Sabtu, April 30, 2011

Syaikh Ibrahim al-Fathani

Syaikh Ibrahim bin Daud bin `Abdul Qadir al-Fathani asy-Syafi`i al-Makki adalah ulama keturunan Jawi yang lahir di Makkah pada tahun 1320H. Beliau mendapat didikan awal daripada ayahandanya sendiri sehingga berjaya menghafal al-Quran dalam usia kecil, kemudian ayahandanya mengajar beliau karya as-Sayyid Husain al-Maliki sebelum memasukkan beliau ke Madrasah al-Hasyimiyyah.

Selain belajar secara formal di madrasah tersebut, beliau turut menuntut dengan para ulama di luar, dan antara guru beliau adalah Syaikh Muhammad bin `Abdul Qadir al-Fathani, Syaikh Muhammad `Ali bin Husain al-Maliki, Syaikh Yahya Aman, Syaikh Sa`id Yamani, Sayyid `Abbas bin `Abdul `Aziz al-Maliki, Syaikh Muhammad Habibullah as-Syinqithi al-Mishri al-Maliki, Syaikh `Umar BaJunaid, Syaikh `Umar al-Mahrasi, Sayyid Muhammad Amin Kutubi, Syaikh `Isa Rawwas dan ramai lagi, rahimahumUllah.

Setelah menamatkan pengajian, beliau mengajar dalam Masjidil Haram serta di beberapa tempat dan madrasah di Makkah. Beliau juga pernah dilantik menjadi qadhi. Di antara karangan beliau adalah:-
  1. Syarah `ala Riyadh ash-Shalihin;
  2. Mandhzumah fi Isthilaahaat al-Minhaaj;
  3. Nazam al-Hamziyyah fi Madhi Khairil Bariyyah SAW;
  4. Nahjul Burdah;
  5. Al-Futuuhaat ar-Ramadhaaniyyah wan Nafahaat ar-Rabbaniyyah;
Syaikh Ibrahim meninggal dunia dalam usia 93 tahun di Makkah pada hari Selasa 11 Sya`baan 1413H dan dimakamkan di Jannatul Ma`ala. ............ al-Fatihah.

1 ulasan:

Tgk Alizar Usman berkata...

kami sering mengikuti blog ini, karena banyak sekali manfaat untuk menegak ajaran Islam Ahlussunnah wal jama'ah. kunjungi juga blog kami http://kitab-kuneng.blogspot.com/