Isnin, April 17, 2023

Ashlul Qadr

Sebagai penutup bicara Ramadhan ini mengenai Ahli Badar radhiyaAllahu `anhum, faqir kongsikan sekelumit tentang satu lagi karya ulama Nusantara yang bermotifkan wasilah dengan nama - nama para sahabat yang mulia ini. Nazam "Ashlul Qadr fi khashaishi fadhaili Ahli Badr"  yang memuatkan 148 bait adalah karya ulama besar Banten, KH Muhammad Dimyathi @ Buya Dim (w. 2003) rahimahullah. Karya ini diperkirakan disusun sekitar tahun 1965 dan sejak itu ianya tersebar dan masyhur diamalkan awam dan santri, teristimewa di Banten. 

Mukaddimah dan doa penutup nazam ini merupakan gubahan asli Abuya Dimyathi, manakala yang selainnya adalah nukilan beliau dari beberapa karya, terutamanya dari kitab "Jabrul Kasr fi nadzmi asma-i Ahli Badr" karangan Syaikh al-`Allaamah Musthafa Rusydi Affendi ad-Dimasyqi bin Ismail Affendi rahimahullah. Syaikh Musthafa Rusydi adalah seorang ulama dan pembesar Kerajaan Uthmaniyyah yang menjadi anggota Majlis Kabir al-Ma`arif al-Umumiyyah (lembaga pendidikan umum) dan pengarang kitab ar-Rawdhatun Nadiyah.

Dengan tersebar dan memasyarakatnya nazam ini  di tengah masyarakat yang kental dan cenderung dengan ilmu - ilmu kebatinan dan mistik, Abuya Dimyathi berjaya mengalih budaya dan pandangan masyarakat yang ketika itu cenderung kepada keanehan dan keajaiban mistik yang bersandarkan ilmu - ilmu kebatinan dan tangkal khurafat kepada sesuatu pegangan yang lebih Islamik dan tidak menyalahi akidah dan syariat. Makanya, antara yang disebut oleh Abuya Dimyathi dalam mukaddimah Nazam tersebut:- 

Maka dengan menyebut nama mereka, (mudah -mudahan) menjadi sebab untuk mendapat penjagaan Allah, menundukkan musuh, memperolehi pangkat kewalian, mensucikan jiwa, menolak qadha buruk, mengangkat bala, menyembuhkan orang sakit. Membawa (tulisan nama - nama) mereka (semoga) menjadi sebab mendapat pertolongan Allah dan mencapai kemuliaan.

Mudah - mudahan Allah merahmati KH Muhammad Dimyathi dan sekalian pembaca blog ini sentiasa dan semoga kita memperolehi keberkatan para Ahli Badar serta dipanjangkan umur sehingga dapat bertemu kembali dengan Ramadhan tahun hadapan.

Bacaan Ashlul Qadar





Tiada ulasan: