Selasa, Julai 25, 2023

Khasiat Surah al-Falaq

Surah al-Falaq adalah surah yang kedua terakhir dalam susunan tertib mushaf yang mulia. Surah ini bersama dengan Surah an-Naas selepasnya adalah sebesar - besar wasilah untuk memohon perlindungan Allah daripada segala keburukan dan kejahatan. Tidak hairan jika dua surah ini sering disebut sebagai al-Mu`awwidzatain, yakni dua surah memohon perlindungan. Maka faqir mulakan entri awal tahun hijrah ini dengan membawa sekelumit tentang surah yang mulia, untuk mengambil sempena (tafa-ulan) mudah - mudahan sepanjang tahun ini kita, keluarga kita, kaum kerabat, rakan taulan serta segala umat diberikan perlindungan oleh Allah jalla wa `azza sepanjang tahun ini.

Selain menjadi panduan menjalani kehidupan yang diredhai Allah ta`ala, surah ini juga memiliki berbagai kelebihan. Antaranya adalah sebagaimana yang diriwayatkan oleh beberapa ahli hadits, antaranya Imam Ibnu Hibban, dengan sanad yang shahih,  bahawa Junjungan Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam pernah berpesan kepada Sayyidina `Uqbah bin `Aamir radhiyaAllahu `anhu agar membaca Surah al-Falaq di dalam shalat semampunya kerana tidak ada satu surah yang lebih dikasihi Allah dan lebih cepat diterimaNya, yakni sebagai permohonan perlindunganNya, selain daripada Surah al-Falaq. Maka sewajarnya jangan pernah kita tinggalkan membaca surah yang mulia ini setiap hari dan setiap malam, walaupun sekali, kerana apa yang tidak dapat dilakukan semua jangan ditinggalkan semua.

Selain daripada itu, para ulama ada menyatakan bahawa Surah al-Falaq juga amat ampuh sebagai wasilah bagi kelancaran rezeki. Syaikhul Azhar, Dr. `Abdul Halim Mahmud rahimahullah dalam karya beliau, "al-Madrasah asy-Syadziliyyah al-Haditsah" pada halaman 109 menyatakan bahawa Syaikh Abul Hasan `Ali asy-Syadzili rahimahullah, wali quthub pengasas Thariqah Syadziliyyah yang masyhur, berwasiat agar sesiapa yang mahu rezekinya dimudahkan Allah, maka hendaklah dia memperbanyakkan membaca Surah al-Falaq. Mudah - mudahan dengan mengamalkan membaca surah yang mulia ini, Allah mudahkan dan curahkan rezeki hissi dan maknawi kepada kita sepanjang tahun ini selebat - lebatnya.

Pesan KH Achmad Chalwani Nawawi

Tiada ulasan: