Sabtu, Oktober 13, 2018

Induk Kekejian

Mengadakan pesta arak, atas apa jua nama sekalipun, adalah perbuatan tidak bertanggungjawab yang boleh menjejaskan keharmonian masyarakat Malaysia. Perlembagaan  kita dengan jelas menyatakan bahawa agama persekutuan adalah Islam. Maka sewajarnya semua rakyat mestilah menghormati kedudukan Islam dalam negara ini. Jika tidak mahu, maka sila belah dari Malaysia. Menganjur pesta-pesta arak secara terbuka adalah tindakan mencabar kesucian Islam dan keluhuran perlembagaan Malaysia. Pesta pora arak yang dicuplik daripada budaya barat yang diadaptasi daripada budaya iblis dan setan bukanlah satu budaya positif yang perlu diterap dalam masyarakat kita. Jika pun dikatakan bahawa perbuatan minum arak itu "dosa pribadi", namun melakukannya secara terbuka di tempat awam, apatah lagi mengajak orang lain dan mengiklankannya secara terbuka, menjadikannya sebagai "dosa awam" yang mesti dibanteras. 

Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya [Surah al-Maa-idah: 90 ]
Jelas meminum arak adalah perbuatan nombor wahid yang dinyatakan dalam firman Allah `azza wa jalla dalam ayat 90 surah al-Maidah ketika menyenaraikan perbuatan-perbuatan keji yang menjadi budaya dan amalan setan. Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam menegaskan bahawa arak atau khamr adalah induknya segala kekejian dan kunci segala keburukan. Imam ath-Thabrani rahimahullah meriwayatkan dalam al-Awsath dengan sanad yang hasan bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam bersabda: "Khamr (Arak) adalah ibu segala kekejian. Sesiapa yang meminumnya, shalatnya tidak akan diterima selama 40 hari. Sesiapa yang mati sedangkan dalam perutnya ada arak (yakni yang sengaja mnum), maka sesungguhnya kematiannya (seumpama) kematian jahiliyyah." Allahu... Allah. Cukup dengan nas tersebut, tahu dan fahamlah kita betapa besarnya kesalahan, kefasadan dan dosa meminum arak. Maka tidaklah wajar bagi kita untuk menyokong, membenar, menggalak, mengiklan akan pesta-pesta arak, ingat jangan sampai tergolong dalam mereka-mereka yang mendapat laknat kerana arak.


Tiada ulasan: