Isnin, Julai 19, 2010

Ziarah Kubur Wali

Habib Abu Bakar bin 'Abdullah al-'Aththas adalah di antara gurunya al-Habib 'Ali bin Muhammad al-Habsyi, Shohibul Mawlid. Habib 'Ali menceritakan bahawa kali pertama beliau bertemu dengan Habib Abu Bakar al-'Aththas di Syihr, jantungnya hampir berhenti kerana melihat Habib Abu Bakar diliputi cahaya yang terang menerang. Dengan beliau, Habib 'Ali sempat mengkhatamkan kitab "ar-Rasyafaat" karya Habib 'Abdul Rahman bin 'Abdullah BilFaqih. Habib 'Ali amat menyanjungi Habib Abu Bakar al-'Aththas kerana kealiman, kewarakan dan kewalian beliau.

Tersebut dalam "Fawaaidul Mukhtaarah li Saaliki Thoriiqil Aakhirah", himpunan Ustaz 'Ali bin Hasan BaHarun (anakanda almarhum Habib Hasan bin Ahmad BaHarun rahimahUllah) daripada pengajaran yang disampaikan oleh guru beliau, al-'Alim al-'Allaamah al-Faqih al-Habib Zain bin Ibrahim BinSumaith hafizahUllah, pada halaman 497 bahawa seseorang telah bertanya kepada al-Habib Abu Bakar bin 'Abdullah al-'Aththas rahimahUllah:
"Apakah yang akan diberi kepada orang yang menziarahi kubur seorang wali?" Habib Abu Bakar menjawab: " Dia akan diberi salah satu dari dua pemberian, yang pertama - setidak-tidaknya - dosa-dosanya diampuni Allah; Dan yang kedua - ini yang tertinggi - dia diberikan martabat wali yang diziarahinya."
Allahu .. Allah.... ya terpulang samada mau percaya atau tidak, rahmat Allah itu amat luas. Cuma bila martabat diberikan insya-Allah harapannya kita mampu memikulnya, jika tidak terbenamlah gamaknya dek ditimba maqam. Pesanan orang bijak pandai, bila ziarah maqamnya awliya, mohonlah kepada Allah agar dianugerahkan iman, ilmu, taqwa, makrifat, akhlak dan seumpamanya yang telah Allah kurniakan kepada Shohibul Maqam. Jangan diminta akan maqamnya beliau kerana khuatir tidak tertanggung, ya kalau diberi ambil saja.

*****************************
Makam Imam Syafi`i RA



" ..... Dan bahawasanya Imam asy-Syafi`i dan Imam Abi Hanifah dan Imam Malik bin Anas dan Imam Ahmad bin Hanbal dan setinggalnya (yakni bakinya) ulama ahli ijtihad itu sekaliannya tetap atas hidayah yang sempurna daripada Allah ta`ala pada hukum i'tiqad dan lainnya. Maka wajib atas tiap-tiap seorang yang bukan ahli ijtihad bahawa ia taqlid yakni mengikut pada hukum fiqh akan salah suatu daripada mazhab mereka itu ..... { Petikan kitab ushuluddin "I'tiqad Ahlus Sunnah wal Jama`ah", halaman 7 karya Syaikh Muhammad Mukhtar bin 'Athoorid Bogor rahimahUllah.}

Tiada ulasan: