Isnin, Oktober 16, 2006

Sapu Muka

Kebetulan bahan untuk posting perkara ni ada depan mata, maka aku tulislah dahulu mengenai amalan yang lazim kita amalkan selepas memberi salam kedua dalam sholat iaitu menyapu muka dengan tangan kanan. Aku teringat sewaktu mengaji dahulu, aku pernah ditegur oleh seorang pegawai penyelidik dari Iraq yang memandang pelik perbuatan menyapu muka selepas salam sholat. Nasib baik perpustakaan dekat dan telah aku tunjukkan kepadanya akan perkataan ulama kita berhubung amalan tersebut. Jadi perkara ini masih lekat dalam kepala aku untuk aku kongsikan kepada ikhwah yang sudi, yang tak sudi tak apa, tiada paksaan. Aku mulakan dengan menukil kalam ulama terbilang, Tok Syaikh Daud bin 'Abdullah al-Fathoni, yang menyebut dalam kitabnya "Munyatul Musholli" halaman 18, antara lain:-

...Adapun sunnat yang dikerjakan kemudian daripada sembahyang, maka adalah Nabi s.a.w. apabila selesai daripada sembahyang menyapu dengan tangannya di atas kepalanya dan dibacanya: "Dengan nama Allah yang tiada tuhan selain Dia yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Ya Allah, hilangkanlah daripadaku segala kebingungan (stress) dan kedukaan."
( بسم الله الذي لا إله إلا هو الرحمن الرحيم. اللهم اذهب عني الهم و الحزن )

Alangkah indahnya amalan ini, di mana kita memohon kepada Allah agar segala yang merunsingkan kita, yang membingungkan kita, yang menggundahkan hati sanubari kita, yang bikin kita stress, yang membuat kita berdukacita, sama ada ianya kedukaan dunia lebih-lebih lagi di akhirat nanti, biarlah dihilangkan oleh Allah s.w.t. segala kerunsingan dan kedukaan tersebut daripada kita. Amalan ini bukanlah memandai para ulama membuatnya tetapi ada sandarannya daripada hadits Junjungan Nabi s.a.w., dan jika pun hadits - hadits ini tidak shohih (yakni dhoif) maka kaedah yang digunapakai oleh ulama kita ialah hadits dhoif itu adalah hujjah untuk fadhoilul a'maal. Antara haditsnya ialah apa yang diriwayatkan oleh Imam Ibnus Sunni, al-Bazzar dan Ibnu 'Adi. Di sini aku nukilkan riwayat Ibnus Sunni dalam "'Amalul Yawm wal Lailah" halaman 35, yang meriwayatkan bahawa Sayyidina Anas bin Malik r.a. berkata:-

كان رسول الله صلى الله عليه و سلم
إذا قضى صلاته مسح جبهته بيده اليمنى

ثم قال: أشهد أن لاإله إلا الله الرحمن الرحيم،
اللهم أذهب عني الهم و الحزن

Adalah Junjungan Rasulullah s.a.w. apabila selesai daripada sholat, baginda menyapu dahinya dengan tangan kanan sambil mengucapkan: "Aku naik saksi bahawasanya tiada tuhan yang disembah selain Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Ya Allah, hilangkanlah daripadaku segala kegundahan dan kedukaan."

Dalam "Bughyatul Mustarsyidin", kitab masyhur himpunan Sayyid 'Abdur Rahman bin Muhammad bin Husain bin 'Umar Ba 'Alawi, Mufti negeri-negeri Hadhramaut, pada halaman 49 dinyatakan:

(Faedah) Ibnu Manshur telah meriwayatkan bahawasanya adalah Junjungan Nabi s.a.w. apabila selesai sholatnya, baginda menyapu dahinya dengan tapak tangan kanannya, kemudian melalukannya ke wajah baginda sehingga sampai ke janggut baginda yang mulia, sambil membaca:

بسم الله الذي لا إله إلا هو عالم الغيب و الشهادة الرحمن الرحيم
اللهم أذهب عني الهم و الحزن و الغم
اللهم بحمدك انصرفت و بذنبي اعترفت
أعوذ بك من شر ما اقترفت
و أعوذ بك من جهد بلاء الدنيا و عذاب الآخرة


