Khamis, Ogos 15, 2024

Berkat Shalawat Nariyyah

Pesantren al-Fatah, Temboro, terkenal sebagai pesantren yang berfahaman Asy`ariyah Ahlus Sunnah wal Jama`ah, bermazhab Syafie, bertasawwuf dan berthariqat, terutama Thariqat Naqsyabandiyyah, sebagaimana lazim pesantren - pesantren Salaf (baca: Aswaja) di Pulau Jawa. Selain daripada itu, ianya juga masyhur dengan program Tahfidzul Quran yang telah melahirkan ramai huffadz dan program dakwah melalui Jemaah Tabligh. Pesantren ini juga sohor dengan perlaksanaan Shalat Tarawih selama 8 jam, dengan al-Quran dikhatamkan 30 juz setiap malam Ramadhan dalam 20 rakaat Shalat Tarawih. Setelah kewafatan KH Uzairon, maka pesantren ini diasuh oleh adik beliau KH Ubaidillah Ahror.

Shalawat Tafrijiyyah atau masyhur juga disebut sebagai Shalawat Nariyyah sudah tidak asing lagi menjadi amalan dan wiridan umat ini. Maka, yang menolak atau mensyirikkan amalan ini tidak hanya berhadapan dengan seorang dua umat Muhammad tetapi ribuan bahkan jutaan umat yang sentiasa membasahi lidah - lidah mereka dengan melantunkan Shalawat Tafrijiyyah @ Shalawat Nariyyah ini. Adakah kita sanggup berhadapan dengan jutaan umat ini ketika dihisab? Dinamakan shalawat ini sebagai Shalawat Nariyyah adalah kerana, berdasarkan tajribah dan pengalaman, shalawat ini menjadi sebab bagi cepatnya sesuatu hajat dikabulkan Allah, sebagaimana cepatnya api membakar atau menyambar kayu api. Maka atas dasar itu dinamakan shalawat ini Shalawat Nariyyah. Sidi Muhammad Haqqi an-Nazili menyebut pada halaman 202 kitabnya yang masyhur, Khazinatul Asrar sebagai berikut: ...Penduduk Maghribi menamakan shalawat ini sebagai Shalawat Nariyyah kerana mereka, jika menginginkan sesuatu atau menolak sesuatu yang menakutkan, akan berkumpul dalam satu majlis dan membacakan Shalawat Nariyyah sebanyak 4444 kali, maka keinginan mereka akan dikabulkan dengan  cepat seperti api (yakni seperti cepatnya api membakar atau menyambar kayu api).

Selanjutnya, faqir kongsi cerita yang disampaikan oleh KH Ubaidillah terkait dengan keberkatan Shalawat Tafrijiyyah @ Nariyyah. Dikisahkan bahawa di antara sebab kesuksesan Pesantren al-Fatah adalah dari keberkatan mengamalkan Shalawat Tafrijiyyah. Bahkan amalan shalawat ini dimasukkan dalam himpunan Ayatul Hirzi yang menjadi wiridan atau bacaan rutin para masyaikh dan santri al-Fatah setiap pagi dan petang. Berikut kisahnya yang disampaikan oleh KH Ubaidillah Ahror hafizahullah:-

Tiada ulasan: