Isnin, Mei 23, 2022

Kisah Penjual Zalabiyah

Syaikh Ibnu Qayyim al-Jawziyyah rahimahullah menulis dalam kitabnya ar-Ruh pada halaman 372 sebuah kisah mimpi sebagai berikut:- 
Basysyar bin Ghalib berkata: " Aku telah bermimpi bertemu dengan Rabi`ah yang sering aku berdoa untuk dia. Dia berkata kepadaku: "Wahai Basysyar bin Ghalib, hadiah - hadiahmu disampaikan kepada kami dalam dulang - dulang (yang dibuat) dari cahaya (nur) yang ditutup (ditudung) dengan tudung dari sutera." Aku bertanya: "Bagaimanakah yang sedemikian itu?" Dia berkata: "Demikianlah doa orang-orang mukmin yang masih hidup, apabila mereka mendoakan orang mati, diterima bagi mereka (akan doa tersebut), diletakkan doa tersebut dalam bekas - bekas nur (yakni dulang - dulang cahaya) dan ditudung dengan tudung sutera, kemudian disampaikan kepada orang mati yang ditujukan doa tersebut, lalu dikatakan kepadanya: "Inilah hadiah si fulan untukmu."
Begitulah kisah mimpi yang memperikan bagaimana sampainya hadiah yang dikirim orang hidup kepada orang mati. Kisah mimpi ini dicatat oleh panutan dan tokoh yang dikagumi oleh mereka - mereka yang menggelar diri mereka "Salafi". Maka sebelum menolak atau meremeh atau mempersendakannya, berfikirlah dahulu. Banyak lagi kisah - kisah sedemikian, bukan sahaja dinukilkan oleh sufi, bahkan "salafi". Namun perlu diingat bahawa pastinya, hukum sesuatu itu tidaklah dikeluarkan daripada mimpi - mimpi ini.

Satu lagi kisah mimpi, dinukilkan oleh Imam al-Yafi`i rahimahullah dalam Raudhur Riyaahin pada halaman 178, kisah yang ke-157, yang beliau dengar daripada sebahagian ulama, menceritakan sebagai berikut:- 
Seseorang telah bermimpi melihat ahli - ahli kubur di satu tanah perkuburan keluar dari kubur - kubur mereka ke perkarangan perkuburan tersebut. Mereka mengambil sesuatu yang dia tidak mengetahuinya. Lelaki yang bermimpi tersebut berkata: "Aku merasa pelik melihat perbuatan tersebut dan aku juga melihat seseorang yang hanya duduk - duduk sahaja tanpa ikut serta mengambil sesuatu. Maka aku menghampiri lelaki tersebut dan bertanya tentang apa yang diambil oleh mereka. Dia menjawab: "Mereka mengambil sesuatu yang dihadiahkan kepada mereka oleh kaum Muslimin dari bacaan al-Quran, sedekah dan doa." Aku bertanya kepadanya: "Lalu kenapa engkau tidak bersama mereka untuk mengambil kiriman hadiah tersebut?" Dia menjawab: "Aku sudah kaya, tiada keperluan untuk mengambilnya." Aku bertanya lagi: "Kaya dengan apa?" Dia menjawab: "Dengan satu khataman al-Quran yang dibaca dan dihadiahkan oleh anakku kepadaku pada setiap siang dan malam." Aku bertanya: "Di manakan anakmu?" Dia menjawab: "Dia pemuda yang menjual zalabiyah (sejenis kuih manis / halwa jalebi) di pasar si fulan." Apabila aku bangun dari tidur, aku pun pergi ke pasar yang disebutkan dan berjumpa dengan seorang pemuda yang menjual zalabiyah sambil kumat - kamit menggerak - gerakkan bibirnya. Maka aku bertanya kepadanya: "Dengan apa engkau gerak - gerakkan bibirmu?" Dia menjawab: "Aku membaca al-Quran untuk dihadiahkan kepada ayahku di kuburnya." Orang yang bermimpi tadi meneruskan ceritanya dengan berkata: "Setelah berlalu beberapa waktu, aku bermimpi lagi melihat orang - orang mati keluar dari kubur - kubur mereka untuk mengambil sesuatu sebagaimana mimpi terdahulu. Kali ini, aku melihat lelaki yang dahulunya tidak turut serta mengambil sesuatu, sekarang sama - sama mengambilnya dengan mereka. Aku bangun dari tidur dengan perasaan hairan atas yang sedemikian, lalu aku pun pergi ke pasar untuk mengetahui khabar berita anaknya. Maka aku telah mendapati pemuda tersebut sudah meninggal dunia, mudah - mudahan Allah ta`ala merahmatinya.
Kisah mimpi ini turut dinukilkan oleh beberapa ulama lain, antaranya oleh Syaikh Zainuddin Malibari rahimahullah dalam kitab beliau, Irsyadul `Ibaad dan Sidi Abu Bakar Syatha al-Bakri ad-Dimyathi rahimahullah dalam I`aanatuth Thaalibiin. Kisah - kisah ini sekadar mimpi yang shalihah yang dilihat oleh sebahagian ahli ilmu (baca: ulama) dan diceritakan pula kepada ulama dan dicatat pula oleh ulama dan disebarkan pula oleh ulama. Yang kita ini sekadar tumpang sekaki mendengar kisah perkhabarannya para ulama. Semoga bermanfaat dan mendapat berkatnya para ulama.


Klip Prof. Dr. Quraish Syihab

Tiada ulasan: