Jumaat, Jun 17, 2016

Pahala Daripada Tarawih

Habib Ahmad bin Umar asy-Syathiri rahimahUllah dalam kitab beliau yang masyhur "al-Yaqutun Nafis" memberikan penjelasan berhubung Shalat Tarawih sebagai berikut:- 
"Shalat Tarawih itu 20 rakaat, ....... iaitu sebanyak-banyak rakaatnya. Kalau dikurangkan kepada sebahagian daripada 20 rakaat tersebut (yakni dibuat kurang daripada 20 rakaat), ianya masih sah dan diberi pahala atasnya pahala Shalat Tarawih. Namun ada pendapat lemah (qil) yang menyatakan sebaliknya."
Selanjutnya, anak kepada pengarang, Habib Muhammad bin Ahmad bin Umar asy-Syathiri rahimahUllah dalam syarah beliau bagi karya ayahandanya tersebut memperjelaskan lagi bahawa sekurang-kurang Shalat Tarawih adalah 2 rakaat. Maka dari keterangan tersebut, kita dapat memahami bahawa apa yang dikatakan oleh tuan-tuan guru bahawa sekurang - kurang Shalat Tarawih itu 4 rakaat adalah merujuk kepada sekurang-kurang sempurnanya satu Shalat Tarawih adalah 4 rakaat. Oleh itu, jika seseorang melakukan 4 rakaat Shalat Tarawih dengan syaratnya (yakni 4 rakaat mesti dengan 2 salam), maka terhasillah baginya pahala menyempurnakan satu Shalat Tarawih. Manakala, jika dia hanya melakukan 2 rakaat sahaja, maka sahlah Shalat Tarawihnya, namun dia hanya mendapat pahala melakukan sebahagian daripada Shalat Tarawih dan bukannya pahala satu Shalat Tarawih yang sempurna. Selanjutnya, seseorang yang melakukan 20 rakaat, maka dia telah memperolehi pahala 5 Tarawih dan inilah sebanyak-banyak Tarawih menurut pendapat jumhur ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah. Bagi yang melakukan 8 rakaat, terhasil juga baginya pahala melaksanakan 2 Tarawih. Maka jelas bahawa melaksanakan Shalat Tarawih kurang daripada 20 rakaat adalah sah dan tetap dianggap sebagai sebahagian daripada Tarawih.

Perkara ini sebenarnya telah dinyatakan oleh Imam Ibnu Hajar rahimahUllah dalam "Tuhfatul Muhtaj" dan diperjelaskan lagi oleh Imam asy-Syirwani rahimahUllah dalam hasyiah beliau atas Tuhfah pada halaman 246, juz 2, dinyatakan sebagai berikut:-

"(Dan demikian pula bagi yang mendatangkan dengan sebahagian daripada Tarawih  ... iaitu seperti dipendekkan Shalat Tarawih atas 8 rakaat, maka diberi pahala atasnya pahala shalat yang dianggap keadaannya sebagai sebahagian daripada Tarawih (kawniha minat Tarawih), walaupun dia berniat dari awalnya lagi untuk melakukan hanya 8 rakaat sebagaimana yang biasa dilakukan di sebahagian tempat."
 Oleh itu, tok sahlah nak berbalah, kerana jelas bahawa wujud ikhtilaf antara ulama mengenai persoalan ini. Namun pendapat yang kuat menyatakan bahawa seseorang yang melakukan 8 rakaat sahaja tetap dianggap sah shalatnya dan shalatnya itu dianggap sebagai sebahagian daripada Tarawih. Tambahan pula, persoalan pahala ini termasuk urusan Allah ta`ala, yang penting perlaksanaannya masih berada dalam ketentuan hukum dan tidak melanggar syariat yang ditetapkan. Juga tidak kurang penting adalah menjaga adab dan akhlak, dah hang tau nak shalat 8 rakaat kat masjid yang buat 20, tok sahlah hang berdiri belakang tok imam saf depan, hang duduklah saf belakang, abis 8 senang hang cabut dan taklah mengganggu kelancaran mereka yang nak meneruskan shalat mereka. Faham !!!! Ada akai pakai .... jangan marah.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

:) tak marah. T. Kasih sidi,mohon share

Muhd Fadhil berkata...

Ahamdulillah, terima kasih atas perkongsian. Lama dh x jenguk blog tuan.