"Dengan nama Allah yang tiada tuhan selainNya, yang Maha Mengetahui yang ghaib dan yang nyata, Maha Pemurah, Maha Pengasih. Ya Allah, hilangkanlah daripadaku segala kegundahan, kesedihan dan kekesalan. Ya Allah, dengan pujianMu aku berpaling dan dengan dosaku aku mengaku. Aku berlindung denganMu dari kejahatan apa yang aku lakukan dan aku berlindung denganMu dari kepayahan bala` dunia dan azab akhirat."
Begitulah, wahai ikhwah sandaran kita untuk beramal dengan menyapu muka selepas salam sholat. Oleh itu jangan mudah gusar melihat yang melakukannya. Kalau kita tidak suka, maka bagi kita amalan kita dan bagi mereka amalan mereka.
الله اعلم

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tercari-cari juga pasal hal ni sebab ada hamba Allah yang membidaahkan amalan ni. Terima kasih!!

3eyno berkata...

Yang kata bid'ah tu..pengikut2 albani saja,tak pun salafi..

Albani membid'ahkan perbuatan sebegini.

Ulama2 lain seperti Imam Tirmizi,Ibn Hajar Al-Asqalani,Imam Nawawi takda la pula kata bid'ah..

Ikut antum la..antara albani n meke,siapa yg lagi atqa..mana satu lagi patut ikut?

Wallahu a'lam..

Tanpa Nama berkata...

salam abu muhammad,
mintak maaf jika melencong sket. ade softcopy Al-Adzkar imam nawawi tak?

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih Syeikh abu muhammad,ada ustaz yg minta hadis tentang perkara ini. Lagipun amalan ini diluar sembahyang. Tidak mencacatkan sembahyang kita..betulkan syeikh?

Abu Muhammad berkata...

Cik Nony, maaf ambo tak dak softcopy al-Adzkar, kalau kitabnya adalah.

Cik Nony gak, (ramai sangat Cik Nony), betul tu, usapan tersebut selepas sholat, jadi nak kecoh buak gapo.

Tanpa Nama berkata...

mohon pandangan syeikh berkenaan ucapan selamat kepada orang bukan islam, contohnya Happy Depavalli

Tanpa Nama berkata...

tok guru Abu Muhammad
ada satu soalan berkenaan sahur.

di dalam sahur, ramai teman yg semasa azan masih makan dan minum malah ada yg seronok2 pergi cari minuman.dalil ntahlah apapun tak tau.Macam mana ya?

terima kasih

Abu Muhammad berkata...

Eh, Cik Nony, ambo bukan Tok Guru, nak bawak diri pun tak larat, ni kan nak bawak orang.

Cik Nony, sewaktu azan berkumandang adakah fajar shodiq sudah terbit ? Semesti sudah, jika sudah semestinya berlaku kewajipan imsak. Sesiapa yang masih makan-minum lagi, tak puasalah jawabnya.

Ini mesti kes silap ambik hadits Junjungan s.a.w.

Syahir Hassan berkata...

Salam,
Alhamdulillah amalan ini saya pratekkan semenjak mula diajar belajar solat waktu kecil oleh almarhum datuk.

Yang dihairankan, ya mungkin sedih, terdapat ramai orang yang meskipun bukan Kaum Muda tetapi tetap sealiran, tidak mengetahui atau mengamalkan Sapu Muka ini.

Lagi satu amalan ialah mengusap kedua belah kelopak mata dengan kedua kuku ibu jari sewaktu azan berkumandang, persisnya sesudah bilal menyebut "...Muhammadar Rasulullah". Doa yang saya baca ialah "Marhaban bi Habibi, wa qurrati 'ain". (Nahu betul?) Ada yang meniup kuku-kuku sebelum mengusap.

Mungkin Tuan Syaikh boleh mengulas tentang ini. Ini lagi satu amalan yang tidak banyak 'followers' baik dari yang 'alim', yang jahil apa lagi.

Saya kira kebanyakan amalan-amalan seperti ini adalah 'legacy' para ulama Hadhramaut yang sarat dengan rahsia-rahsia, jadi yang belajar dari selain para didikan mereka mungkin 'terlepas peluang'?