Selasa, Ogos 07, 2018

Syaikh Zainuddin Sarawak

Syaikh Zainuddin rahimahullah, atau yang diberi gelar oleh gurunya, Syaikh Muhammad 'Ali bin  Husain al-Maliki al-Makki sebagai al-'Alim, al-Majid, al-Laudza`ie (orang yang tabah, pintar, cerdik, cerdas lagi fasih akan lisannya), al-Fadhil, al-Hamid, asy-Syaikh Muhammad Zainuddin, adalah salah seorang ulama besar berketurunan Melayu Sarawak yang mengajar dalam Masjidil Haram. Beliau adalah anak kepada seorang lagi ulama terbilang, guru besar dalam Masjidil Haram iaitu al-'Alim al-'Allaamah al-Humam Syaikh 'Utsman as-Sirwaqi (as-Sarawaki) rahimahullah. Syaikh Zainuddin adalah anak Syaikh 'Utsman Sarawak dengan isteri beliau yang bernama Hajjah Fathimah, orang Arab Madinah. Syaikh Zainuddin sejak kecil dididik dan diasuh oleh ayahanda beliau tersebut dan juga para ulama Haramain ketika itu. Di antara guru-guru beliau adalah Syaikh Muhammad Amin Ridhwan, Syaikh Abdul Karim ad-Dagestani, Syaikh Sa`id al-Yamani, Syaikh Umar BaJunaid, Syaikh Muhammad 'Ali al-Maliki dan ramai lagi, rahimahumullah. Setelah selesai pengajian dan mantap keilmuannya, Syaikh Zainuddin telah ditauliahkan oleh para ulama Mekah untuk mengajar dalam Masjidil Haram yang mulia. Ketinggian ilmu dan akhlak beliau telah menarik hati ramai penuntut ilmu untuk berguru dengan beliau. Bahkan dikisahkan bahawa ulama pengasas Nahdlatul Wathan, organisasi Islam terbesar dan paling berpengaruh di Pulau Lombok, Nusa Tenggara Barat, Indonesia, Tuan Guru KH Zainuddin bin KH Abdul Majid, asal namanya adalah Muhammad Saggaf, namun ditukar oleh ayahanda beliau kepada Zainuddin kerana kagum dan tertarik hati dengan keilmuan, akhlak dan perwatakan gurunya iaitu Syaikh Zainuddin Sarawak. Selain duduk mengajar di Masjidil Haram, Syaikh Zainuddin juga merantau atau dalam istilah tempatan "berfaqir" untuk berdakwah dan menyebarkan ilmu di berbagai pelusuk rantau Melayu. Ketika wafat ayahandanya, Syaikh 'Utsman Sarawak, di Mekah al-Musyarrafah, beliau tidak ada di sana kerana ketika itu beliau sedang berfaqir di Ampenan, Pulau Lombok, Nusa Tenggara Barat. Bahkan  nafas terakhir beliau hembuskan pada tahun 1933M ketika dalam perantauan. Beliau juga dimakamkan di perantauan, jauh dari tanah kelahirannya, iaitu di Surabaya, Pulau Jawa. Moga-moga Allah mencucuri rahmat yang berpanjangan ke atas beliau dan ayahanda beliau bi hurmatil Fatihah.

Tidak banyak yang dapat diperolehi mengenai sejarah hidup Syaikh Zainuddin rahimahullah dari karya-karya tulis. Sumber lisan juga tidak banyak diketahui, mungkin sifat khumul Syaikh 'Utsman telah turun menjadi tabiat anak cucunya, sehingga mereka tidak suka "berdengah" dengan kehebatan dan ketokohan datuk - datuk mereka yang merupakan ulama besar. Faqir sendiri yang pernah tinggal berjiran dengan salah seorang anakanda Syaikh Zainuddin dan berkawan dengan cucu-cucu Syaikh Zainuddin tidak pernah sekali pun mendengar mereka menyebut tentang latar belakang keturunan keluarga mereka. Makanya, dahulu tiada hol-hol "grand" bagi tokoh - tokoh ini yang dianjurkan oleh para waris mereka di tempat faqir walaupun terdapat ramai keturunan beliau. Ini tidak bererti tiada hol dilakukan, melakukan peringatan hol sudah menjadi tradisi masyarakat kat tempat faqir sejak dahulu walaupun menghadapi tentangan daripada so called "pembasmi bid`ah". Ada dibuatkan holnya, namun dalam skala kecil melibatkan ahli keluarga dan jiran tetangga sahaja. Bahkan, pernah satu masa, ketika dicadangkan kepada salah seorang waris beliau agar diadakan majlis hol yang agak besar seperti holnya para ulama di Tanah Jawa, beliau menampakkan keberatan dengan alasan "takut kembang idung".

Namun melihat dari sudut motivasi, memperingati jasa dan bertabarruk dengan para ulama, maka tiada masalah jika diadakan hol-holnya para ulama, yang penting niat dan keikhlasan kita dalam melakukannya. Bahkan mengadakan hol itu boleh dianggap sebagai salah satu langkah untuk menuruti anjuran Junjungan Nabi shallaAllahu 'alaihi wa sallam  agar kita menyebut dan memperingati kebaikan - kebaikan orang mati, sebagaimana diriwayatkan oleh para ahli hadits di antaranya Imam Tirmidzi dan Imam Abu Daud yang menyatakan bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: "Sebutlah / Ingatlah kamu akan kebaikan-kebaikan orang-orang yang telah mati daripada kalangan kamu dan tahanlah diri kamu daripada menyebut keburukan-keburukan mereka."

Alhamdulillah, pihak ABIM dengan kerjasama Jabatan Agama Islam Sarawak, atas inisiatif akhinal karim Ustaz Fazril Saleh hafizahullah, telah berjaya mengadakan sambutan bagi memperingati 100 tahun wafatnya Syaikh 'Utsman as-Sarawaki rahimahullah. Bahkan Ustaz Fazril telah menerbitkan semula kitab manakib Syaikh 'Utsman karangan Syaikh Zainuddin yang berjodol Nafahatur Ridhwan fi Manaqibisy Syaikh 'Utsman. Mudah-mudahan segala amalan pihak-pihak tersebut diberi setinggi-tinggi ganjaran oleh Allah azza wa jalla dan bermanfaat untuk seluruh umat, khasnya umat Islam di Sarawak..... Allahumma aamiin.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Allah humma amin. Alhamdulillah. Dpt kenal Ulama besar Tanah Jawi

Unknown berkata...

نفعنا الله بعلومهما فى الدارين آمين ي

Wahyudi Maulana Hilmy berkata...

Terimakasih atas informasinya tentang syekh zainuddin sarawak.
Saya santri dari pondok syekh zainuddin lombok pendiri organisasi keagamaan NW