Selasa, Julai 07, 2009

Imam asy-Syafi`i - Hb. Naufal

Mazhab Imam asy-Syafi`i r.a. adalah mazhab yang dominan di rantau alam Melayu. Ini adalah kerana masuknya Islam sehingga bertapak kukuh di rantau kita ini adalah dengan dakwah para daie yang bermazhab Syafi`i, terutama sekali yang datang dari wilayah Hadhramaut daripada anak cucu Junjungan Nabi SAW, keturunan Imam al-Muhajir Ahmad bin `Isa r.a. Mereka-mereka inilah yang telah berjasa mengIslamkan datuk-nenek bangsa Melayu di Nusantara. Maka tersebarlah Islam berteraskan ajaran Ahlus Sunnah wal Jama`ah al-Asy`ariyyah dan mazhab fiqh Imam Muhammad bin Idris asy-Syafi`i al-Muthalibi r.a. Ini fakta sejarah yang terbukti dengan apa yang zahir nampak sehingga ke hari kita ini.

Kepada anak cucu keturunan mulia para Saadah Bani `Alawi yang banyak berjasa mengIslamkan bangsa Melayu, jangan lupa bahawa leluhur kamu sejak zaman Imam al-Muhajir r.a. berpegang kepada fahaman Ahlus Sunnah wal Jama`ah al-Asy`ariyyah dan bermazhab dengan mazhab Imam al-Muthalibi Muhammad bin Idris asy-Syafi`i r.a. Hendaklah kamu sekali-kali jangan lupa akan perkara ini. Maka jika datang kepada kamu, orang yang ilmunya, amalnya, takwanya sekali-kali tidak setara dengan para leluhur kamu terdahulu, lalu dia mengajak kamu untuk menyimpang dari jalan leluhur kamu tersebut, maka hendaklah kamu lari daripadanya lebih dari lari kamu dari singa yang garang. Sungguh dia hendak membinasakan kamu dengan penyelewengannya tersebut. Pegangi sungguh-sungguh kata-kata Habib 'Abdullah bin 'Alawi bin Hasan al-Aththas rahimahUllah dalam "al-'Ilmun Nibraas fit tanbih `ala manhajil akyaas" halaman 14 yang ketika menulis tentang pegangan dan jalannya para Saadah Bani `Alawi dengan tegas menyatakan bahawa:-

"Semua mereka adalah Sunniyyun Syafi`iyyun Asy`ariyyun"

Siapa dari kalangan anak cucu mereka yang berani menyimpang dari jalan leluhurnya, keturunan mulia dari titihan emas murni yang termurni ini ? Allahu ... Allah. Sempena bulan berpulangnya ke rahmatUllah Imam asy-Syafi`i, marilah kita mengenal pribadi Sulthanul A-immah ini, pengasas mazhabnya para Saadah Bani `Alawi dan mazhabnya Bangsa Melayu, disampaikan oleh Habib Naufal bin Muhammad al-`Aydrus hafizahUllah.

*****************************************************
Mengenal Imam Syafi`i - Ustaz Naufal

اللهم اغفر لي و لوالدي و لمحمد بن ادريس الشافعي

video

الله اكبر ... نحن مسلمون و لله الحمد
الله اكبر ... نحن محمديون و لله الحمد
الله اكبر ... نحن سنيون و لله الحمد
الله اكبر ... نحن شافعيون و لله الحمد
الله اكبر ... نحن اشعريون و لله الحمد

1 ulasan:

T H E . M A L A Y . P R E S S berkata...

12:37 - 13:17/57:49 ada cerita besar...:-)