islam dan meninggalkan oleh mereka itu akan segala kafir yang menyembah akan berhala daripada bunuh. Bersabda Nabi: "Demi Allah, jikalau aku dapat akan mereka itu di dalam masa aku, nescaya aku bunuh akan mereka itu sebagai bunuh kaum 'Aad dan kaum Tsamud."

Dan dikehendakkan dengan suatu kaum itu ialah kaum yang keluar daripada Ahlus Sunnah wal Jama'ah seperti kaum Wahhabi dan kaum Rafidhi dan yang lain daripada mereka itu, kerana diriwayat hadis Ibnu 'Umar daripada Nabi s.a.w. bersabda ia akan keluar oleh manusia daripada pihak masyriq Madinah, hal keadaan mereka itu membaca oleh mereka itu akan Quran padahal tiada melampaui ia akan segala halqum mereka itu. Tiap-tiap diputuskan suatu kurun, nescaya digantikan oleh kurun yang lain pula hingga akhir mereka itu berhubung dengan keluar dajjal bersama-sama dengan Nabi 'Isa a.s. Kerana puak Wahhabi dan Rafidhi itu diam mereka itu pada pihak masyriq Makkah Madinah dan mereka itulah membaca akan Quran tiada melampaui ia akan halqum mereka itu. Bahkan pada mulut jua, tiada mesra ia pada memberi faedah ia akan mengikut mereka itu akan barang yang menyuruh ia akan mereka itu.
Allahu ... Allah, begitulah tulisan Syaikh Utsman Penanti berhubung puak Wahhabi yang dianggapnya sebagai terkeluar daripada kelompok Ahlus Sunnah wal Jama'ah. Lihat sahaja betapa mudahnya puak-puak ini mengeluarkan hujjah dengan nas al-Quran yang ditafsir mengikut fahaman mereka, tetapi sayang nas-nas tersebut digunakan untuk menghukum orang yang tidak sefaham dengannya sebagai kafir, musyrik, mubtadi' dan sebagainya. Ini bid'ahhhhhh, harrraaaaaaaaaaaammmmmmm, sesaaaaattttttt dan sebagainya. Hujjah orang lain deme tak nak dengar, khilafiyyah dianggap sebagai perkara pokok dan usul agama. Bukannya nak bawak orang ke jalan Allah tetapi nak memecahbelahkan perpaduan umat yang telah sedia ada. Ngan kapiaq tak berani pulak deme nak berhujjah, dengan kapiaq buleh plak deme tasamuh. Macam Mamat kat Indera Kayangan tu, dengan kapiaq buleh plak kata- tak pa buleh jawab salam orang kapiaq sebab ada khilaf ulama dalam hal ini, bahkan sampai buleh hukumkan wajib menjawab salam kapiaq zaman ini atas alasan ianya kewajipan dari segi nas dan dakwah, tetapi kenapa masuk bab-bab Barzanji, marhaban, baca yaasin, talqin, tahlil, kamu garang sangat, takkah itu pun termasuk perkara khilaf? Kalu ko tak nak, itu ko punya pasal, karang ko mati kita humban je dalam lubang kubuq. Tapi yang ko sibuk ngan orang nak buat tahlil, buat talqin apasal. Betul sungguhlah apa yang Tok Syaikh Utsman tulis dalam kitabnya tersebut, rahmat Allah atas beliau .... al-Fatihah.

1 ulasan:

KorbanDemokrasi berkata...

Saudara Abu Muhammad yang dikasihi,
ASSALAMU'ALAIKUM!

Khusus buat Wahhabi Salafi, Salafi Muktazili, Rafidhi dll yang sesat lagi menyesatkan. Firman Allah subhanahu wata'ala;

"Firman Allah subhanahu wata’ala:

“Apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman", mereka menjawab: "Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?" Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak tahu. (13) Dan bila mereka berjumpa dengan orang-orang yang beriman, mereka mengatakan: "Kami telah beriman." Dan bila mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka [6] mereka mengatakan: "Sesungguhnya kami sependirian dengan kamu, kami hanyalah berolok-olok". (14) Allah akan [membalas] olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan mereka. (15) Mereka itulah orang yang membeli kesesatan dengan petunjuk, maka tidaklah beruntung perniagaan mereka dan tidaklah mereka mendapat petunjuk. (16)
(Surah Al-Baqarah)

NauzubiLlahi min dzalik, waLlahu'alam.

TOK PAKIR KORBAN DEMOKRASI