Rabu, Oktober 12, 2022

Qiyam Mawlid Tanda Hormat

Telah menjadi adat kebiasaan orang bermawlid, ketika membaca kisah Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dilahirkan, maka berdirilah mereka sebagai tanda hormat dan takzimkan Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam serta menzahirkan suka dan gembira atas limpahan kurniaan Allah yang Esa atas kelahiran baginda ke muka dunia. Perkara qiyam atau berdiri ini telah dipandang elok dan baik oleh kebanyakan ulama kita dan ianya telah menjadi amalan umat di berbagai benua. Di Timur Tengah mereka berdiri, di Indo-Pak juga, demikian pula di Nusantara hatta di China dan Russia sekalipun.

Tuan Husein Kedah rahimahullah, ulama terbilang, dalam kitab beliau Tafrihush Shibyan memperi pada halaman 13 - 15 berhubung qiyam dalam mauludnya Rasul Junjungan `alaihish shalatu was salam sebagai berikut:- ....Berdiri olehmu dengan segera di sini, artinya pada ketika disebut akan peranak Sittina Aminah akan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, padahal kamu qasad dengan berdiri kamu itu akan hormat akan beranaknya Nabi dan membesar  akan dia dan memulia akan dia seolah - olahnya adalah ia di hadapan kamu, serta berkata kamu pada ketika itu dengan ikhlas niat yang demikian itu: (Marhaban Ya Nuural `Ayni, Marhaban Jaddal Husaini) atau engkau kata (Ya Nabi, salamun `alaika, Ya Rasul, salamun `alaika, Ya Habib salamun `alaika, ShalawatUllah `alaika) kemudian engkau baca (Asyraqal badrul `alaina ......) hingga akhirnya. 

(Telah berkata Shahibul Barzanji) .......(artinya: "Telah mengelok akan berdiri" artinya "Telah mensunnat akan dia") pada ketika menyebut beranak Nabi yang mulia oleh beberapa imam yang mempunyai beberapa naqal daripada segala ulama dan shalihin yang mutaqaddimin lagi yang mempunyai mereka itu akan beberapa fikir yang sempurna, ( kerana barang yang padanya itu) menambahkan bagi menzahir akan kesukaan dan hormat dan takzim. (Dan kata mushannif) "wa qadis-tahsanal qiyaam" iaitu isyarat kepada bahawasanya pekerjaan berdiri pada ketika itu bid`ah yang hasanah yang tiada asal daripada nas Quran dan hadis, tetapi kerana `illah yang tersebut itu, memperbuat dan mengerja oleh segala ulama akan dia kerana mereka itu sangat kasih bagi zat Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dan sangat redha mereka itu dan suka dan terima pemberian dan kurnia Allah ta`ala dengan menzahir Allah ta`ala akan demikian itu zat. (Hai nafsuku) maka janganlah engkau memudahkan perkataan dengan bahawa engkau kata: "Ini pekerjaan bid`ah dan tiada asal daripada nas dan tiada sunnah." Maka jika engkau kata yang demikian itu dan engkau qasad dengan dia mudah - mudahkan dan menghina-hina dan mengurang akan demikian itu zat dan mudah - mudah akan kurnia Allah ta`ala dengan menzahir akan itu zat, padahal Allah ta`ala suruh memulia akan dia, nescaya gugurlah engkau daripada `ainur rahmah. (Dan tiadakah engkau) ketahui akan pekerjaan bid`ah itu terbahagi ia atas lima bahagi. ....... (Dan pada perasaan engkau) segala ulama yang perbuat segala pekerjaan yang tersebut itu dengan sebab jahil mereka itu dengan pekerjaan agama jua dan engkaulah seorang yang alim di dalam dunia ini yang mengetahui pekerjaan agama. (Maka sangatlah keji dan bodoh engkau) dengan perkataan itu dan perasaan engkau itu, dan dengan engkau dengar dan yakin dengan segala fatwa syaikh sebagai dan tiada engkau ikut dengan perbuatannya, padahal syaikh sebagai bangun berdiri ia dengan segera dan demikian lagi segala fudhala` dan ulama yang hadir mereka itu di hadapannya bangun sekalian mereka itu dengan segera dengan tiada enggan dan engkar seperti engkau ........

Allahu .... Allah, keras juga kalam Tuan Husein tersebut. Mudah - mudahan Allah selamatkan kita daripada bermudah - mudah dengan nikmatul kubra anugerah teragung yang telah Allah kurniakan ke atas kita. Dengan nikmat tersebut jadilah kita umat yang mendapat rahmat dan kemuliaan teragung daripada sekalian umat terdahulu, umat yang paling awal menjejakkan kaki ke dalam syurga berbanding umat yang lain. Jika nikmat dunia, yang sebenarnya fitnah ujian, kita besarkan sebesar - besarnya, maka kenapa nikmat teragung ini kita pandang remeh sebelah mata? Jika begitu sikapnya, maka tidaklah hairan jika dikatakan Tuan Husein bahawa orang yang sedemikian itu bakal gugur daripada pandangan rahmat (aynur rahmah) Allah ta`ala. Selain daripada itu, almarhum Tuan Guru Haji Sulong Fathani rahimahullah dalam Cahaya Islam Gugusan Mawlid Sayyidil Anaamsetelah mendatangkan nas - nas mengenai mawlid dan qiyam padanya, pada halaman 11 - 12 dengan nada lebih keras lagi menukil sebagai berikut:- ....Maka tidak patut bagi seseorang daripada orang alim atau orang awam meninggalkan berdiri dan tidak patut menegah daripadanya, itu menghina akan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam atau menghina perbuatan itu. Dari kerana inilah telah memfatwa oleh al-Mawla Abus Su`uud al-`Imaadi al-Hanafi dengan kufur mereka yang meninggalkan berdiri pada ketika bangun berdiri manusia kerana memberi ketahui dengan lawan demikian itu. Yakni ketika orang- orang pakat berdiri dengan qasad membesarkan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam, jika ada yang enggan berdiri maka seolah - olah ia menzahirkan lawannya iaitu keengganannya untuk sama - sama membesarkan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam dan perbuatan sedemikian inilah yang boleh menyebabkan gugur keimanan seseorang. Perbuatan menghina akan Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam adalah perbuatan yang menyebabkan kekufuran sebagaimana fatwa ulama kenamaan Turki Uthmani tadi, Mawla Abus Su`uud rahimahullah, ulama besar yang menyandang berbagai gelaran kemuliaan, antaranya al-Imamul Kabir, Syaikhul Islam, al-Mawla al-Mu`adzdzam, Muftil Anaam, Muftid Dahr, Mufti at-takhta as-Sulthani, Mufti at-takhta al-Uthmani dan `Aalimur Ruum. Semoga kita termasuk dalam kalangan umatnya Rasulullah shallaAllahu `alaihi wa sallam yang mengasihi, menghormati dan membesarkan baginda sepenuh hati, yang akhirnya mendapat syafaat masuk ke dalam Syurga negeri yang abadi, Allahumma aamiin.

Qiyam Di China

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebahagian kelompok yang melampau beranggapan bahawa alasan berdirinya seorang muslim ketika mawlid ialah kerana jasad mulia nabi Muhammad yang datang pada saat itu. Mereka juga menyatakan bahawa disediakan bukhur dan wewangian serta air minuman adalah untuk nabi. (Ada juaklah yang sampey engkah kerusi kosong pakey nabi duduk)

Abu Muhammad berkata...

Allahu a'lam, mungkin dilakukan oleh mereka - mereka yang kurang pengetahuannya. Namun belumlah pernah faqir yang singkat perjalanan dan pengetahuan bertemu yang sedemikian. Hanya pernah sekali dua mendengar dari cakap - cakap orang sahaja.