Khamis, Julai 27, 2023

Kaffarah Dosa Besar???

Sebagaimana yang telah sedia dimaklumi, puasa - puasa sunat seperti Puasa Arafah dan Puasa `Asyura  antara kelebihannya adalah menjadi kaffarah yakni penebus atau penghapus bagi dosa kesalahan kepada Allah `azza wa jalla. Mengenai kelebihan berpuasa pada hari `Asyura, misalnya, maka ada sabdaan Junjungan shallaAllahu `alaihi wa sallam yang diriwayatkan oleh Imam Muslim yang menyatakan berpuasa pada hari tersebut akan menjadi kaffarah bagi dosa setahun sebelumnya. Jumhur ulama berpandangan bahawa dosa kesalahan yang dapat dikaffarahkan dengan ganjaran puasa - puasa tersebut hanyalah dosa - dosa kecil, sedangkan bagi dosa - dosa besar jalan untuk mendapat keampunannya hanyalah dengan melakukan taubat nashuha. 

Para ulama turut menjelaskan bahawa pengampunan dosa adalah hak mutlak Allah ta`ala, maka boleh sahaja bagiNya untuk memberikan keampunan kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki bagi apa jua jenis dosa, samada kecil atau besar, semata - mata atas kemurahan dan belas ihsanNya, walaupun tanpa apa - apa sebab seperti kaffarah atau taubat. Hanya dosa syirik sahaja yang tidak Dia ampunkan melainkan dengan taubat dan kembali mentauhidkanNya. Inilah mafhum yang dijelaskan oleh sebahagian ulama tentang firman Allah pada ayat 48 Surah an-Nisa`. Contohnya, dalam The Meanings of The Noble Quran karya Mufti Muhammad Taqi Usmani hafizahullah di notakaki mengenai ayat tersebut pada halaman 159 dinyatakan sebagai berikut: This means that Allah may forgive any sin, even without repentance, at His discretion, except the sin of ascribing partners to Him, which cannot be forgiven unless one repents and believes in Tauhid (Oneness of Allah). Namun, jangan pula kita alpa bahawa Allah selain Maha Pemurah, Maha Pengasih, juga Maha Adil, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana, Maha Penerima Taubat, Maha Pemberi Balasan, rahmatNya luas tidak bertepi namun azabNya juga teramatlah pedih. Maka hendaklah kita sentiasa ada khauf dan raja`, harapkan rahmatNya  takutkan azab balasanNya

Berbalik kepada ganjaran puasa sunat yang menjadi kaffarah bagi dosa, walaupun jumhur atau kebanyakan ulama berpandangan seperti di atas tadi, yakni yang dikaffarahkan hanyalah dosa - dosa kecil, namun segelintir ulama berpendapat bahawa sebahagian dosa - dosa besar juga dapat dikaffarahkan dengan Puasa `Arafah dan Puasa `Asyura. Pendapat minoriti ini telah dirajihkan oleh Syaikh al-Imam al-Hafiz Ahmad bin Muhammad bin ash-Shiddiq al-Hasani al-Ghumari rahimahullah ulama hadits yang terkemuka. Dalam karangannya Lubbul Akhbar al-Ma'tsurah dinyatakan:- ...Apakah yang dikehendaki dengan dosa - dosa yang dikaffarahkan sebagaimana disebut dalam hadis (yakni hadis Puasa `Arafah dan Puasa `Asyura)? Apakah al-kabair dan ash-shaghair (yakni kedua - duanya, dosa besar dan dosa kecil)? Atau hanya ash-shaghair (dosa - dosa kecil) sahaja? Perbezaan pendapat mengenai hal ini masyhur dan telah aku bentangkan dalam kitabku Tanwirul Abshar wal Bashair bi takfir ma taqaddama wa ma taakhkhara minal kabair wash shaghair. Dan yang rajih ( di sisi beliau) adalah yang pertama (yakni menjadi kaffarah kabair dan shaghair), walaupun jumhur berpegang dengan yang kedua (yakni kebanyakan ulama berpegang bahawa dosa - dosa yang dikaffarah itu hanyalah dosa - dosa kecil sahaja.)

Allahu ... Allah, walau apa pun perbezaan pendapat di kalangan ulama tersebut, tetap berpuasa pada hari `Arafah dan `Asyura mempunyai keistimewaan luarbiasa, iaitu menjadi sebab bagi rahmat Allah untuk mengkaffarahkan dosa - dosa kita. Kecil besar, itu hak mutlak Allah, jangan sesekali berputus asa, walau sebesar mana pun dosa yang telah dilakukan. Selagi jasad masih bernyawa, pintu amal dan taubat sentiasa terbuka. Maka lakukan segala amalan yang diwajibkan dan semampunya lakukanlah yang disunnatkan, dengan disertai keinsafan dan taubat yang sesungguhnya. Mudah - mudahan amalannya dan taubatnya diterima Allah dan dijadikan sebab melayakkan diri mendapat rahmat Allah menjadi penghuni syurga yang abadi.

Tiada ulasan: