Selasa, November 29, 2005

Wahhabi

Setelah disiarkan muka hadapan Mingguan Malaysia tentang Wahhabi, maka ramai le peminat dan pengikut setia yang tampil mempertahankannya secara direct dan indirect. Antara tulisan yang seolah-olah tidak menyokong Wahhabi tetapi berisikan sokongan ialah yang ditulis dalam ruangan Pendapat oleh Khairul Effendi Hashim. Mamat ni dalam baik dia kenakan mazhab kita. Betul le isu khilafiyyah biar le jadi khilafiyyah, persoalannya siapa yang hentam siapa ni. Elok-elok orang baca Yaasin malam Jumaat, dia orang hentam kata bid`ah. elok-elok orang baca talqin, dia orang kata bid`ah, jadi Cik Khairul nasihat awak tu dah tersilap tuju, sepatutnya ianya ditujukan kepada puak Wahhabi kaum mudah bukannya kami yang Sunniyun Syafi`iyyun ini.
Membaca tulisan Khairul Effendi Hashim disiarkan pada 29/11/2005, kita nyatakan bahawa tidak salah berbeza pendapat tentang hukum fiqh seperti diperselisihkan ulama, tetapi perbezaan tersebut hendaklah ditangani dengan tasamuh dan lapang dada tanpa perasaan fanatik dan taksub dengan pegangan sendiri sehingga membid`ahkan atau mengkhurafatkan orang lain. Justru sikap tasamuh dan toleransi ini telah lama diamalkan oleh masyarakat Islam Ahlus Sunnah wal Jamaah. Lihat sahaja sejarah Makkah dan Madinah sebelum dikuasai puak pelampau Wahhabi, umat Islam bebas mengamalkan mazhab masing-masing di depan Baitullah dan di depan Junjungan Nabi s.a.w. tanpa sekatan dan halangan. Depan Baitullah masing-masing bersembahyang mengikut imam masing-masing. Adakah ini perpecahan ? Justru tidak, kerana pada masa tersebut umat Islam dengan Khilafah Uthmaniyyah bermazhab Hanafi menguasai dunia. Puak Wahhabi mana kecemerlangannya ? Sehingga sekarang menjadi khadam kepada Amerika dan Barat, mulia ke gitu ?????? Inilah toleransi umat Ahlus Sunnah wal Jamaah mazhab 4. Apabila Wahhabi mengambil alih dua tanah suci, maka diharamkan perlaksanaan mazhab-mazhab Ahlus Sunnah wal Jamaah, sehingga tidak dibenarkan ulama-ulama mengajar fiqh mazhab di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi. Hanya fahaman mereka sahaja yang dibenarkan untuk diajar. Imam-imam dua masjid suci tersebut pula dipaksa untuk bersholat mengikut cara dan pegangan mereka. Sehingga sekarang tidak pernah ada Imam Masjidil Haram atau Masjidin Nabawi yang bersholat mengikut mazhab Syafi`i. Inilah taksub mazhab yang dipegang oleh puak Wahhabi, jika benar mereka bertasamuh dan berlapang dada dengan perbezaan pendapat, kenapa tidak dilantik Imam bermazhab Syafi`i, yang merupakan satu mazhab yang dominan di Hejaz sebelum kedatangan Wahhabi dan masih lagi dominan tetapi tertekan, untuk mengimamkan sholat secara bergilir dengan mazhab-mazhab lain. Wahhabi seperti Syiah hanya mahu kita Ahlus Sunnah wal Jamaah bertasamuh dengan mereka tetapi mereka sendiri memenangkan pendapat mereka atas pendapat kita dan mereka akan menekan serta menindas kita apabila mempunyai kuasa. Saya suka mengutarakan nukilan Prof. Dr. Muhammad Abu Zahrah, seorang ulama terbilang Mesir, dalam kitabnya "Tarikh Mazahib" di mana beliau menyatakan : "Patut dicatat, bahawa ulama Wahhabiyyah berkeyakinan bahawa pendapat mereka benar dan sama sekali tidak mungkin salah, sementara pendapat selain mereka adalah salah dan tidak mungkin benar." Pegangan inilah yang membuat mereka berbeza dengan mazhab Ahlus Sunnah yang 4 yang mempunyai pegangan "Mazhabku benar tetapi berkemungkinan salah, dan mazhab selain mazhabku salah tetapi berkemungkinan benar." Inilah pegangan yang selamat dari ketaksuban dan fanatik yang menimbulkan kekecohan dalam masyarakat. Justru, tulisan Khairul Effendi sepatutnya ditujukan kepada puak Wahhabi di Malaysia ini. Dalam masyarakat kita yang sejak awal memeluk Islam bermazhab Syafi`i, apa perlunya ditimbulkan isu-isu khilafiyyah yang menyalahi mazhab ini ditimbulkan sehingga menyebabkan perpecahan dan kekecohan dalam masyarakat. Rata-rata orang kita berqunut, bertahlil dan membaca talqin, kenapa pula hendak dirubah, bukankah ini perkara khilaf, kalau sudah khilaf biarkan sahaja mereka berpegang dan beramal dengan keyakinan mereka tersebut. Ingat kata pepatah Melayu, "masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu menguak". Oleh itu elok dinasihatkan kepada puak-puak Wahhabi agar jangan lagi ditimbulkan isu-isu khilafiyyah.

Tiada ulasan: